Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zasilacz do wkrętarki - jakie parametry?

11MASTEr 20 Lut 2010 21:57 4156 8
  • #1 20 Lut 2010 21:57
    11MASTEr
    Poziom 9  

    Witam.
    Problemem jest zasilacz, a raczej jego parametry. Zasilacz ma za zadanie napędzać wkrętarkę (akumulatorową) 14,4V; akumulator: 12 ogniw po 1,2v i 1200mA czyli dokładnie 14,4V i 14,4A??

    Zasilacz skonstruowałem na podstawie postów z elektrody czyli transformator toroidalny (240V na 12V 150W) - mostek prostowniczy 35A - 2x kondensator elektrolityczny 4700uF i jeden ceramiczny 100nF.
    Po takim zabiegu na wyjściu jest 17,5V czyli troszkę za dużo, naładowany akumulator daje 15,5V.
    Miernikiem (standardowym max 10A) zmierzyłem pobór prądu z akumulatora i tak rozruch 7A, praca bez obciążenia 4,5A pod obciążeniem 9A i potem wylatuję ze skali... Trafo ma 150W czyli około 12,5A czyli w sumie ok, ale po to tam jest toroid by chwilowo można było pobrać znacznie więcej i teraz zaczyna się problem - Skoro akumulator może podać maksymalnie 14,4A (?? nie wiem czy dobrze myślę) to i silnik jest przygotowany na taki prąd, ale zasilając z w/w zasilacza mogę wkrętarce podać i 20A, a nawet więcej.
    I teraz właściwy problem zrobiłem 2 układy z trafa 120W i opisywanego 150W. Układ z transformatora 120W testowałem pobieżnie na 4 wkrętarkach od 9,6V do 14,4V - 2 takie i 2 takie wszystkie o dziwo pracowały OK nawet te 9,6 V (2x bosh) i moja 14,4V też - układ 'poszedł' do kolegi. Pomyślałem żeby zastosować mocniejszy transformator i tym samym wzmocnić jeszcze wkrętarkę więc dla siebie kupiłem trafo 150W, podczas testów 4 dostępne wkrętarki zachowywały się dobrze. Natomiast dopiero podczas pracy moja (14,4V) przy obciążeniu oprócz pisków zaserwowała mi ładny zapach ozonu i po chwili lekki dymek z silnika. I teraz pytanie co jest nie tak? Za duży prąd? napięcie? Co mogę zrobić by nie kupować nowego trafa 100W-120W(koszta)? Czy to właściwie ma sens co napisałem?

    pozdrawiam i czekam na pomysły i rozwiązania

    0 8
  • #2 20 Lut 2010 22:00
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 20 Lut 2010 22:08
    SAJGOON1
    Poziom 19  

    Ja nie lubię komplikować sobie życia. Używam prostownika 12V 15A do tego 2x10000u/25V. Wkrętarka pobiera ile potrzebuje i takie zasilanie jej wystarcza w zupełności. I nie myl prądu z napięciem. 1Ah to wydajność jednego A przez godzinę(teoretycznie). Akumulator w wiertarce w zwarciu daje jakieś 20A(zależy jaki).

    0
  • #4 20 Lut 2010 22:33
    11MASTEr
    Poziom 9  

    @Motronic
    Wiem spada o 1V; tylko skąd ten dymek? Szkoda by było spalić silnik, a już raz wymieniłem go na inny z prawie nowej wkrętarki (poszło sprzęgło) więc teoretycznie powinno być ok, a nie jest przy obciążeniu dymi.

    @SAJGOON1
    Niestety ceny takich prostowników są duże. Więc ile w końcu A daje taki acu-pack jeśli jedno ogniwo ma 1200mA, a jest ich 12szt.?

    Wracając do mojego problemu co poprawić by się nie dymiło? większe kondensatory? dać 4 szt.? Ograniczyć jakoś napięcie?

    Cokolwiek co może przedłużyć życie tej wkrętarce i następnym?

    0
  • #5 20 Lut 2010 22:47
    SAJGOON1
    Poziom 19  

    Czego daje? Chodzi Ci o wydajność pradową? To już napisałem. A ile kosztuje takie trafo+mostek+kondensatory i jakaś obudowa?? Skoro taniej to buduj. Silnik może dymić kiedy ma przebicie międzyzwojowe powstałe w wyniku przegrzania. Porównaj pobór prądu bez obciążenia z innym, podobnym. Napięcie 17V nie zaszkodzi na pewno dla silnika pracującego normalnie przy 14,4V.

    0
  • #6 21 Lut 2010 10:00
    balonika3
    Poziom 36  

    Aku ma 1200mAh, nie mA. To zdecydowana różnica.

    0
  • #7 21 Lut 2010 22:10
    11MASTEr
    Poziom 9  

    [quote="SAJGOON1"]Czego daje? Chodzi Ci o wydajność pradową? To już napisałem. A ile kosztuje takie trafo+mostek+kondensatory i jakaś obudowa?? Skoro taniej to buduj. Silnik może dymić kiedy ma przebicie międzyzwojowe powstałe w wyniku przegrzania. Porównaj pobór prądu bez obciążenia z innym, podobnym. Napięcie 17V nie zaszkodzi na pewno dla silnika pracującego normalnie przy 14,4V.[/quote]

    Ok, dzięki. To teraz wnioski - napięcie jest poprawne. Ale dalej mnie martwi sprawa z tym prądem. Prosze o wyjasnienie raz na zawsze. Skoro acupack daje max 20A to jest szansa, że sama wkrętarka pobierze więcej z zasilacza? Jesli tak to w takim wypadku uszkodzenie silnika murowane. Innymi słowy wkręcamy śrubkę do oporu na akumulatorze; pobiera wtedy 20A (silnik jest na to przygotowany) no problem; zamiana na zasilacz podobna śrubka i wtedy wkretarka pobierze 25A, 30A? i po trzeciej śrubce za wielki prąd płynący w silniku uszkadza go? Tak to wyglada czy w obu przypadkach silnik wkr. pobierze 20A max?
    I pyt. 'poza konkursem' to jak mozna wyliczyć te 20A akumulatora mając tylko dane 12szt. i 1200mAh? Czy to trzeba jednak zmierzyć?

    pozdrawiam i dziękuję za wyrozumiałość

    0
  • Pomocny post
    #8 21 Lut 2010 22:40
    SAJGOON1
    Poziom 19  

    Do tego służy sprzęgło żeby nie można było zatrzymać silnika całkowicie. Jak go przytrzymasz dłużej i będzie stał to nie będzie miał chłodzenia i wtedy się może uszkodzić. Moja wkrętarka pobiera max 12-13A bardzo obciążona także się nie martw. Co do liczenia to pojemność akumulatora nie ma nic do wydajności prądowej(no prawie nic). Tam nie ma co liczyć. Zmierzyć go na zwarciu i już. Tylko niektóre są zabezpieczone i nie da się zrobić im pełnego zwarcia. Te 20A to moje akumulatory na zwarciu dają przez chwilę i to z liczeniem nic wspólnego nie ma. Sąsiad używa akumulatora od samochodu który pewnie ma wydajność że 300A i jakoś nie uszkodził wkrętarki do tej pory.

    1
  • #9 22 Lut 2010 00:44
    11MASTEr
    Poziom 9  

    Podziękowania wszystkim za odpowiedzi; szczególnie dla SAJGOON1.
    Z mojej strony EOT.

    0