Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka urządzenia 110V na 220V

savi32wro 08 Mar 2010 22:47 6641 8
  • #1 08 Mar 2010 22:47
    savi32wro
    Poziom 10  

    Witam,

    mam dwa urządzenia jednego producenta sprowadzone ze stanów, zasilanie oczywiście 110V. Dziś znalazłem w sieci pdf serwisowy tego producenta pokazujący możliwość przełączania z zasilania 110V na 220V. Przyjrzałem się i coś mnie zastanowiło. Rozebrałem jedno z urządzeń i mimo, że w środku nie ma przełącznika to trafo jest takie jak na schemacie, tzn z podwójnym uzwojeniem na 110V.
    Mam podejrzenie, że ów producent do każdego urządzenia wkłada trafo pozwalające podłączyć go na dwa sposoby. Stąd pytanie, jeśli pobawię się lutownicą i zrobię takie podłączenie jak na rysunku to ma to prawo działać i nie spalić całej maszyny?
    Na pierwszym obrazku oryginalny układ przełącznika
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V
    na drugim i trzecim pomogłem sobie kolorami aby pokazać jak to działa
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V Przeróbka urządzenia 110V na 220V
    na czwartym i piątym oryginalny układ z urządzenia przed i po potencjalnej przeróbce
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V Przeróbka urządzenia 110V na 220V

    0 8
  • #2 08 Mar 2010 22:59
    mxs
    Poziom 26  

    Połączenie na obrazku z żółtymi liniami jest poprawne na 230V
    Kondensatory mogą nie wytrzymać,ale one są przeciw zakłóceniowe
    na próbę odłącz,a później dokup na 400V.

    0
  • #3 08 Mar 2010 23:59
    zetdeel
    Poziom 38  

    Połączenia uzwojeń które narysowałeś będzie odpowiednie dla 240V.
    Dla 230V raczej jak poniżej:
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V
    Czy element "Co to jest" to gniazdo sieciowe typu amerykańskiego? Jeśli tak, to odłącz lub wymień na typowe 230V.
    Podaj link do tej serwisówki.

    0
  • #4 09 Mar 2010 23:24
    savi32wro
    Poziom 10  

    Trochę kosztowne te sprzęty są aby je spalić, więc jeszcze się upewnię.
    Sprawdzę napięcia na wyjściu trafa w obecnym układzie (110V) i gdy po przeróbce po podłączeniu do sieci 230V napięcia na wyjściu trafa będą podobne to powinno działać i elementy za trafem nie wymagają wymiany na typy o wyższym napięciu nominalnym?

    0
  • #5 09 Mar 2010 23:50
    zetdeel
    Poziom 38  

    Zmierz i podaj napięcia na uzwojeniach pierwotnych. Uzwojenia mogą być nawinięte na 110+10V lub 100+20V - trzeba to sprawdzić! Bardzo ważna jest wytrzymałość napięciowa kondensatora C3 ze względu na bezpieczeństwo ludzi obsługujących urządzenie. Po stronie wtórnej trafa nic nie trzeba zmieniać.

    0
  • #6 10 Mar 2010 02:29
    savi32wro
    Poziom 10  

    ok, to rozpocznę od dłubania w tym urządzeniu, to oryginalny schemat
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V
    a tak wygląda w rzeczywistości (odtworzyłem jak idą kabelki i elementy)
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V
    ciekawe jest to, ze wtyczkę można włożyć na dwa sposoby i na 50% za którymś razem faza będzie na przewodzie do którego przylutowany jest opornik na drugim końcu przylutowany bezpośrednio do obudowy. I co, faza idzie na obudowę?!
    pomierzyłem napięcia zwykłym miernikiem i wychodzi tak
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V
    a przeróbka mniemam musi wyglądac tak
    Przeróbka urządzenia 110V na 220V

    0
  • #7 10 Mar 2010 04:53
    Dioda52
    Poziom 27  

    Kondensatory trzeba wymienic na 630V DC, lub na 250V AC. Wylacznik pradowo na pewno wytrzyma, a i napieciowo tez powinien, bo wiele urzadzen produkowanych na inny rynek byly stosowane te same elementy. Mozna sprawdzic na obudowie wylacznika jakie jest max napiecie pracy, lub zastosowac przelacznik na kablu. W ameryce nie ma napiecia 110V tylko 120V. Zostalo zmienione juz bardzo dawno temu. Napiecia wyjsciowe beda troszke nizsze, ale to nie przeszkadza w pracy calego urzadzenia. W Polsce tez napiecia nie sa dokladnie 230V, tylko czasami sa wyzsze. Pozostale polaczenia sa prawidlowe. Opornik spelnia tutaj funkcje sztucznego uziemienia, z tym, ze tego typu urzadzenia posiadaja przewod uziemiajacy, ktory tez powinien byc podlaczony w Polsce. Urzadzenia amerykanskie w ktorych nie stosuje sie uziemienia posiadaje specjalna wtyczke o innych szerokosciach bolca. Szerszy bolec jest to przewod neutralny, a waski faza. Bezpiecznik powinien tez byc zmniejszony o polowe, bo prad bedzie o polowe mniejszy.

    0
  • #8 10 Mar 2010 10:16
    zetdeel
    Poziom 38  

    Dioda52 napisał:
    Kondensatory trzeba wymienic na 630V DC, lub na 250V AC.

    Dioda52 dorabiasz sobie za akwizytora u kostuchy.:?::?::?:

    Kondesatory podłączone do masy muszą być co najmniej klasy Y. Najlepiej zastosowaź typowy kondensator przeciwzakłóceniowy np. KSPpz-7 lub KSPpz-10-2 (Miflex - Kondensatory przeciwzakłóceniowe). Dobrą alternatywą jest zastosowanie kondensatorów ceramicznych 4,7nF na 3kVDC.
    Rezystor R226 wylutuj. Zamiast niego zastosuj 2M2/0,5W pomiędzy przewodami zasilania.

    0
  • #9 15 Mar 2010 23:26
    savi32wro
    Poziom 10  

    Witam ponownie.

    Kupiłem kondy 472MSE 400VDC,250VAC Y1 oraz 470 3KV, które wsadzić?
    Wylutowany rezystor R226 jest właśnie 2.2M czyli taki sam jak proponuje zetdell.

    Siadam do lutownicy i jeszcze pytanie obrazkowe :)

    Przeróbka urządzenia 110V na 220V

    Dodano po 3 [godziny] 8 [minuty]:

    Hym... zrobiłem tak jak na poprzednim rysunku tylko bez rezystora "pomiędzy zasilanie" i spalił się bezpiecznik, czyli cuś nie halo

    0