Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik BLDC - dobrac sterownik

lobik 01 Mar 2010 17:51 4416 4
  • #1
    lobik
    Level 13  
    Witam.
    Zakupiłem niedawno silnik BLDC firmy Unitemotor (z góry mówię, że chińska produkcja ale po przystępnej cenie, podobno działa bez szwanku;).

    Mój problem polega na tym, że posiadam tylko takie dane jak:
    zasilanie: 36/48V DC
    prędkość znam. - 1050 obr/min (bez obciążenia 1300 obr/min)
    I znam. - 12,2A/9,1A

    Dodam jeszcze, że z silnika wychodzą 2 kable.
    1. kabel - 3-przewody (na oko 2,5 mm^2), są to przewody zasilające
    2. kabel - 5 przewodów (przekrój mniejszy), przewody wychodzące prawdopodobnie (pisze prawdopodobnie, ponieważ nie mam właśnie żadnej sensownej noty katalogowej producenta) z czujników Halla. Kolory: Czarny, czerwony, zielony, niebieski, żółty).

    Jak już pisałem wyżej, nie otrzymałem od producenta żadnej noty, takowa nie znajduje się nawet na stronie internetowej. Dobór sterownika byłby łatwiejszy, tylko, że pierwszy raz kompletuję własny napęd z silnikiem BLDC, więc póki co jest to dla mnie duży problem. Przeglądam różne noty sterowników, tylko nie wiem czym dokładnie się kierować...
    Np. nie chcę kupić sterownika, który będzie kluczował zbyt szybko tranzystorami, ponieważ obroty znamionowe mojego silnika są bardzo małe. Poza tym nie wiem jak zidentyfikować, która para przewodów sterujących, służy do zasilania czujników Halla (o ile pomiar prędkości odbywa się poprzez czujniki Halla), oraz jakim napięciem zasilić te czujniki.;/

    Jeżeli ktoś spotkał się z tym silnikiem, albo orientuje się w sterownikach PWM do BLDC to proszę o pomoc w moim temacie.:)

    PS. Jeszcze jedno pytanko, czy standardowy PWM posiada możliwość zmiany napięcia zasilania (np. z 48V na 36V), czy muszę napięcie obniżać na wejściu sterownika?
  • #2
    bogdan_p
    Level 39  
    Właściwie bez noty katalogowej będzie Ci ciężko ustalić wyprowadzenia 3 x 2,5mm² to na pewno układ zasilania uzwojeń silnika połączonych w trójkąt dalej to już tylko zgadywanie masz 3 halotrony teoretycznie można przyjąć czerwony + zasilania , niebieski - , pozostałe to wyjścia sygnałów z czujników ale nie koniecznie musi być taka kolejność .
    Zasilanie czujników Halla to +5V nie służą tylko do pomiaru prędkości ale przede wszystkim informują sterownik o położeniu wirnika względem poszczególnych uzwojeń co zostaje przełożone przez sterownik na odpowiedni prąd sterowania danego uzwojenia . Być może ktoś na forum miał już do czynienia z tego typu silnikiem i jest w stanie podać kolejność wyprowadzeń i rodzaj zastosowanego sterownika bez tego to tylko zgadywanie .
  • #3
    lobik
    Level 13  
    Udalo mi sie zalatwic pewien sterownik. co prawda na 40V, ale ma za to duza wytrzymalosc pradowa. Trzeba bedzie go podlaczyc, tutaj powstaja 2 pytania przy podlaczaniu "w ciemno"

    1. Czy ma znaczenie kolejnosc podlaczanych czujnikow do sterownika? zalozmy ze sygnal z czujnika zalaczy pare faz, nie przypisanych do niego... czy moze nie ma to znaczenia.
    2. czym moze grozic pomylka przy podlaczaniu zasilania hallotronow? Np. jezeli okaze sie ze czarny przewod, a nie czerwony, to "+" hallotronow?
  • #4
    bogdan_p
    Level 39  
    Quote:
    Czy ma znaczenie kolejnosc podlaczanych czujnikow do sterownika?

    tak i to duże , przeczytaj uważnie co napisałem wcześniej
    Quote:
    czym moze grozic pomylka przy podlaczaniu zasilania hallotronow?

    ich uszkodzeniem to element półprzewodnikowy do tego dochodzi rodzaj wyjścia sygnału : bezpośredni , OE , OC .
    Nie polecam uruchomienia w " ciemno " bez wiedzy na temat prawidłowych wyprowadzeń
  • #5
    krzysiek1125
    Level 10  
    Witam!

    Na laboratorium podłączałem silnik bezszczotkowy który miał takie wyprowadzenia jak opisujesz. Trzy kable to z pewnością 3-fazy a 5 to 3 halle i dwa kable do zasilania halli. Tak jak już Ci ktoś odpisał najlepiej mieć notę do tego i podłączyć dobrze. Aczkolwiek ja sam budowałem układ sterujący silnikiem i się okazało że halle były zamienione i silnik na biegu jałowym pobierał nawet 5x większy prąd niż powinien, wystarczyło pobawić się i zmienić kombinację halli (w innym błędnym ustawieniu silnik może drgać). Sprawdzałem wszystkie kombinacje i nic sie nie spaliło, więc jak posiadasz zasilacz z ograniczeniem prądowym to możesz halle przepinać do woli i nic nie powinno się stać. Z ciekawości nawet fazy pozamieniałem i też nic się nie stało.
    Wniosek:
    Mój silnik i sterownik jest idioto-odporny :)

    Pozdrawiam