Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MB Atego 1223 schemat zastępczy pedału gazu.

Aluboy 11 Mar 2010 19:58 8520 22
  • #1
    Aluboy
    Level 15  
    Witam,
    Czy ma ktoś może schemat zastępczy pedału gazu do Atego 1223 '99 rok. Chodzi o to, że muszę ograniczyć obroty silnika w czasie pracy pompy hydraulicznej. Przyszło mi do głowy, że skoro gaz jest sterowany elektronicznie to można by go było oszukać jakimś sprytnym urządzeniem elektronicznym, ale muszę najpierw wiedzieć jak to jest dokładnie sterowane i który kabelek za co odpowiada.

    Proszę o sugestie czy to możliwe.

    pozdrawiam
  • #2
    Gerri
    Mercedes specialist
    Opcja ograniczenia obrotów dla pracy z pompą w prosty sposób w tym aucie jest ograniczana przez przeprogramowanie układu FR. W najprostszym układzie dźwignia załączania pompy obsługuje wyłącznik elektryczny, z niego idzie prąd na licznik (zapala kontrolkę załączonej przystawki) a z licznika CAN-em do modułu FR. Sprawa bardzo prosta.
  • #3
    Aluboy
    Level 15  
    Witam,
    Dzięki za odpowiedź. Czy mógłbyś mi wyjaśnić dokładniej do czego służy układ FR i gdzie go znajdę.Pracuję jako kierowca mechanik (z wykształcenia elektronik) ale to pierwsze autko w firmie z tak zaawansowaną elektroniką ;) Przystawka pompy jest włączana przyciskiem przez elektrozawór więc tu niema problemu.
    Ewentualnie gdzie mogę znaleźć jakieś materiały na ten temat.

    Pozdrawiam
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    Aluboy
    Level 15  
    Witam,
    Dzięki za wyjaśnienia. Niestety wóz nie mój tylko szefa ;). Odrobiłem lekcje na temat magistrali CAN i też doszedłem do tego wniosku (lepiej udać się do serwisu).

    Czy każdy serwis dysponujący odpowiednim interfejsem do Atego może to przeprogramować czy raczej ASO Mercedesa tylko ?
    Jak (gdzie) podłączyć kabel od włącznika pompy, żeby układ wiedział, że pompa jest włączona?
    Pozdrawiam
  • #6
    Gerri
    Mercedes specialist
    Z rocznika wynika, że Atego jest pierwszej serii.
    W tym modelu FR otrzymuje sygnał o uruchomieniu przystawki na dwa sposoby - zależnie co się zaprogramuje w parametrze 39. Albo poprzez CAN (są rozbudowane zabudowy podwozia, które łączą się z instalacją pojazdu właśnie poprzez CAN) lub poprzez podanie napięcia na jeden ze styków modułu FR. Wtedy łączymy na wtyczce X4 modułu pin 18 z pinem 12 - jest to sygnał o uruchomieniu przystawki żądający podniesienia obrotów do zaprogramowanej wartości. Dlaczego nie proste podanie "plusa" lub "masy" tylko taki mostek? Otóż jeżeli do sterowania przyjmiemy impuls masy, to w przypadku przetarcia kabla sterującego o ramę sterownik nie będzie w stanie rozróżnić, czy ma włączyć przystawkę - czy to błąd instalacji! Tak więc sterownik generuje sobie pewien sygnał służący właśnie do takich wysterowań. Jeżeli na obu nóżkach podanych powyżej będzie ten sam przebieg - to sterownik ma pewność, że kierowca załączył przystawkę. Jeżeli na tym kablu pojawi się "plus" lub "minus" - to sterownik będzie wiedział na 100% że układ nie pracuje prawidłowo - tak więc wywali błąd i uniemożliwi załączenie przystawki.
    Sterownik usytuowany jest na wsporniku łącznie z modułem ABS w przestrzeni skrzynki bezpieczników.
    I faktycznie jest cholernie drogi :)
  • #7
    Aluboy
    Level 15  
    Gerri wielkie dzięki za obszerne wyjaśnienie co i jak, o coś takiego mi chodziło. Jutro połączę wszystko i zobaczymy co z tego będzie. Może obejdzie się bez przeprogramowywania.

    A czy jest możliwość przeprogramowania modułu tak, że jak włączę pompę to układ nie podniesie obrotów ale ograniczy max obroty do zadanej wartości? Chodzi o to, że pompa daje wymagane ciśnienie już na wolnych obrotach, ale w celu zwiększenia wydajności trzeba podnieść obroty i tu pojawia się problem bo max. obroty pompy to 1500 obr/min co po uwzględnieniu przełożenia na przystawce daje ok. 1800 obr. sinika.
  • #8
    Gerri
    Mercedes specialist
    Możliwości programowania są dosyć szerokie, zależy to jednak od wersji softu w sterowniku. Ograniczenie obrotów max przy załączonej przystawce jest zawsze możliwe. Można zrobić tak, że np. załączenie przystawki podniesie lekko obroty, natomiast dalsze zwiększenie obrotów możliwe jest poprzez naciśnięcie "gazu" (do zaprogramowanych obrotów maksymalnych) lub poprzez regulację przy pomocy dźwigni tempomatu (jeżeli jest). Bezpieczeństwo pracy przystawki można także wprowadzić poprzez ograniczenie max momentu obrotowego - jest to również wartość możliwa do zaprogramowania.
  • #9
    Aluboy
    Level 15  
    Witam wszystkich,
    Długo nie pisałem, bo musiałem poskładać wszystko i wypróbować. Tak jak pisał kolega Geri podłączyłem punkty w sterowniku do włącznika pompy i wszystko działa jak powinno, tzn. jest ograniczenie obrotów max. 800 obr./min (trzeba przeprogramować na 1200), obroty można podnieść albo naciskając na "gaz", albo za pomocą dźwigni tempomatu.

    Serdeczne dzięki Panowie. Punkty poleciały.
    Temat uważam za zamknięty.
  • #10
    Aluboy
    Level 15  
    Witam Panowie,
    Muszę odświeżyć temat. Po długim oczekiwaniu wreszcie podjechałem na komputer, żeby przeprogramować ograniczenie obrotów, niestety gościu powiedział, że po włączeniu pompy wyskakuje błąd - nie przyuczony pedał gazu! Powiedział, że potrzebna by była rozpiska wyprowadzeń modułu. I tu prośba do was Panowie, czy ktoś ma coś takiego?

    Na module jest napisane tak:
    VDO 412.413/009/003
    Elektronik FMR 24V
    0016 11.2.1999
    A 000 446 23 02

    Pozdrawiam
  • #11
    pieczek
    Level 11  
    Witam, przyuczenie pedału gazu robi się z deski lub komputerem.
    Podaj kod błędu.
    Pozdrawiam
  • #12
    Wojtek M.
    Level 2  
    pieczek wrote:
    Witam, przyuczenie pedału gazu robi się z deski lub komputerem.
    Podaj kod błędu.
    Pozdrawiam


    Witam! Czy ktoś z kolegów dysponuje schematem Mercedesa 1824 z 1995 roku, moduł FMR 412.413/005/007, sterownik silnika BOSCH 0 281 001 334 / A 000 446 07 39 - chodzi mi głównie o pedał gazu i drogę sygnału do sterownika silnika. Dość dobrze orientuję się w samochodach osobowych i dostawczych - tu jest czarna magia... Pedał gazu ma 7 przewodów i na żadnym napięcie się nie zmienia przy dodawaniu gazu. Na jednym jest 24V, na innym ok. 2V. Typowe znane mi auta mają jeden lub dwa potencjometry zasilane 5V plus ew. stycznik. Pedał nie wykazuje mierzalnej oporności pomiędzy przewodami. O co chodzi?
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    Wojtek M.
    Level 2  
    bodek434 wrote:
    Do schematu musisz podać nr WDB... w Twoim jest już chyba pedał indukcyjny i bez nauczania nic nie zrobisz.


    Też tak mi się wydaje. Po dokładniejszym pomiarze się okazało, że z modułu FMR do pedału gazu wychodzi 3 przewody opisane jako potencjometr - masa, +2,7V i sygnał - od 0V do ok. 1,8V zmieniający się wraz z dodawaniem gazu.
    Numer nadwozia to: WDB6520061K249107
    Na wyświetlaczu LCD pojawiają się numery błędów: FMR 175, EDC 138.
    Ponawiam prośbę o schemat związany z pedałem gazu i drogą informacji do sterownika silnika oraz o opis procedury ręcznego przyuczenia pedału gazu (jeśli taka istnieje) i opis w/w kodów usterek.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam,

    Wojtek
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    jacenty38
    Level 2  
    Panowie proszę o pomoc wyświetlił mi się w MB 1223 r 2004 komunikat BS 5441 może ktoś z was wie co to znaczy i do czego się tyczy
  • #17
    boss130
    Level 18  
    BS 5441 - Czujnik zużycia klocków hamulcowych przy osi tylnej z lewej strony ma zwarcie z masą
    ...więc myślę, że wszystko jasne ...
  • #18
    jacenty38
    Level 2  
    serdeczne dzieki za informacje bo to ciągłe świecenie kontrolki doprowadza mnie już do nerwów teraz wiem gdzie tkwi błąd jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam
  • #19
    pomocdrogowakatowice
    Level 10  
    Odświeżając temat - w moim atego 918 (2003) w ostatnim czasie po włączeniu pompy obroty wzrastają tylko podczas mokrych dni :-( . Wybieram się do elektryka ale wciąż zrzucałem to na problemy z instalacją. Jednak tam faktycznie wychodzi tylko 1 przewód z dwoma zaciskami po odłączeniu którego kontrolka na liczniku gaśnie. Wcześniej obroty podnosiły się zawsze ale tylko na chwilę po włączeniu pompy po czym znów spadały. Ktoś może miał kiedyś takie objawy?

    Pozdrawiam wszystkich
  • #20
    Gerri
    Mercedes specialist
    Jeżeli przystawka jest oryginalna to psuje się często wyłącznik na przystawce dający sygnał zwrotny o jej załączeniu.
  • #21
    pomocdrogowakatowice
    Level 10  
    Tylko ten wyłącznik raczej działa, gdyż kontrolka informująca o załączeniu pompy zapala się. Chyba że jeden zacisk jest od kontrolki, drugi wpływa na zwiększenie obrotów a minus po masie?
  • #22
    Gerri
    Mercedes specialist
    Odnoszę się tylko do układu oryginalnego:
    Włącznik jest przelotowy i nie ma połączenia z masą (nie powinien mieć)
    Kontrolka może być połączona na różne sposoby: może zapalać się po naciśnięciu wyłącznika na desce, a może również dopiero wtedy, gdy tłok siłownika pneumatycznego naciśnie włącznik na przystawce (po zazębieniu przystawki - po jej fizycznym załączeniu)
    Może być również jakiś dodatkowy warunek - np. skrzynia na luzie, zaciągnięty ręczny, auto stoi - różne są wymagania dla różnych zastosowań. Zdarzyło mi się ze dwa razy że moduł się rozprogramował i wymagał ponownego wprowadzenia danych do obsługi przystawki (tu raczej to nie ma miejsca bo mamy "pojawiam się i znikam")
    Wszystko jest w miarę proste, jak sterowanie przystawki podpięte jest do modułu FR który nie daje zbyt wielkich możliwości w programowaniu. Gorzej jak masz moduł PSM (które w późniejszych rocznikach pojawiały się coraz częściej - zwłaszcza gdy przystawka była zamontowana fabrycznie) Jest to dodatkowy moduł służący do obsługi przystawki który ma w zasadzie nieograniczone możliwości programowania w zależności od różnych warunków zewnętrznych. Tak więc może fiksować jakiś zupełnie inny wyłącznik o którym nawet nie wiemy, że akurat jest wprogramowany jako dodatkowy warunek załączenia.
  • #23
    pomocdrogowakatowice
    Level 10  
    Informuję zainteresowanych, że problem z obrotami po włączeniu pompy powodowany był awarią czujnika hamulca ręcznego (pomocniczego). Po wymianie usterka ustąpiła.