Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ile prądu pobiera twój samochód?

slavo666 03 Mar 2010 11:43 8830 10
  • Ile prądu pobiera twój samochód?
    Josh, borykając się z problemami dotyczącymi kilkukrotnej wymiany alternatora swojego samochodu wpadł na pomysł zbudowania urządzenia, które byłoby w stanie dokonywać pomiaru prądu pobieranego przez podzespoły auta oraz prezentować zebrane dane w przejrzysty sposób. Tak zrodził się rejestrator, który potrafi z zadowalającą szybkością i dokładnością zmierzyć, ile energii faktycznie zużywa cała instalacja.
    Do wykonania tego miernika autor wykorzystał czujnik Halla ACS758KCB-150B-PFF-T od firmy Allegro Microsystems. Element ten potrafi przetworzyć pole elektromagnetyczne wytwarzane przez przewód, przez który płynie prąd do 150 amperów na napięcie o zakresie 0-5V w sposób liniowy. Do zbadania wyjściowego sygnału wykorzystany został mikrokontroler ATmega8, a dokładniej jego przetwornik A/C. Po zebraniu danych, mikroprocesor wysyła je poprzez UART oraz konwerter sygnałów MAX232 portem szeregowym do komputera. Przy użyciu terminala systemowego, autor jest w stanie odczytać dane i wprowadzić je do arkusza kalkulacyjnego, dzięki czemu może tworzyć odpowiednie wykresy. W ten sposób małymi kosztami można wykonać prostą diagnostykę elektryki samochodu i nie tylko. Łatwo można również zaadaptować taki miernik np. do pełnienia funkcji licznika pobieranej energii w domu.
    Schematy i wzór PCB:
    Ile prądu pobiera twój samochód? Ile prądu pobiera twój samochód?
    Źródło

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    slavo666 napisał 394 postów o ocenie 91, pomógł 9 razy. Mieszka w mieście Kraków. Jest z nami od 2005 roku.
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • PCBway
  • #2
    bialy20
    Poziom 21  
    Co to znaczy "zadowalająca szybkość i dokładność"? Jeśli dobrze widzę to umieścił ten rejestrator na stałe w aucie? Chyba to przesada, kłopoty z alternatorem to raczej rzadka usterka....
  • PCBway
  • #3
    antrykot
    Poziom 20  
    Jeżeli zamontował to tak jak na fotce, czyli luzem, to chyba długo to to nie podziała.
  • #4
    J_Bravo
    Poziom 27  
    bialy20 napisał:
    Co to znaczy "zadowalająca szybkość i dokładność"? Jeśli dobrze widzę to umieścił ten rejestrator na stałe w aucie? Chyba to przesada, kłopoty z alternatorem to raczej rzadka usterka....

    Porozmawiamy jeśli nagle bez powodu rozładuje ci się akumulator ;) Miałem nie lada problem z radiem concert a audi. Co kilka tygodni przełączało się w tryb poboru prądu 0.5A ;/ Taki układzik zaoszczędził by mi dużo czasu.
  • #5
    boogdan
    Poziom 15  
    Bardzo ciekawe rozwiązanie. Można podłączyć jakiś wyświetlacz i mieć na żywo prąd ładowania akumulatora podczas jazdy. Chętnie zmontowałbym sobie coś takiego. Czy orientuje się ktoś gdzie takie czujniki można kupić? Wiem że allegro nie wysyła sampli do polski.
  • #6
    mirekgnd
    Poziom 17  
    He. He. W mojej "Warszawiance" miałem taki amperomierzyk z zerem pośrodku. Szkoda że nie ma takiego wynalazku w dzisiejszych autach. Pomysł niezły.Może wrócić do korzeni i zrobić prosty układ pomiaru prądu auta za pomocą rezystora dużej mocy i woltomierza cyfrowego. Co o tym sądzą inni forumowicze? Pozdrawiam.
  • #7
    nelik1987

    Poziom 31  
    By otrzymać taką przekładnie czyli 150A na 5V należało by zastosować bocznik o wartości 33,334 mohm co dawało by spadek napięcia rzędu 5V przy pradzie 150A, problem w tym że w takiej konfiguracji rezystor musiał by mieć moc uwaga !! 750W :) Przy takich pradach najlepiej stosować przekładniki prądowo napięciowe
  • #9
    nelik1987

    Poziom 31  
    electro napisał:
    Tylko że to mierzy pole magnetyczne a nie napięcie odłożone na boczniku. Więc rezystancja może, a nawet musi w tym przypadku być mniejsza


    ja wiem co to mierzy :), tylko kolega wyżej zaproponował jako odpowiednik zastosować bocznik
  • #10
    pawelj
    Poziom 15  
    A gdyby zmierzył spadek napięcia na przewodzie plusowym akumulator - alternator? Czy to nie dało by obrazu prądu płynącego przez ten przewód?
    Przy tych prądach to chyba spadek jest mierzalny?

    pawełJ
  • #11
    Jacek Rutkowski
    Poziom 25  
    Mierzalny jak najbardziej, kiedyś widziałem patent pomiaru spadku napięcia na oryginalnych bezpiecznikach w samochodzie. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba było ingerować w instalację elektryczną pojazdu oraz szybko można było zdiagnozować spalony bezpiecznik. Problemem jest tylko dokładność takiego rozwiązania ze względu na zmienną rezystancję styków bezpiecznika. Jednak dla celów orientacyjnych jak najbardziej jest takie rozwiązanie wystarczające.