Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterownik silnika krokowego L298+L297 - regulacja prądu

wlw_wl 16 Feb 2010 18:58 6740 1
  • #1
    wlw_wl
    Level 38  
    Witam,

    zmontowałem sterownik silników krokowych z zestawów Nowy Elektronik 454-K (na 3 osie).
    Nie mogę ustawić odpowiednich prądów uzwojeń silników.
    Podłączam do sterowników silniki unipolarne pomijając odczepy, bipolarne normalnie.
    Całość zasilam z zasilacza ATX.
    Zgodnie z instrukcją należy najpierw sterownik (a więc i silnik) zasilić napięciem niższym od znamionowego (daję +5V), wyregulować prąd uzwojeń, następnie zasilić napięciem docelowym i skorygować ustawienie prądu.
    Dla nieznających układu - regulacja prądu odbywa się poprzez nastawianie potencjometru 10k wpiętego między +5 a GND z odczepem na nogę VREF układu L297 (dzielnik napięciowy). Reszta układu to w zasadzie aplikacja standardowa z noty katalogowej L297 z niewielkimi zmianami.

    Co się dzieje:
    podłączam silnik Japan Servo KH42JM2B087 (unipolarny 6.7V, 1.2A) na 5V, maksymalny prąd jaki udaje się ustawić to 0.25A. Po podłączeniu na 12V maksymalny prąd możliwy do ustawienia to 0.75A. Dziwne przy tym jest, że regulacja prądu odbywa się na bardzo krótkim odcinku z całego zakresu ruchu potencjometru, dokładnie to na samym jego skraju - mimo, że zastosowano potencjometr precyzyjny wieloobrotowy. Poza tym obszarem można sobie kręcić i kręcić aż się rękę ukręci a amperomierz pokazuje co pokazywał. Prądy mierzone na trzech amperomierzach, w tym elektroniczny multimetr, analogowy miernik z marketu i ruski amperomierz wskazówkowy do 10A, wszystkie pokazują mniej więcej to samo, więc wadliwy amperomierz odpada.

    Kiedy podłączyłem silniczek krokowy z CD-ROMu (od przesuwania głowicy) na 12V to popłynął prąd ponad 1A, więc nie jest to tak że sterownik więcej nie może... Chociaż silnik rozgrzał się do 165*C, ale działał.

    Silnik krokowy z jakiegoś faksu czy drukarki, unipolarny 24V 0.7A podłączony na 12V da się ustawić ledwo na te 0.7A.

    Sytuacja taka sama na trzech sterownikach.
    Jedyna informacja jaką otrzymałem od producenta, to że układ źle zmontowany albo uszkodzona płytka. Co do pierwszego, wszystko bardzo starannie wykonywałem, sprawdzałem i mierzyłem, z resztą układ jest tak prosty, że ciężko byłoby tam coś napsuć. Co do drugiego - uszkodzona płytka w trzech sterownikach kupionych w różnych miejscach? Wątpię.

    Link do dokumentacji ze schematami

    Co do zworek, instrukcja każe regulować bez założonych zworek, próbowałem ze zworką CTRL która odpowiada za sposób pomiaru prądu przez układ, przy ustawieniu H chopper chyba w ogóle nie działa, na L jak wyżej.

    Czy może chodzi o to, że układ powinien pracować na wyższych napięciach (do 40V) i te podane przeze mnie (5V, 12V) są za małe i dlatego głupio się zachowuje?
    Silniki oczywiście działają, sterowanie z Mach2 również, natomiast pracują ze zbyt małym prądem co fatalnie odbija się na momencie (czasem porównywalny do tego z CD-ROMu). Sam układ działa prawidłowo EN, DIR i CLK działają jak powinny, oprócz regulacji prądu. Może kwestia rezystancji cewek, za mała, za duża...?

    Jeśli ktoś wie dlaczego ta regulacja prądu tak dziwnie (nie)działa, proszę o pomoc.
    --------------------------------------------------------------
    Dodam jeszcze, że napięcie na VREF zmienia się tak jak powinno przy regulacji potencjometrem. Napięcie na nóżkach 13 i 14 sterownika odzwierciedla prąd cewki silnika (0.3V dla prądu 0.6A itd) jednak dochodzi do 0.37V i dalej nie idzie, w związku z czym nie płynie przez silnik prąd większy niż ok. 0.75A.
    --------------------------------------------------------------

    PROBLEM ROZWIĄZANY
    Sterowniki potrzebują napięcia powyżej 24V (w części drivera oczywiście) żeby poprawnie działać, dałem im 35V i wszystko działa jak należy.