Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ?

18 Lut 2010 18:03 3151 19
  • Poziom 39  
    Jak w temacie - trafił pod mój nadzór silnik 11kW napędzający linię produkcyjną- do regulacji obrotów jest silniczek 0,3 kW sterowany przyciskami z konsoli, w szafie nie ma nic elektroniki, tylko styczniki. Jest też trafo 3-fazowe na 20V z prostownikiem selenowym.
    Proszę o info jak ktoś się na tym zna
    Pozdr.J.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Być może między silnikiem głównym a przekładnią jest wariator, czyli reduktor z przekładnią bezstopniową, coś jak w skrzyniach automatycznych do aut. W celu zdalnej regulacji obrotów do pokrętła wariatora zakłada się silniczki które np za pomocą przycisków obraca się w jedna lub drugą stronę.
  • Poziom 39  
    CZyli że silnik kręci stałymi obrotami a ta przekladania bezstopniowa zmienia obroty na wale? A co z momentem obrotowym?
    NA jutro postaram się zamieścić fotki tego napędu i schemat elektryczny.
    Pozdr.J.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Moment na wale zależy od aktualnego przełożenia przekładni. Przy założeniu że mamy do czynienia z wariatorem.
  • Poziom 28  
    Moim zdaniem to masz przekładnię hydrauliczną.

    Jak zrobisz zdjęcie to powiemy więcej.
  • Poziom 39  
    Zgodnie z obietnicą :D zamieszczam fotki schematu i samego sinika

    Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ? Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ? Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ? Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ? Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ?

    Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ? Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ? Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ? Serwomechanizm- reg.obrotów dużego silnika- jak to działa ?
    Z tabliczki głównego sinika wynika, że obroty są możliwe od 0 do 1600..
    Silnik startuje( uruchamiany przyciskiem start serwisowy w czsie układania wstęgi papieru) z okreslonych obrotów, a obsługa chciałaby jeszcze wolniej.
    na razie tyle
    Pozdr.J.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Nie ma wariatora ani hydrauliki. Na pierwszy rzut oka po schemacie myślałem że to zwykły silnik pierścieniowy,ale po tabliczce znamionowej znalazłem zdjęcie środka podobnego silnika tej firmy i w środku był komutator. Obstawiam więc, że jest to silnik Schrage-Richtera.
    Tu coś o tym było:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1038985.html
  • Poziom 39  
    Najbliżej jest chyba temat Schrage-Richtera....
    Silnik ma, oprócz pierścieni od strony wentylatora ( pod klapką na pierwszym zdjęciu z przodu) jeszcze zespół szczotek w głębi ( też na pierwszym zdjęciu klapka głębiej)
    Poczytałem trochę teorii z linków, nie za bardzo czuję ten temat ( nie ma elektroniki, falowników itd :cry: ). CZy można zmusić go do startowania z mniejszych obrotów ?
    Jaką dokładnie rolę pełnią te rezystory z prostownikem ( czytałem że rozruch) czy zmieniajac ich wartość można zmniejszyć( kosztem strat energii)najniższą prędkość startową?
    Pozdr.J.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Rezystory są od rozruchu, prostownik od hamowania.
    Zmiana rezystorów chyba na niewiele się zda, bo chodzi o mniejszą prędkość w momencie gdy już silnik pracuje, a więc wtedy gdy rezystory już są zwarte.
    Tu trzeba by sprawdzić, czy na minimalnej prędkości silnika, położenie szczotek (regulowane przez mały silnik) jest faktycznie graniczne.
    Chyba, że potrzebujesz jedynie wolniejszego rozpędzania w momencie załączenia, wtedy wymiana rezystorów na większe mogła by pomóc.
  • Poziom 39  
    Interesują mnie wszelkie apekty regulacji w tym zespole napędowym.
    Miekki ( lub jeszcze "miększy") start,
    Mniejsze minimalne obroty.
    CZy, jeżeli na silniku jest napisane że zakres obrotów zaczyna się od zera, możliwe jes, bez szkody dla niego zmniejszanie dowolne obrotów, z zachowaniem odpowiedniego do napędyu maszyny , momentu obrotowego?
    Pozdr.J.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Może znajdziesz kolekcjonera lub jakąś uczelnię która kupi ten wynalazek? :)
    Nowy silnik asynchr 11kW - 1000zł, nowy falownik siemens - 4000zł (źródło - alledrogo) i jakie możliwości regulacji :)
  • Poziom 39  
    Póki chodzi to niema co ruszać.....
    Ale alternatywa tego napędu pewnie będzie niezbędna...
    Pozdr.J.
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Witam,
    Miałem w zakładzie podobny problem - prasa z regulacją obrotów w identyczny sposób no i też nie dało się ich zredukować poniżej pewnej granicy. W moim przypadku skończyło się na zakupie silnika asynchronicznego z falownikiem.
  • Poziom 39  
    Zastanawiają mnie jeszcze dwa aspekty tematu:
    1. Zakres regulacji obrotów ( na tabliczce zn. jest od zera)
    2. Są dwa typy startu maszyny
    - start impulsowy ( przyciski na całej maszyne powodujące uruchomienie silnika na czas trzymania przycisku) szybkość jest trochę za duża..
    Na razie nie udało mi się zaobserwowować, jak zachowuje się serwo przy tym starcie.
    - start normalny - maszyna wchodzi na ok 90 szt na minutę " od razu"( ale jest to trochęolniej niżstart impulsowy) Nie ma możliwości wystartowania z mniejszych obrotów ani ich obniżenia po starcie.
    A takie "żółwie tempo jest potrzebne dla zaobserwowania zachowania się papieru..
    I powracające pytanie - czy obniżenie startowych obrotów nie wpłynie szkodliwie na żywotność silnika?
    Pozdr.J.
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Z tego co widziałem, silnik posiada zewnetrzny wentylator z osobnym napędem a to, w połączeniu z parametrami z tabliczki znamionowej sugeruje, że powinien być przystosowany do pracy z niską predkością.
  • Pomocny post
    Poziom 23  
    Witam.
    Miałam przyjemność pracować z takimi silnikami, stosowane były w zakładzie do napędzania wytłaczarek PCV. Ten mały silniczek służy do napędzania pierścieni na komutatorze, na pierścieniach są zamontowane szczotki - to ich główna wada, ścieranie się szczotek, jest ich tam cała "masa", dlatego wymieniono je w firmie na silniki w komplecie z przemiennikiem częstotliwości. Stoją teraz dwa złomki, czekają na złomowanie.
    Co do regulacji prędkości od zera, to powinno się dać to ustawić, ponieważ w wytłaczarce bardzo ważne są minimalne obroty, aby nie zerwało zabezpieczeń na ślimakach, nie pamiętam dokładnie, ale maszyna startowała od zera i moment był duży. Ta duża wskazówka na górze obudowy silnika powinna wskazywać zero, spróbuj zdjąć ten mały silnik - nie ten od chłodzenia - i obracając kółkiem z dwoma dziurkami postaraj się obrócić wskazówkę na zero.
    Powodzenia.
    Kaśka.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    jeśli dobrze pamiętam to zakres ruchu szczotek był ograniczony krańcówkami.
    Były trzy położenia 1- start , 2- min( poniżej prędkości startowej , 3 - max.
    Proponuję zmianę silnika
  • Poziom 39  
    Wskazówka ( jak silnik stoi ) jest na zero...
    Czyli mogę spróbować poszukać tych krańcówek i je przestawić ?
    1- start - ustawia minimalną prędkość; ale którego startu - normanlnego czy impulsowego ?( impulsowa szybkość jest większa)
    2. Min - miejsce do którego wraca serwo po wyłączeniu silnika ?
    A jeżeli w perspektywie czeka nas i tak wymiana napędu ( choć są firmy, które jak się ogłaszają, przewijają te wynazki...) to co byście polecali
    Moc obecnego silnika to 11kW, ale mechanik uruchamiający maszynę mówił, że nie musi być taki duży, z falownikiem podobno wystarczy mniejszy...
    Trzeba będzie też przerobić układ sterowania napędu, stop bezpieczenstwa i impulsowe uruchmianie.....
    Maszyna ma w kilku miejscach start impulsowy, regulację obrotów + - na konsoli i zwalnianie obrotów przy rozwijaku papieru.
    Bardzo dziękuję wszyskim za dotychczasową pomoc, temat chcę rozwijać
    Pozdr.J.
    z tą pzyjmnością to koleżanka chyba przesadziła.... :D :D :D
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    serwo wraca do pozycji Start . Po uruchomieniu jest możliwe zmniejszenie prędkości lub zwiększenie do max. Jeżeli przekombinujesz z krańcówkami to przy predkości 0 obr/min przez uzwojenia prawdopodobnie popłynie prąd zwarcia ( nie robiłem takich eksperymentów ). jeśli dobrze pamiętam to w silniku takim są 24 szczotki które trzeba okresowo wymieniać. Jeśli zastosujesz silnik asynchroniczny , ten problem masz " z głowy".

    Musisz określić moc jaką ten istniejący silnik pobiera w czasie pracy. Może się okazać , że np około 4 kW. Daj wtedy silnik 7,5 kW . będziesz miał zapas na wszelki wypadek .
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    tal jak pisze -> piotr5000

    ostatnio zmieniałem w jednej maszynie taki silnik na silnik asynchroniczny z falownikiem i musze powiedzieć że nie można się sugerować mocą z tabliczki, należy dać silnik większy mocowo. Sugeruj się pobieranym prądem.