Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz Jabel J-45 (TDA2040) i kłopoty z wysterowaniem.

WoWo1 03 Mar 2010 21:01 10338 51
Tespol
  • #31
    WoWo1
    Level 10  
    Wracam jeszcze raz do tematu TDA7050...
    Nie bardzo wiem co robię źle, o ile schemat z noty katalogowej można zrobić źle.
    Ale cóż...
    Generalnie chodzi mi o łączenie mas ze schematu, który wcześniej załączyłem.
    Ja wykonałem to w ten sposób:
    Nóżki z masą 1 i 4 połączyłem z masą od rezystorów, a masę idącą z nóżki 5 z masą głośników z nóżek 6 i 7, masą stabilizatora L7805 i masą zasilacza.

    I nie chce działać :|
    Wszystkie masy zebrane razem również nie.
    Co zmienić?
  • Tespol
  • Tespol
  • #33
    djmiki15
    Level 14  
    Może nie podłączasz masy układu 7050 z masą (nie minusem) końcówki mocy?
  • #34
    WoWo1
    Level 10  
    Na razie nie podłączałem się w ogóle do wzmacniacza głównego.
    Chciałem sprawdzić działanie samego "przedwzmacniacza" przed wlutowaniem.

    Sprawa jest dziwna, bo po wymianie układu na nowy podłączone głośniczki testowe 32Ω chwilę zagrały i znów cisza. Pomiar napięcia też nie wykazał sygnału.

    Czy możliwe, żeby stabilizator lub scalak się wyłączyły? Stabilizator był lekko ciepły, natomiast scalak zimny.

    P.S.:
    Załączam jeszcze "schemat blokowy" bo naszła mnie jedna myśl...
    Mam wskaźnik wysterowania podpięty na "surowym" wejściu sygnału audio, a potem dopiero sygnał przez potencjometr leci na wzmacniacz. Czy możliwe jest, żeby wskaźnik zabierał znaczą część sygnału?
  • #35
    djmiki15
    Level 14  
    Sam możesz odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy odłączyć wskaźnik. Ja w sumie zawsze (to znaczy kilka razy, bo fabryki wzmacniaczy nie mam) podłączam wskaźnik wysterowania na wyjściu wzmacniacza, równolegle z głośnikiem. oczywiście przez dzielnik napięcia. Wzmacniacz nie zauważa mniejszego oporu na wyjściu, bo dzielnik napięcia jest złożony z rezystorów o wartości kilkunastu kΩ.
  • #36
    WoWo1
    Level 10  
    2x 10kΩ wystarczy na taki dzielnik? Czy za dużo będzie? Akurat 4 takie oporniki 0.25W mi zbywają więc mógłbym z tego zrobić.
  • #37
    djmiki15
    Level 14  
    Nie wiem, czy może być 2x10kom, trzeba je dobrać tak, żeby przy max mocy zaświecały wszystkie diody, nie wcześniej. można wmontować np rezystor 10kom i zamiast drugiego potencjometr montażowy większy niż 10kom. I nim wyregulować wskaźnik.

    A sprawdzałeś, czy to wina wskaźnika wpiętego przed wejściem wzmacniacza?
  • #38
    jaro3000
    Level 10  
    Witam. Sory że się wtrącam w temat ale jak zrobiłeś zasilanie do tego wzmacniacza tam masz tylko transformatorek ±11,9V i ten kondensator i to wystarczy aby zasilić ten układ.Sam mam taki układ i chce przewinąć transformator i nie wiem jakie zasilanie trzeba aby ten układ działał kondensator zwiększa napięcie "sztucznie" po włączeniu wzmacniacza prąd spadnie?
  • #39
    djmiki15
    Level 14  
    Jaro3000 do zbudowania zasilacza potrzebny jest transformator, mostek prostowniczy i dwa kondensatory np po 2200uF. Oczywiście wypada też wstawić bezpiecznik i włącznik przed uzwojeniem pierwotnym.
    Transformator powinien dawać na uzwojeniu pierwotnym nie więcej niż 14V, za mostkiem prostowniczym i na kondensatorach pojawi się napięcie o wartości 18 do 20V. pod obciążeniem napięcie będzie spadać, ale tak jest we wszystkich wzmacniaczach dla zwykłych śmiertelników.
  • #40
    WoWo1
    Level 10  
    Witam.
    Po bardzo długiej przerwie i wszelkiego typu kombinacjach wreszcie znalazłem rozwiązanie mojego problemu.

    Otóż przebudowałem dość zasadniczo całą konstrukcję z pomocą życzliwych osób :)

    Zmiany sa następujące:
    1. Zamontowałem trafo z demobilu TS40/74 w konfiguracji 22V i 2A (był TS6/16 lub TS8/16 - słabo czytelne oznaczenia)
    2. Zasilacz:
    - diody prostownicze 1N5408 (były 1N4007)
    - dioda Zenera 1N5353B 16V (była C12PH spaliła się po podłączeniu nowego TS)
    - tranzystor BD643 (był BD137 - również poszedł z dymem)
    3. Przedwzmaczniacz: schemat z noty katalogowej układu TDA2822M ze stabilizatorem 5V 1.5A (L7805).
    4. Przełączenie wskaźnika 2x5 LED na wyjściu przedwzmacniacza i zasilanie go stabilizatorem 12V 1.5A (L7815).
    5. Potencjometr B50K 2x50kΩ na wejściu wzmacniacza.

    Teraz czułość całości jest tak duża, że przy poziomie głośności ustawionym na karcie dźwiękowej na 25%, balansie głośników 80% przód i samym końcu skali potencjometru tylne głośniki grają czysto i głośno. Żadnych problemów z niedosterowaniem, utratą sygnału w trakcie słuchania muzyki. Jak się mocniej podniesie głośność, to głośniki nie dają rady :)

    Dzieki wszystkim za pomoc i rady, które wykorzystałem w trakcie przebudowy.
    Pozdrawiam!
  • #41
    jaro3000
    Level 10  
    Witam. Sory ze odświerzam ten temat ale mam pytanie czy ten układ ci się bardzo grzeje :?: bo ja rtobiłem taki tylko zamiast tda2040 wstawiłem tda2050 i wszystko jest dobrze ale po 30min słuchania w jednym kanela zaczyna coś strzelać "trzaski" a radiator jest gorący "że reki nanim nie przytrzymasz" a w stanie spoczynku wzmacniacz się nie grzeje.Prosze o pomoc :!: pozdro
  • #42
    WoWo1
    Level 10  
    TDA2050 jest układem dającym większą moc, 32-35W przy zaislaniu +25V, co powoduje większą emisję ciepła. Ja "gram" moim układem na małym poziomie głośności i napięciu 16V więc radiatory są zaledwie ciepłe.

    Może gdzieś Ci się zimny lut zrobił albo coś nie tak z napięciem zasilania?
  • #43
    jaro3000
    Level 10  
    Ja zasilam ten układ po wyprostowaniu za kondensatorem ma 21v.A z tym zimnym lutem to o co chodzi bo niebardzo czaje?
  • #44
    WoWo1
    Level 10  
    Zimny lut - Wikipedia
    A kondensator w filtrze jaki masz?
    W trakcie odtwarzania na mniejszym poziomie głośności też tak się dzieje?
  • #45
    jaro3000
    Level 10  
    Na filtrze mam kondensator 4700 faradów

    Dodano po 19 [minuty]:

    A tutaj pokazuje moje końcówki i radiator ten radiator jest chyba odpowiedni ale przed chwilą testowałem wzmacniacz i jedna końcówka gra dobrze a druga trzeszczy co chwile w trakcie bass-ów a radiator parzy Wzmacniacz Jabel J-45 (TDA2040) i kłopoty z wysterowaniem.
  • #46
    jaro3000
    Level 10  
    Czy ktoś mugłby mi pomóc? Bo jestem początkujący!
  • #47
    djmiki15
    Level 14  
    Być może trafił ci się jakiś felerny układ. Widzę, że płytki były kupione gotowe, więc błędu w układzie raczej nie ma, chyba że coś źle zlutowałeś. Mogło się tak stać, że jeden kanał zaczął się wzbudzać i nagrzewać, co doprowadziło do jego uszkodzenia. Czy mierzyłeś napięcie na wyjściu tego kanału?
  • #48
    jaro3000
    Level 10  
    Witam. Wszystko jest dobrze wlutowane ale rozmawiałem z kolegą elektronikiem i mówił mi że przy wlutowywaniu jakoś się elektryzują i powstaje jakiś ładunek i pali zawarte w kości TDA mosfety i jakos przy wlutowywaniu trzeba jakoś je przytrzymać i dotykać do czegoś na czym ten ładunek ma się wyładować (niewiem czy to prawda i czy dobrze zrozumiałem) a i jak zmierzyć napięcie na wyjściu?
  • #49
    djmiki15
    Level 14  
    Nigdy nie słyszałem o takim traktowaniu TDA podczas ich wlutowywania. Wiadomo, że wszelkie poprawki o ile jest to możliwe (a zazwyczaj jest możliwe) dokonuje się przy odłączonym od zasilania układzie.
    Ewentualne niepożądane napięcie na wyjściu mierzy się między masą układu a wyjściem, czyli tak jak podłącza się głośnik. Te strzelanie o którym pisałeś, to może być pojawianie się napięcia ≈½ napięcia zasilania na wyjściu. Uszkodzone tranzystory zazwyczaj są przebite i sprawiają zwarcie, ale czasem zachowują się tak, że pracują normalnie, a co jakiś czas są przebijane, po czym znowu powracają do normy.
  • #50
    jaro3000
    Level 10  
    Ej a da się zmierzyć napięcie na wyjściu za pomocą miernikia elektronicznego czy trzeba mieć wskazówkowy? I jak obiawi się stałe napięcie w wymiku pomiarów czyli takie jak jest układ zasilany czyli 21V ?
  • #51
    djmiki15
    Level 14  
    Rodzaj miernika nie ma znaczenia. Pojawiło ci się 21V?!!!, coś jest nie tak. A tak dla jasności sprawy, ty zasilasz układ napięciem pojedynczy, czy symetrycznym? Jeśli symetrycznym to bezpośrednio między wyjściem a masą nie może pojawiać się napięcie stałe wyższe niż kilka mV, jeśli zasilasz napięciem pojedynczym, to na + kondensatora oddzielającego składową stałą od sygnału wyjściowego (to ten kondensator na wyjsciu wzmacniacza, w szeregu z głośnikiem) a masą układu POWINNO pojawić się napięcie równe połowie napięcia zasilania.
  • #52
    jaro3000
    Level 10  
    Ja zasilam układ zasilaniem symetrycznym po odfiltrowaniu jest ±21V. A jeszcze nie robiłem takich dokładnych pomiarów bo niewiedziałem jak się to robi i mierzyłem na zakresie miernika do 20V i wynik był niedokładny praknycznie nic niepokazało.A i tak przedstawie teras problem od początku wzmaciacz był na poszątku odpalony na jednej końcówce czyli był mono (bo w sklepie mieli tylko jedną taką końcówke) wzmacniacz uruchomiłem i grało ładnie radiator na jednej końcówce mocy był letni ledwo co się nagrzewał nic nie strzelało wszystko pracowało w normie potem byłem w sklepie i dostałem drugą końcówke i wlutowałem (nie wiem może zamocno przygrzałem przy wlutowywaniu?) podłączyłem wszystko i właczyłem wszystko grało ładnie po 30min ułuchania muzyki na 2/5 głośności złapałem za radiator a radiator parzy nie można go utrzymać i coś zaczeło strzelać na jednum kanale tym co został uruchomiony puźnej.Kolumny które podłączyłem to samoróbki 4Ω głośniki mają zawieszeie gumowe i grają na maksymalnym bass-ie to nie charczą ale membrama tak lata że można tym uszkodzić głośnik.Wzmacniacz w stanie spoczynku jest temperatura w normie radiator jest ledwo ciepły.Ok chyba opisałem dokładnie mój problem proszę o pomoc :!: jakby cos to pisać na forum lub wbijać na moje gg 18254023.