Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Niewiedza w obsłudze multimetru.

sikoku 23 Lut 2010 17:49 1026 4
  • #1 23 Lut 2010 17:49
    sikoku
    Poziom 6  

    Czołem.
    Ojciec dziś chciał zmierzyć w swoim seicento prąd ładowania akumulatora. Najpierw na wyłączonym silniku zetknął końcówki czujnika - multimetru z klemami akumulatora i ... prawie stopił jego kabelki.
    Okazało się, że źle podłączył przewód plusowy do czujnika ( w inne miejsce) czym spowodował zwarcie.
    Moi mili - czy oprócz ewentualnego uszkodzenia samego urządzenia pomiarowego ( które wciąż działa) mogła ucierpieć instalacja elektryczna lub sam akumulator?
    Autko zapaliło normalnie i nic się nie dzieje niepokojącego.
    Pytam, bo o prądzie wiem tyle, że kopie - ojciec jak widać niewiele więcej...
    Dzięki.

    0 4
  • #2 23 Lut 2010 17:57
    tkordus
    Poziom 19  

    jesli zrobiłeś tylko zwarcie miernikiem raczej nic nie powinno się stać (tylko miernik ucierpiał).

    0
  • #3 23 Lut 2010 18:36
    rh.rally
    Poziom 18  

    Biedny miernik :(

    Z autem nic się nie przejmuj, nic tam nie mogło ucierpieć...

    Na przyszłość, żeby nie było takich niemiłych niespodzianek, warto zapoznać się z instrukjcą dołączoną do urządzenia :)

    0
  • #4 23 Lut 2010 21:17
    voytalo
    Poziom 25  

    sikoku napisał:
    Czołem.

    Okazało się, że źle podłączył przewód plusowy do czujnika ( w inne miejsce) czym spowodował zwarcie.


    Prąd, czyli natężenie mierzy się włączając amperomierz SZEREGOWO w obwód. Czyli, odłączasz klemę od "+" akumulatora, czerwony kabelek z miernika do zacisku "+" na akumulatorze, a czarny kabelek z miernika do zacisku "+" prostownika. To co zrobiliście to połączenie równoległe i w ten sposób mierzy się napięcie

    -1
  • #5 23 Lut 2010 21:28
    tzok
    Moderator Samochody

    ...zgodnie z powyższym opisem - ciekawe tylko jak uruchomi ten samochód, bo nie wolno odłączać akumulatora przy pracującym silniku! Prąd w spoczynku mierzysz tak:
    * popuszczasz śrubę na klemie,
    * delikatnie podnosisz klemę, ale tak by nie otworzyć obwodu,
    * przykładasz jedną sondę miernika do klemy, drugą do zacisku akumulatora pod klemą,
    * zdejmujesz klemę z zacisku akumulatora z tak podłączonymi sondami miernika,
    * po pomiarze zakładasz klemę z powrotem i dopiero odłączasz sondy.
    Do pomiaru prądu spoczynkowego ustawiasz miernik na zakres DC 10A (pomiar z dokładnością do 10mA).

    Do pomiaru prądu ładowania najlepiej używać miernika cęgowego z przetwornikiem Halla (indukcyjne mierzą tylko prąd przemienny).

    Taką zabawką za 15zł nie da się sensownie zmierzyć prądu większego niż 1A, bo niby zakres jest do 10 czy nawet 20A ale czas pomiaru nie może przekraczać 10s, poza tym dołączone kable zaczynają się topić przy 5A nie wspominając o spadkach napięcia jaki na nich przy takim prądzie występują.

    Takim miernikiem możesz co najwyżej zmierzyć napięcie ładowania i powinno ono wynosić ponad 13,8V ale nie więcej niż 14,4V (optymalnie 14,0V-14,2V), na wolnych obrotach przy włączonych światłach ma prawo spaść do 13,7V-13,8V.

    0