Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przepisowe i skromne oświetlenie rowerowe

morys126 03 Mar 2010 14:50 4884 10
  • #1 03 Mar 2010 14:50
    morys126
    Poziom 9  

    Przepisowe i skromne rowerowe oświetlenie.
    Moje informacje własne są wszystkie, a te które pobrałem obce to zawsze je opisuje jako obce lub mną zmienione. Nie dbam o informacje które podaje i możliwe przez to są podawane i takie same na innych forach internetowych. Moja informacja ma sens, bo wiele, do zakupu, świateł przednich na LEDach jest podobne do rekwizytów-upominków, a nie są to przepisowe światła. Moja propozycja to: źródło prądowe do zasilania LED pracujące na 3 ogniwa AA z dokładnym wskaźnikiem zużycia bateri lub akumulatorów, mało tego dla dynama rowerowego mam przepisowy zasilacz pracujący i jako źródło prądowe maksymalnego prądu i łącznie dla oświetlenia tylnego o wdajności Iw=50mA max. Przepisowym rozwiązaniem jest dodanie 4szt.kondensatorów 10 000uF/6.3V po to aby po zatrzymaniu roweru światła świeciły jeszcze 10sekund, to jest bardzo ważne. Zasila się ten zasilacz napięciem stałym pulsującym, po prostowniku i ma ograniczenie napięcia do Uw=8.4V. Pobór prądu w samych impulsach możliwy jest do Ip=150mA i po to jest taka wydajność impulsowa aby była sprawność dla prądu Iw=50mA i dla dobra dynama innaczej tego nie można zrobić, bo nie można zwierać dynama i kondensatorami także i każdo przśpieszenie rowerem to niepotrzebne przeciążenia dynama i osłabianie pola magnetycznego magnesu i chwilowe poślizgi gałki rowerowej. Odnośnie LED prąd świecenia dla długiej ich żywotności prawdziwie wynosi tylko Id= 2.6mA, na jeden LED o mocy P=0.1W, a nie może przekraczać Id= 3.3mA. Dla nowych i nigdy przeprądowanych LED możliwe jest ustawić nawet Id=1.8mA. Aby wyrównać prądy LED, połączonych dla małego prądu równolegle, należy dla każdego LED dodać i wyliczyć szeregowy rezystor na którym spadek napięcia jest zależny od napięcia LED Uf=(2.7V--2.9V) . Zakładając Uo=3V to Rs=Uo-Uf/:Id.

    0 10
  • #2 04 Mar 2010 07:49
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Przepisy mówią, że rower ma być od przodu oświetlenie koloru białego, a od tyłu czerwonego, ewentualnie odblaski w takich kolorach. ;)
    Innych przepisów nie ma, ale jednocześnie nie dopuszcza to innych kolorów.

    Skąd więc to u ciebie "przepisowe zasilacze" i "przepisowe rozwiązania"... ;)
    Wg jakich przepisów? :?:

    Poza tym, tłumaczyłeś ten tekst googlem? Niezły bełkot w niektórych momentach. :lol:

    Poza tym, skąd ci się wzięły prądy dla LED rzedu 2 - 3 mA? Nie przesunął ci się przecinek? ;)

    Weź to popraw bo nic z tego nie można zrozumieć. Poza tym, kopiowanie informacji z cudzych stron wymaga podania źródła.

    0
  • #3 04 Mar 2010 10:21
    morys126
    Poziom 9  

    Dziękuje za uwagę. Miałem na myśli głównie skuteczność światła przedniego, najogólniej świetlną i długo czasową, ponieważ okolice wiosek nie mają w ogóle oświetlenia i w ciemną noc nawet nie można poruszać się poboczem a nowe baterie do oświetlenia starczają na jedną godzinę świecenia i potem można dostać mandat. I tego nie jestem pewny czy tylko wtedy wystarczą przednie odblaski. Zaproponowane oświetlenie jest dobre dla dynama, bo go nie obciąża i tak dobre do baterii że nie potrzeba włonczać dynama bo jest pewność świecenia 20 godzin. Są jeszcze sprzedawane stare i duże latarki LEDowe na 8LED i zasilanie żelowe np.FOCUS lub EM, ich lustra są dobre do przeróbek i można zastosować 8 LED mocy 1W na prąd Id=18mA -jeden LED. Jakość światła w takim przypadku to duże lustra, jeśli trafią się podobnie lepsze. Liczy się także zadowolenie z oświetlenia, szczególnie fajnie to widać jadąc sobie lasem. Wszystko jest dobrze ale wiadomo lustra muszą być hermetyczne ponieważ niszczy je woda i punkt rosy. Dlatego nowe plastikowe szybki wycinam z kaset komp.CD i przyklejam, używając szczykawke, butaprenem ale z uwagą aby po nałożeniu szybki nie zalało luster i nie przyciskam a krawędzie zbędne piłuje na mniejszą średnice. Podam moje własne wzory na wykrój materiału dla stożka ściętego:F-większa średnica podstawy stożka, F1-mniejsza średnica stożka, r=0.5F -promień, rx-duży promień wykroju, rx=dr x F/:F-F1, dr-szerokość boku stożka, a-kąt wykroju plus zapas na przyklejenie krawędzi -dla łuku wykroju, a=360stopni x r/:rx.

    0
  • #4 05 Mar 2010 08:55
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Dioda LED 3W biała. prąd ok. 700mA i radiator. Zasilanie bezpośrednie z pakietu Akumulatorów 2800mAh 3xAA + rezystor 5Ω. Czas świecenia - 4 godziny.
    Zasięg światła z kolimatorem 20* ok 15m. To są 2 godziny jazdy po ciemku w dwie strony. Potem doładowanie akumulatorów ładowarką z sieci.

    Zwyczajna czerwona dioda soczewkowa, jest widzialna z 600m. Kupić po prostu zwykłą lampeczkę za 9zł.

    Zrobiłem to z chińską lampką rowerową za 15zł. Wywaliłem panel 9 kiepskich diód.
    Wsadziłem jedną, mocną z kolimatorem j/w.
    Efekt, jak reflektor do lądowania w Boeingu. Jasno i konkretnie, prosto.
    Bez dynam, prostowników, zasilaczy, kupy kabli.

    Można też bardziej zaawansowanie - dać napięcie 12V i jakiś driver do diody, który zmieści się w obudowie lampki. Można dać diodę 1W i prąd ok 250mA.
    Na akusach 2500mAh, to będzie 10 godzin świecenia. Takie lepsze - ok. 3000mAh - 12h.

    Mozna dać Fluxy dwie takie, spokojnie zawstydzą każdą chińską lampkę. Prąd 120mA. Na pakiecie 2600mAh - 30h. Jaki tu sens męczyć się z doładowywaniem akumulatorów? Pamiętaj, że niektóre typu akumulatorów bardzo nie lubią "okazjonalnego" doładowywania.

    Dynamo daje prąd, ale kosztem własnej pracy fizycznej. Rowerem jedzie się ciężej i wolniej. Nie ma niestety tak, że dynamo produkuje nam energię "za dramo, przy okazji". Każdy Wat, jakim doładowujesz baterie, to ruchy twoich własnych nóżek.

    0
  • #5 05 Mar 2010 09:21
    morys126
    Poziom 9  

    Dynamo rowerowe zawsze powinno mieć gumową nasadkę zwiększającą wyraźnie średnice gałki i aby nie czuć fizycznego obciążenia dynamo nie może dawać, łącznie z stratami, moc większą od P=3W. Dawne dynama rowerowe miały tak dużą rezystancje uzwojenia że moc strat była Pd=3W a drugie tyle do oświetlenia Pw=3W. Dla LED jest możliwość przewinąć dynamo aby miało nie 300zw. ale 500zw. i wystarczy do tego cienki drucik np. f=0.3mm. Osobiście mi bardzo szkoda dobrych LED P=3W, bo nowe się nie spalają dopiero dla prądu Id=54mA i nowe nigdy przeprądowane też świecą jasno i nigdy słabiej i oczywiście dla baterii wiele dłużej. Ten co lubi mocne światło dla takiej LED może dać maksymalnie Id=78mA. Kto ma kase może zastosować trzy takie LED, dla drogiej latarki-Allegro. Czy nie ma mandatu za mocne oślepiające światło i to widać poza miastem, w zupełnej ciemności. Wiele ludzi potrzebuje skromne oświetlenie i długo działające i nawet dzieci w miastach. Odnośnie żywotności LED, dla 100 000h, to ich prąd jest mały w porównaniu do maksymalnego, można to odczytać na firmowych wykresach, a powyżej tego prądu to zamknąć oczy co się z LED dzieje i w jaki sposób.

    0
  • #6 05 Mar 2010 10:16
    krzysiek7
    Poziom 34  

    kolego morys126, za kilkanaście złotych są gotowe i rowerem też da się jechać. 4 baterie co kilka miesięcy i żadna Policja nic się nie czepia. W terenach wiejskich to będę w siódmym niebie jak każdy rowerzysta będzie miał te chińskie lampki, raczej do budowania takich układów i przezwajania dynama to ich nie nakłonisz. Tam rowerzyści jeżdżą po ciemku i patrzą się nie na drogę bo jej nie widać, tylko do góry na lukę między drzewami bo tam chociaż gwiazdy widzą. A w mieście to nie potrzebna nam jasność bo i tak mnóstwo latarni świeci.:D

    0
  • #7 05 Mar 2010 12:17
    morys126
    Poziom 9  

    Nikt jest wszechwiedzący i do tego służy forum i rzeczywiście jeśli ta chińska latarka nie jest gorsza i w czasie eksploatacji praktycznie w ogóle nie spala LED oraz pobór prądu jest nie większy od podanego przykładu Io=27mA i jest od razu hermetyczna na deszcz to zlitowali się, nie zam tej latarki i nie wierze aby tak było. Poza tym opisany przykład to skuteczne w czasie eksploatacji i dobre światło, bo i przerobione lustra są nie małe. Jasność świecenia jest nie zależna aż do całkowitego zużycia baterii lub akumulatorów. Jeśli chce się mieć coś lepszego i nie koniecznie tańszego to do tego służy forum. Ten schemat nie tylko jest mną liczony ale i zrobiony i sprawdzony dokładnie. Podam adaptacje mojego schematu dla tych którzy lubią mieć drogie i cenne LED P=3W ale wykorzystując ich dobre cechy:nie tracą siły świecenia i z ogniw długo świecą i mocą wystarczającą. Przemysł nie będzie ustawiał małego prądu LED i potem z konieczności dobierał do każdego LED rezystor szeregowy i mało tego wybiera się prąd mały ale nie tak psujący LEDy i taki aby świeciły jasno, czyli gdyby nie zastosować dokładnego źródła prądowego to na zużytych ogniwach prąd LED byłby mały i jasność świecenia marna. Pisze to wszystko dla tych co komu pasuje to też sam ktoś może sobie zrobić. Podam jak dokładne jest wyregulowane źródło prądowe -około 3% w całym zakresie zmian napięcia, lub lepsza. Te Io=234mA może zasilić 8 LED P=1W i takie zalecam, dla prądu całkowitego Io=(152--208)mA

    0
  • #8 06 Mar 2010 22:08
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Nie wiem po co tak kombinować z tym oświetleniem. Do jazdy po większości dróg oświetlonych, wystarczy z przody lepsza lampka diodowa. Ja używam kupionej okazyjnie za 15zł, z aluminiową obudową i jedną diodą 1W. Zasilanie jej to w moim przypadku akumulatorki 3xAAA, co wystarcza spokojnie na całą noc, a nawet dwie :)
    Jak jadę terenem w którym nie mogę liczyć na oświetlenie, jakieś małe wsie, pola, łąki, czy las, wtedy światła nigdy za wiele. Jeśli ktoś jeździ w takich warunkach wie co mówię. Osobiście używam halogena opartego na żarówce H3 12V 55W. Jednak akumulatorek 7Ah wystarcza na 2h z pełną mocą świecenia i 4h z połową mocy. Łącznie jest ok 6h przy nowym akumulatorze. Jednak mi to wystarczało. Jedyny problem, to dalej jak dla mnie za ciemno było czasami..

    0
  • #9 07 Mar 2010 14:12
    morys126
    Poziom 9  

    Lampka nie zależnie jakiej mocy pobiera prąd i należy to sprawdzić, na nowych bateriach. Może okazać się prąd jest dużo za duży i taka lampka, po niedługim czasie, traci jasność świecenia a prąd pobiera taki sam duży i marnie to wygląda. Do przeróbki ja podałem takie lustro na 8 LED aby jakość i siła światła zadowoliła całkowicie i w czasie eksploatacji też. Po prostu nowe i ani raz nie przeprądowane LED świecą jasno i nie spalają się, przy małym prądzie i to jedynie dobrze samemu można sobie zrobić i chyba sam bóg tak nie ma zrobione aby inni tego nie mogli mieć. Pisze tak bo ten problem i nie tylko ten ma zasięg wszędzie. Nie Dziwię się że ludzie chcą halogeny, bo dla nich dla zasilania jest nie duża różnica.

    0
  • #10 07 Mar 2010 15:21
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Nie rozumiem o co ci chodzi. Chcesz powiedzieć, że w oryginalnych driverach do diod mocy, jest ustawiony za duży prąd? Czy, że nie nadają się do niczego? Jedynie z czym się mogę zgodzić, że proponowany przez ciebie układ przez całe użytkowanie oświetlenia będzie tak sterował diodami, że praktycznie będzie podobna luminacja, bez względu na poziom naładowania akumulatora.
    Jak znajdę trochę czasu, to zbuduję sobie lustro. I porównam do tej lampki za 15zł :)

    0
  • #11 07 Mar 2010 15:44
    morys126
    Poziom 9  

    Tylko duże sprawne lustra i powielane dają dobrą siłę światła, bo wtedy siła światła zależy proporcjonalnie od ilości LED w lustrach i to widać jest dokładnie i proporcjonalnie. Nawet powierzchnia luster jest większa.

    0