Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie kuchni po zakupie...

Tal-Rash 18 Lut 2010 22:14 7969 35
  • #1 18 Lut 2010 22:14
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Witajcie.
    Zakupiłem przez internet kuchnię dla Żonki.
    Amica 606CE3.440TkYKDpHaOg(Sr)
    W instrukcji jest pewna ważna jak sądzę informacja która jest dla mnie niestety zbyt skomplikowana.
    Chodzi o podłączenie.
    Instrukcja dostępna jest tu: http://rash.home.pl/instrukcja.pdf
    Na tronie 9 oraz 10 są informacje co należy zrobić by ją dobrze przyłączyć ale może ktoś mi przełoży to na chłopski rozum typu odkręć tu przykręć tu?
    Sieć w domu jest leciwa chociaż wymieniona na miedzianą. Są dwa kable w ścianach ale gniazdka z uziemieniem poprzez podłączenie bolca pod przewód zerowy.
    niestety nie wiem czy to oznacza że jest jedno dwu czy trzyfazowa... Proszę pomocy :(
    Kuchnia posiada bezpiecznik 16A chyba nadprądowy tak sie to nazywa o ile dobrze pamiętam. Włączanie i wyłączanie polega na zmianie położenia bolca z góru na dół.
    Oczekuję na pomoc.
    Dziękuję za czas poświęcony na mój kłopot.
    Myślałem że z kuchenka będzie jak z lodówką. Kupuje ustawiam właczam w gniazdko i chodzi...

    0 29
  • #2 18 Lut 2010 22:36
    rychomuch
    Poziom 29  

    Witam.

    1.Powinieneś wymienić instalację na trzy przewody tj. Uziemienie - żółto-
    zielony ; Zoro - niebieski ; Faza - do wyboru czarny, brąz, szary jaki będzie
    w kablu .

    2. Ale... można na tym co masz tzn. na kuchni 1-2-3 mostkujesz przyłączając do
    nich przewód fazowy. Natomiast PE-N również mostkujesz podłączając tam
    przewód zerowy.
    Radzę wykonać punkt - 1 -.

    Podpowiedź błędna. [retrofood]

    0
  • #3 18 Lut 2010 22:54
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Wymienić instalację?!??!!?
    Znaczy co znowu kuć ściany?!?!!?
    Odpada - nie ma mowy ani pieniędzy na to.
    Dziękuję Ci za odpowiedź mimo że zwyczajnie ugięła mnie w kolanach...
    No nic muszę znaleźć u siebie w Pobiedziskach elektryka który to mi podłączy. :( Załamka...

    0
  • Pomocny post
    #4 18 Lut 2010 23:17
    nares
    Specjalista AGD

    Tal-Rash napisał:

    No nic muszę znaleźć u siebie w Pobiedziskach elektryka który to mi podłączy. :( Załamka...

    Żadna załamka. Aby nie stracić gwarancji, urządzenie musi być podłączone przez osobę uprawnioną (jest to ujęte w instrukcji). A co do instalacji - nic nie musisz przerabiać, bo można do niej prawidłowo podłączyć.

    0
  • #5 18 Lut 2010 23:39
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Bardzo dziękuje. Jutro zadzwonię do stosownego specjalisty już znalazłem zakład gdzie napisane jest że mają uprawnienia sep e i sep d oraz dozór to chyba wystarczy.
    Dziękuję. Mam nadzieje ze za podłączenie nie zapłacę 30% kuchenki...

    0
  • #6 18 Lut 2010 23:55
    nares
    Specjalista AGD

    Tal-Rash napisał:
    Mam nadzieje ze za podłączenie nie zapłacę 30% kuchenki...

    Bez obawy - to jest elektryczne abc :D

    0
  • #7 19 Lut 2010 00:28
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Czy elektrycznego abc mogę się nauczyć? Jakieś książki polecisz? Warto wiedzieć takie rzeczy :) Wstyd mi że nie wiem co to jest faza. Tzn wiem że faza to jest ten przewód który kopie ;-) Czyli jedno fazowa instalacja kopie raz dwu dwa razy a trzy trzy razy... Oto i moja wiedza :(

    0
  • #8 19 Lut 2010 00:29
    rychomuch
    Poziom 29  

    Jeśli będą chcieli zarobić to pociągną kabel od zabezpieczenia do kuchni.
    Ewentualnie zrobią tak jak pisałem w pkt. 2.

    Futurystyka. [retrofood]

    0
  • Pomocny post
    #9 19 Lut 2010 07:51
    nares
    Specjalista AGD

    Tal-Rash napisał:
    Wymienić instalację?!??!!?
    Znaczy co znowu kuć ściany?!?!!?
    Odpada - nie ma mowy ani pieniędzy na to.

    Możesz używać kuchni na istniejącej instalacji, ale z ograniczeniami co do ilości poboru mocy (np. nie włączanie jednocześnie wielu funkcji), jednak to musi stwierdzić uprawniony elektryk, po przeglądzie stanu instalacji. Gdyby jednak nastąpiła konieczność wymiany instalacji, to niekoniecznie trzeba kuć ściany - są inne sposoby wykonania.
    Kolega markus15021959 ma oczywiście rację i najlepiej było by to właśnie tak wykonać, ale przy Twoich ograniczeniach finansowych potrzebny jest kompromis, oczywiście z zachowaniem wszelkich reguł bezpieczeństwa.

    0
  • #10 19 Lut 2010 20:27
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Panowie.
    Byli dziś elektrycy u mnie.
    Zrobili mi siłę w kuchni ciągnąć ja od podgrzewacza na wodę z łazienki.
    Przewody do podgrzewacza idą trzy L1 L2 i L3 o grubości 4mm.
    Takimi samymi przewodami pociągnięte zostało przedłużenie do kuchni.
    Niestety nie ma przewodu od uziemienia ale powiedzieli że mogę uziemienie podpiąć pod kabel zerowy - tak samo jest w podgrzewaczu.
    Zabezpieczenie w budynku na mój podgrzewacz to C25 - powiedzieli że spokojnie wytrzyma i podgrzewacz i kuchenkę włączone na full.
    Nie kuliśmy ścian kabel został pociągnięty w rogu i jest w osłonie (tunelu).
    Zapłaciłem 100zł + materiały 55zł.
    Rozumiem że teraz kuchenka będzie mi działać jak trzeba?
    Nie wiem jak sie liczy to czy wytrzyma ten C25.
    C rozumiem że to jest zwłoka a 24 mam pomnożyć razy 230? chyba nie bo siła ma 400 tak? czyli 25x400 daje to wytrzymałość bezpiecznika 10 000 wat?
    A zatem skoro podgrzewacz ma 18/21/24kW oznacza że pobiera w zależności od mocy 1800/2100 lub 2400wat a kuchenka ma moc znamionową 10,2Kw czyli 1020wat zatem maksymalnie wyrwę 3420wat? na trzech kablach 4mm? Nie stopią się? Wydaje mi się że nie skoro bezpiecznik jest na 10Kw.
    Rozumiem dobrze?

    0
  • #11 19 Lut 2010 21:43
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Do moderatora skasowałeś mój post jako nie wnoszący nic nowego, a było to sprostowanie tego:
    cyt"A zatem skoro podgrzewacz ma 18/21/24kW oznacza że pobiera w zależności od mocy 1800/2100 lub 2400wat "
    Chyba przyznasz, że 18 kW to nie 1800 W? itd.
    Mój post to prostował!

    Pewnie Twój post "podłapał się" pod poprzednika. Sorry, ale naprawdę nie przypominam sobie, abym taki post wyrzucał. No cóż, przepraszam. [retrofood]

    0
  • #12 20 Lut 2010 16:38
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Aha. Zatem 18kW to 18000wat?
    Zatem coś źle liczę.
    Proszę poprawcie bo martwię się o instalację.

    0
  • Pomocny post
    #13 20 Lut 2010 17:48
    michcio
    Specjalista elektryk

    Tak, 1 kW=1000W (przedrostek k (kilo) oznacza tysiąc).
    Przewód jest zabezpieczony odpowiednim zabezpieczeniem, które czuwa nad tym, żeby instalacji nic się nie stało (stopienie przewodów itd.). Także nie masz się o co martwić.

    Podgrzewacz pobiera 18, 21 lub 24 kW w zależności od przepływu wody i jej temperatury.

    Inna sprawa to to, że kuchenki i podgrzewacza raczej na raz nie będzie można używać. Tzn. przez jakiś tam czas tak (liczone raczej w minutach) dopóki zabezpieczenie nie wyłączy.
    18 kW na 3 fazach to po około 26A na fazę, więc sam podgrzewacz na najniższej mocy to już maksymalne wykorzystanie właściwości instalacji zasilającej go.

    Remont jakiś był ostatnio w kuchni?? Zapamiętaj na drugi raz, że instalację elektryczną wymienia się w takich wypadkach, bo potem nikt glazury i gładzi nie będzie niszczył :D

    Każdy z takich dużych odbiorników powinien mieć swój dedykowany obwód prosto z rozdzielnicy.
    Jak będziesz z tym jakoś funkcjonować, to OK.
    Jeśli jednak będzie się to dawało we znaki, to oddzielny obwód dla kuchenki wymagany...

    Jakie jest zabezpieczenie przedlicznikowe? Gdyby były oddzielne obwody, to by używać tych urządzeń jednocześnie potrzebny jest odpowiedni przydział mocy dla domu/mieszkania.

    0
  • #14 20 Lut 2010 19:15
    nares
    Specjalista AGD

    michcio napisał:
    Podgrzewacz pobiera 18, 21 lub 24 kW w zależności od przepływu wody i jej temperatury.

    Chyba wam się dokładnie popierniczyło z tymi jednostkami, wartościami etc....

    0
  • #15 20 Lut 2010 19:20
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Teraz kurcze nie rozumiem. Elektrycy którzy robili powiedzieli że spokojnie będę mógł używać i podgrzewacza i kuchenki i nic mi nie odłączy. Znaczy się co okłamali mnie?
    Mam domu trzy obwody.
    (jedna faza zabezpieczenie B16) Pokoje
    (jedna faza zabezpieczenie B16) Kuchnia i łazienka
    (trzy fazy zabezpieczenie C25) Podgrzewacz +kuchenka
    Zabezpieczenia są PRZED licznikiem przynajmniej tak to wygląda.

    0
  • Pomocny post
    #16 20 Lut 2010 19:35
    jarekgol
    Poziom 17  

    Kolega nares dobrze pisze, 24kW (24 tysiące watów) zakrawa na jakieś urządzenie przemysłowe.
    Kolego Tal-rash zrób fotki tabliczek znamionowych obydwu urządzeń i wklej na forum, to będzie łatwiej szacować.
    Ps. I jeśli miałeś już okazję korzystać z ciepłej wody podczas pieczenia ciasta tudzież innego kurczaka to napisz czy coś wywalało, możesz też wtedy dotknąć ręką (zaizolowanego!) przewodu i ocenić jego ciepłotę.

    0
  • Pomocny post
    #17 20 Lut 2010 20:01
    Lukas555Lukas
    Poziom 13  

    10,2 kW + 24 kW = 34,2 kW / 49,5 A na Fazę / przy pracy obydwu urządzeń jednocześnie, nie realne przy takiej sieci.

    0
  • Pomocny post
    #18 20 Lut 2010 20:04
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    1.Jest to normalny przepływowy ogrzewacz wody.Tu przykład http://www.grzejniki.vsp.pl/product_info.php?...d=432&osCsid=615c054c9681353fbe1e9d74bfa6f30d
    2. Zabezpieczenia zainstalowane są za małe na ten ogrzewacz (michcio ma rację!)
    3. Możliwe, że instalacja jest niedostosowana do samego ogrzewacza nie mówiąc o kuchni elektrycznej.
    4. Proszę sprawdzić umowę z zakładem energetycznym na jaką moc jest podpisana.
    5. Czy " wywala coś" lub nie to nie oznaka czy instalacja jest prawidłowa.
    6. Czy elektryk wykonał pomiary i wpisał w gwarancji kuchni instalację pewno nie i pewno to taki "elektryk".
    A tak dla informacji proszę w podanym linku popatrzeć na pobór prądu i zabezpieczenia.

    0
  • #19 20 Lut 2010 23:00
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Ok Panowie. Zatem po kolei.
    To jest podgrzewacz widać jak są dołączone kable które wychodzą bokiem i idą do kuchni:
    Podłączenie kuchni po zakupie...
    To jego tabliczka znamionowa:
    Podłączenie kuchni po zakupie...
    Tutaj zdjęcie liczników z budynku, mój to ten na lewo (srebrny):
    Podłączenie kuchni po zakupie...
    Bliżej:
    Podłączenie kuchni po zakupie...
    Bezpieczniki ten C25 jest od podgrzewacza jest łączony znaczy że włączyć i wyłączyć można wszystkie trzy na raz, te po prawej to pokój kuchnia i łazienka bodajże..
    Podłączenie kuchni po zakupie...
    Zbliżenie:
    Podłączenie kuchni po zakupie...
    A te wyżej nie mam pojęcia od czego:
    Podłączenie kuchni po zakupie...
    Zatem teraz konkretnie...
    Podgrzewacz pracował już na FULL (3stopień) około 25-30 minut i nic nie wystrzeliło. Kuchenka jeszcze nie jest podłączona będzie w przyszłym tygodniu czekam na nią jeszcze.
    Zatem skoro kuchenka ssie mniej niż podgrzewacz nawet na najniższym stopniu sama wytrzyma. ale czy podgrzewacz na full i kuchenka na full wytrzymają? Zaznaczam że kuchenka na full ma 10,2kW.

    0
  • Pomocny post
    #20 21 Lut 2010 01:44
    elktro
    Poziom 18  

    Witam

    te trzy na górze to zabezpieczenie przedlicznikowe, tylko nie wiem czy te zdjęcie nie wyraźne czy one przytopione jakieś, -jeśli tak to nic dziwnego że ich nie wybija te 32A to trochę mało na Twoje potrzeby aktualne, wystarczyło na sam podgrzewacz ale o kuchni chyba zapomnij, no chyba że w danej chwili albo kuchnia albo podgrzewacz

    Dowiedz się jaka jest możliwość mocy dostarczonej z zakładu energetycznego, być może masz zapas wtedy tylko można by wymienić te trzy na górze

    0
  • Pomocny post
    #21 21 Lut 2010 10:37
    GBW
    Poziom 27  

    Dalej nie znamy mocy podgrzewacza, załużmy że ma 18kW to prąd wyniesie 26A. Przy prądzie 32A zabezpiczenie wyskoczy po upływie około godziny. W wyniku czego można podpiąć tą kuchenkę w taki sposób aby faza włączana jako ostatnia w podgrzewaczu była podłączona do najczęściej używanych grzałek.
    Jeżeli podgrzewacz ma 24kW to sam wyłączy zabezpieczenie po godzinie a z kuchenką po paru minutach.

    Dla czytających; możliwaść podłączenia należy sprawdzić zanim dokona się zakupu.

    0
  • Pomocny post
    #22 21 Lut 2010 10:45
    retrofood
    Moderator

    GBW napisał:
    Dalej nie znamy mocy podgrzewacza, załóżmy że ma 18kW to prąd wyniesie 26A.


    Na drugim zdjęciu są podane moce. Od 18 do 24 kW. Zresztą wygląd wnętrza to potwierdza.

    0
  • Pomocny post
    #23 21 Lut 2010 11:01
    GBW
    Poziom 27  

    retrofood napisał:
    GBW napisał:
    Dalej nie znamy mocy podgrzewacza, załóżmy że ma 18kW to prąd wyniesie 26A.


    Na drugim zdjęciu są podane moce. Od 18 do 24 kW. Zresztą wygląd wnętrza to potwierdza.


    Drugie zdjęcie pokazuje schemat,a te podgrzewacze były robione w wersji; 18kW, 21kW, oraz 24kW. Wszystkie miały taki sam schemat elektryczny.
    Moc (jedna z trzech) jest podana na tabliczce znamionowej na zewnątrz obudowy.

    0
  • Pomocny post
    #24 21 Lut 2010 11:53
    Lukas555Lukas
    Poziom 13  

    Zabezpieczenie C32A przed licznikiem, C25A tuż za. Wyżej masz obliczoną moc, pracy urządzeń jednocześnie:

    10,2 kW + 24 kW = 34,2 kW / 49,5 A na Fazę / przy pracy obydwu urządzeń jednocześnie, nie realne przy takiej sieci. Granica zadziałania wyzwalaczy termobimetalowych zawiera się od 1,13 do 1,45 krotności prądu znamionowego wyłącznika, a obszar zadziałania wyzwalaczy elektromagnesowych wynosi od 5 do 10 krotności prądu znamionowego wyłącznika.
    To teroria, a w praktyce. Moim Zdaniem uda Ci się włączyć 2 urządzenia na raz, ale czas ich pracy będzie krótki, o ile nie wyskoczą zabezpieczenia podczas odkręcania wody. Na dodatek, napewno w mieszkaniu będzie coś jednakowo pracować, oświetlenie, kilka urządzeń itd. Praca tylko osobna.

    0
  • #25 21 Lut 2010 13:18
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Dziękuję.
    Jeszcze jedno skoro cały podgrzewacz i kuchenka maja podłączenia kablami miedzianymi 4mm to czy można bezpieczniki wymienić na silniejsze? Myślę o 32C na podgrzewacz i kuchenkę i jakieś 45C na przedlicznikowe. Rozumiem muszę z tym sie zwrócić do? Do elektrowni? Policji? Burmistrza?

    0
  • Pomocny post
    #26 21 Lut 2010 13:24
    Arturo2005
    Poziom 33  

    Jeżeli potrzebujesz więcej mocy musisz udać się do swojego ZE. Tam udzielą Ci dalszych wyjaśnień.

    0
  • Pomocny post
    #27 21 Lut 2010 13:31
    Lukas555Lukas
    Poziom 13  

    Szczerze nie widziałem jeszcze wyłączników nad prądowych 45A. Proponuję zapoznać się z katalogami, charakterystykami oraz podstawowymi informacjami na temat wyłączników nadpradowych.

    http://www.moeller.pl
    http://www.legrand.pl

    Znajdziesz masę przydatnych informacji. Niestety chyba to co proponujesz nie wchodzi w grę, ponieważ nie zmienisz tym mocy przyłączeniowej jaką oferuje Ci ZE. I jedynie narobisz sobie problemów, możesz uszkodzić instalację, a nawet spowodowac pożar. Z załączonych zdjęć wynika że instalacja nie była modernizowana kilkanaście lat. Dlatego najlepiej zadzwoń do ZE i powiedz na czym polega problem. A jeżeli samemu zmienisz Zabezpieczenia to zaniknie stopniowanie/selektywność. Nie polecam takiej zmiany.

    0
  • Pomocny post
    #28 21 Lut 2010 16:14
    GBW
    Poziom 27  

    Lukas555Lukas napisał:


    10,2 kW + 24 kW = 34,2 kW / 49,5 A na Fazę / przy pracy obydwu urządzeń jednocześnie, nie realne przy takiej sieci. Granica zadziałania wyzwalaczy termobimetalowych zawiera się od 1,13 do 1,45 krotności prądu znamionowego wyłącznika,

    1; Nadal nie wiemy jakiej mocy jest podgrzewacz.
    2; Kuchenka bardzo rzadko pracuje na pełnej mocy.
    3; Jeżeli podgrzewacz ma 18kW to przy odpowiednim podłączeniu i pracy 2-3 palników w kuchence cały obwód będzie pracował na granicy wyłączenia .
    4; Jeżeli podgrzewacz ma 24kW to po imprezie.

    0
  • #29 21 Lut 2010 17:32
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Na podgrzewaczu jest tylko logo SIEMENS. Nie ma nic żadnych innych napisów. Tylko logo i dwa przyciski. Pierwszy grzeje jeden obwód. Drugi grzeją dwa. Trzeci włącza się samoczynnie w zależności od ciśnienia wody.
    Znalazłem na allegro taki sam z wyglądu. W tej aukcji sprzedający napisał że ma 21kW. Zobaczymy jak będzie w praktyce kuchenka będzie u mnie na dniach... Zadzwonię też do elektrowni zapytam o możliwość przyłączenia większej mocy jednak teraz pytanie o kable. Czy 4mm gruby miedziany to nie za cienki na większą moc? Chyba to jedyne zagrożenie jest - upalenie sie kabli, awaria instalacji zwarcie pożar...

    Moderowany przez retrofood:

    Następnym razem za usunięcie wpisu moderatora będzie ostrzeżenie.

    0