Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kontrolka parametrów pracy mini elektrowni słonecznej

miost 15 Lut 2010 20:27 5252 2
  • Założenia: Zaczynając to zafascynowały mnie baterie słoneczne..........(przy czym jestem laikiem w dziedzinie elektryki i elektroniki). Bezpośrednią przyczyną tego stanu rzeczy były zdarzające się wyłączenia prądu, zima, małe dzieci w domu i pompa CO na 220 V. Oczywiście najprościej jest zakupić przetwornice, akumulator i prostownik. Ale o doładowywaniu AKU trzeba pamiętać, a latem łatwo można zapomnieć, aku samorozładuje się i na następny sezon będzie do niczego. Postanowiłem zatem zainwestować w baterie słoneczne tak, by oprócz podtrzymania AKU w jako takim stanie mieć trochę swiatła zimą (nocne lampki LED przydatne przy dzieciach) jak i latem np dwór. Robiłem i robię to na raty tj. najpierw zakupiłem panel 10W, a potem 30 W, a wraz tym najprostszy regulator ładowania JUTA CMP12. Dwa różne panele to problem podłączenia równoległego, zastosowania diód szotkiego no i przybywająca ilość kabelków. Pogłębiając swoje zainteresowanie odkryłem, że dostępne są bardziej zaawansowane regulatory z wyświetlaczami cyfrowymi LCD, a nawet zbieraniem danych dla kompa. Ponieważ lubię sprawdzać jak mój układ pracuje, a zirytowało mnie ciągłe podpinanie przenośnego miernika postanowiłem zbudować coś w miarę estetycznego co pozwoliłoby zintegrować dwa panele, posiadany regulator ładowania, zastosować diody blokujące Szotkiego przy połączeniu równoległym paneli oraz uzyskać prosty układ kontrolno pomiarowy. A nowy regulator z wyświetlaczem parametrów to około 300 PLN, a więc 30 W paneli