Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego

dioda_007 09 Mar 2010 21:37 37362 31
  • #1 09 Mar 2010 21:37
    dioda_007
    Poziom 11  

    Witam wszystkich. Ponieważ zainteresowanych rozbudową dogrzewacza, który montowany był m. in. w samochodach Wolswagen Sharan jest dość sporo, opiszę tu jak rozbudować ten właśnie dogrzewacz do pracy samodzielnej bez potrzeby odpalania silnika. Układ ten pracuje u mnie już jakieś dwa tygodnie i jestem z niego bardzo zadowolony. Zalety to ciepły silnik przed dopaleniem, czyli dużo łatwiejszy rozruch w zimie, ciepły samochód w środku jak i odmarznięte szyby. I jeszcze jedna rzecz, o której napiszę na początku od razu. Koszt rozbudowy nie jest duży i w zasadzie jest w granicach 200 zł. To dla przekonania ze jest tak strasznie drogo.

    Tak więc przechodząc do rzeczy. W zasadzie są dwie kwestie: zmiany w układzie chłodzenia auta i zmiany w układzie elektrycznym.

    Najpierw pierwsza. Aby urządzenie mogło samo pracować potrzebna jest pompka płynu, gdyż D3W takowej nie ma. Pompek na internecie jest do wyboru cała masa.Ceny od 50zł za używane do 200 za nowe. Polecałbym pompki całe w plastikowej obudowie do montażu w tym miejscu. Ja miałem już pompkę zakupioną kiedyś tam i nie chciałem inwestować w nową. Pochodzi ze Sprintera silnik 2,2 bodajże. Niestety nie znam jej wydajności. Jak się doczytałem na Elektrodzie w granicach od 400l. Zwrócić należało by uwagę jeszcze na jedną ważną rzecz jaką jest moc pompki a co za tym idzie pobór prądu, gdyż od tego zależy ile nasz akumulator "pociągnie" z całą tą aparaturą. u mnie jest to 350mA (ok 5W) Zdjęcia poniżej pokazują moja pompkę już zamontowaną przed dogrzewaczem. Jedyna przeróbka to skrócenie jednego z węży jakieś 7cm i tym pozostałym uciętym kawałkiem połączenie wlotu pompy z rurką. Płyn krąży od silnika przez dogrzewacz później przez nagrzewnicę z tyłu auta i wraca na silnik z powrotem i tak też trzeba wmontować pompkę by w tym kierunku przepychała płyn. Generalnie nie musi być ona w tym miejscu, ale pasuje by była w miarę nisko w całym obiegu płynu, żeby się nie zapowietrzała, bo dogrzewacz się wyłączy jak się przegrzeje. Jeszcze jedno w programie ETKA jak się doczytałem przy tym silniku był montowany termostat (7m0 820 295) lub trójnik (N 907 826 01). U mnie jest trójnik. W przypadku termostatu trzeba by go jakoś obejść, gdyż prawdopodobnie nie puści on obiegu na silnik. W moim układzie zamontowany został jeszcze czujnik temperatury w rurce przed nagrzewnicą z tyłu ale jego opisze w dalszej części.

    Witam wszystkich.Ponieważ zainteresowanych rozbudową dogrzewacza, który montowany był m. in. w samochodach Wolswagen Sharan jest dość sporo, opiszę tu jak rozbudować ten właśnie dogrzewacz do pracy samodzielnej bez potrzeby odpalania silnika. Układ ten pracuje u mnie już jakieś dwa tygodnie i jestem z niego bardzo zadowolony. Zalety to ciepły silnik przed dopaleniem, czyli dużo łatwiejszy rozruch w zimie, ciepły samochód w środku jak i odmarznięte szyby. I jeszcze jedna rzecz, o której napiszę na początku od razu. Koszt rozbudowy nie jest duży i w zasadzie jest w granicach 200 zł. To dla przekonania ze jest tak strasznie drogo.





    Tak więc przechodząc do rzeczy. W zasadzie są dwie kwestie: zmiany w układzie chłodzenia auta i zmiany w układzie elektrycznym.

    Najpierw pierwsza. Aby urządzenie mogło samo pracować potrzebna jest pompka płynu, gdyż D3W takowej nie ma. Pompek na internecie jest do wyboru cała masa.Ceny od 50zł za używane do 200 za nowe. Polecałbym pompki całe w plastikowej obudowie do montażu w tym miejscu. Ja miałem już pompkę zakupioną kiedyś tam i nie chciałem inwestować w nową. Pochodzi ze Sprintera silnik 2,2 bodajże. Niestety nie znam jej wydajności. Jak się doczytałem na Elektrodzie w granicach od 400l. Zwrócić należało by uwagę jeszcze na jedną ważną rzecz jaką jest moc pompki a co za tym idzie pobór prądu, gdyż od tego zależy ile nasz akumulator "pociągnie" z całą tą aparaturą. u mnie jest to 350mA (ok 5W) Zdjęcia poniżej pokazują moja pompkę już zamontowaną przed dogrzewaczem. Jedyna przeróbka to skrócenie jednego z węży jakieś 7cm i tym pozostałym uciętym kawałkiem połączenie wlotu pompy z rurką. Płyn krąży od silnika przez dogrzewacz później przez nagrzewnicę z tyłu auta i wraca na silnik z powrotem i tak też trzeba wmontować pompkę by w tym kierunku przepychała płyn. Generalnie nie musi być ona w tym miejscu, ale pasuje by była w miarę nisko w całym obiegu płynu, żeby sie nie zapowietrzała, bo dogrzewacz się wyłączy jak się przegrzeje. Jeszcze jedno w programie ETKA jak się doczytałem przy tym silniku był montowany termostat (7m0 820 295) lub trójnik (N 907 826 01). U mnie jest trójnik. W przypadku termostatu trzeba by go jakoś obejść, gdyż prawdopodobnie nie puści on obiegu na silnik. W moim układzie zamontowany został jeszcze czujnik temperatura rurce przed nagrzewnicą z tyłu ale jego opisze w dalszej części.
    Zdjęcia zamontowanej pompki
    VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego

    Zmiany w układzie elektrycznym
    Jak chodzi o elektrykę wszystko zależy od naszych (bądź mechanika )umiejętności i możliwości finansowych.
    Rozwiązałem to tak: przełącznik 3-pozycyjny zamontowany w jednej z zaślepek obok przycisku ogrzewania tylnej szyby. Jest przy tym trochę roboty, ale takie rozwiązanie jest chyba najmniej inwazyjne i w miarę dobrze i dyskretnie wygląda Działa on tak: lewe skrajne położenie dogrzewacz ręcznie wyłączony całkowicie (jak by w ogóle go nie było), środkowe automatyczna praca (tak jak jest to rozwiązane oryginalnie) i prawe skrajne ręczna zgoda na uruchomienie (potrzebna do uruchomienia dogrzewacza już samego) Na zdjęciach pokazany wyłącznik w tych trzech pozycjach.

    Schemat podłączenia wyłącznika 3-pozycyjnego do instalacji w samochodzie. Połączenia wykonałem w progu drzwi pasażera tam gdzie przewody wychodzą do dogrzewacza i tak: Znajdujemy przewód biegnący od czujnika temperatury zewnętrznej do dogrzewacza (czarny u mnie) przecinamy go i koniec który biegnie do czujnika łączymy z punktem "B", koniec, który biegnie do dogrzewacza z punktem "C". Do punktu "B" doprowadzamy stałe napięcie 12V.
    Schemat wyłącznika 3-pozycyjnego
    VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego

    Zdjęcia wyłącznika

    VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego

    Zegar sterujący. Jednym z założeń było jak najmniej zmieniać wnętrze auta. Zegarki montowane w tych autach niestety były dość awaryjne a przynajmniej u mnie kupiłem już auto z niedziałającym tym zegarem. Fabryczną płytkę zastąpiłem laminatową płytką uniwersalną dociętą ta wymiar oryginalnej i wlutowałem dwa dwucyfrowe zielone wyświetlacze LED, jak i dwa przyciski typu microswitch tak by pasowały do przycisków "h" i "min". Wyświetlacz łączy się z płytką sterującą za pomocą 15-żyłowej taśmy z układem sterującym. Mózgiem całości został procesorek ATmega 8 (7zł), do którego napisaliśmy program by obsługiwał wyświetlacz, przyciski, przekaźniki. Zdjęcia pokazują umiejscowienie płytki ze sterowaniem jak i screeny z wyświetlacza.

    VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego
    VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego

    Program jak i schematy mogę udostępnić jeśli ktoś bedzie potrzebował, bo to dość sporo rysowania, choć wykonanie nie jest wcale trudne a koszt części to jakieś 50 zł. Zegar steruje w następujący sposób: można ustawić godzinę załączenia, czas pracy. Można ręcznie włączyć dogrzewacz ręcznie np. siedząc w aucie. Można z pilota włączyć i wyłączyć dogrzewacz. Po osiągnięciu 55 stopni (mierzy ją czujnik, o którym wspominałem na początku) włącza się wentylator nawiewu (u mnie na pierwszy bieg, co by oszczędzić akumulator) W każdym trybie po zakończeniu pracy dogrzewacza pompka pracuje jeszcze przez 30 sekund. Można zmierzyć temperaturę płynu w czasie jazdy. Wyświetlacz się wygasza po 5 minutach od wyłączenia zapłonu. To wszystko mieści się w programie, a koszt przebudowy zegarka nie jest wielki (kilkanaście złotych) . Dogrzewacz uruchamia się tylko przy prawym położeniu wyłącznika 3-pozycyjnego.

    To taki dość pobieżny opis, zwłaszcza elektryki ale bez schematów to trudno coś opisywać. Jak mówię w razie zainteresowania będe opisywał więcej szczegółów. Mogę również zamieścić plik programu, który trzeba wgrać do procesora, bądź nawet przesłać gotowy zaprogramowany procesor.

  • Fibaro
  • #2 13 Lip 2010 22:39
    romeo_gno
    Poziom 8  

    Jest ktoś bliżej Gniezna kto by się podjął takiego manewru??

  • Fibaro
  • #3 23 Gru 2010 00:06
    tomstar44
    Poziom 11  

    Mi przerobił dogrzewacz elektryk.
    Koszt 550zł, dołożył pompę płynu chłodzącego 300zł, sterownik na pilota (bo tylko taki akurat miał) 150zł i 100 zł robocizna.
    Dogrzewacz działa niezależnie, można go włączyć samego lub gdy silnik jest uruchomiony (o pracy dogrzewacza informuje świecąca dioda), jeśli temperatura płynu jest powyżej 70oC sterownik startuje, ale dogrzewacz się nie uruchamia.
    Elektryk odpiął czujnik temperatury zewnętrznej sterujący włączaniem dogrzewacza - jeśli temp. jest poniżej 5oC.
    Tłumaczył to tym, że jak się robi krótkie trasy to dla ogrzewania jest najgorsze - bo się nie zdąży rozgrzać i pada świeca, która kosztuje 200zł.
    Dlatego myślę, że takie rozwiązanie jest lepsze - ja decyduję kiedy ma się włączyć.
    Nie podłączył tylko nawiewu bo mówił, że trzeba by dodatkowy sterownik, który kosztuje 500zł !!! i wentylator mocno doi akumulator.
    Taka wersja mi wystarczy bo nawet jak nie nagrzeje środka to po odpaleniu (silnik ma dużo lżej odpalić) dmucha już ciepłym powietrzem.

  • #4 27 Sty 2011 11:21
    tadiolo21
    Poziom 1  

    Witam.
    Kolego jak byś mógł to wyślij mi te materiały odnośnie rozbudowy dogrzewacza.
    Jak podołam to spróbuje to przerobić we własnym zakresie.
    dell.wiki(malpa)op.pl
    Pozdro

  • #5 07 Lut 2011 09:32
    AKuba
    Poziom 11  

    Czy tu jest mowa o dogrzewaczu spalinowym?
    Czy dołożona pompka przepuszcza bez problemu płyn, gdy jest wyłączona?

  • Fibaro
  • #6 31 Mar 2011 20:11
    dioda_007
    Poziom 11  

    Przepraszam ze tak późno piszę ale nie miałem dostępu do komputera niestety.
    Najpierw kolega tadiolo21: jakie materiały by cię interesowały jeszcze to postaram się jeszcze napisać bi nie bardzo wiem co byś chciał wiedzieć
    Teraz kolega AKuba : jest to dogrzewacz spalinowy D3W taki jaki był stosowany w Sharanie Galaxy czy Alhambrze. A pompka stanowi tak mały opór dla przepływu, że w zasadzie nie wpływa ona w żaden sposób na obieg płynu kiedy nie chodzi.

  • #7 01 Kwi 2011 08:41
    AKuba
    Poziom 11  

    dioda_007 napisał:
    Teraz kolega AKuba : A pompka stanowi tak mały opór dla przepływu, że w zasadzie nie wpływa ona w żaden sposób na obieg płynu kiedy nie chodzi.

    To stwierdzenie domyślne czy sprawdzone empirycznie przelewając wodę przez wyłączoną pompkę?
    Przepraszam za mendzenie, ale jak to jest w fabrycznych układach - czy ten dogrzewacz spalinowy jest w głównym obiegu włączony szeregowo czy równolegle
    czyli chodzi mi o to czy przez wyłączony podgrzewacz postojowy (czyli pompka obiegowa jest chyba wyłączona) też płynie płyn w czasie pracy silnika?

  • #8 02 Gru 2011 15:54
    bialy503
    Poziom 2  

    Kolego dioda_007 mógłbyś wysłac materiały odnosnie przróbki instlacji elektrycznej?Jakies schematy??

    Dodano po 27 [sekundy]:

    memphis503(malpa)poczta.onet.pl

  • #9 02 Gru 2011 21:46
    dioda_007
    Poziom 11  

    Witam wszystkich zainteresowanych rozbudową opisaną przeze mnie. Ponieważ kilka miesięcy temu padł mi dysk w komputerze na którym miałem wszystkie materiały dotyczące rozbudowy, jak również program na proca nie jestem w stanie teraz tego odtworzyć z uwagi głównie na brak czasu. Całość pracy nad tym zajęła mi kilka miesięcy (oczywiście nie cały czas- jak tam miałem chwilę wolną). Teraz nie dość że pracuję do późna to jeszcze mam małego synka i niestety czas wolny nie istnieje. Jeśli ktoś będzie potrzebował to telefonicznie mogę coś pomóc. Proszę pisać. Pozdrawiam wszystkich.

  • #10 04 Gru 2011 20:59
    1robert
    Poziom 18  

    mnie kolego nie gra tylko jedno w twoim opisie - wydaje mi się że pompa powinna tłoczyć płyn chłodniczy w drugą stronę tzn płyn powinien być tłoczony dolną rurką do przodu samochodu. w ori pompa jest chyba założona przed webastem czyli z tyłu webasta na zasilaniu a płyn idzie od silnika przez tylną nagrzewnicę, następnie webasto i dalej do przodu. Jak się mylę niech mnie kto poprawi ale sporo się na oglądałem aut i na szukałem i jestem pewien na 99%. Tak jest na pewno w autach po 2000r bo tam pompa jest w komorze silnika w każdym aucie i po króćcach widać w którą stronę płyn idzie.
    Jak rozwiązałeś temat wrażliwości pompy na wodę i inne agresywne czynniki pod autem? pytam bo naprawiałem pompęz mietka - jest przy silniku a była zalana wodą która sie do niej dostała i nie wypłynęła :(
    jak zrobiłeś starowanie pompy wody? z zegarka?

  • #11 05 Gru 2011 06:35
    dioda_007
    Poziom 11  

    Taki właśnie ma byc kierunek gdyż z założenia dogrzewacz ma grzać tył auta poszukam rysunku zeby to potwierdzić a co do sterowania to załącza ja zegar razem z webasto a wyłącza 30 sekund po wyłączeniu sie webasto

  • #12 05 Gru 2011 08:11
    1robert
    Poziom 18  

    wiesz ja już też szukałem. Porównaj jak jest wpięta ori pompa w autach po 200 roku. Mnie się wydaje że tylna nagrzewnica to ostatnie urządzenie ważne w układzie. Ważniejsze by silnik zagrzać jak najszybciej i trochę dogrzać wnętrze.
    Mogę się mylić

  • #13 05 Gru 2011 08:29
    dioda_007
    Poziom 11  

    Z tego co pamiętam pompka pcha płyn w tym samym kierunku co krąży on sobie oryginalnie krąży bez pompki, żeby nie uszkodzić pompki w razie jednoczesnego startu pompki i silnika, choć sterownik na to nie pozwoli. A tak w zasadzie to tu kierunek obiegu chyba nie ma znaczenia bo i tak płyn krąży sobie dookoła, byle tylko przez dogrzewacz płynął od tyłu do przodu.

  • #14 05 Gru 2011 09:51
    1robert
    Poziom 18  

    przy ogrzewaniu postojowym znaczenia raczej nie ma ale przy funkcji dogrzewacza to już narobi zamieszania moim zdaniem. Wiesz ja nie szukam problemu tylko sam chcę tak rozbudować i chcę to zrobić dobrze. Zastanawia mnie że np w pasku TDI płyn biegnie przez silnik raczej odwrotnie niż np przy alchambrze z silnikiem TDI 115 km i nie wiem o co biega.
    A jeżeli chodzi o kierunek przy galaxy to sprawdzałem który króciec jest cieplejszy jak chodzi w funkcji dogrzewacza. Przedni jest cieplejszy u mnie więc raczej idzie w tą stronę.

  • #16 22 Gru 2012 21:57
    jarsaw
    Poziom 22  

    Masz odwrotnie pompkę wody ,w sensie przepływu cieczy.

  • #17 23 Gru 2012 21:50
    dioda_007
    Poziom 11  

    Podaje strzałkami kierunek przepływu płynu. W samym dogrzewaczu płyn przepływa tak jak w każdym urządzeniu grzewczym od zimniejszej części płomienia do cieplejszej czyli od końca w stronę sterownika VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego

  • #18 23 Gru 2012 22:59
    T5
    Moderator Samochody

    dioda_007 napisał:
    Podaje strzałkami kierunek przepływu płynu. W samym dogrzewaczu płyn przepływa tak jak w każdym urządzeniu grzewczym od zimniejszej części płomienia do cieplejszej czyli od końca w stronę sterownika VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego
    Coś mi się zdaje że ten cały opis jest zerżnięty z netu. Przepływ cieczy jest dokładnie odwrotnie. Chociaż zaznaczasz na zdjęciu źle.

  • #19 25 Gru 2012 19:37
    dioda_007
    Poziom 11  

    Ad1
    Opis jest tylko i wyłącznie MOJEGO autorstwa i proszę nie insynuować żadnego zerżnięcia z netu.
    To co widać na zdjęciu to instalacja która DZIAŁA u mnie. Kto ma jakiekolwiek pojęcie o mechanice nie mysi mieć strzałkami narysowanych kierunków bo to doskonale widać. Chyba każda pompa jaką znam tłoczy ciecz od środka na zewnątrz co zaznaczone jest strzałkami.

  • #20 26 Gru 2012 13:29
    klosek23
    Poziom 10  

    kolego DIODA_007 użyłem zdjęcia twojego autorstwa bo tylko to miałem pod ręką, sorki, ale mam do ciebie pytanie, bo ja u siebie założyłem też tą pompe w tym miejscu i jak odpalam silnik, i chodzi dogrzewacz z tą pompką to przednia nagrzewnica niechce grzać, a teraz po wymianie termostatu dodatkowo się wyłącza kiedy pracuje razem z silnikiem, i nie wiem co jest, przez dogrzewacz płyn idzie prawidłowo bo może tylko w jednym kierunku płynąć, może przepiąć w pompce i w dogrzewaczu te przewody??

  • #21 26 Gru 2012 18:33
    jarsaw
    Poziom 22  

    Pompa wody jest na dobrym przewodzie ,ale ma pompować w drugą stronę,zmienić kierunek czyli zamienić króćce na pompie.

  • #22 28 Gru 2012 12:29
    1robert
    Poziom 18  

    potwierdzam - jest tak że podgrzewacz podgrzewa wodę która wraca z tylnej nagrzewnicy i idzie do przodu. Z przodu są dwa trójniki i nagrzewnice są do nich podłączone tak jakby równolegle czyli z silnika woda idzie równolegle na przednią i tylną nagrzewnicę. Nie wiem czy w tych trójnikach są jakieś kryzy bo fizycznie tego nie rozbierałem.
    To że założycielowi postu chodzi a innemu koledze nie to może być kwestia dociekliwości i np tego że kolega założyciel nie włącza tej pompy na włączonym aucie. Jak silnik stoi to pompa może być odwrotnie - nie zmienia to za bardzo sytuacji a w każdym razie też działa choć płyn do dogrzewacza jest podawany odwrotnie.

  • #23 21 Mar 2013 23:10
    mamwi
    Poziom 13  

    Panowie, ja zrozumiałem to na posiedzeniu w cichym miejscu :). Każdy myśli kategorią ogrzewania postojowego, a fabrycznie jest to DOGRZEWACZ SILNIKA, czyli płyn z silnika idzie do tylnej nagrzewnicy, następnie do pieca i wraca ciepły do silnika. Jeżeli ma to działać jako postojowe i dogrzewacz jednocześnie, musicie odwrócić kierunek przepływu cieczy do tylnej nagrzewnicy zamieniając miejscami węże - najłatwiej na wysokości fotela kierowcy, ameliniowe rurki mają łączniki z węża gumowego - zamieniacie je miejscami (na krzyż). Wtedy płyn idzie z silnika do pieca, następnie do nagrzewnicy i wraca do silnika. Taki obieg gwarantuje grzanie na postoju, a jednocześnie obieg dodatkowej pompki nie kłóci się z naturalnym obiegiem pompy głównej. Przepływ przez nagrzewnicę nie ma żadnego znaczenia, bo ona leży płasko.
    Ja mam tak zrobione i jest bajka. Testowałem pod szpitalem, dwie noce. Było tak ciepło, że przy -5C i silnym wietrze nie musiałem przykrywać się śpiworem!
    Pozostaje tylko kwestia sterowania, u mnie najprostsze, na zwykłym włączniku impulsowym, przekaźniku i pilocie od centralnego zamka (oczywiście dodatkowy, nie ten fabryczny od drzwi), żebym nie musiał dymać do samochodu.
    I nie próbujcie sterować przednim nawiewem, bo piec jest wpięty w tylny nawiew. Trójniki nie mają żadnych kryz, więc przednia nagrzewnica jest kompletnie zimna.

  • #24 12 Kwi 2013 08:53
    aleksander1963
    Poziom 11  

    Kolego mamwi jaki rok auta i silnik jest u Ciebie ?

  • #25 12 Kwi 2013 18:23
    mamwi
    Poziom 13  

    1.9 TDI 110 KM a wykuty w 1998 roku

    Dodano po 11 [minuty]:

    Znalazłem jeszcze coś ciekawego. W BMW montowane są zawory elektromagnetyczne odcinające nagrzewnice, jak jest zimny płyn. Tak sobie myślę, ze gdyby założyć go pomiędzy silnikiem a trójnikiem rozdzielającym na przednią nagrzewnicę, to piec chodziłby na krótkim obiegu (pomiędzy przednią i tylną nagrzewnica) i szybciej nagrzewał kabinę. Trzeba byłoby sterowanie zaworu zrobić przez termostat elektroniczny (np. AVT 1564), żeby po nagrzaniu do np. 70°C otwierał przepływ do silnika. I również uruchomienie silnika powinno otwierać zawór. Znacznie przyspieszyłoby to grzanie budy na postoju, szczególnie przy D3. Taki zawór na allegro kosztuje 15 PLN, więc żadne pieniądze.
    Przekaźnik sterujący zaworem powinien być NC, żeby nie pobierał prądu przy postoju silnika.
    VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego
    VW Sharan - Rozbudowa dogrzewacza D3W do ogrz. postojowego

    I co Wy na to?

  • #26 30 Paź 2013 18:30
    marekgebski
    Poziom 2  

    Pytanie do autora wątku:
    Ja mam fabrycznie zamontowany dogrzewacz silnika i ja mam w tym układzie dodatkową elektryczną pompę płynu chłodzącego załączającą się w trakcie pracy dogrzewacza i też przy przegrzaniu silnika. Czy to, że zamontowałeś dodatkową pompę oznacza, że u ciebie oryginalnie nie było takiej dodatkowej pompy? Jest to w ogóle możliwe? Czy ta twoja pompa jest sterowana z twojego układu bezpośrednio czy za pomocą jakiegoś przekaźnika? Jeśli tak to ja zabezpieczyłeś układ przed przepięciem?

  • #27 31 Paź 2013 12:04
    mamwi
    Poziom 13  

    Nich się Kolega Autor nie obrazi, że piszę ja. Jeżeli samochód ma fabrycznie piec D3, to nie ma pompki obiegowej. Montowana była dopiero przy piecu D5, lub po dwutysięcznym którymś tam roku. Więc jeśli ma być postojowe ogrzewanie, to takową trzeba zamontować. Oczywiście najbezpieczniej przez przekaźnik, który włącza się razem z piecem.

  • #28 31 Paź 2013 12:28
    marekgebski
    Poziom 2  

    Z tego wynika, że ma D5W bo mam pompkę elektryczną? Pompka jest na podszybiu przed kierownicą. I właśnie dziś rano odkryłem, że mój Eberspächer jest zawieszony. Zastanawiam się jak najtaniej go odblokować.

  • #29 31 Paź 2013 13:27
    mamwi
    Poziom 13  

    Sproboj odlaczyc wtyczke od pieca na kilkanascie sek. Jezeli masz piec hydronic I to pomoze. Jak masz II generacje, VAG przez zlacze diagnostyczne samochodu.

  • #30 23 Lis 2013 05:09
    tyger1
    Poziom 10  

    Witam i ponawiam prośbę o opinie na temat n/w części co do rozbudowy dogrzewacza na postojowe. Będzie to chadziało w moim Fordzie Galaxy rocznik 2001 1,9 TDI Model dogrzewacza CHYBA D5WZ
    http:
    I jeszcze jedno pytanko który który programator lepszy 1531, 1530 czy 1533

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo