Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć silnik od pralki.

banished 18 Lut 2010 23:49 15252 24
  • #1 18 Lut 2010 23:49
    banished
    Poziom 8  

    Znalazłem silnik nie jestem pewny ale chyba jest od pralki. Nie ma na nim żadnej tabliczki znamionowej ani żadnych innych informacji. Wychodzi z niego 5 przewodów czerwony zielony biały żółty i niebieski. Próbowałem go podłączyć na wszystkie możliwe sposoby i ku mojemu zdziwieniu za każdym razem się kręcił przy czym przy podłączeniu:
    czerwonego z zielonym kręci się wolno przeciwnie do kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    czerwonego z żółtym kręci się wolno przeciwnie do kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    czerwonego z niebieskim kręci się szybko przeciwnie do kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    czerwonego z białym kręci się szybko przeciwnie do kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    żółtego z białym kręci się wolno przeciwnie do kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    niebieskiego z białym kręci się szybko zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    żółtego z niebieskim kręci się wolno zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    zielonego z żółtym kręci się wolno zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    zielonego z białym kręci się wolno zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara
    zielonego z niebieskim kręci się wolno zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara

    Wolno tzn. ok 300 obrotów na minutę. Chciałbym go wykorzystać jako napęd do koła garncarskiego więc chciałbym by kręcił się wolno przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Więc teoretycznie mógłbym po prostu podłączyć czerwony z zielonym albo czerwony z żółtym albo żółty z białym.

    Jak zapewne już się zorientowaliście jestem w tym temacie zupełnie zielony i dlatego chciałem prosić Was o pomoc. Czy jest jakiś właściwy sposób podłączenia tego silnika i czy to co o nim napisałem jest wystarczające do tego by wiedzieć jak to zrobić?? Jeżeli potraficie mi pomóc to może możecie poradzić mi także czy jest jakiś sposób regulacji prędkości obrotowej tego silnika??

    To może chociaż zdjęcie wstaw, bo jak na razie temat prosi się o kosz. Na forum nie ma wróżek. [Łukasz]

  • #2 19 Lut 2010 00:11
    maly11
    Poziom 12  

    Witam !!!
    Najpierw trzeba by było ustalić z jakiej pralki pochodzi silnik i do tego przydałyby się fotki.

  • #3 19 Lut 2010 00:44
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Myślę że wiem o jaki silnik chodzi. Na jednym z aluminiowych dekli powinien być podany typ silnika, dla spokoju odczytaj go i napisz. Mam od niego wszystkie dane. Rano napiszę jak go podłączyć bo teraz nie pamiętam wszystkich kolorów przewodów.

  • #4 19 Lut 2010 01:21
    Dioda52
    Poziom 27  

    Mysle, ze jest to ten silnik. Poszukaj na forum tematu : Czy taki silnik moze pracowac przy 230V jak to zrobic? O raz drugi post; Silnik 1-faz obroty prawo-lewo. Tam znajdziesz dokladne podlaczenie.

  • Pomocny post
    #5 19 Lut 2010 09:14
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Kolego Dioda52, w podanym przez Ciebie temacie jest tak samo dokładne podłączenie tego silnika jak twoje obliczenia przekroju drutu wg cytatu:

    Cytat:
    Nie mozna nawijac drutu o srednicy 2x 1mm, bo przekroj poprzeczny przewodu jest o wiele za maly od przekroju przewodu 2mm. Chyba wzor znasz na obliczanie powierzchni.
    1mm - 0.82mm2 2x 0.82mm2 =1.64mm2
    2mm - 3.25mm2


    Ten schemat który umieściłeś w podanym przez Ciebie temacie jest tak zagmatwany i nie czytelny że aż strach według niego cokolwiek łączyć.


    Kolego banished, jeżeli jest to silnik typu OKC2-2/12DK to do przewodu żółtego i zielonego dołącz zasilanie 230V, a kondensator włącz pomiędzy przewód biały i żółty (to dla jednego kierunku obrotów) lub pomiędzy biały i zielony (to dla drugiego kierunku obrotów).
    Kondensator powinien być o pojemności 16µF/450V.
    Jeżeli jest to inny typ silnika niż podałem to musisz podać ten typ lub chociaż jakieś zdjęcie.

  • Pomocny post
    #7 19 Lut 2010 11:20
    sp3ots
    Poziom 35  

    Witam !
    Jest to prawdopodobnie silnik do polskiej pralki automatycznej.
    Silnik ten jest silnikiem który posiada dwa rodzaje obrotów:
    wirowanie około 2700obr/min
    kolory przewodów to :biały, niebieski i czerwony
    pranie, wolne obroty (nie znam prędkości obrotowej)
    kolory przewodów: biały, żółty, zielony
    Aby silnik pracował na wysokich obrotach (wirowanie) należy podłączyć:
    kable: biały i niebieski - 230V (dawniej 220V),
    do kabli czerwonego i niebieskiego należy podłączyć kondensator 16uF/450V
    przewody koloru żółtego i zielonego nie podłączone.
    ----------------------------------------
    Aby silnik pracował an wolnych obrotach (pranie) należy podłączyć:
    kable: biały i zielony - 230V, obroty np. w prawo
    kable: biały i żółty - 230V, obroty np. w lewo
    do kabli żółtego i zielonego należy podłączyć kondensator 16uF/450V
    przewody koloru czerwonego i niebieskiego nie podłączone.

    Zmiana kierunku obrotów dotyczy tylko pracy silnika na wolnych obrotach.
    Pozdrawiam. Stefan GG6293398

  • #8 19 Lut 2010 11:56
    banished
    Poziom 8  

    Dziękuje wszystkim za pomoc. To powinno rozwiązać wszystkie moje problemy.

  • #9 08 Maj 2011 13:26
    RobWan
    Poziom 14  

    sp3ots napisał:

    Zmiana kierunku obrotów dotyczy tylko pracy silnika na wolnych obrotach.


    No właśnie, co z tymi obrotami od wirowania?
    Byłem pewien, że jak rozłączę uzwojenia i obrócę wyprowadzenia (obracałem pomocnicze i główne) to będzie ok.
    Silnik kręcił się w odwrotną stronę, ale był słabszy.

    Robert

  • #10 08 Maj 2011 16:15
    sp3ots
    Poziom 35  

    Witam !

    Cytat:

    No właśnie, co z tymi obrotami od wirowania?
    Byłem pewien, że jak rozłączę uzwojenia i obrócę wyprowadzenia (obracałem pomocnicze i główne) to będzie ok.
    Silnik kręcił się w odwrotną stronę, ale był słabszy.

    Robert


    Zamień miejscami ( początek i koniec ) tylko jednego uzwojenia, nie obu na raz. Pamiętaj że uzwojenia pracujące na wysokich obrotach ( pomocnicze, robocze ) nie są takie same, pewnie je pomyliłeś i dla tego silnik jest słabszy.
    Pozdrawiam. Stefan
    Robert, włącz GG

  • #11 14 Lut 2012 22:40
    Fafus172
    Poziom 10  

    Witam, ma podobny problem, posiadam silnik od pralki automatycznej ale nie wiem jakiej i mocy silnika tez nie znam, natomiast zamiast kabla niebieskiego wychodzi kabel czarny. a reszta to żółty, zielony, czerwony, biały. czy mam podpiąć wszystko tak samo jak wyżej jest napisane? tzn u mnie czarny zastepował by niebieski czy mam inaczej podpiąc?

  • #12 15 Lut 2012 10:20
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Fafus172 napisał:
    nie wiem jakiej i mocy silnika tez nie znam,



    Wrzuć jakieś fotki to coś może poradzimy

  • #13 15 Lut 2012 10:22
    sp3ots
    Poziom 35  

    Witam !
    Jeśli silnik jest podobny to próbuj zamienić te kable, niestety nie mam opisu z silnikiem o takich przewodach.
    Zachowaj ostrożność, jeśli silnik tylko buczy a nie "kręci" zaraz odłącz od zasilania.
    Pamiętaj że silnik może być wilgotny bo leżał np. w piwnicy, przed podłączeniem zasilania osusz go np. w temperaturze pokojowej przez parę dni.
    Pozdrawiam. Stefan

  • #14 15 Lut 2012 11:35
    Fafus172
    Poziom 10  

    fotki postaram się później dodać, natomiast faktycznie jak podłącze pod zasilanie to buczy ale lekko pchnę walkiem i zaczyna startować


    Na tym forum obowiązują zasady poprawnej pisowni właściwe dla języka polskiego. Znaki przestankowe stawia się bezpośrednio po wyrazie, potem spacja. Zdanie zaczyna się wielką literą. Znaki diakrytyczne /ogonki/ są integralną częścią naszego języka. Popraw swoje posty!
    [Akrzy]

  • #15 15 Lut 2012 11:57
    sp3ots
    Poziom 35  

    Czy kondensator 16uF podłączyłeś ?
    Pomiędzy czerwony a niebieski podłącz kondensator 16uF/450V
    Zasilanie podłącz - biały i niebieski.

  • #16 15 Lut 2012 14:21
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Fafus172 napisał:
    nie kondensatora nie podlaczylem bo jeszcze nie mam..


    Taki silnik bez kondensatora ni ruszy a ani na wolnych obrotach ( pranie ) ani na szybkich ( wirowania ).

  • #17 15 Lut 2012 17:28
    Fafus172
    Poziom 10  

    własnie ku mojemu zdziwieniu na wolnych startuje sam, a na szybkich tak jak już pisałem trzeba mu pomóc:), a wie ktoś z was ile taki silnik od pralki może mieć Kw?

    A pisałem- popraw swoje posty w tym temacie!
    [Akrzy]

  • #18 15 Lut 2012 18:46
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Fafus172 napisał:
    własnie ku mojemu zdziwieniu na wolnych startuje sam, a na szybkich tak jak już pisałem trzeba mu pomóc:), a wie ktoś z was ile taki silnik od pralki może mieć Kw?



    Startuje ale prawdopodobnie raz w prawo a raz w lewo ( jak mu się chce ). Jak przytrzymasz za oś to nie ruszy.

    Co do mocy to jak dobrze pamiętam coś około 300 W tzn, około 0,3 kW

    Co do podłączeń masz tu.
    http://www.elektroinstalacje.info/readarticle.php?article_id=8

    Ps. jeśli to nie tajemnica to do czego chcesz go używać?

  • #19 15 Lut 2012 20:16
    Fafus172
    Poziom 10  

    sam jeszcze nie wiem do czego będę go używał. myślałem zrobić na nim szlifierkę....
    a jeżeli na obudowie silnika pokazuje się napięcie to mam go podłączyć do uziemienia w gniazdku(tzn kabelkiem od obudowy silnika do wtyczki z bolcem) czy np kabelkiem od silnika do jakiejś obudowy metalowej?
    a kondensator jaki dobrać?

  • #20 15 Lut 2012 20:40
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Fafus172 napisał:
    uziemienia w gniazdku(tzn kabelkiem od obudowy silnika do wtyczki z bolcem) czy np kabelkiem od silnika do jakiejś obudowy metalowej?



    Broń cię PANIE BOŻE i wszyscy święci podłączać - kabelkiem od silnika do jakiejś obudowy metalowej !!
    Tylko i wyłącznie kabelkiem od obudowy silnika do wtyczki z bolcem !!

    Kondensator 16mikro na minimum 450V.

  • #21 15 Lut 2012 21:54
    Fafus172
    Poziom 10  

    ok, też mi się wydawało że należy podłączyć pod bolec.
    (ale też wydaje mi się że w niektórych urządzeniach idzie jakiś kabelek do obudowy..chyba że w innym celu...) ..

  • #22 05 Mar 2012 14:32
    muli9
    Poziom 9  

    Witam na moim silniku pisze 60/45W

    tylko te kabelki jakieś kombinowane ale rozumiem ze mam patrzeć na te kolory, które wychodzą z silnika

    Jak podłączyć silnik od pralki. Jak podłączyć silnik od pralki. Jak podłączyć silnik od pralki.

  • #23 05 Mar 2012 19:23
    motorcyklista
    Poziom 11  

    Fafus172 napisał:
    sam jeszcze nie wiem do czego będę go używał. myślałem zrobić na nim szlifierkę....
    a jeżeli na obudowie silnika pokazuje się napięcie to mam go podłączyć do uziemienia w gniazdku(tzn kabelkiem od obudowy silnika do wtyczki z bolcem) czy np kabelkiem od silnika do jakiejś obudowy metalowej?
    a kondensator jaki dobrać?


    Kiedyś zbudowałem szlifierkę na powyższym silniku, i powiem szczerze słabiutka była,bez problemu można było zatrzymać kamień szlifierski

  • #24 05 Mar 2012 19:37
    muli9
    Poziom 9  

    to nie wesoło bo ja chce nawet piłke do drzewa z tego zrobić

  • #25 05 Mar 2012 20:10
    elektromechanik
    Poziom 27  

    muli9 napisał:
    to nie wesoło bo ja chce nawet piłke do drzewa z tego zrobić


    Dobry pomysł :D tyle ze nierealny :cry:
    Co najwyżej będziesz mógł liście z drzew tym przecinać :idea: :!: :!: :!: :!:

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME