Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

prostownik z rozruchem ze starego stabilizatora tv

15 Lut 2010 23:06 7274 14
  • Poziom 10  
    Witam!
    Mam transformator ze starego stabilizatora telewizyjnego typ SM-201-WT60/20-10
    zasilanie160-240V 1-1,6A. obciążenie na wyjściu 250VA. Na grubszym rdzeniu nawinięte jest uzwojenie pierwotne oraz wtórne z doczepami, pracuje jako prostownik jedno-połówkowy.
    prostownik z rozruchem ze starego stabilizatora tv prostownik z rozruchem ze starego stabilizatora tv
    Druga cewka ta z cieńszym rdzeniem zrobiła zwarcie wiec ja zdemontowałem. Chce z tego zrobić prostownik z możliwością rozruchu. Planuje nawinąć uzwojenie z przewodu o przekroju 15mm^2 dodać diody prostownicze nie wiem ile dokładnie zwoi nawinąć i czy jest sens takim przewodem nawijać?
    Wcześniej zrobiłem próbę z cieńszym drutem nawinięte 46 zwoi napięcie ~14V po wyprostowaniu mostkiem Graetza obciążeniu żarówka 45W wynosiło 10,5V.
    sadze ze dla 12V wystarczy 53 zwoje.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Podaj przekrój rdzenia przeliczę ci dane
  • Poziom 10  
    Rdzeń ma rozmiary:
    50*28
    50*47
    z boku jest jeczcze bocznik lub cos w tym stylu.prostownik z rozruchem ze starego stabilizatora tv
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam, wiec tak muszę cie zmartwić bo za wiele z tego rdzenia nie uzyskasz....a żeby nie była ta odp mało znacząca wyjaśnię ci kilka kwestii dlaczego:

    1) aby uzyskać dobry rozruch akumulatora 12 V potrzebne jest trafo o napięciu wyjściowym ok 15 V, po mostku Graetza zostanie zmniejszone do ok 13V oraz potrzebny prąd ok 300A (min 150A dla małych samochodów) aby faktycznie,fizycznie ten rozrusznik się dobrze zakręcił z odpowiednia prędkością i mocą.

    2) Twój rdzeń przy napięciu wyjściowym 15V fizycznie będzie w stanie mieć wydajność prądową max ok 20-25 A

    3) jak sam zauważyłeś zrobiłeś próbę z cieńszym drutem nawinięte 46 zwoi napięcie ~14V po wyprostowaniu mostkiem Graetza obciążeniu żarówką 45W wynosiło 10,5V więc przy większej mocy np. 90W będzie miał napięcie ok 7V (im większy pobór prądu tym większy spadek napięcia) a co jak rozrusznik posiada moc od 1kw lub więcej wiec sam pomyśl czy zasilając akumulator napięciem 10,5V jest odpowiednim rozwiązaniem dodatkowo przy próbie rozruchu na takich parametrach nie dość ze nie będzie efektu to trafo się bardzo zagrzeje (o ile nie spali)

    Wiec nie zrobisz z tego rdzenia prostownika rozruchowego, prostownik do ładowania jak najbardziej tak.
  • Poziom 16  
    Witam do rozruchu najlepszy był by transformator 3 fazowy
  • Poziom 10  
    Tak to prawda wiele z tego trafa niewyciąganie nadaje się jedynie na prostownik.

    Mam w domu jeszcze taka spawarkę nie znam jej modelu,lecz jest to konstrukcja fabryczna na 220V na przedniej ściance wyprowadzone sa zaciski: 6 odczepów . Przy bezpiecznikach 20A mogę spawać tylko na 2 zakresach na trzecim wybija bezpiecznik podczas spawania a na pozostałych juz podczas włączania.
    być możne udało by się ja przerobić na urządzenie rozruchowe. Problem z tym że nie wiem nic o ilości zwojów jakie w niej sa nawinięte.
  • Poziom 12  
    Z tego trafa nie będzie rozruchu. "Najwyżej" prostownik 25A. Nawiń wtórne drutem 4mm, i będzie jak znalazł na prostownik.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Co do spawarki można z niej zrobić rozruch ale podejrzewam ze ok 50 V będzie na wyjściu ale jest pewien sposób na obniżenie napięcia wyjściowego, regulatorem po stronie pierwotnej podobnym do tego który masz w prostowniku tylko na większy prąd np regulatorem fazowym na triaku BTA41-600B, obniżasz napięcie wyjściowe do ok 15V musisz tez mieć diody prostownicze o wytrzymałości ok 250A
  • Poziom 33  
    serwisantscani1 napisał:
    Co do spawarki można z niej zrobić rozruch ale podejrzewam ze ok 50 V będzie na wyjściu ale jest pewien sposób na obniżenie napięcia wyjściowego, regulatorem po stronie pierwotnej podobnym do tego który masz w prostowniku tylko na większy prąd np regulatorem fazowym na triaku BTA41-600B, obniżasz napięcie wyjściowe do ok 15V musisz tez mieć diody prostownicze o wytrzymałości ok 250A

    Witam .
    Nie jest to zbyt dobry pomysł , na temat regulatorów napięcia po stronie pierwotnej było już sporo tematów na forum , większość opinii jest negatywna ( istnieje duże ryzyko uszkodzenia elektroniki samochodowej ).
    Można przerobić spawarkę , ale jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wyprowadzenie odczepu z uzwojenia wtórnego 15-16VAC i mostek gretza ,do tej spawarki wystarczą w zupełności diody 100A . :D
    Pozdrawiam .
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kolego Stary1952:
    co do regulatorów po stronie pierwotnej sam prowadzę dyskusje na elektrodzie na ten temat
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7696112#7696112
    wiec o nich trochę wiem i je testowałem w rożnych urządzeniach, mówisz że "istnieje duże ryzyko uszkodzenia elektroniki samochodowej" oczywiście ryzyko jest ale sam wiem z doświadczenia ze działa wiec opieram się na praktycznym działaniu nie teorii ja podałem prosty przykład,
    na podobnej zasadzie naprawiałem kiedyś oryginalna konstrukcje spawarki z regulacja fazową wyposażoną w możliwość rozruch własnie poprzez regulacje fazową napięcia, oczywiście nie neguje tego iż twoja rada wyprowadzenia odczepu nie jest dobra bo jest jak najbardziej słuszna, co do amperażu diod podałem 250 A Ty piszesz ze "wystarczą w zupełności diody 100A" tak ale ja podałem z zapasem dlatego ze w trudnych warunkach rozruchowych rozrusznik potrafi pobrać chwilowo znacznie więcej prądu niż jego znamionowy.... raz zamarznięte iveco eurotech odpalałem z 4 akumulatorów bo 2 nie wyrobiły z zapotrzebowaniem na prąd (to oczywiście przykład z ciężarówki ale zasada podobna)
  • Poziom 33  
    serwisantscani1 napisał:
    piszesz ze "wystarczą w zupełności diody 100A" tak ale ja podałem z zapasem dlatego ze w trudnych warunkach rozruchowych rozrusznik potrafi pobrać chwilowo znacznie więcej prądu niż jego znamionowy....

    Średnia wartość prądu z mostka zbudowanego z diod 100 amperowych to prawie 200A , podejrzewam , że ta spawarka tyle nie da .
    Przy projektowaniu urządzeń wspomagających rozruch możemy śmiało przekraczać te wartości , stosując diody 100A można spokojnie liczyć się z poborem nawet 400A ( na dobrą sprawę w ciągu tych kilku czy nawet kilkunastu sekund diody nie zdążą się nagrzać ) . Zrobiłem już sporo urządzeń tego typu stosując takie właśnie współczynniki i nigdy nie miałem reklamacji . Oczywiście do dużych silników daję diody 250-320A ale to już inna bajka i nie jestto zasilane ze spawarki . :D
    Pozdrawiam .
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Stary1952: ok jednego nie odnotowałem mój błąd racja w sumie tez mi się nie wydaje aby ta spawarka miała wydajność 250 A wiec tu racja co do mojej propozycji diod 250A za duże...ale biorąc pod uwagę że min prąd na 1 mm^2 elektrody to 40A wiec załóżmy ze max elektroda którą można spawać ta spawarka to 4mm^2 wiec ta spawarka wyciągnie ok 160 A wiec tu masz racje natomiast co do mojej wizji wartości obciążalności diod to ja zawsze daje z zapasem i jestem pewny na 100% no ale nie mówię ze twoje się palą wszystko zależy od marki diody jedne wytrzyma ja inne się spala już przy 3/4 swojego zakresu.
  • Poziom 10  
    Spawarka zbudowana jest z rdzenia UI uzwojenie pierwotne jest na połowie obydwu rdzeni, uzwojenie wtórne jest po połowie na obu rdzeniach. Napięcie mierzone na uzwojeniu wtórnym to:
    ~49,5V na 4 odczepie,
    ~46.5V na 5 odczepie,
    ~35V na 6 odrzepie.
    Uzwojenie wtórne nie jest idealnie symetryczne bo np. na 6 odczepie ma wartość 16.5V i 18.4V
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    anowy napisał:

    Uzwojenie wtórne nie jest idealnie symetryczne bo np. na 6 odczepie ma wartość 16.5V i 18.4V

    Witam .
    Z tego wynika , że masz gotowy odczep 16.5VAC , pozostało by tylko to napięcie wyprostować i masz rozruch . :D
    Pozdrawiam .
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Dokładnie skoro masz wyjście z odczepu napięcia 16,5 V to już napięcie jak najbardziej odpowiednie teraz tylko układ prostowniczy i rozruch gotowy.