Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak podłączyć silnik 230V?

Waldemar7118 07 Mar 2010 13:25 7084 10
e-mierniki
  • #1
    Waldemar7118
    Level 9  
    Witam. Proszę pomóżcie podłączyć silnik na 230V. Przesłałem również zdjęcia. Ze stojana wychodzą 4 kable, 2 czerwone i 2 czarne. Natomiast z wirnika 2 niebieskie. Gdzie podłączyć także kondensator rozruchowy. Bardzo proszę o dokładny opis. Pozdrawiam. Jak podłączyć silnik 230V? Jak podłączyć silnik 230V? Jak podłączyć silnik 230V?
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #2
    ciuqu
    Level 38  
    Witam

    Musisz znaleźć które uzwojenie stojana jest rozruchowym (mniejsza rezystancja)

    Uzwojenie główne podłączasz do L i N a rozruchowe jeden koniec do N a drugi do L przez kondensator, zmianę kierunku uzyskujesz przez zmianę końcówek uzwojenia rozruchowego. To na wirniku to chyba jakiś "elektro hamulec" lub pomiar obrotów nie mam pojęcia.

    Pozdrawiam
  • e-mierniki
  • #3
    Waldemar7118
    Level 9  
    Mam prośbę, czy ktoś wie jak podłączyć ten element na wirniku.
  • Helpful post
    #4
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #5
    KACZOREK
    Level 21  
    Rezystancja mniejsza jest na uzwojeniu głównym (roboczym) a większa na uzwojeniu pomocniczym (rozruchowym).
    Mechanizm na wirniku to wyłącznik odśrodkowy.
    Zasilanie podłączasz pod przewody z mniejszą rezystancją czyli do uzwojenia głównego.
    Teraz jeden koniec uzwojenia pomocniczego podłączasz do jednego z końców uzwojenia głównego (obojętnie do której końcówki) a drugą końcówkę uzwojenia pomocniczego podłączasz z jedną z końcówek wyłącznika odśrodkowego.
    Wolną końcówkę wyłącznika odśrodkowego podłączasz do kondensatora (40-60uF) a z kondensatora do drugiej końcówki uzwojenia głównego.
    Zmianę kierunku obrotów robisz zamieniając końcówki uzwojenia pomocniczego między sobą. Sprawdź też czy wyłącznik odśrodkowy jest zwarty(powinien być) bo tylko w czasie pracy silnika jest rozwarty.
    Jeżeli będziesz miał problem z podłączeniem pisz na maila to narysuję schemacik.
  • Helpful post
    #7
    KACZOREK
    Level 21  
    To nie jest silnik od frani ani żadnej innej pralki tylko znacznie mocniejszy (około 0,75-1,5KW ze zdjęcia tego dokładnie się nie zobaczy ) jednofazowy silnik uniwersalny bardzo przydany tam gdzie nie ma dostępu do trzech faz.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #9
    KACZOREK
    Level 21  
    Tak masz rację to rozwiązanie jest takie samo jak w starych silnikach od frani.
    Tu dołożony jest jeszcze kondensator.
  • #10
    Waldemar7118
    Level 9  
    Dziękuję przede wszystkim Kaczorkowi za pomoc w uruchomieniu tego silnika.Nie jestem elektrykiem a uzyskałem prostą ,łatwą ,szybką , pozbawioną fachowych szczegółów odpowiedż.Silnik bryka jak nigdy dotąd.Przyczyną był zaśniedzony styk na odłączniku odśrodkowym.FAKTYCZNIE jest to silnik nie od Frani .Stosowany był do napędu betoniarki i stołu wibracyjnego.Ma na pewno ponad 40 lat lecz jest w dobrym stanie technicznym i po wymianie łożysk przetrzyma niejeden silnik marki PRC .Nie ma| tabliczki znamionowej ,dlatego nie znam jego parametrów.Gdyby ktoś znał dokładniej jego parametry proszę o podpowiedz.Dziękuję.
  • Helpful post
    #11
    e2rd.o
    Level 20  
    Witam
    Silnik ma moc 1,1kW 1450 obrotów/min.