Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat i fotografie prostownika 12V

Żak Czesław 24 Lut 2010 16:14 59437 51




  • Schemat i fotografie prostownika 12V

    Mając samochód Reno - Laguna mam akumulator Centra już 3 lata ładował się tylko alternatorem bo nie miałem prostownika.
    A więc postanowiłem zbudować coś do ładowania przeglądając forum elektroda znalazłem kilka schematów i postanowiłem zrobić według schematu Elektronik 10/2000.
    Nieco modyfikując a więc dałem trafo 150W, na uzwojeniu wtórnym miałem 18V to odwinąłem odczepy na 12,14,16,i18v i wykorzystałem 12V i 16V bo to mi najbardziej odpowiadało.
    Zbudowałem prostownik, który bardzo dobrze ładuje. Dałem przełącznik 2-zakresowy i na 1 zakresie ładuje pod koniec ładowania 14.4V i świeci się dioda led żółta a na drugim zakresie jest dwie diody sygnalizujące niebieska, która sygnalizuje włączenie na drugi zakres i czerwona, która zacznie migać, gdy napięcie pod koniec ładowania dochodzi do16.2V i się wyłączy.
    Potem jest doładowywany niewielkim prądem i dioda przez ten czas miga.
    Jeszcze dodam kilka fotek tego prostownika i jeszcze wyrysowałem schemat to też dodam.
    Może ktoś zechce zrobić podobny.

    Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V Schemat i fotografie prostownika 12V


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Relpol
  • #2 25 Lut 2010 07:21
    bobo
    Poziom 29  

    Nie podoba mi sie utrata ponad polowy skali na miernikach. Mozna tak przesunąć pomiar aby wskazówka wychylała sie na 3/4 skali przy max wartosciach. Drugie ze zdjęć wynika że, cały prąd ładowania płynie przez cewke amperomierza. I trzecie, ten dławik (25zw.), to nie nadajnik, ma to być element który spełnia funkcje dławika a nie przypominać go.
    Pozdrówka

  • #3 25 Lut 2010 11:57
    Żak Czesław
    Poziom 10  

    Co do amperomierza masz rację, można zrobić mostek, żeby nie obciążać całym prądem ładowania tego elementu.
    Schemat i fotografie prostownika 12V

  • #4 25 Lut 2010 13:49
    djoy
    Poziom 15  

    Nie trzeba żadnych mostków!!! Widzę zakres amperomierza 20A wiec taki prąd nawet długotrwały nic mu nie zaszkodzi, do tego został zaprojektowany...dodatkowy mostek wymagałby innego ustroju pomiarowego!!!

    Cytat:
    cały prąd ładowania płynie przez cewke amperomierza

    Prąd ładowania nie płynie przez cewke amperomierza!!! Tylko przez bocznik, na którym jest mierzony spadek napięcia !!!

  • #5 25 Lut 2010 14:14
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra

    A czemu ładowanie aż do 16,2V, powinno być raczej max do 15V. Potem jak się przełączy to jakim prądem ładuje i do jakiego nap.?

  • Relpol
  • #6 25 Lut 2010 15:31
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam co do obudowy i wykonania jest estetyczne i nie ma chaotyzmu przejrzystość na panelu czołowym tez mi się podoba ale... zakres wskaźników analogowych mogłeś zastosować mniejszy co za tym idzie większa rozdzielczość wskazań oraz nie rozumiem potrzeby ładowania do napięcia 16,2 V gdyż zarówno akumulator alternatorem jak i oryginalnymi konstrukcjami prostowników ładowany jest napięciem max 14,4V chyba ze ma to być ulepszenie tzw efektu szybkiego ładowania ale nie jest to dobre dla akumulatora. co do amperomierza wypowiedz Kolegi "djoy" jest bardzo dobra amperomierze na mały zakres maja w sobie wbudowany bocznik natomiast te na większe prądy podłącza się poprzez zewnętrzny bocznik a amperomierz to nic innego jak woltomierz mierzący spadek napięcia na tym własnie boczniku.

  • #7 25 Lut 2010 15:40
    cefaloid
    Poziom 31  

    bobo napisał:
    Drugie ze zdjęć wynika że, cały prąd ładowania płynie przez cewke amperomierza.

    Nie przez cewkę a przez amperomierz. Taka jest zasada działania amperomierza. Ma przez niego płynąć cały prąd mierzony.

    bobo napisał:
    ten dławik (25zw.), to nie nadajnik, ma to być element który spełnia funkcje dławika a nie przypominać go.

    Dobra uwaga. 25 zwojów cewki powietrznej nie wnosi tu absolutnie nic do działania układu. To musiałby być spory dławik ze rdzeniem z blach transformatorowych i szczeliną powietrzną żeby coś dawał, choć i tak nie jest konieczny jeśli prostownik nie jest tyrystorowy - a tylko by zwiększy koszt i masę ładowarki. Musiał by on mieć rozmiary niewiele mniejsze jak transformator zasilający. Zobacz na mój prostownik co tego typu dławik daje.

    Chyba że ma on w jakiś sposób spowolnić narastanie prądu wyjściowego w przypadku zwarcia wyjść - na tyle by bezpiecznik zdążył się nagrzać i przepalić zanim zostanie przekroczony prąd uszkodzenia tranzystora. Ale do tego to też cewka powietrzna to za mało indukcyjności ma

    Przyczepię się też ładowania do 16V - grozi przeładowaniem.

    Ze schematu wynika że tranzystor T1 pełni tu tylko rolę klucza (tzn w jego miejscu mógł by być przekaźnik który trudniej uszkodzić niż MOSFET a poza tym nie wydzielałby ciepła). A więc prostownik nie posiada innej regulacji prądu jak za pomocą odczepów. To nie jest wada, tak miało być, ale jeśli się ktoś zdecyduje na taką konstrukcje to o tym warto pamiętać.

    Na plus napiszę że wykonanie bardzo dobre i estetyczne. Na pewno nie gorszy jak niejedna podobna konstrukcja sklepowa.

  • #8 25 Lut 2010 15:56
    Żak Czesław
    Poziom 10  

    Ładuje do 16.2v bo go tak ustawiłem na takie napięcie ponieważ czytałem że dobry prostownik powinien ładować do takiego napięcia . Żeby naładować w krótszym czasie akumulator do pełna ale ja bym raczej nie polecał ładowanie akumulatorów bezobsługowych do takiego napięcia tylko otwarte gdzie można dolać wody destylowanej .Producenci akumulatorów podają napięcie do jakiego powinno się ładować i do tego trza się stosować .A co doładowania na drugim zakresie można sobie ustawić granice np. 15v u mnie przy 16.2v się wyłączy potem ładuje od14.1v do 14.6v to zależy od wahań napięcia w sieci prądem nie całe 0.5 A.

  • #9 25 Lut 2010 16:01
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To o czym czytałeś ze dobre ładowanie napięciem do 16.2 V to bzdury......widocznie pisał je ktoś nie mający dobrej wiedzy, jak sam zauważyłeś ładowanie takim napięciem "tylko akumulatorów do których można dolać wody destylowanej" dlaczego ....bo w efekcie będzie się wytwarzało gazowanie podczas ładowania takim napięciem jak również uszkadzanie płyt akumulatora.

  • #10 25 Lut 2010 16:06
    cefaloid
    Poziom 31  

    serwisantscani1 napisał:
    To o czym czytałeś ze dobre ładowanie napięciem do 16.2 V to bzdury......widocznie pisał je ktoś nie mający dobrej wiedzy, jak sam zauważyłeś ładowanie takim napięciem "tylko akumulatorów do których można dolać wody destylowanej" dlaczego ....bo w efekcie będzie się wytwarzało gazowanie podczas ładowania takim napięciem jak również uszkadzanie płyt akumulatora.


    Faktycznie mógł coś takiego przeczytać - i wynika to z prostego faktu. Wszystko fajnie jak akumulator jest sprawny (wtedy de facto rzadko musimy go doładowywać poza autem). Ale jak jest u kresu życia ładowanie napięciem 14,5V potrwa wieki. Powodem jest zwiększona rezystancja wewnętrzna która zmniejsza znacząco prąd ładowania. Odkłada się na niej dodatkowe napięcie i akumulator osiąga napięcie 14,5V podczas kiedy nie jest jeszcze właściwie naładowany.

    Aby skompensować ten efekt najprościej jest użyć wyższego napięcia transformatora. Czyli to co na nowym akumulatorze jest niewskazane może być konieczne przy starym praktycznie zużytym akumulatorze. A chyba każdy zauważy że właśnie takie stare dogorywające akumulatory najczęściej wymagają doładowywania poza samochodem.

    Tylko trzeba o tym pamiętać i używać opcji ładowania do wyższego napięcia świadomie. Nowy akumulator prędzej napęcznieje jak piłka jak pozwoli by napięcie na nim wzrosło do 16V

  • #11 25 Lut 2010 16:14
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Żak Czesław napisał:
    Ładuje do 16.2v bo go tak ustawiłem na takie napięcie ponieważ czytałem że dobry prostownik powinien ładować do takiego napięcia .


    Tu moje spostrzeżenie określenie "dobry prostownik" ładujący napięciem 16.2 V nie zasługuje na takie miano bo to "zły prostownik" natomiast to że w starych akumulatorach ładowanie takim napięciem ma sens jest racją, ale co w przypadku tego "dobrego prostownika 16.2V" kiedy ktoś nie ma starego akumulatora a będzie ładował go takim napięciem ....wtedy szybko zrobi z niego stary lub taki co będzie się nadawał na wymianę. W tej wypowiedzi nie kwestionuje konstrukcji autora bo w jego przypadku jest przełącznik natomiast opisuje twórczość osoby o której pisze autor o temacie "dobrym prostowniku"

  • #12 25 Lut 2010 18:20
    flubber.trip
    Poziom 27  

    Witam. Nie jest ważne jakim napięciem jest ładowany akumulator, ważne jest jakim prądem, a ważne jest też aby napięcie nie przekroczyło swojego max przy pełnym naładowaniu.
    Tak dla ciekawostki powiem iż miałem do czynienia kiedyś z w sumie martwym akumulatorem 6V, 4,5Ah i aby osiągnąć jakikolwiek prąd ładowania, to musiałem dać na niego aż 75V (prąd wtedy wyniósł 0,1A).

  • #13 25 Lut 2010 18:23
    Żak Czesław
    Poziom 10  

    Właśnie dobrze to opisałeś ja mam centre ma już około 4 lata i świetnie działa dlatego ładuje go na 1 zakresie i wiem że go nie przeładuje podłączając go na całą noc i rano jest w pełni naładowany i bezpośrednio do klem nie przejmując się o elektronikę w samochodzie . A kiedy akumulator będzie na emeryturze i stwierdzę że ładowanie go napięciem 14.4v nie daje pożądanego efektu włączam na drugi zakres i wykorzystuje go całkowicie aż do kupna nowego.

  • #14 25 Lut 2010 18:44
    Niutaki
    Poziom 12  

    Grzeją się tylko dwie diody w mostku prostowniczym?

  • #15 25 Lut 2010 20:26
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    flubber.trip napisał:
    Witam. Nie jest ważne jakim napięciem jest ładowany akumulator, ważne jest jakim prądem, a ważne jest też aby napięcie nie przekroczyło swojego max przy pełnym naładowaniu.
    .


    Kolego od kilku lat zajmuje się elektryką w samochodach zawodowo i co do twojej wypowiedzi się nie zgodzę że nie ważne jest napięcie ładowania,ja opieram się na wynikach spostrzeżeń poprzez doświadczenie i ogólne zasady....dobrze poczytaj o samym akumulatorze i jego sposobach ładowania oraz o samych prostownikach.

  • #16 25 Lut 2010 20:30
    flubber.trip
    Poziom 27  

    Źle się wyraziłem. Chodzi mi o to, że akumulator najlepiej ładować stałym prądem, a napięcie ładowania jest w tym momencie ściśle powiązane z prądem, według prawa oma. Inaczej mówiąc napięcie ma być takie, aby uzyskać odpowiedni prąd.

  • #17 25 Lut 2010 20:44
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W zwykłych konstrukcjach to się zgadza i z prawem Ohma również racja natomiast w odpowiednich konstrukcjach jest ładowany stała wartością napięcia a reguluje się wartość prądu ładowania.

  • #18 25 Lut 2010 21:49
    Sharky
    Poziom 13  

    serwisantscani1 napisał:

    Tu moje spostrzeżenie określenie "dobry prostownik" ładujący napięciem 16.2 V nie zasługuje na takie miano bo to "zły prostownik" natomiast to że w starych akumulatorach ładowanie takim napięciem ma sens jest racją, ale co w przypadku tego "dobrego prostownika 16.2V" kiedy ktoś nie ma starego akumulatora a będzie ładował go takim napięciem ....wtedy szybko zrobi z niego stary lub taki co będzie się nadawał na wymianę. W tej wypowiedzi nie kwestionuje konstrukcji autora bo w jego przypadku jest przełącznik natomiast opisuje twórczość osoby o której pisze autor o temacie "dobrym prostowniku"


    Ładowanie do napięcia rzędu 16.2V wcale nie dyskryminuje "dobrego prostownika", bo może on być po prostu dobry
    Osobiście miałem kilka akumulatorów w swoich samochodach i zawsze kupowałem nowe.
    Poniżej załączam otrzymaną z akumulatorem instrukcję obsługi i gwarancję akumulatora Centra, który kupiłem.
    Jakoś tak się składa, że sam producent zaleca ładowanie do momentu, gdy na zaciskach akumulatora przy podłączonym prostowniku osiągnięte zostanie napięcie 15.6-16.8V.
    Oczywiście nic nie pisano, że dotyczy to tylko starych akumulatorów.
    Tak więc ostrożnie z formułowaniem tak zdecydowanych wniosków :!:

  • #19 25 Lut 2010 22:07
    Krater28
    Poziom 17  

    Witam
    Na wstępie parę cytatów:

    Cytat:
    bobo
    Drugie ze zdjęć wynika że, cały prąd ładowania płynie przez cewke amperomierza.
    marian1981.02
    A czemu ładowanie aż do 16,2V, powinno być raczej max do 15V.
    cefaloid
    Przyczepię się też ładowania do 16V - grozi przeładowaniem.

    No i najbardziej uparty i chyba najmądrzejszy kolega:
    Cytat:
    serwisantscani1
    oraz nie rozumiem potrzeby ładowania do napięcia 16,2 V gdyż zarówno akumulator alternatorem jak i oryginalnymi konstrukcjami prostowników ładowany jest napięciem max 14,4V chyba ze ma to być ulepszenie tzw efektu szybkiego ładowania ale nie jest to dobre dla akumulatora.
    P.S
    Zadałem sobie trochę trudu przy pisaniu tego posta - ale ktoś mnie uprzedził.
    Więc niech będzie to jako uzupełnienie.

    To o czym czytałeś ze dobre ładowanie napięciem do 16.2 V to bzdury......widocznie pisał je ktoś nie mający dobrej wiedzy,

    Tu moje spostrzeżenie określenie "dobry prostownik" ładujący napięciem 16.2 V nie zasługuje na takie miano bo to "zły prostownik" natomiast to że w starych akumulatorach ładowanie takim napięciem ma sens jest racją, ale co w przypadku tego "dobrego prostownika 16.2V" kiedy ktoś nie ma starego akumulatora a będzie ładował go takim napięciem ....wtedy szybko zrobi z niego stary lub taki co będzie się nadawał na wymianę. W tej wypowiedzi nie kwestionuje konstrukcji autora bo w jego przypadku jest przełącznik natomiast opisuje twórczość osoby o której pisze autor o temacie "dobrym prostowniku"

    Kolego od kilku lat zajmuje się elektryką w samochodach zawodowo i co do twojej wypowiedzi się nie zgodzę że nie ważne jest napięcie ładowania,ja opieram się na wynikach spostrzeżeń poprzez doświadczenie i ogólne zasady....dobrze poczytaj o samym akumulatorze i jego sposobach ładowania oraz o samych prostownikach.


    Kolego serwisantscani1 wygłaszasz tu swoje "pewniki" a tak naprawdę nie chciało Ci się nawet zaglądnąć do Wikipedii. Podaję gotowca: http://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_kwasowo-o%C5%82owiowy
    I jeszcze większego gotowca:
    Schemat i fotografie prostownika 12V
    Teksty w stylu "pracuję już wiele lat" nie zawsze świadczą o posiadanej wiedzy.
    Jest to o tyle irytujące i złe - ze wprowadzasz w błąd innych podpierając się swoim wieloletnim doświadczeniem i pisząc że "ktoś napisał bzdury". Nawet nie podałeś konkretnego źródła swojej wiedzy, i należy zauważyć że czasy i akumulatory się zmieniają. Twoja stara wiedza już nie koniecznie jest aktualna.
    Jeśli zajmujesz się elektryką i akumulatorami od wielu lat (może nawet montujesz nowe akumulatory) ale jak sądzę nigdy nie chciało Ci się nawet przeczytać instrukcji obsługi akumulatora - wiesz lepiej niż producent?
    Stosujesz się według uniwersalnego napięcia 14,4V - ok niech Ci będzie - bo każdy producent akumulatorów wymaga takiego napięcia dla prawidłowej pracy.
    Natomiast pisanie że prostownik który posiada MOŻLIWOŚĆ (co nie znaczy ze zawsze tak ładuje) jest zły:
    "Tu moje spostrzeżenie określenie "dobry prostownik" ładujący napięciem 16.2 V nie zasługuje na takie miano bo to "zły prostownik" "
    Tu podam Ci kolejnego gotowca - wycinek instrukcji obsługi akumulatora CENTRA CALCIUM:
    Schemat i fotografie prostownika 12V
    Trzeba zwrócić uwagę że PRODUCENT (nie jakiś magik) podaje napięcie podczas ładowania dla akumulatora 12V mieszczące sie w zakresie 15,6V~16,8V :!:
    Czy producent pisze bzdury?
    Podsumowując:
    Najlepszy prostownik jest ten który jest najbardziej uniwersalny - dostosowany do różnych typów akumulatorów zarówno starych i nowych.
    Z prostownika który posiada maksymalne napięcie 14,4V nie da się w cudowny sposób wyciągnąć np 15,6V lub o zgrozo...16,8V
    Zatem który jest bardziej uniwersalny?
    Przy ładowaniu akumulatora trzeba uwzględniać zalecenia producenta do danego typu akumulatora jego głębokość rozładowania oraz pojemność.

    P.S
    Zadałem sobie trochę trudy przy pisaniu tego posta - trochę czasu zeszło - i jak wysłałem zauważyłem że ktoś mnie uprzedził.
    Zatem niech będzie to jako uzupełnienie i potwierdzenie wiadomości.

  • #20 25 Lut 2010 23:12
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wszystko pięknie ładnie ale..... to jest teoria a w praktyce i stycznością z akumulatorami prawda jest taka ze ładowanie takim napięciem szybciej je zabije niż dobrze będzie ładowało, moje wypowiedzi na tym portalu nie są brane tylko z teorii czy wiedzy książkowej ale w głównym stopniu z wiedzy praktycznej która zostaje mi tu negowana i uważana za złą, oczywiście to co podaje w załączniku producent jest sugestiami producenta po to tylko by pewnie osoba nie mająca pojęcia wykończyła swój akumulator a dla przykładu ze nie jestem jedyna osoba która pisze "błednę" wnioski podaje kilka stron na początek elektroda:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic349570.html
    nawet na elektrodzie jest kilka tematów i w zadnym nikt nie pisze żeby ładować powyżej 14,4V

    wypowiedz fachowca i uzasadnienie
    http://www.akumulator.pl/baza-wiedzy/ekspert-...i/14-6-v-czy-to-jest-prawidlowe-napiecie.html
    skoro powinny być ładowane napięciem 15,6-16,8 V to dlaczego regulatory alternatora są na 14,4 V... bo przy tym napięciu nie powstaje gazowanie elektrolitu znalazłem opis gdzie potwierdza się teoria z załącznika http://www.akumulator.pl/baza-wiedzy/ekspert-exide-radzi/niska-wartosc-napiecia.html
    jednakże zastanówmy sie czy gazowanie elektrolitu poprzez ładowaniem napieciem ok 16 V i dolewanie wody destylowanej jest słusznym i efektywnym dzialaniem ? czy nie lepiej i w dobry bezpieczny sposób ładowac je napieciem nie przekraczającym 14,4 V dla dodatkowego wyjaśnienia większość akumulatorów jest szczelnie zamkniętych wiec co wtedy z gazowaniem ? ciekawe ze przytoczone mi załączniki są dla centry jak na razie tylko... a prostując, nie posiadam starej wiedzy zdobytej 20 lat temu (w profilu moja strona www)

    Dodano po 35 [minuty]:

    Podaje kolejny link gdzie kolega "robokop" wyjaśnia to w ten sam sposób co ja https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic680214.html

  • #21 25 Lut 2010 23:15
    Krater28
    Poziom 17  

    serwisantscani1 napisał:
    dla dodatkowego wyjaśnienia większość akumulatorów jest szczelnie zamkniętych wiec co wtedy z gazowaniem ?

    Jako wieloletni doświadczony elektryk samochodowy nie powinieneś pisać takich rzeczy.... (bzdur?)
    Nawet nie zadałeś sobie trudu żeby poczytać obrazki które wkleiłem?
    Tak się złożyło że jest tam odpowiedź na Twoje pytanie. Przeczytałeś to co zakreślone w kółku a to co wyżej?
    W obrazku z Wikipedii wyżej zakreślenia jest tekst:
    "Obudowy akumulatorów nie są nigdy absolutnie szczelne, bo powodowałoby to niebezpieczeństwo wybuchu na skutek dużego wzrostu ciśnienia we wnętrzu w efekcie wydzielania wodoru, w trakcie jego przeładowywania."
    Ten tekst dotyczy każdego typu akumulatorów (oczywiście tych o których rozmawiamy - przeznaczonych do samochodów) nie ważne czy żelowych czy obsługowych czy bez obsługowych.
    Jeśli jest inaczej to chętnie się doszkolę - zatem podaj mi typ, producenta i ewentualną cenę szczelnie zamkniętego akumulatora nie zabezpieczonego przed gazowaniem wynikającym również z normalnego ładowania - bo trzeba omijać takie akumulatory z daleka.
    Ale jak sądzę nie znajdziesz tego... zatem można spać spokojnie i nie martwić się że ktoś wozi w samochodzie bombę wypełnioną kwasem.
    serwisantscani1 napisał:
    ciekawe ze przytoczone mi załączniki są dla centry jak na razie tylko...

    Hmmmmmm to dziwne - autor tematu też ma akumulator Centry.... - zrobił sobie przypadkowo dobry prostownik?
    A może "niechcący" bardziej uniwersalny?

  • #22 26 Lut 2010 00:05
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pisząc szczelne miałem na myśli to:
    Schemat i fotografie prostownika 12V
    link to pełnego opisu:

    http://www.infosamochody.pl/artykul,id_m-106,t-akumulator___magazyn_energii.html

    oraz akumulator bosch który posiada zabezpieczenie przed wyciekiem elektrolitu przy kącie przechylenia nawet do 90°

    http://www.akumulatorybosch.pl/inne_tecmaxx.asp

    Dodano po 19 [minuty]:

    Co do kwestii napięcia ładowania kolejny temat z elektrody:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1538018.html#7513051

    Dodano po 14 [minuty]:

    Krater28 napisał:

    Hmmmmmm to dziwne - autor tematu też ma akumulator Centry.... - zrobił sobie przypadkowo dobry prostownik?
    A może "niechcący" bardziej uniwersalny?


    Skoro dziwne to czemu sam pisze ze ładuje go na 1 zakresie napięciem 14.4V a nie jak w instrukcji akumulatora 16,2V

    " ładuje go na 1 zakresie i wiem że go nie przeładuje podłączając go na całą noc i rano jest w pełni naładowany i bezpośrednio do klem nie przejmując się o elektronikę w samochodzie . A kiedy akumulator będzie na emeryturze i stwierdzę że ładowanie go napięciem 14.4v nie daje pożądanego efektu włączam na drugi zakres i wykorzystuje go całkowicie aż do kupna nowego."

  • #23 26 Lut 2010 00:58
    web69
    Poziom 27  

    Ech Panowie... Nie podawajcie linków do wikipedii, to nie jest specjalistyczne wydawnictwo, tylko internetowy blog, czy inny smietnik tworzony przez kogokolwiek... A bateria głęboko rozładowana potrzebuje ładowania do większego napięcia końcowego (mam fabryczny prostownik i końcowe napięcie ładowania zależy od napięcia w chwili podłączenia tego urządzenia do baterii. Im bardziej rozładowany akumulator, tym wyższe napięcie końcowe) I nie sugerujcie się wielkością napięcia w instalacji samochodowej, 14.4V to napięcie całkowicie sprawnej instalacji i służy do doładowania baterii rozładowanej 20-30%... Autor posta zrobił dobry prostownik, a tym którzy twierdzą inaczej polecam lekturę DTR-ek na stronach hoppecke, varty, dryfit, czy innej yuasy (uwaga stronki są najczęściej w języku langłicz)

  • #24 26 Lut 2010 02:05
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Popieram wypowiedz Kolegi:web69 na temat Wikipedii

    i dodaje kolejny artykuł o ładowaniu akumulatorów:
    http://gladysek.pl/ow/d_prostowniki_abc.html

    14.4V to napięcie, jakie powinno być na całkowicie naładowanym akumulatorze 12V jak się go ładuje małym prądem, jeżeli większym prądem napięcie może przekroczyć 16V dlatego nowoczesne prostowniki wyposażone są w elektronikę która utrzymuje napięcie wyjściowe prostownika do max 14,4V ograniczając przy tym prąd ładowania aby był stosowny dla akumulatora.

    w załączniku materiał dotyczący sposobów ładowania

    oraz temat poruszany na elektrodzie o napięciu końcowym ładowania;

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic97427.html

  • #25 26 Lut 2010 07:51
    cefaloid
    Poziom 31  

    Krater28 napisał:
    Witam
    Na wstępie parę cytatów:
    Cytat:
    bobo
    Drugie ze zdjęć wynika że, cały prąd ładowania płynie przez cewke amperomierza.
    marian1981.02
    A czemu ładowanie aż do 16,2V, powinno być raczej max do 15V.
    cefaloid
    Przyczepię się też ładowania do 16V - grozi przeładowaniem.

    No i najbardziej uparty i chyba najmądrzejszy kolega:
    Cytat:
    serwisantscani1
    oraz nie rozumiem potrzeby ładowania do napięcia 16,2 V gdyż zarówno akumulator alternatorem jak i oryginalnymi konstrukcjami prostowników ładowany jest napięciem max 14,4V chyba ze ma to być ulepszenie tzw efektu szybkiego ładowania ale nie jest to dobre dla akumulatora.
    P.S
    Zadałem sobie trochę trudu przy pisaniu tego posta - ale ktoś mnie uprzedził.
    Więc niech będzie to jako uzupełnienie.

    To o czym czytałeś ze dobre ładowanie napięciem do 16.2 V to bzdury......widocznie pisał je ktoś nie mający dobrej wiedzy, (...)
    Kolego od kilku lat zajmuje się elektryką w samochodach zawodowo i co do twojej wypowiedzi się nie zgodzę że nie ważne jest napięcie ładowania,ja opieram się na wynikach spostrzeżeń poprzez doświadczenie i ogólne zasady....



    Kolego serwisantscani1 wygłaszasz tu swoje "pewniki" a tak naprawdę nie chciało Ci się nawet zaglądnąć do Wikipedii.
    (...)
    Teksty w stylu "pracuję już wiele lat" nie zawsze świadczą o posiadanej wiedzy.
    Jest to o tyle irytujące i złe - ze wprowadzasz w błąd innych podpierając się swoim wieloletnim doświadczeniem i pisząc że "ktoś napisał bzdury". Nawet nie podałeś konkretnego źródła swojej wiedzy, i należy zauważyć że czasy i akumulatory się zmieniają. Twoja stara wiedza już nie koniecznie jest aktualna.
    Jeśli zajmujesz się elektryką i akumulatorami od wielu lat (może nawet montujesz nowe akumulatory) ale jak sądzę nigdy nie chciało Ci się nawet przeczytać instrukcji obsługi akumulatora - wiesz lepiej niż producent?


    No właśnie, kolego Krater28, "należy zauważyć że czasy i akumulatory się zmieniają. Twoja stara wiedza już nie koniecznie jest aktualna." Obecnie większość sprzedawanych akumulatorów to suche akumulatory żelowe z hermetycznie zamkniętą obudową. Dla nich przytoczone przez Ciebie skany instrukcji czy linki są tak adekwatne jak zasady obchodzenia się z triodą próżniową do sposobu lutowania tranzystora. Doceniam czas jaki poświęciłeś odpowiedzi ale po prostu nie dotyczy ona większości obecnie oferowanych akumulatorów. Stąd i ty i my mamy rację. Ty dla "klasycznych" akumulatorów z elektrolitem. My dla żelowych.

    W starych instrukcjach producenta nie raz widziałem wskazówkę że pełne naładowanie można poznać po intensywnym gazowaniu elektrolitu. OK. najwyżej się doleje wody destylowanej i już. A w żelowym nic nie dolejesz i wysuszysz żel to raz, a dwa gaz zgromadzi się w hermetycznej obudowie pod ciśnieniem i ją rozedmie albo w końcu rozsadzi. Wiele razy widziałem takie "nadęte" akumulatory żelowe.

  • #26 26 Lut 2010 08:10
    pitsky
    Poziom 13  

    ...Kolego , czy znasz pojęcie suchy, względnie hermetyczny? Czemu się mijając się z prawdą zarzucasz innym brak wiedzy, zapoznaj się wpierw z budową urządzeń o których pobieżnie gdzieś przeczytałeś (pewnie w sieci która pełna jest głupot po wielokroć powtarzanych i wymaga umiejętności wartościowania informacji) a będziesz wiedział w jakim jesteś błędzie.

  • #27 26 Lut 2010 09:25
    cefaloid
    Poziom 31  

    pitsky napisał:
    ...Kolego , czy znasz pojęcie suchy, względnie hermetyczny? Czemu się mijając się z prawdą zarzucasz innym brak wiedzy, zapoznaj się wpierw z budową urządzeń o których pobieżnie gdzieś przeczytałeś (pewnie w sieci która pełna jest głupot po wielokroć powtarzanych i wymaga umiejętności wartościowania informacji) a będziesz wiedział w jakim jesteś błędzie.


    Do kogo jest skierowana ta wypowiedź? Bo generalnie nie zawiera ona ani informacji z kim się nie zgadzasz ani z czym konkretnie. A gdzie Twoje argumenty jakieś? Chociaż jeden argument proszę a nie tylko nic nie wnoszące wypowiedzi w stylu "ty to nie wypowiadaj bo się na niczym nie znasz"! Jak jesteś taki "wiracha" to czemu żadnych konkretów nie podajesz?

    Chciałbym tu wstawić kilka konkretów ze strony producenta żeby nie było niedomówień, że używam tu jakichś pobieżnych informacji które napisał jakiś sześciolatek gdzieś w sieci.

    Skorzystałem z bardzo fajnego dokumentu dość dużego w USA producenta akumulatorów, ogniw solarnych i innych źródeł energii (http://www.mkbattery.com/images/VRLA_TechManual.pdf), pierwszego z brzegu jaki znalazłem który takie informacje ładnie opisuje. Baterie które produkują stosowane są nawet w medycynie więc nie sądzę że głupoty piszą:

    Cytat:
    What is a gel battery?
    A gel battery is a lead-acid electric storage battery that:
    - is sealed using special pressure valves and should never be opened.
    - is completely maintenance-free.
    - uses thixotropic gelled electrolyte.

    Can our VRLA batteries be used as starting batteries as well?
    Our VRLA batteries will work in SLI (Starting, Lighting and Ignition) applications as long as the charging voltage is regulated to the appropriate values

    Are there any special precautions?
    Overcharging is especially harmful to any VRLA battery because of the sealed design. Overcharging dries out the electrolyte by driving the oxygen and hydrogen out

    Therefore, it is critical that a charger be used that limits voltage.
    Consistently charging at 0.7 volts above the recommended level reduces life by almost 60%!
    Charge voltage must be limited (14.4 to 14.6 volts maximum at 68°F)


    Więc jest jak mówiłem, obie strony sporu toczącego się tu mają pełną rację. Jedni dla akumulatorów z płynnym elektrolitem, inni dla tych z elektrolitem w żelu.

  • #28 26 Lut 2010 10:28
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    cefaloid napisał:

    W starych instrukcjach producenta nie raz widziałem wskazówkę że pełne naładowanie można poznać po intensywnym gazowaniu elektrolitu. OK. najwyżej się doleje wody destylowanej i już. A w żelowym nic nie dolejesz i wysuszysz żel to raz, a dwa gaz zgromadzi się w hermetycznej obudowie pod ciśnieniem i ją rozedmie albo w końcu rozsadzi. Wiele razy widziałem takie "nadęte" akumulatory żelowe.


    Dokładnie Kolego: w starych tak pisali ze względu również i na stare proste konstrukcje prostowników, gdzie poznawano naładowany akumulator po tym jak gazował,również kilka razy zdawałem taki "nadęty" akumulator.

  • #29 26 Lut 2010 12:25
    pitsky
    Poziom 13  

    cefaloid - nie pogrążaj sie i nie bij piany, temat tyczy sie prostego urządzenia do ladowania akumulatorów- zwykłych akumulatorów kwasowych, autor wątku dołączył nawet zdjęcia i instrukcje obsługi, nie wspomniał słowem o akumulatorach żelowych które są powszechnie stosowane z tym że niekoniecznie w pojazdach (na razie). Znalazłeś świetny dokument renomowanego producenta akumulatorów żelowych i wymachujesz nim jak chorągwią dając dowód swej ignorancji, przeczytaj go dokładnie ze zrozumieniem i pojmij fakt że nie są one ani hermetyczne (co jest jasno wyartykułowane w cytowanym fragmencie) ani tym bardzej suche - o czym przekonywałeś w poprzedniej wypowiedzi.
    Wracając do tematu, wartość napięcia ładowania 14.4V jest prawidłowa ale odnosi się do ładowania w pojeździe, wartości o których wspomina producent w cytowanej instrukcji odnoszą się do warunków ładowania prostownikiem, czyli w sytuacjach awaryjnych typu głębokie rozładowanie, wtedy osiągnięcie progu 15-16V przy PODŁĄCZONYM prostowniku będzie oznaką pełnego naładowania akumulatora.
    Pozdrawiam teoretyków i praktyków :)

  • #30 26 Lut 2010 14:48
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    pitsky napisał:
    cefaloid - nie pogrążaj sie i nie bij piany, temat tyczy sie prostego urządzenia do ladowania akumulatorów- zwykłych akumulatorów kwasowych, autor wątku dołączył nawet zdjęcia i instrukcje obsługi, nie wspomniał słowem o akumulatorach żelowych które są powszechnie stosowane z tym że niekoniecznie w pojazdach (na razie). Znalazłeś świetny dokument renomowanego producenta akumulatorów żelowych i wymachujesz nim jak chorągwią dając dowód swej ignorancji, przeczytaj go dokładnie ze zrozumieniem i pojmij fakt że nie są one ani hermetyczne (co jest jasno wyartykułowane w cytowanym fragmencie) ani tym bardzej suche - o czym przekonywałeś w poprzedniej wypowiedzi.
    Wracając do tematu, wartość napięcia ładowania 14.4V jest prawidłowa ale odnosi się do ładowania w pojeździe, wartości o których wspomina producent w cytowanej instrukcji odnoszą się do warunków ładowania prostownikiem, czyli w sytuacjach awaryjnych typu głębokie rozładowanie, wtedy osiągnięcie progu 15-16V przy PODŁĄCZONYM prostowniku będzie oznaką pełnego naładowania akumulatora.
    Pozdrawiam teoretyków i praktyków :)



    Po pierwsze padło stwierdzenie że:"nie wspomniał słowem o akumulatorach żelowych które są powszechnie stosowane z tym że niekoniecznie w pojazdach (na razie)"
    wiec akumulatory takie są stosowane w samochodach:
    http://www.varta-automotive.pl/index.php?id=70&L=15

    http://www.akumulatorybosch.pl/inne_s6_agm.asp

    http://www.akumulatory-sklep.com/p55,zelowe-a...latory-rozruchowe-exide-gel-g60-12v-60ah.html

    http://www.motonews.pl/?op=art&sid=415

    Po drugie stwierdzenie"osiągnięcie progu 15-16V przy PODŁĄCZONYM prostowniku będzie oznaką pełnego naładowania akumulatora."

    wiec nie... napięcie 16V będzie oznaka że akumulator nadaje się na wymianę

    a to przykład i opis producenta
    Schemat i fotografie prostownika 12V

    w załączniku cały temat opisujący sposoby ładowania

    Załączniki: