Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samsung 740N - brak Podświetlania

27 Lut 2010 10:00 15255 18
  • Poziom 14  
    Jestem elektronikiem z hobby więc chciałbym prosić o jakieś rady przed początkiem pomiarów.
    Monitor po włączeniu widać ledwie pod kątem że wyświetla obraz, ale wogóle nie ma podświetlania matrycy.

    Chodzi mi o to co powinienem wymienić w 1 kolejności.... (jak przypuszczam kondensatory wybulwione i obok nich zielony bezpiecznik - który niewiem jakim zastąpić)
    Co w tych monitorach najczęściej Pada na tej płycie? Jakieś sugestie?

    FOTO:
    Samsung 740N - brak Podświetlania Samsung 740N - brak Podświetlania Samsung 740N - brak Podświetlania


    Wiem że jest podobny temat, ale ja mam płytę trochę inną, a po drugie temat zablokowany więc kontynuować nie można. To założyłem nowy.
  • Zasilacze UPS
  • Poziom 35  
    Jeżeli chcesz to poczytaj posty na temat podświetlenia korzystając z wyszukiwarki. Na początek wymień te kondy. O jakim bezpieczniku zielonym piszesz. Jak jest przepalony to wymień, powinna być na nim opisana wartość.
  • Poziom 14  
    taki zielony koło kondensatorów

    Dodano po 1 [godziny] 11 [minuty]:

    Jeszcze pytanie bo mam w domu podobny monitor ( 710N) w pełni sprawny - i chciałbym sprawdzić dla pewności matrycę z 740N - czy mogę ją poprostu podmienić do 710N ? To bezpieczne?
  • Poziom 18  
    To zielone nie bardzo wygląda na bezpiecznik ale - jeżeli to jest bezpiecznik to jego wartość jest rzędu 2A. Ja wstawiałem zamiennie polimerowy 1,85A.
    Podmiana matrycy jest w tym przypadku bez sensu - jeżeli coś jest widoczne to jest duża szansa, że matryca jest sprawna.
    Bezpieczne ? Hmm. Stwarzasz szanse na nowe kłopoty.
  • Zasilacze UPS
  • Poziom 14  
    Z czystej ciekawości rozebrałem sprawny 710N, ale niestety piny do LCD mają inny wtyk. Więc posprawdzane.
  • Spec od monitorów
    Samsung 740N Type GH17LS, M. code LS17HAAEB/EDC/LS17HAAAKS/EDC
    zasilacz i invert.(na SEM 2005) na jednej płytce na 4-y lampy
    typ IP-35155


    Sprawdz bezpiecznik (cały?) na płytce inwertora > potem trafka.
    *symbol TM-1222 (TNE-0614A - one padały najczęściej).
    Uzwojenie robocze DOBRE - ponad 1kohm (1030)
    Uszkodzone > 970ohm
    Element np. jak ZD201 (7,5V), czy masz zasilanie idące na inverter 13V

    _________________________

    Jeśli masz na OZ960 można podejrzane trafko (pomiary na ohmy uzwojen i porównanie ze sobą) wymontować. Inverter będzie pracował nawet z jednym uszkodzonym. Lub ominąć zabezpieczenie pin.9 FB, czyli przekroczenie 1,25V na nim (czyli odł. np. opornik R23).
    Samsung 740N - brak Podświetlania
  • Poziom 10  
    wg mnie inwertery poszły, kondensatory jak najbardziej lepiej wymienić, o ile się nie mylę 0.22 na 160v, ale nie pamiętam. Można spróbować przylutować dobrze trafa wysokiego, mocniej przelutować, czasem nie ma przejścia zaiskrzy i monitor poleci. Pozdrawiam
  • Poziom 14  
    3 kondensatory które wpierw bym chciał wymienić to 820 uF 25V.
    Z tym że nigdzie ich niema, i moje pytanie czy zastosowanie 1000uF 25V ma sens czy może układ niezadziałać....
  • Poziom 13  
    Na załączonych fotkach widać kilka spuchniętych kondensatorów elektrolitycznych. Na początek trzeba je wymienić. Spokojnie można w miejsce 820uF/25V zastosować większe pojemnościowo jak i napięciowo. Więc 1000uF/25V jak najbardziej mogą być. I najlepiej takie na 105stC.
    Ja wymieniłbym wszystkie na linii 5V i 12V. W międzyczasie sprawdziłbym czy któraś z diod D106 lub D107 oraz D105 nie dostała zwarcia. Jeśli było zwarcie trzeba wymienić bezpiecznik. Jeśli nie ma zwarć na liniach zasilających to monitor powinien się uruchomić.
  • Poziom 14  
    Słyszałem poprostu od kolegi w temacie, że na 1000uF może poprostu nie wstać dlatego pytam. Czy szukać dalej 820?
  • Poziom 26  
    infor7 napisał:
    słyszałem poprostu od kolegi w temacie że na 1000uF może poprostu niewstać dlatego pytam.... czy szukać dalej 820 ...


    Bzdura, nie słuchaj tego kolegi ;-)
    Typowa tolerancja elektrolitów wynosi +-20%, czyli rzeczywista pojemność kondensatora 1000uF może wynieść np. około 800 - i na odwrót: 820 może mieć w pobliżu 1000. Poza tym przypuszczam, że ten element pracuje jako filtr w prostowniku, zatem jego pojemność nie jest aż tak bardzo krytyczna i przypuszczam, że nawet gdybyś dał 2200uF, układ też będzie pracował poprawnie (najwyżej napięcie z prostownika będzie jeszcze lepiej filtrowane ;-)) Oczywiście też bez przesady: gdyby (teroretycznie) wsadzić tam np. 10000uF wtedy rzeczywiście naładowanie kondensatora o tak dużej pojemnosci (długi czas, nieprzewidziany w tym konkretnym układzie) mogłoby powodować efekt przeciążania/wyłączania/blokowania przetwornicy.

    Podsumowując: kondensatory elektrolityczne w typowych zastosowaniach można wymieniać o pojemności takiej samej lub (rozsądnie) nieco większej - ale nie mniejszej, gdyż to może już rzeczywiście powodować niepoprawne działanie ukladu. Napięcie znamionowe musi być takie samo lub wyższe. No i oczywiście bezwzględnie należy pamiętać o zachowaniu prawidłowej biegunowości.

    Pozdrawiam -

    Stanley
  • Poziom 14  
    Wymieniłem kondensatorki te 3 i nic. Jak jest wyjście zasilania na drugą płytę (do matrycy) i na konektorze powinno być 5V i jest, obok 13 V a jest ok 5V.... :/ aa i słychać ciche piszczenie (cewka trafo?)
  • Poziom 12  
    Jak kolega ppieciak wcześniej napisał, wymień wszystkie elektrolity w zasilaczu nie tylko te spuchnięte. Popraw luty.
  • Poziom 13  
    infor7 napisał:
    wymieniłem kondensatorki te 3 i nic. Jak jest wyjście zasilania na drugą płytę ( do matrycy) i na conectorze powinno być 5V i jest, obok 13 V a jest ok 5V.... :/ aa i słychać ciche piszczenie ( cewka trafo? )


    Jeśli na pewno kolega wymienił kondensatory na linii 13V, oraz dioda D105 jest sprawna to przy założeniu, że na linii 5V wszystko jest stabilne musi być gdzieś jakieś zwarcie lub duża upływność.
    Proponuję najpierw sprawdzić napięcia bez obciążenia płyta główną. Jeśli się poprawi to tam (płyta MAIN lub panel LCD) trzeba szukać rozwiązania problemu.
    Jeśli nie to wylutować bezpiecznik F101. I znowu - jeśli się nie poprawi to sprawa prosta; problem leży w samym prostowniku D105, towarzyszące kondensatory itp. Jeśli napięcie się ustabilizowało i wróciło do około 13V (po wyjęciu tego bezpiecznika) to do wymiany będzie najprawdopodobniej U202 i/lub U203. I wtedy przy okazji trzeba sprawdzić C231, T301, C232, T302.


    Właśnie naprawiłem taki zasilacz - poza kondensatorami elektrolitycznymi w zasilaniu 13V trzebabyło wymienić U202. Więc myślę, że tu będzie bardzo podobny przypadek.
  • Poziom 14  
    Moje pytanie dalej, bo na płycie wygląda że jest wszystko ok, ale może kondensatory za duże kupiłem - po coś dali te 820uF....

    3 kondensatory są na jednej linii, 3x820=2460uF a teraz mam 3000uF

    Czy jeśli zostawię 2x1000uF i kupię jeden mniejszy powiedzmy 500uF = 2500uF to układ będzie filtrował prawidłowo ? Nie przesteruje coś ?
  • Poziom 11  
    Witam

    Mam pytanie, gdzie można zakupić układ U203/u202, ewentualnie są może jakieś zamienniki do niego? W Białymstoku nikt w sklepach nie słyszał o czymś takim jak 4502C ...

    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    infor7 napisał:
    Moje pytanie dalej, bo na płycie wygląda że jest wszystko ok, ale może kondensatory za duże kupiłem - po coś dali te 820uF....

    3 kondensatory są na jednej linii, 3x820=2460uF a teraz mam 3000uF

    Czy jeśli zostawię 2x1000uF i kupię jeden mniejszy powiedzmy 500uF = 2500uF to układ będzie filtrował prawidłowo ? Nie przesteruje coś ?

    Dopiero co naprawiałem taki power-inverter tyle, że od 940N i zamiast 3x 820uF/25V wstawiłem 1000uF/25V i działa.

    Tu nie tylko o pojemność chodzi, tam jest dosyć ciasno, wstawiane kondensatory nie mogą też być za wysokie bo tuż nad radiatorami jest już tył matrycy.
  • Poziom 10  
    Witam,
    Padł mi właśnie taki monitor. Ma 3 latka. Ja już w orginale miałem elektrolity 2x1000uF/16V i 2x1000uF/25V. Płyta wygląda spoko, kondensatory też. Monitor załącza sie na 1s i gaśnie podświetlenie, ramka z NoSignal jest cały czas.

    Napięcia zmierzone:
    1. sam zasilacz bez płyty głównej 5V/12V
    2. z płytą ale wyłączony 5V/12.6V
    3. z płytą załączony 5V/13.6V / sygnał ON/OFF 2.3V

    Pomiary dokonane bez podpiętych lamp.

    Napięcia dochodzą do małej magicznej płytki sterującej więc bezpiecznik jest ok. Na jej wyjściu niestety nic nie ma :(

    Wszystkie 4 uzwojenia TMS'ów mają po 577ohm (te podpięte do wyjąć lamp)Pierwotnych nie zmierzę w płycie bo zwierz przez sterownik. Jak trzeba to zdejmę zworki to się zmierzy.

    Macie jakiś pomysł. Czy to napięcie 13,6V nie jest za duże? Może to przez nie przetwornica się wyłącza. Przelutować obligatoryjnie te elektrolity 25V? Czy przez nie może być pod obciążeniem napięcie podbijane?