Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie czujki PIR do alarmu samochodowego

kramer 06 Mar 2010 19:58 4067 9
  • #1 06 Mar 2010 19:58
    kramer
    Poziom 10  

    Witam.
    Mam zamiar założyć alarm w przyczepie kempingowej w oparciu o centralkę samochodową, i podłączyć czujkę PIR rodem z domowego systemu. Z zasilaniem nie będzie problemu. Tylko do czego podłączyć, styki NC lub NO w centralce? Może pod czujniki drzwi? Co wy na to?

    0 9
  • Relpol
  • #2 06 Mar 2010 20:45
    unitral
    Użytkownik obserwowany

    Jeśli centralka ma wejście dodatkowe dla czujników zwarciowych to pod to wejście, jeżeli nie to można pod czujnik np. drzwi lub klapy podpiąć.
    Zwykle centralki mają wejście 3 pinowe dla czujników ruchu - tam podepnij - NO

    0
  • Relpol
  • #4 07 Mar 2010 09:25
    kramer
    Poziom 10  

    generalnie chodzi mi o zakup czegoś takiego głównie chodzi o cenę. Zakładam iż czujka ultradźwiękowa będzie założona w środku. Chodzi o dodatkowy czujnik PIR który będzie w garażu.
    I ewentualnie na zewnątrz garażu reflektor z czujnikiem ruchu skąd poprzez przekaźnik w momencie naruszenia strefy sygnał zostanie przesłany do centralki w przyczepce ( przewodowo oczywiście).

    Usunąłem link. manta

    0
  • #5 07 Mar 2010 18:02
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze

    Witam.
    Napisałeś że masz w czujniku PIR od domowego systemu alarmowego zaciski NO i NC. Ja osobiście jeszcze się nie spotkałem z takimi czujnikami, co by miały zacisk NO.
    W czujnikach PIR od systemów alarmowych zwykle jest 3 pary zacisków.
    1 para - zasilanie czujnika PIR - 12V.
    2 para - styki uruchamiające alarm (zwykle opisane jako: ALARM, NC) - są to styki, które są zwarte, a rozwierają się w trakcie naruszenia strefy chronionej czujnikiem PIR.
    3 para - styki sabotażowe (zwykle opisane jako: SAB, TAMPER) - są to styki, które są zwarte, a rozwierają się podczas demontażu obudowy czujki PIR.
    Oczywiście kolejność par zacisków może być różna.
    Do zacisków zasilania podłączasz napięcie 12V zgodnie z polaryzacją (z tym nie będziesz miał problemu, napisałeś w pierwszym poście że wiesz co i jak).
    Zaciski sabotażowe pozostawiasz wolne, lub łączysz w szereg z zaciskami alarmu (wtedy uzbrojony alarm uruchomi się również w przypadku próby demontażu obudowy czujki PIR).
    Zaciski alarmowe (ewentualnie połączone szeregowo z zaciskami sabotażowymi) musisz jeszcze podłączyć pod przekaźnik, lub np: klucz tranzystorowy, ponieważ zaciski te w czujce PIR mają styki NC (normalnie zamknięte), a do podłączenia pod samochodową centralkę alarmową potrzebne są ze stykami NO (normalnie otwartymi).
    Tak więc z masy (minus z zacisków zasilających czujnika PIR) robisz mostek na jeden z zacisków styku alarmowego w czujniku PIR, natomiast z drugiego zacisku podłączasz do cewki przekaźnika 12V. Drugi koniec cewki przekaźnika łączysz z plusem zasilania. Równolegle z cewką przekaźnika należało by podłączyć diodę w kierunku zaporowym (np: 1N4148).
    W przekaźniku natomiast wykorzystujesz styki NC (te które są zwarte w czasie gdy cewka przekaźnika nie jest zasilona). Do jednego styku przekaźnika podłączasz masę (minus zasilania), a z drugiego styku przekaźnika idziesz do centralki alarmowej. Tam możesz to podłączyć do wejścia z czujnika dodatkowego, lub do zacisku, do którego dołącza się czujniki drzwiowe. I tu należy to podłączyć po przez diodę, tak jak się podłącza poszczególne obwody czujników drzwiowych.
    Jeżeli to wszystko będzie zasilane z akumulatora samochodowego, to ja bym zastosował klucz tranzystorowy zamiast przekaźnika, ze względu na zminimalizowanie poboru prądu (cewka przekaźnika będzie stale zasilona).
    Pozdrawiam.

    0
  • #6 13 Kwi 2010 21:46
    blue-code
    Poziom 12  

    Skoro jesteśmy przy temacie czujek PIR chciałbym zapytać czy napięcie wyjścia alarmowego jest standaryzowane w jakiś sposób szczególnie jesli chodzi o wyjście przekaźnikowe.

    0
  • #7 13 Kwi 2010 22:22
    unitral
    Użytkownik obserwowany

    Wyjście alarmu to styki przekaźnika - max napięcie 250V prąd zwykle do 2A

    0
  • #8 13 Kwi 2010 22:52
    blue-code
    Poziom 12  

    Ale przy zasilaniu czujki 12-24V ?

    0
  • #9 13 Kwi 2010 23:27
    bhtom
    Poziom 36  

    Rysio4001 napisał:
    Witam.
    Ja osobiście jeszcze się nie spotkałem z takimi czujnikami, co by miały zacisk NO.

    http://www.olko.com.pl/site/index.php?co=produkty&lang=pl&idprod=4

    Dodano po 1 [minuty]:

    blue-code napisał:
    Ale przy zasilaniu czujki 12-24V ?

    Z obciążeniem kontaktronu lepiej nie przesadzać bowiem styki lubią się sklejać.

    0
  • #10 29 Kwi 2010 13:22
    sp6vwi
    Poziom 10  

    Potrzebuję na szybko zrobić prosty alarm do garażu.
    Mam czujkę ruchu Scantronic typ 1080 i nigdzie nie mogę znaleźć aplikacji.
    Chcę podłączyć do niej bezpośrednio jakiegoś wyjca ( z rozłączanym na czas wejścia ). Czujka posiada nastepujące wejścia/ wyjścia EOL, TST, 12v,0v, Alarm, Tamper. Co mam połączyć aby działał sygnał dzwiekowy w chwili zadziałania czujki.
    Pozdr.
    Mirek

    0