Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sygnalizator pozostawionego światła w łazience.

kenubi 19 Lut 2010 17:45 5729 44
  • #1 19 Lut 2010 17:45
    kenubi
    Poziom 10  

    Dzieciaki często "latają" do łazienki i boją się ciemności - czyli często pozostawione światło. Łazienka jest pod kątem i nie widać zbytnio czy się świeci. Chciałem zamontować diodę niebieską w kontakcie ale .. no właśnie.. jak to zasilać gdy jest "zapalone" (kontakt w szeregu z żarówką).

    Wymyśliłem, że zrobię mały układ, który naładuje malutkie (wymiarowo) kondensatory i gdy będzie zanik napięcia w kontakcie to wtedy kondensatory oddadzą co zgromadziły i dioda przez pewien czas bedzie się świeciła.

    Niestety nie do końca jestem pewien jakie wartości powinny mieć R3,R4,R5 bo nie wiem jak policzyć spadki napięć na tranzystorze/diodzie..no tak aby był zatkany gdy jest napięcie (wyłączona żarówka) i przewodził przy braku.
    Układ będzie podłączony szeregowo (włączony kontakt zewrze zasilanie) z żarówką (ok. 60 W).
    No i ogólnie nie wiem jakiej mocy zenerkę dac i czy to ma szansę działać.
    Próbowałem szukać takich schematów ale dostaję setki wyników inie jestem w stanie tego przebrać.

    Może pomożecie?(albo jakiś gotowiec?)
    Sygnalizator pozostawionego światła w łazience.

    0 29
  • #2 19 Lut 2010 19:00
    SAJGOON1
    Poziom 19  

    Zrób układ czasowy np. na 30 min. +fotorezystor żeby nikt światła w dzień nie zostawił. Włożysz go do lampy w łazience. U mnie to zdaje egzamin od kilku lat. Można wyciągnąć potencjometr na zewnątrz i regulować czas.

    0
  • #3 19 Lut 2010 19:06
    Piotr Pajkert
    Poziom 32  

    Witam!
    Dioda zenera musi być co najmniej 3W. Ale czy nie warto założyć lampy z czujnikiem ruchu?
    Cześć!

    0
  • #4 19 Lut 2010 21:12
    kenubi
    Poziom 10  

    Do lampy nie bardzo mam jak. To ceramiczna obudowa ze szklanym kloszem - no chyba, że przykleję do szyjki gniazda żarówki ale i temperatura tam bywa nie mała a i nie ma jak tam operować.
    Nie mogę nic kuć, na ścianach płytki, itd. ale dzięki za pomysł!

    Urządza mnie takie rozwiazanie jak wymyśliłem ale nie bardzo wiem jak ma wyglądać układ "klucza" włączającego. W dodatku ciut pokręciłem bo sie wstępnie pomyliłem i zacząłem rysowac schemat z tranzystorem npn włączającym jak _jest_ prąd a nie jak go nie ma (zwarty kontakt)).

    Zenerka 3W ? Z tego kondensatora ~330n daje na diodę (led) jakieś 15mA - w typowym ukladzie "światełko LED z 220V". Ale że są to prądy zmienne, o szczycie sinusoidy cos ponad 300V to pytam bo wstawiam trochę na czuja takie ćwierćwatowe.

    0
  • #5 19 Lut 2010 21:26
    SAJGOON1
    Poziom 19  

    Pomysł z czujnikiem ruchu też jest dobry(nawet lepszy) tylko droższy w wykonaniu w domowym zaciszu. Ja też mam lampę z ceramicznym mocowaniem i szklanym kloszem i jakoś sobie poradziłem. Myślę to jeszcze powielić do przedpokoju i kotłowni, bo zdarza się że zostawiam na noc włączone światło.

    0
  • #6 19 Lut 2010 21:59
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 19 Lut 2010 22:18
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    A gdybyś w puszce wyłącznika zamontował szeregowy rezystor, niewielki żeby prąd żarówek w łazience spowodował spadek napięcia ok. 1V.

    Zakładajc, że moc na oświetlenie jest na poziomie np 150W to rezystor wydzieliłby ok. 0,65W. Jak na zamkniętą puszkę, pozbawioną chłodzenia to nie jest tak źle.

    Tym napięciem mógłbyś zasilić np podwajacz niesymetryczny zbudowany na diodach Shottky'ego (niskie napięcie przewodzenia).
    Można też pomyśleć o dwóch podwajaczach połączonych szeregowo. To już (tak bez liczenia) ponad 3V.

    Na pewno wystarczy do niebieskiej LED zamontowanej w obudowie wyłącznika.

    0
  • #8 19 Lut 2010 22:28
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 19 Lut 2010 22:38
    SAJGOON1
    Poziom 19  

    To są wszystko niepotrzebne komplikacje moim zdaniem. Mój układ działa od 5min do ok. 1h30min i jestem z niego zadowolony.

    0
  • #10 19 Lut 2010 22:56
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    piotr__80 napisał:
    A tutaj będzie problem, jak ktoś zamiast żarówki wolframowej zamontuje energooszczędną :) Bo kto teraz zakłada oświetlenie 150W w łazience...

    Zatem można nieco zmodyfikować układ czyniąc go uniwersalnym.

    Zamieniam rezystor na dwie gałęzie połączone szeregowo - każda złożona z dwóch diod połączonych odwrotnie-równolegle. Razem 4 diody (np 1N4001).

    Do tego nieco większe kondensatory ze względu na szpilkowy kształt prądu przy oświetleniu rtęciówkami kompaktowymi.

    Dodano po 7 [minuty]:

    :arrow: SAJGOON1
    A co można zrobić w przypadku, gdy mamy tylko 2 przewody dochodzące do wyłącznika i sygnalizację chcemy tam właśnie umieścić?

    Do tego łazienka po remoncie z utrudnionym dostępem do lampy...

    0
  • Pomocny post
    #11 20 Lut 2010 07:58
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 20 Lut 2010 10:50
    mcgyver26
    Poziom 16  

    najprościej jak już było wspomniane to zamontować czujnik ruchu+czujnik światła

    0
  • #13 21 Lut 2010 13:31
    kenubi
    Poziom 10  

    W kontakcie mam 2 druty (szereg z żarówką).
    W zasadzie zrobię to tylko jeśli uklad zmieści się w kontakcie i nie będzie to więcej niż kilka tanich i łatwych do zlutowania elementów.
    Światełko ma świecic na ścianę naprzeciw drzwi łazienki - niebieskie będzie dobrze widać na ścianie z innych pomieszczeń i od razu można pouczyc o wyłaczeniu światła - także wystarczy jak będzie się świecić niezbyt długo, oczywiście czasem kondensatory moga nie zdążyć się naładować przed ponownym zaświeceniem - ale ..

    Podłączane są żarówki 40-60 W (tzn. dokładnie to 2x 60W na podwójnym włączniku ale dzieci zawsze właczają FULL ;) )
    Praktycznie żadnych możliwości przerabiania instalacji itp., wyłaczniki czasowe się nie nadają bo albo będę latać z dzickiem, które będzie się bało, że mu się światło zgaśnie albo czas wyłączenia będzie tak długi, że przestanie miec to sens.

    Także chcę tylko ocenić czy mój wymyślony układ ma szanse na jakieś działanie i ewentualnie jak ma poprawnie wyglądać.

    0
  • #14 21 Lut 2010 15:41
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Napisz ile masz wolnego miejsca w puszce. Potrzeba kilka cm³ (4 kondensatory el. 8 diod, może coś jeszcze).

    0
  • #15 22 Lut 2010 10:20
    mcgyver26
    Poziom 16  

    proponuje cuś takiego co osobiście sam używam i spisuje sie super już kilka latek :).Otuż weź se jakąś "starą"lampkę solarną(albo nową-twój wybór),następnie ją "rozmontuj"tak aby bateria słoneczna była osobno(ten "daszek")z przetwornicą,w takich lampkach są ledy przeważnie o średnicy 5mm,więc "wywal"tą diode i dwoma przewodami(wystarczą takie jak przy zasilaczach np:antenowym)i teraz tak:zamontuj tą baterie słoneczną na ścianie zewntrznej domu,mieszkania(ja mam od strony południowej),następnie przewód poprowadź se do tej "łaźienki"czy też innego pomieszczenia i podłącz se do tego "kabelka" diode led 10mm która idealnie pasuje w oprawę halodenową i jak to sie mówi masz "światełko za darmola"

    0
  • #16 22 Lut 2010 11:31
    kenubi
    Poziom 10  

    @mcgyver26 To nieporozumienie ;) , pisałem, że nie będę prowadził żadnych dodatkowych kabli, wiercił itd. Łazienka jest "opłytkowana" pod sam sufit (to nie mój pomysł) z takimi małymi fugami że trudno koszyk na mydło przyczepić. Jedynie mogę "godzinkę pogrzebać się w kontakcie" - to wszystko. Każdy ma swój pomysł ale ja nie widzę możliwości ich realizacji - niestety.

    W kontakcie miejsca jest niewiele. Na moje oko będzie trudno upchnąć coś więcej niż te kilka elementów jak z mojego schematu tj.
    mostek (DIP4 coś DF10?),
    ~330n/630v (~20x17mm),
    3 elektrolity 1000u/6.3v (10mm wys,8mm śr. /szt.) - malutkie, wyciagniete z pł.głównej.Jakiś BC107, kilka rezytorkow i zenerka

    Zaraz pobawię w naładowanie 3x1000uF do napięcia ~3.3v i zobaczę ile będzie świecić dioda z rezystorkiem jakieś 10 omów (dla zasady) -to pewnie można wyliczyć ale ja nie znam wzorów i będzie pewnie szybciej sprawdzić w realu.

    0
  • #17 22 Lut 2010 14:28
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    No to nie jest tak źle z tym miejscem.
    Nawet zastanawiam się nad układem, gdzie dioda świeciłaby światłem ciągłym przy zgaszonym świetle w łazience i przerywanym gdy światło w niej pozostawiono.

    2 żarówki 60W to dość dobry punkt startowy.
    Jakie masz przewody (Al czy Cu) dochodzące do wyłącznika?

    0
  • #18 22 Lut 2010 15:44
    kenubi
    Poziom 10  

    Hmm Testy z kondensatorami 3x1000u (co prawda 2 lata leżą w szufladzie i pewnie rozformatowane) wypadły słabiutko. Biała dioda 5mm+rezystor 39R, świecąca gdzieś od >=2.90V, "świeciła" jakieś 3 sekundy (liczyłem naiwny na ~30, bo po tylu się wysikają i wychodzą), napięcie spadło do ~2.85V (z ~3.3V naładowania) -także widze że moje pomysły są do bani :D

    @W.P. Przewody mam OIP Al. (nie wiem czy na kontakcie jest faza czy zero).
    Co zamyślasz? Uzyskać napięcie przez wstawienie oporu z żarówkami (U=I*R) ? Czy złapać jakoś "fazę" z kabla i do ziemi (nie da rady,nie podepnę się do rur).
    Jeśli to dosyć trudne do wykonania lub niestałe w parametrach (żarówka 40..60W) to sobie darujmy. To nic ważnego a koszty wykonania mogą być wielokrotnie większe od strat z tytułu pozostawionego oświetlenia (w końcu 1KW ~ 50gr) - co prawda człowiek się mniej denerwuje bo czasem w całej chacie wszystko powłączane ale przecież dzieci nie będę bił za to (a głuche się zrobiły ;) ).

    [edit] Albo, może prościej. Wstawię po prostu małą baterię w kontakt i tylko zostaje tylko wykryć fakt włączenia + jakieś odcięcie po minucie bo jak się będą kąpać to długo nie pożyją baterie.

    0
  • Pomocny post
    #19 22 Lut 2010 17:23
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Gdybyś miał w scianie miedziane przewody to chcąc wygospodarować trochę miejsca mógłbyś je uciąć pozostawiając w puszce ok. 2 cm odcinki.
    Potem dolutować do nich 10 cm przedłużenia w postaci cienkiej (0,75 mm²) linki.
    Oczywiście miejsce lutowania zabezpieczyć koszuklą termokurczliwą.
    Linka łagodnie układa się w puszce.

    Tak sobie myślę, że i tak Cię czeka taka chirurgiczna zabawa. Przewody aluminiowe są kruche i kilkakrotne wyciąganie wyłącznika wreszcie je nadwyręży.
    Może lepiej uciąć, zacisnąć na końcówce kawałek mosiężnej blaszki i dolutować do niej linkę.

    A co do układu to nie potrzeba żadnego dodatkowego źródła zasilania.
    Wystarczy to o czym pisałem wcześniej.
    Można skonstruować zgrabny układ, który spokojnie zmieści się w puszce.

    0
  • #20 22 Lut 2010 17:49
    kenubi
    Poziom 10  

    Aaaa :), myślałem, że sypniesz jakimś extra ciekawym schematem :P - bo w sumie nie wiem jak to ma w końcu wyglądać ale ..znajdę gdzieś na necie.
    No zgoda,też się zastanawiałem nad rezystorem ale na moje wyliczenia z fusów dawały jakieś 3W straty (dla napięć >3V) - mam nawet pod ręka taki ceramiczny 10R/5W. Kable lutuje od 5kl. podstawówki (PRL) to spoko z w kontakcie sobie poradzę ;)

    Ale tak się jeszcze patrze w spalone zasilacze od kompów i tam widzę taki malutki rdzeń (trafo) - może upchnę w kontakt?- to już by był banał.
    Najwyżej dam jakąś czerwoną hiper zamiast niebieskiej.
    dzięki.

    0
  • #21 22 Lut 2010 19:53
    Informacja
    Poziom 18  

    Sprawa była by banalna gdybyś miał zero w puszce kontaktu :).
    Niestety prawie nigdy go tam nie ma. Kończy się w puszce ponad kontaktem. :)
    Na twoim miejscu założył bym diodę która zapala się gdy w łazience światło jest zgaszone. Wtedy wystarczy włączyć diodę świecącą 2V przez diodę prostowniczą i opornik około 100 k omów
    :)
    W nocy łatwiej trafić, i sygnalizacja jest mimo że przez zaprzeczenie :)
    Pozdrawiam.

    0
  • #22 22 Lut 2010 20:05
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #23 22 Lut 2010 20:31
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Najprostsze rozwiązanie to szeregowy rezystor na którym wystąpi odpowiednio duży spadek napięcia by zasilić diodę. Ale jest problem z wytracaną mocą.

    Kompromisowym (i niedrogim) rozwiązaniem jest dobranie na tyle małego rezystora by moc na nim tracona była do pominięcia a napięcie wystarczające.

    Myślę więc, że wystarczy ok. 1V.
    Przy założeniu 120W i 230V mamy prąd ok. 0,52A
    Na rezystorze 2Ω mamy 1V i 0,54W. To jeszcze nie piecyk :)

    Gdyby to teraz wyprostować używając podwajacza (na diodach Shottky'ego) to...
    Trzeba trochę policzyć uwzględniając (niewielki) spadek na złączach.
    Intuicyjnie spodziewam się nieco ponad 2V.
    Trzeba to po prostu zmontować i sprawdzić.

    Sygnalizator pozostawionego światła w łazience.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Wykorzystując spadek napięcia na R1 można dołożyć drugi podwajacz wypracowujący identyczne napięcie. Połączone szeregowo dadzą ok. 4V.
    To już wystarczy.

    Do tak małego obciążenia jakim jest dioda LED nie trzeba dużych kondensatorów.
    Mniejsze pojemności to mniejsze gabaryty - więcej luzu w puszce.

    0
  • #24 22 Lut 2010 20:34
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 22 Lut 2010 20:44
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Czy Kolega piotr__80 zauważył na schemacie diodę D3?

    0
  • #26 22 Lut 2010 20:48
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #27 22 Lut 2010 21:06
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Komplikujecie bardzo proste sprawy.
    Najprostsze rozwiązanie to równolegle do styków podłączyć zestaw szeregowych elementów: rezystor 100-150kohm/1W-dobrany eksperymentalnie do diody (mozna 2 szt 50k/0,25W) , dioda prostownicza 1A 400V i super jasna diodę ( duża jasnośc przy prądach 1mA).
    Jak się świeci światło, to dioda nie działa, a jak jest zgaszone dioda świeci i za razem służy jako wskaźnik położenia włącznika w ciemności.

    Miałem takie "cóś",( tylko jeszcze z kondensatorem szeregowym) zainstalowane we włączniku przez 15 lat i to w czasach, gdy nie było superjasnych LED-ów- całkowicie bezawaryjne rozwiązanie.

    0
  • #28 22 Lut 2010 21:11
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    W szeregu pozostaje jeszcze C1 o stosunkowo niewielkiej pojemności. Myślę, że spokojnie wystarczy 220µ. Dioda D3 na mx 5,6V/1,3W.

    Zimne włókno żarowki to rezystancja ok. 10 krotnie mniejsza zatem szczyt prądu tyle samo razy większy. Ale krótko.
    Stała czasowa to kilkadziesiąt ms. To nie jest groźne dla diody D3.

    0
  • #29 22 Lut 2010 21:36
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 22 Lut 2010 21:57
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    No dobrze. Żeby nie pogrążać tematu wstawmy niewielki rezystor (10÷22Ω) w szereg z C1 i po sprawie.

    A co do komplikowania sprawy...
    Autor prosi o pomoc w skonstruowaniu układu, który będzie sygnalizował zapalone światło w łazience.
    Światełko w wyłączniku przy zgaszonym to nie problem. Już od ponad 30 lat montuje się neonówki.

    0
  Szukaj w 5mln produktów