Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Brc Elegant 51-problemy z przełączaniem

03 Mar 2010 13:00 3674 5
  • Poziom 12  
    Z powodu swapu silnika z C14NZ na C14SE w Astrze F mam kłopoty z centralką(przełącznikiem) Brc Elegant 51 w instalacji II (a w zasadzie I) generacji - zawór krokowy został pozbawiony trzpienia i sprężyny i "reguluje nic" a regulację zgrubną przejął register ze śrubką.
    Wszystkie elementy instalacji gazowej które pozostały pracowały bez usterek przez ponad 3lata

    Co się zmieniło
    Przedtem..................................Teraz
    Monowtrysk PB...........................Pełny wtrysk z listwą Pb
    Mikser pod monowtryskiem............Miser w dolocie powietrza
    Zapłon z palca rozdzielacza...........DIS
    Cewka transformatorowa..............DIS
    Lecho MiniLambda .......................Stag2-4


    Centralka ma podpięte następujące przewody

    zielony - zasilanie elektrozaworów LPG i emulatora STAG2-E4
    szary - sygnał z cewki zapłonowej
    Fiolet i pomarańcz - ???
    Brązowy - +12 V po stacyjce
    czarny - masa
    biało czarny - rezerwa gazu

    Podstawowa sprawa - auto jeździ sprawnie i poprawnie zarówno na benzynie jak i na LPG

    Problem jest jedynie z "logiką" przełącznika

    Objawy:
    Przełącznik działa poprawnie tak jak dotychczasowe 3 lata - czyli przełącza na lpg po przekroczeniu obrotów jak i pozwala na uruchomienie na samym Lpg w trybie awaryjnym

    Problem pojawia się w momencie włączenia świateł + nawiew-1bieg lub cokolwiek innego obciążającego układ elektryczny. Układ głupieje i zachowuje się tak jakby silnik przestawał pracować i "wraca" do zasilania Pb, po chwili wykrywa znów obroty i przełącza na gaz i tak 2-3razy na sekundę.Przy czym po otwarciu przełącznika widać i słychać że przełącza się ciągle (patrząc od czoła przełącznika) lewy przekaźnik. Wzrokowo nie widać na płytce uszkodzeń,osmaleń czy napuchniętych kondensatorów. Na stykach przełącznika manualnego(pstryczka) jest napięcie =7.5V - oczywiście nie na wszystkich trzech nóżkach tylko na tych które są akurat zasilane ;)
    Wyłączenie zbędnego obciążenia, radia,nawiewu powoduje uspokojenie układu i pracuje on normalnie.

    Wpiąłem się miernikiem w przewody - nie ma żadnych spadków napięć zasilających przełącznik.
    Zasilanie po brązowym 12,5V
    Jedyną informacją jaką przełącznik dostaje o stanie silnika jest przewód idący od modułu zapłonowego - szary kabelek.
    Ponieważ nie wiem jaki sygnał czy napięcie idzie po tym przewodzie zmierzyłem w różnych zakresach.
    =V: 0.8v
    ~V: 1,2v
    w zakresie 20kHz wskazuje 0.3 do 0.5

    W poprzednim silniku była typowa kopułka z palcem rozdzielacza i transformatorowa cewka. Teraz jest moduł zapłonowy DIS. Szary przewód i brązowy wpięty jest pod wtyczkę wychodzącą z DISa.

    Aktualnie zrobiłem mostek pomiędzy przewodem zielonym i brązowym i jeżdżę tylko na gazie.Przełącznik nadal jest zasilany (korzystam z linijki diodowej poziomu gazu).

    Czy ktoś rozpatrywał dokładniej zasadę działania tego przełącznika. Jakie parametry powinien mieć ten sygnał podawany z cewki czy DISa na szary przewód.

    Widziałem na forum instrukcję włoską do tego wynalazku, ale ona nie podpowiada mi w niczym.
    Prosiłbym o jakiekolwiek sugestie naprowadzające na nowy trop bo ja juz nie mam pomysłów.

    ps. Jeszcze raz podkreślam - auto zachowuje się prawidłowo przy jeździe na gazie i (po odpięciu wtyczki przełącznika) na Pb.
    ps.2.Wizyta "u gazownika" nie jest dobrym pomysłem z powodu stopnia skomplikowania i zróżnicowania elementów (centralka,parownikBRC,sterownik Stag), oraz pozostałości przewodów po poprzedniej konfiguracji.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Proszę szarym przewodem owinąć kilka razy kabel WN,odciąć połączenie pod cewkę, centrala nie widzi ilości cylindrów widzi tylko przepływający impuls i to jej w zupełności wystarcza,próg obrotów do przełączenia reguluje się trymerem z boku centralki.Dokładnie tak,obojętne który przewód WN.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    Rozumiem, że mogę owinąć dowolny jeden z 4 przewód WN idący na cewkę? I że szary przewód nie ma być podłączony do niczego tylko pracować jak swoista cewka?

    Pytam ponieważ miałem sprawdzane przewody w warsztacie urządzeniem stroboskopowym i nie dało się sprawdzić najkrótszego przewodu zaraz przy DISie ponieważ...był on za krótki czyli że (tak mi się wydaje) nie indukowało się odpowiednie pole.
  • Poziom 12  
    MAX52 napisał:
    Proszę szarym przewodem owinąć kilka razy kabel WN,odciąć połączenie pod cewkę


    To nie działa - odcięcie szarego przewodu powoduje że centralka jest "martwa" nie świeci się ani jedna dioda -sterownik nie działa.
  • Poziom 21  
    Na centralce powinny świecić diody nawet przy podpięciu tylko masy i plus 12.Szary przewód to tylko sygnał obrotów z minusa cewki lub owijki na przewodzie wysokiego napięcia.Prawdopodobnie centralka padła.Wypnij centralkę z kostki,podłącz do centralki tylko plus12 i masę z akumulatora,sprawdz czy świecą diody,powinny świecić.Możesz zastąpić ją najtańsza centralką STAG 2W jednak bez pełnej sygnalizacji poziomu paliwa gazowego.
  • Poziom 12  
    A więc temat rozwinął mi się w inną stronę

    Co do szarego przewodu sygnałowego - odłączenie o którym pisałem wcześniej było powodem błędu montażowego. Obok szarego przewodu był słabo przylutowany przewód brązowy+ i przy odpięciu szarego musiał się też rozłączyć i centralka zdechła- poprawiłem lutowania- centralka działa(?)

    Owinięcie szarego na przewodach nie skutkuje prawidłową pracą- czyli jak kolega Max pisał siadła centralka tylko gdzie?

    Wiem że najprościej wymienić i mieć z głowy temat :)

    Po ponownym wybebeszeniu centralki i odlutowaniu mostków zauważyłem że jej kaprysy się nasiliły - praktycznie przestała reagować na obroty. Przyjrzałem się perkowi z lewej strony który odpowiada za próg przełączania. Jest on podejrzany. Przy włączeniu awaryjnym na gaz (pstryk w prawo) silnik pracuje ok - zmostkowanie nóżek PR-ka powoduje po 2-3sek przełączenie na Pb - zdjęcie mostka powoduje powrót na LPG.

    Wynika z tego że do poprawnej pracy na LPG potrzebna jest jakaś oporność w zakresie do 1k - oznaczenia PRka to PIHER SPAIN 1K

    Ponieważ centralka i tak będzie do wymiany - eksperymentalnie odstrzeliłem jedną nogę PRkowi - Jak na razie zrobił się z tego prosty przełącznik Pb-Pb-LPG.

    Na tym temat zakończę do czasu zmiany centralki i porównaniu działania