Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Verona (DT GAZ) - instrukcja regulacji - Lanos

Dividos 03 Mar 2010 11:04 9498 24
  • #1 03 Mar 2010 11:04
    Dividos
    Poziom 10  

    Od dłuższego czasu mam problem z wyregulowaniem instalacji gazowej Verona (to chyba jakieś dziecko DT GAZ).

    Auto: Lanos 1.6 16V
    ECU: Verona
    Wtryski: Matrix hd344 (wcześniej Valteki były)
    Dysza: 1,7 mm

    Auto kalibracja wychodzi (przy 2500 RPM na postoju) ok 1,03-1,06, ale na wolnych za bardzo skraca czas wtrysku PB. Skutek jest taki że gdy popracuje dłużej ja LPG i przełączę na PB to falują obroty. Po jakimś czasie się uspokoi.
    Jak zmniejszę mapę to na wolnych czas się zgadza (PB się nie zmienia), ale przy dodaniu gazu z wolnych się przydławia.

    Gdzie znajdę jakąś instrukcję - zasady regulacji tej instalacji?
    Ta mapa to ma być generalnie na 100 czy ( i ile) można zmieniać?
    Co oznaczają zaznaczone na zdjęciach wartości kB, tbmax, czy press. Czy to ruszać?
    http://picasaweb.google.p...feat=directlink

    Dla ułatwienia ponumerowałem niezrozumiałe dla mnie parametry.
    Bardzo proszę o jakieś wskazówki czy porady jak się za to zabrać.

    Znalazłem gdzieś instrukcję dość dokładną dla GASTECH 600S. Tam wspomniano m.in że dopuszczalne zmiany na mapie to +/- 10%. Nie wiem na ile ma to zastosowanie w Veronie, ale może być podobnie...
    U mnie na wolnych niestety wychodzi (by zrównać czasy wtrysków PB) - jakieś 80%. Potem niestety są problemy z wchodzeniem na obroty, tzn jak popracuje na wolnych i dodam gazu to się przydławia.

    Jak o ustrojstwo wyregulować?
    I jeszcze pytanie - czy mnożnik może być poniżej 1,00 ?

    Jest jeszcze jedna dziwna przypadłość w tym lanosie.
    Jadąc na gazie - 4 bieg, prędkość ok 60 km/h, obroty ok 2000...
    Czas wtrysków waha się między 4-3 ms. W czasie tych wahnięć czuć takie przyhamowanie auta. I tak się dzieje cyklicznie Sad co kilka(naście) sekund. Jak zupełnie puszczę pedał gazu lub przyśpieszę to tego nie ma.

    Ponawiam pytanie.
    Aktualnie na ciepłym silniku mam już sporo lepiej. Niestety na zimnym problem się potęguje (dławienie przy dodaniu gazu lub jeździe na niższych obrotach.
    U mnie przełącza się na gaz przy 30*C. Czy tyle wystarczy?

    Aktualnie mam ustawioną mapę tak:
    Verona (DT GAZ) - instrukcja regulacji - Lanos

    Scaliłem trzy posty, proszę nie pisać postu pod postem. [MS]

  • #2 08 Mar 2010 20:38
    abigaz
    Poziom 9  

    Podepnę się pod temat verony.Mam w omedze MV6 właśnie verone.Od samego początku jest nierówna praca silnika na wolnych obrotach,strasznie go trzęsie.Choć chwilami jest prawie idealnie,tak jakby jakiś kabelek nie miał styku cały czas. Zmienione wtryski z valteka na Magic Jet i w zasadzie nie ma wielkiej różnicy.Owszem wkręca sie i dosyć dobrze jedzie,trochę za dużo pali t.j.18-20 l.gazu.Nie wiem czy to kwestia złego montażu czy złych komponentów inst.gaz.Przed mont. pytałem paru gazowników o mont. ale nie chcieli się podjąć bo jak mówili "auto problemowe".Może ktoś miał podobną "przypadłość"??? Z góry dzięki za odpowiedź.
    Abigaz

  • #3 08 Mar 2010 20:41
    dariusz105
    Poziom 26  

    Mapa pisana z "palca" przez kogoś bez pojęcia. Poszukać autoryzowanego montera, może wytłumaczy jak wystroić bo trochę dużo pisania.

  • #4 10 Mar 2010 11:01
    Dividos
    Poziom 10  

    Autoryzowanego montera w pobliżu niestety nie ma. Wczoraj znalazłem jeszcze zagięty wężyk gumowy (łączący chyba pokrywę zaworów z kolektorem powietrza czy przepustnicą). Wymieniłem na nowy, ale nie wiem czy to pomoże w strojeniu :(
    Verona (DT GAZ) - instrukcja regulacji - Lanos

  • #5 20 Mar 2010 10:04
    Dividos
    Poziom 10  

    Co może być przyczyną tego, że komputer gazowy pokazuje mi błędnie czasy wtrysków?
    Lanos ma czasy wtrysków ok 2 ms, a mi Verona (dt gaz prawie) pokazuje ponad 4ms na wolnych obrotach.

    Niezależnie czy pracuje silnik na PB czy LPG - takie czasy pokazuje.
    Wydaje mi się że to sterownik LPG źle widzi te czasy.
    Jak się podłącze przez ALDL programem diagnostycznym do Lanosa to pokazuje czas wtrysku na wolnych ok 2ms (i na LPG i na PB). Gdy przełączę się do kompa gazowego - czasy wynoszą ok 2x tyle...

    W czym tkwi problem?

  • #6 20 Mar 2010 22:46
    andrzej1433
    Poziom 12  

    A nie masz przypadkiem ustawione jako półsekwencja, jeśli zmieni się w ustawieniach na półsekwencję to czasy wtrysku się podwajają. A obroty pokazuje właściwie?

  • #7 20 Mar 2010 22:52
    Dividos
    Poziom 10  

    Ma półsekwencję, ale wielu radzi w gazowym ustawić sekwencyjne sterowanie.

    Jeśli jak mówisz ustawienie półsekwencji zrobi czas wtrysku 2x dłuższy to czy ja nie dostanę 8ms?

  • #8 20 Mar 2010 22:59
    andrzej1433
    Poziom 12  

    Pszepraszam, zmieniłem treśc mojego posta zamim Ty napisałeś swojego, ale weszły prawie razem. Zgadza się z tym co piszesz, ale własnie chodziło mi o sytuację odwrotną.

  • #9 23 Mar 2010 11:08
    Dividos
    Poziom 10  

    Czy ten lanos na II generacji będzie lepiej chodził?
    Jak ze zużyciem paliwa będzie (LPG)?

  • #10 23 Mar 2010 20:55
    dariusz105
    Poziom 26  

    utrata mocy jest pewna + prawdopodobieństwo kichnięć.możliwość szybszego przejścia na gaz.zużycie LPG przy poprawnej regulacji porównywalne.

  • #11 28 Mar 2010 12:59
    Dividos
    Poziom 10  

    Jeszcze walczę ze swoją Veroną.
    Okazało się że przejściówka z wtyczek Valteka na wtyczkę wtrysków Matrix miała inaczej podłączone przewody. Pozamieniałem tak jak być powinno.

    W sumie najistotniejsze teraz dla mnie to ciśnienie na reduktorze i wielkość dysz.
    U mnie aktualnie ciśnienie 1,1 bara, dysze w matrixach 2,5 mm.
    Autokalibracja wychodzi 1,21 (mnożnik).

    Może ktoś podpowie czy jeszcze rozwiercać czy nie?
    Jak to wychodzi w lanosie 1,6 16V (mniej więcej) - przy wtryskach matrix hd 344?

    Po kalibracji wolne obroty ustawiłem offsetem - zgodne czasy wtrysków PB (taki sam czas przy zasilaniu LPG czy PB)
    Niestety rozjeżdża się on po włączeniu klimatyzacji - wydłuża się czas przy zasilaniu LPG - czyli jakby dostawał za małą dawkę. Stąd moje pytanie czy jeszcze zwiększyć wielkość dysz?

  • #12 28 Mar 2010 14:16
    manio123
    Poziom 33  

    Jak idzie na wysokich obrotach ? jakie są wtedy czasy gazu w stosunku do beny ? jak spada ciśnienie ? Nie mozesz przesadzać z rozwiercaniem bo nawet matrixy mogą spowodowac niestabilność na biegfu jałowym. W celach eksperymentalnych może sz podwyższać ciśnienie .

  • #13 28 Mar 2010 14:34
    Dividos
    Poziom 10  

    Jak miałem mniejsze dysze to mnożnik był nawet 1,55.
    Chciałem rozwiercić by jeszcze zmniejszyć mnożnik i żeby (mam nadzieję) starczało gazu przy większym obciążeniu (np przy włączonej klimie by się nie rozjeżdżało) - popraw jeśli źle kombinuję.

    Niestety nie mogę (tak łatwo) zmienić ciśnienia reduktora - to jest Revo bez regulacyjnej śruby :(

    Jeśli chodzi o ciśnienie i zmiany czasów w czasie jazdy musiałbym dokładniej sprawdzić - może nagrać ekran....

    Mam zapis w pliku z parametrami pracy programu. Wrzuciłem do excela.
    Jeśli press to ciśnienie (razem z MAP) to po odjęciu wartości (press - map) ciśnienie wychodziło od 0,94 bara do 1,88. Ale to są ekstremalne wartości.
    Średnio jest 1,19.

  • #14 28 Mar 2010 14:55
    manio123
    Poziom 33  

    masz dziwaczną instalację , a już zupełnie nieuzasadniony jest pomiar ciśnienia gazu względem atmosfery. Reduktor ma stabilizowac warunki wtrysku gazu , a ponieważ gaz wtryskiwany jest do kolektora ssącego, naturalnym wydaje się stabilizowanie ciśnienia względem tej wartości. Podłacz przewod podciśnienia od reduktora do kolektora ssącego lub zainstaluj trójnik na przewodzie do mapsensora. Wtedy będziesz miał warunki porównywalne z innymi powszechnie znanymi instalacjami , łatwiej coś radzić i porównać z własnymi parametrami montażu. Bez tego nie znajdziesz raczej kogoś kto ma taką sama instalację z tak durnym podłączeniem podciśnienia i do tego sprawnie to działa w dość trudnym do zagazowania lanosie.
    Oczywiście jednocześnie zaznacz stosowną opację w programie :D Wtedy pomogę bo będę miał porównywalne warunki.

  • #15 28 Mar 2010 18:21
    Dividos
    Poziom 10  

    Nie wiem czy dobrze patrzyłem ale nie mam dodatkowego wyjścia z reduktora.
    Wg instrukcji map sesnor jest zintegrowany z ECU LPG. Wężyk od ECU łączy się z filtrem fazy lotnej. Nie wiem czy o to chodziło?
    Jak w programie zmienię z "do atmosfery" na "do dolotu" to auto gaśnie. Kalibracji nie idzie zrobić.

    Załączam instrukcję - może będzie łatwiej cokolwiek ustalić.

    Instrukcja montażu instalacji gazowej Verona z 2008 roku.

  • #16 28 Mar 2010 20:20
    manio123
    Poziom 33  

    jakiś wolniej kapujący jesteś ? jak zamieszczasz plik do udzielenie Ci pomocy to nie pobieraj za niego punktów bo to nieuprzejme i nie każdy jest takim punktowym Krezusem jak ja :D.
    Nawet instrukcja pokazuje króciec gazowy z napisem kompensacja do kolektora, więc zanim zaczniesz się użalać , poczytaj. Do każdego reduktora dochodzą dwa przewody wodne i tych nie ruszaj. Dochodzi też miedzany przewód z gazem ciekłym i wychpodzi gruby gazowy z fazą lotną , tych też nie dotykaj. Piąty cienki przewód to kompensacja ciśnienia, u Ciebie albo go nie ma nałożonego na wolny króciec, albo jest wężyk , ale puszczony wolno. Ten podłącz do filtra tam gdzie dochodzi wężyk mapsensora i nie pisz ,że nia ma gdzie podłączyć bo tam musisz zainstalowac stosowny trójnik :D. Dopiero wtedy jest sens zmieniac nastawy w sterowniku , a Tobie się wydaj że samym grzebaniem po omacku cos osiągniesz. Najlepiej to jednak poszukaj jakiegoś gazownika bo sądząc po tym jak się do tego zabierasz od kilku tygodni , prędzej zdetonujesz instalalcję niż dojdziesz z nią do ładu :|

  • #17 28 Mar 2010 20:56
    Dividos
    Poziom 10  

    Sorki z punkty - one się ustawiły automatycznie...

    Byłem sprawdzić.
    To wyjście z reduktora jest podłączone do klektora.
    Jest trójnik - 1 przewód idzie do reduktora, 2 do wtrysków benzynowych, 3 do kolektora powietrza.

    Verona (DT GAZ) - instrukcja regulacji - Lanos

    Nie wiadomo jednak co mieli na myśli twórcy softu do Verony opisując opcję wyboru w programie jako "do atmosfery". Tak jak pisałem zmiana tego parametru powoduje że nie da się skalibrować instalacji.


    W instrukcji od GAS TECH 600S można przeczytać:

    Cytat:
    Czujnik ciśnienia gazu w filtrze fazy lotnej
    Czujnik ciśnienia wtryskiwanego gazu dokonuje pomiaru względnego ciśnienia
    panującego w instalacji. Jest umieszczony w filtrze fazy lotnej. Pomiar dokonywany jest
    względem ciśnienia atmosferycznego i jest on konieczny do określenia masy gazu
    przepływającego w jednostce czasu przez wtryskiwacze gazowe.

  • #18 28 Mar 2010 22:37
    manio123
    Poziom 33  

    no to ustaliliśmy kolejne dziwactwo tej instalacji : cinienie gazu mierzone jest względem atmosfery i nie da się tego zmienić , ale reduktor to juz stabilizuje ciśnienie jak trzeba , czyli w stosunku do podciśnienia w kolektorze. Jest tak jak to zaleca instrukcja. Zakładając że podciśnienie jest też mierzone w stosunku do atmosfery czyli rośnie wraz z obrotami ( bo też może być w stosunku do absolutnego czyli 0) , ciśnienie jakie stabilizuje faktycznie reduktor jest sumą wskazań ciśnienia (press) i podciśnienia . Zaiste jakiś oryginał wpadł na taki pomysł :D
    To teraz sprawdź ile wynosi suma wskazywanego ciśnienia i podciśnienia w różnych obciążeniach , nie tylko na biegu jałowym. Pisałeś że robiłeś uszczelkę pod głowicą , to pewnie silnik się zagotował - nie myśłałeś że może i reduktor szlag trafił ? A co z podwojonymi czasami ? Może zapisac konfigurację do pliku i zrobić reinstalację softu w sterowniku ? Bo jak nie ma prawidłowych wskazań to trudno oczekiwac prawidłowej pracy :|

  • #19 28 Mar 2010 22:55
    Dividos
    Poziom 10  

    Na początek dzięki za pomoc i podpowiedzi.

    manio123 napisał:

    1. To teraz sprawdź ile wynosi suma wskazywanego ciśnienia i podciśnienia w różnych obciążeniach , nie tylko na biegu jałowym.

    2. Pisałeś że robiłeś uszczelkę pod głowicą , to pewnie silnik się zagotował - nie myśłałeś że może i reduktor szlag trafił ?

    3. A co z podwojonymi czasami ? Może zapisac konfigurację do pliku i zrobić reinstalację softu w sterowniku ? Bo jak nie ma prawidłowych wskazań to trudno oczekiwac prawidłowej pracy :|


    ad 1 - Suma ciśnienie (red+ma) waha się od 1,16 do 1,93. Jeśli potrzeba dokładniejszych danych (przy jakim obciążeniu to nie ma problemu - uzupełnię tylko moje wyliczenia w excelu). Daj znać.

    ad 2 Ja silnika nie zagotowałem. Auto kupiłem z rok temu. Ubywało po prostu po trochu płynu chłodniczego i dlatego. Instalacja była zakładana gdy ja byłem właścicielem. A czy poprzedni zagotował silnik?

    ad 3 - Robiłem kilka razy. Nawet sterownik podmienialiśmy - to samo: czas wtrysku widziany podwójnie. Co ciekawe to auto chodziło dobrze przed tą uszczelką. Czasy wtrysku od początku są takie.

  • #20 28 Mar 2010 23:18
    manio123
    Poziom 33  

    a kiedy ta suma jest niska ? Na wolnych obrotach ? Niestety , jeśli czasy są podwojone to trudno stwierdzić o co chodzi. A sprawdzałeś jakie są czasy wskazywane przez złącze diagnostyczne sterownika benzynowego ? Może to łon walnięty ?

  • #21 28 Mar 2010 23:30
    Dividos
    Poziom 10  

    Uogólniając można powiedzieć, że suma rośnie wraz z obciążeniem.

    Fragment danych masz w pliku poniżej.

    A odnośnie czasów - sprawdzałem przez złącze ALDL - pokazuje 2ms - nie 4ms jak ECU LPG

  • #22 28 Mar 2010 23:42
    manio123
    Poziom 33  

    no to wygląda że reduktor sprawny w suma rośnie wraz ze wzrostem podciśnienia w kolektorze. Zadzwoń może do producenta (dt gas) czy jakiegoś instatora tego epokowego wynalazku, może mieli taki przypadek bo wydaje mi się że bez rozwiązania tego problemu to faktycznie poznasz dokładne instrukcję i instaalcję , ale namordujesz się daremnie. Zadzwoń o powiedz że ecu pokazuje prawidłowe czasy a w sterowniku są podwojone , mimo że podstawiałes inny sterownik. A Twój Osobisty Gazownik nie ma jakiegoś kontaktu z kimś doświadczonym? Zadzwoń lub napisz np. tu "
    http://www.autonaprawagt.dt.pl/
    robią to cudo od kilku lat więc może spotkali się z takim wybrykiem natury? Napisz czy się udało czegoś dowiedzieć, czy tylko zbyli :D
    albo do Lublina do sentrali dt gas :idea:

  • #23 28 Cze 2010 23:49
    krzycho96
    Poziom 2  

    Dividos mam prośbę. Czy mógł byś podać skąd masz ten program lub przesłać go na kstasiak46(malpa)gmail.com? Nie mogę go nigdzie znaleźć a też mam do wyregulowania auto. Z góry wielkie dzięki.

  • #25 02 Lip 2010 20:08
    krzycho96
    Poziom 2  

    dzięki za ten link ale mam problem powiedz którego dokładnie programu używałeś
    bo w obrazku który zamieściłeś w 1 poście jest tabela mapy paliwowej a u mnie go nie ma i nie ma w ogóle tego przycisku "ZAAWANSOWANE"
    Verona (DT GAZ) - instrukcja regulacji - Lanos Verona (DT GAZ) - instrukcja regulacji - Lanos

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME