Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka 1.5V z zapalniczki samochodowej

piotrus619 11 Mar 2010 19:53 5021 15
  • #1 11 Mar 2010 19:53
    piotrus619
    Poziom 9  

    Witam. W samochodzie mam mp3 i termometr zasilane bateriami 1.5v ponieważ musiałbym sporo wydawać na baterie, wpadłem na pomysł aby skonstruować jakieś zasilanie z gniazda zapalniczki. Posiadam kilka akumulatorków 1.2V więc może możliwe by było zbudowanie takiej ładowarki. Tylko mam taki problem, że nie wiem jak to zrobić. Mam ładowarkę samochodową do telefonu dająca ok. 7.6V
    Może było by możliwe zasilanie na zasadzie telefonu, czyli ładuje i zasila jednocześnie. Bardzo proszę o pomoc w tym zakresie i z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    P.S. Prosiłbym również o podpowiedz skąd wziąć ewentualne części. Mam w domu sporo różnych rupieci elektronicznych, można by coś wykorzystać, a na nowe części... nie jestem zbyt zamożny.

    0 15
  • #2 11 Mar 2010 21:01
    erel
    Poziom 19  

    piotrus619 napisał:
    ... nie jestem zbyt zamożny.


    A na auto i mp3 Cię stać :D Że o termometrze nie wspomnę :D

    A tak na poważnie to może wystarczy opór 120-150R i zenerka - kilkadziesiąt miliamper z tego wyciągniesz - do ładowania aku wystarczy. Nie jest to co prawda rozsądne rozwiązanie ale za to jest niskobudżetowe. No i oczywiście zener na 3V bo na 1,5 raczej takiej diody nie znajdziesz.

    Nie lepiej odżałować kilka-kilkanaście złotych na zasilacz z 12 na 1,5V, 3V, 4,5 itp
    Taki wpinany w gniazdo zapalniczki - pełno tego praktycznie w każdym sklepie z elektroniką.

    0
  • #3 12 Mar 2010 22:42
    piotrus619
    Poziom 9  

    erel napisał:

    Nie lepiej odżałować kilka-kilkanaście złotych na zasilacz z 12 na 1,5V, 3V, 4,5 itp
    Taki wpinany w gniazdo zapalniczki - pełno tego praktycznie w każdym sklepie z elektroniką.
    Nie chodzi o zakupy a o zabawę. Stare radia, zasilacze, itp. po prostu taka mała pasja. Tylko po prostu jestem słaby w te klocki. A to stwierdzenie nie było zbyt szczęśliwe.

    0
  • #4 13 Mar 2010 12:12
    mkpl
    Poziom 37  

    Zamiast zenera 1.5V można zastosować 2 szeregowo połączone diody prostownicze i efekt ten sam

    0
  • #5 13 Mar 2010 19:20
    piotrus619
    Poziom 9  

    To znaczy rezystor i diody prostownicze mają być połączone w jeden szereg?

    0
  • #6 13 Mar 2010 19:48
    mkpl
    Poziom 37  

    Tak a zasilanie bierzesz z spadku napięcia na diodach. Choć lepszym rozwiązaniem był by LM317

    0
  • #7 14 Mar 2010 13:02
    djandriu
    Poziom 27  

    Dokładnie tak ma to wyglądać :
    Ładowarka 1.5V z zapalniczki samochodowej

    0
  • #8 14 Mar 2010 18:23
    piotrus619
    Poziom 9  

    Ja myślałem że połączenie w szereg ma wyglądać tak:
    Ładowarka 1.5V z zapalniczki samochodowej
    Tak przynajmniej rozumiem połączenie szeregowe.

    A według mnie w schemacie jaki mi kolega djandriu podsuwa pojawi się napięcie na obydwu stykach , a nie powinno.
    A co do LM317 To można coś bliżej? Jak to wygląda, w jakich "rupieciach" można go znależć i jak podłączyć.

    0
  • #9 14 Mar 2010 21:27
    erel
    Poziom 19  

    piotrus619 napisał:


    A według mnie w schemacie jaki mi kolega djandriu podsuwa pojawi się napięcie na obydwu stykach , a nie powinno.
    A co do LM317 To można coś bliżej? Jak to wygląda, w jakich "rupieciach" można go znależć i jak podłączyć.


    Jasne, że na obu. Na wejściu 12V a na wyjściu 1,5V :) Tak przecież powinno być i takie są założenia. Na tej dolnej kresce na rysunku żadne napięcie się nie pojawi - jak się dobrze przyjrzysz to zauważysz że jest masa !!

    LM317 obudowa TO220
    wygląda np. tak : Ładowarka 1.5V z zapalniczki samochodowej

    0
  • #10 15 Mar 2010 17:06
    piotrus619
    Poziom 9  

    Dzieki kolego. Bardzo mi pomogłeś. Schemat z lm 317 już mam. Co do tamtego schematu myślałem że napięcie z opornika rozdzielając się na diody i na styk dodatni 1.4V pojawi się w efekcie na masie robiąc zwarcie na całym układzie. Jeśli źle rozumuję, to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu. Może czegoś nie wiem o właściwościach diod prostowniczych.

    0
  • #11 15 Mar 2010 22:53
    erel
    Poziom 19  

    piotrus619 napisał:
    Co do tamtego schematu myślałem że napięcie z opornika rozdzielając się na diody i na styk dodatni 1.4V pojawi się w efekcie na masie robiąc zwarcie na całym układzie. Jeśli źle rozumuję, to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu. Może czegoś nie wiem o właściwościach diod prostowniczych.


    Na masie nie ma prawa nic się pojawić. W końcu to masa. Względem czego miało by się tak pojawić jakiekolwiek napięcie ?
    Potraktuj te dwie diody jako jedną diodę zenera ( spolaryzowaną odwrotnie niż te prostownicze na schemacie ) - może to Ci ułatwi zrozumienie tego schematu. O ile oczywiście czujesz jak działa dioda zenera.

    0
  • #12 16 Mar 2010 20:51
    piotrus619
    Poziom 9  

    Teraz już łapię. Jeszcze tylko napisz czy i gdzie na schemacie poniżej można wstawić jakąś lampkę czy diodę, najlepiej taką z ładowarki samochodowej do telefonu (mam ich parę).
    Ładowarka 1.5V z zapalniczki samochodowej

    0
  • #13 17 Mar 2010 15:50
    misiek1994
    Poziom 17  

    Najlepiej to by było, jakbyś troche poczytał. Z twoich postów wywnioskowałem, że chcesz ładować akumlatorki. No to podłączasz sobie takiego aku najnormalniej w świecie, tam gdzie masz te 1,5V i ładujesz. Nie wiem co jest niezrozumiałego w tym?

    0
  • #14 18 Mar 2010 22:51
    piotrus619
    Poziom 9  

    Ładowanie to przy okazji. Główny cel to zasilanie dwóch urządzeń z akumulatora samochodowego. A jeśli silnik nie chodzi to czerpanie z tych właśnie akumukatorków.

    0
  • #15 19 Mar 2010 12:30
    misiek1994
    Poziom 17  

    No to z tą "ładowarką" podpinasz się normalnie i gdy silnik chodzi to ci ładuje (trzeba troche pomajstrować przy stykach) i normalnie zasila, a jak nie to po prostu leci z akumlatorków.

    0
  • #16 19 Mar 2010 13:40
    omicronNs
    Poziom 21  

    Albo zamiast dwóch prostowniczych daj LED'a i od razu masz sygnalizację działania :D Pamiętaj że aby ładować akumulatory musisz podać im wyższe napięcie niż ich nominalne. 2-3V

    0