Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Taśmy i kasety magnetofonowe.

Majster_87 21 Jun 2008 17:42 31980 146
  • #31
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    Jak to nie było "Koncerta" na polskim rynku? Był, był...Dama-PIK też się ładnie prezentuje tylko trudno ją teraz zdobyć.
    Taśmy i kasety magnetofonowe.
  • #32
    audiofil92
    Level 10  
    Ja tak tylko slyszalem ze nie bylo "Koncerta". "Dama-Pik" rzeczywiscie ladnie sie prezentuje i nawet przypomina troche "ARIE", ktora jest o tyle wieksza ze ma z boku jeszcze jeden panel :D
  • #33
    Pablo1964
    Moderator
    Miałem "Damę Pik", do dziś wspominam jej piękne brzmienie. Polecam. Z tego co pamiętam, ma nawet nieco wyższą dynamikę od Arii. Z taśmami Stilonu, Agfy i BASF-a grała wspaniale. Nie "podchodziły" jej chyba tylko EMI - brakowało wysokich tonów. Prawdobodobnie wymagają nieco niższego prądu podkładu, który w M2403SD nie jest regulowany.
  • #34
    Pablo1964
    Moderator
    marian1981.02 wrote:
    Jak to nie było "Koncerta" na polskim rynku? Był, był...

    Praktycznie był nie do kupienia. Za "Damą Pik" spędziłem 2 noce w kolejce przed pawilonem "Unitry". Takie to były czasy...
  • #35
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    Pablo1964 wrote:
    marian1981.02 wrote:
    Jak to nie było "Koncerta" na polskim rynku? Był, był...

    Praktycznie był nie do kupienia.
    Do zwykłego użytkownika na pewno. Był to sprzęt raczej studyjny.
  • #37
    Radiowiec 2
    Level 31  
    A ja mam opis techniczny Koncerta . Robi wrażenie tyle że konstruktorzy nakomplikowali na TTL-ach zamiast od razu wejść w magistralę I2C . Wtedy by taniej kosztował o połowę . Pozdrawiam !
  • #38
    zdzicho44
    Level 22  
    Myślę, że w tamtych czasach niedoboru i naszej mało zaawansowanej technologii było to jedyne możliwe rozwiązanie.Wtedy robiło się z tego co było dostępne, a nie z tego co by się chciało. To był inny czas -czas powszechnego niedoboru.
    Tym większe uznanie dla efektu końcowego.
  • #39
    serwis
    Level 37  
    Radiowiec 2 wrote:
    A ja mam opis techniczny Koncerta . Robi wrażenie tyle że konstruktorzy nakomplikowali na TTL-ach zamiast od razu wejść w magistralę I2C . Wtedy by taniej kosztował o połowę . Pozdrawiam !



    Ale wymyśliłeś. To tak jak by nie mogli w odbiorniku PIONIER zamiast "kierata" i kondensatora zastosować PLL :D
  • #40
    audiofil92
    Level 10  
    Są polskie ,Agfa, Basf, Maxel.

    Takie mnie interesuja... Zastanowie sie nad nimi. A jaki jest rozmiar samej tasmy? Mnie interesuja 8mm.... Mam ARIE i inne nie podejda xD
    A tak przy okazji wiesz co jest nagrane?


    Ale wymyśliłeś. To tak jak by nie mogli w odbiorniku PIONIER zamiast "kierata" i kondensatora zastosować PLL

    Pisze sie PIONEER :D

    P.S.
    Przepraszam za dluzsza nieobecnosc na forum
  • #41
    zdzicho44
    Level 22  
    Pisze się Pionier, bo to Polskie powojenne radio lampowe. Pioneer jest zaś Japoński. W poście- z kontekstu wynika ,że chodzi o Pioniera.
    O ile dobrze pamiętam to Aria chodziła na taśmach 6,3 mm- tak jak wszystkie Polskie (i nie tylko) magnetofony szpulowe powszechnego użytku. Pozdrowienia.
  • #42
    audiofil92
    Level 10  
    Ciekawe... Nigdy o takim radiu nie slyszalem. Ale Pionier to byla nazwa tego radia czy firma ktora go produkowala?
    A z ta szerokoscia tasmy to jest roznie... Jedni pisza ze 8mm a jedni 6,3mm itd... Chyba wezme linijke i zmierze poprostu :D
    Pozdrawiam!
  • #43
    Pablo1964
    Moderator
    Oczywiście, że 6,3 mm. A dokladniej 1/4 cala.
  • #44
    serwis
    Level 37  
    audiofil92 wrote:
    Ciekawe... Nigdy o takim radiu nie slyszalem. Ale Pionier to byla nazwa tego radia czy firma ktora go produkowala?
    A z ta szerokoscia tasmy to jest roznie... Jedni pisza ze 8mm a jedni 6,3mm itd... Chyba wezme linijke i zmierze poprostu :D
    Pozdrawiam!


    No to najwidoczniej masz za mało lat, jak nie słyszałeś o takim odbiorniku radiowym jak PIONIER. :D

    A co do taśmy magnetofonowej; szerokość jest standardowa, i wynosi 6,35mm. ( 1/4'' )

    Natomiast taśmy 8mm stosuje się w DAT'ach. Pewnie też nie słyszałeś o takim sprzęcie ?

    audiofil92 wrote:
    A jaki jest rozmiar samej tasmy? Mnie interesuja 8mm.... Mam ARIE i inne nie podejda xD
    A tak przy okazji wiesz co jest nagrane?


    Wymyślasz jakieś "cuda z pieprzem" odnośnie szerokości taśmy.

    Co do nagrań; nie wiem, jakie tam są, ale na pewno wszystkie "szlaufoxy" z lat 70' do 82'.
  • #45
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    audiofil92 wrote:
    Ciekawe... Nigdy o takim radiu nie slyszalem. Ale Pionier to byla nazwa tego radia czy firma ktora go produkowala?

    Taśmy i kasety magnetofonowe.
    Tu masz "PIONIERA-STEREO" jeszcze było wcześniej kilka wersji w dodatku lampowych a produkowała to DIORA.

    Dodano po 1 [minuty]:

    http://oldradio.pl/wykaz_caly.php
  • #46
    djlj24
    Car audio specialist
    Kolego Serwis a przypadkiem DAT nie ma taśmy o szerokości 4mm (bo 8mm na pewno jest w Video 8 i Hi8 tylko to zupełnie inna para kaloszy).
    Jak pisałem taśmy są jeszcze dostępne w komisie w Lublinie na Kościuszki 6. Są to BASFy w plastikowych pudełkach jeszcze zafoliowane. Oprócz tego mają tam jeszcze trochę używanych taśm różnych firm. I stoją dwa szpulowce - jeden to Philips z 1978 roku a drugi to jakiś polski model chyba 240S albo coś podobnego. Oba na chodzie.
  • #48
    audiofil92
    Level 10  
    Natomiast taśmy 8mm stosuje się w DAT'ach. Pewnie też nie słyszałeś o takim sprzęcie ?

    Oczywiscie ze slyszalem o sprzecie DAT :D

    I zgodze sie z djlj24 ze tasmy 8mm to tasmy video do kamer :D

    I niestety mieszkam za daleko od Lublina :cry:
  • #49
    Radiowiec 2
    Level 31  
    Witam ! Co się tyczy magistrali I2C to wczasach budowy Koncerta takie " coś " publikował " Radioelektronik " więc mogli kochany mogli ... tyle że jak autor opublikował te I2C to Oni już mieli magnetofon w produkcji i zapewne nikomu nie przyszło na myśl aby przeprojektować owo urządzenie . A budować nowszej wersji nie mogli bo weszły kasety i po prostu zajęli sie czymś innym . Pozdrawiam !
  • #50
    Pablo1964
    Moderator
    Taśmy FeCr na ogół wymagały nieco wyższego prądu podkładu i innej korekcji odczytu. Jeżeli nagra się je na magnetofonie nie przystosowanym do nich, może wystąpić niższy poziom sygnału i nadmiar sopranów.
  • #51
    audiofil92
    Level 10  
    Ja mam ARIE i nagrywal chromowe profesjonalne BASF'y bez problemu.
    Te SONY calkiem ladnie wygladaja. Jesli wystawisz kiedys na Allegro kto wie - moze kupie. :D
  • #52
    jaszczur1111
    Level 33  
    Witam.Mam 2 magnetofony szpulowe sojuz 110 produkcji radzieckiej - sterowanie soft toutch 3 silniki 3 głowice kanał podsłuchowy teogo co się aktualnie nagrywa.Porównywalny z koncertem (koncertów na polskim rynku było kilka wersji !!!!) Mój sojuz jest przystosowany do każdej praktycznie taśmy (dorobiłem płynną regulację prądu podkładu) i wyprowadziłem na zewnątrz płynną regulację prędkości w bardzo szerokim zakresie.
    Drugi magnetofon to czeski CM 160 TESLA.Prosta konstrukcja niezłe osiągi. 3 głowice, kanał odsłuchowy.Ostatnio zabrałem go do lasu wraz z UPS-em i dokonałem godzinnego nagrania słowika z super jakością.
    W sojuzie można było zastosować szpule 22 cm ale nigdy takich nie miałem.
    Aria przy nich wysiada całkiem.Miałem chyba ze 3 różne modele arii.
    Obecnie b. rzadko korzystam z tych magnetofonów. Kiedyś wpadłem na pomysł ciecia taśm Video na pół wzdłuż.Bardzo prosty przyrząd z żyletki i pudełeczka z tworzywa z prowadnicami z tworzywa przyklejonymi z wierzchu.Cięcie kasety video 240 min. zajmowało mi ok 10 minut.Wykorzystywałem magnetofon do nawijania jednocześnie jednej i drugiej połówki taśmy.Metodę stanowczo polecam. Niestety taśmy chromowe wymagają większego prądu podkładu i kasowania. Jak pisałem wyżej opanowałem ten temat. Jest to do zrobienia praktycznie w każdym magnetofonie.
    Mam sporą taśmotekę 18 cm/sek. Ze względów sentymentalnych na razie nie chcę się z nią rozstawać chociaż....

    Moderated By dj-MatyAS:


    Post nie na temat.
    Regulamin p.8.3, 8.4
    Ostrzeżenie.

  • #53
    muminez
    Level 19  
    Do tematu - jesli masz Arie to uzywaj najlepiej europejskich tasm BASF, AGFA uzywanych (nie ma z nimi problemu) albo EMTEC (to tez BASF). Japonskie tasmy nie bardzo sie nadaja do europejskich magnetofonow. Trzeba ustawic prad podkladu. Najlepiej uzywac jednego typu tasmy. Chromowe a przede wszystkim studyjne nie sa godne polecenia, poniewaz tor prowadzenia i sama glowica ulega szybkiemu zuzyciu.
    Mam wiele magnetofonow szpulowych (n.p. 2408, Braun, ASC, Grungig, Philips, Uher, Saba) produkcji europejskiej i moim zdaniem - wszystkie zle nagrywaja na tasmach maxell, teac, sony, natomiast AGFA PER 525 i BASF B927 daja najlepsze rezultaty. Nagrania na tych tasmach na ASC 5004 z CD sa nie do odroznienia od "orginalu". Polecam!
  • #54
    audiofil92
    Level 10  
    Dobrze mowisz muminez. Mialem kiedys profesjonalne BASF'y na ktorych nagrywalem muzyke z CD. Malo powiedziane ze nie do odroznienia - nagrane na predkosci 19 cm/s podbija dynamike i dzwiek jest jeszcze lepszy niz z CD. Natomiast nie mialem jeszcze japonskich tasm (prawde mowiac magnetofon szpulowy mam dopiero niecaly rok :D ) I nagrywalem jedynie na tasmach BASF, Techfilm, Stilon i Shamrock.
  • #55
    Kubbaz
    Level 26  
    Witam,

    potrzebuję nagrać kilka kaset audio do magnetofonu samochodowego. I w związku z tym mam pytanie:
    Gdzie we Wrocławiu mogę kupić porządne kasety magnetofonowe, bo z tego co czytałem można trafić na "szmelc". Posiadam radio KENWOOD KRC-352D, które odtwarza zarówno kasety metalowe jak i Cr02, które będą lepsze względem jakości dźwięku?
  • #56
    sawage
    Level 15  
    Naturalnie kasety CrO2 będą dużo lepsze.
  • #57
    Pablo1964
    Moderator
    Najlepsze będą metalowe (Typ IV), w dalszej kolejności CrO2 (typ II), FeCr (typ III - wycofane z produkcji) i zwykłe żelazowe (typ I). Pamiętaj jednak, że aby prawidłowo nagrać kasety inne niż typ I, trzeba dysponować magnetofonem przystosowanym do danego typu taśm (różny prąd podkładu). Również odtwarzacz samochodowy winien być przystosowany do danego typu taśm ze względu na różną korekcję odczytu (typ I - 120 µs, typ II-IV - 70 µs), ale z tym, jak piszesz, nie będzie problemu.
  • #58
    Kubbaz
    Level 26  
    Magnetofon standardowo montowany w radioodtwarzaczach samochodowych KENWOOD KRC-352D posiada przełącznik odtwarzania kaset zarówno metalowych jak i Cr02 (patrz mój temat wcześniejszy:Link ), a co do nagrywania to mam w domu stacjonarny stereofoniczny magnetofon dwu kieszeniowy z możliwością nagrywania w jednej z nich (tj. w jednej z kieszeni) kaset metalowych i CrO2 (rodzaj taśmy wybiera się przełącznikiem), magnetofon posiada także wejście AUX (gniazdo DIN5 180° - wejście dla zewnętrznego źródła dźwięku). Dodatkowo (nie wiem czy to ma znaczenie podczas nagrywania) ale jest w moim stacjonarnym magnetofonie dwupozycyjny przełącznik opisany jako STEREO A i STEREO B (być może chodzi tu o rodzaj typu stereo Dolby A lub Dolby B - ?), w którym typie stereo nagrywać? Dodam, że prawdopodobnie będę nagrywał ze stacjonarnego odtwarzacza płyt CD marki Sherwood lub z komputera stacjonarnego z kartą dźwiękową Sound Blaster Live! 5.1 (z plików *.mp3 o jakości 256-320 kbps) - wiadomo, że ze stacjonarnego odtwarzacza płyt CD jakość dźwięku będzie lepsza niż z pliku *.mp3 (pod warunkiem, że płyty CD będą oryginalnie tłoczone przez wytwórnie lub nagrywane z plików *.wav, a nie nagrywane z plików *.mp3), jednakże nie wszystkie utwory, które chciałbym nagrać na kasetę do samochodu mam jako nagrania tłoczone na płytach CD. Także prosze o podpowiedź w kierunku jakie stereo wybrać?

    Czy są dostępne w sprzedaży jakieś konkretne modele/marki kaset magnetofonowych dobre/bardzo dobre jakościowo? (wiem, że wykonanie kółeczek i obudowy/użyty materiał ma duże znaczenie na sposób prowadzenia taśmy [...])
  • #59
    Pablo1964
    Moderator
    Coś mi podpowiada, że mylisz pojęcie kaset metalowych (METAL, typ IV) i żelazowych (NORMAL, FERRO, typ I). Sprawdź w instrukcji do magnetofonu, czy przypadkiem nie mam racji. Magnetofony nagrywające kasety metalowe (trudne do kupienia i bardzo drogie) mają przełącznik co najmniej 3-pozycyjny: FERRO/CHROM/METAL.

    Co do samych kaset, spotyka się przeznaczone specjalnie do samochodów (oznaczone najczęściej "for car"). Widziałem takie produkcji Sony, TDK i RAKS. Są one najlepiej przystosowane do pracy w trudnych warunkach, najczęściej chromowe. Ale od dobrych paru lat nie śledzę rynku kaset magnetofonowych.
  • #60
    Kubbaz
    Level 26  
    Pablo1964 wrote:
    Coś mi podpowiada, że mylisz pojęcie kaset metalowych (METAL, typ IV) i żelazowych (NORMAL, FERRO, typ I). Sprawdź w instrukcji do magnetofonu, czy przypadkiem nie mam racji.

    Niestety żadnej instrukcji do tego magnetofonu nie posiadam, ponieważ jest to magnetofon przywieziony z Niemiec 10- albo i więcej lat temu. Za to dokładnie przyjrzałem się temu przełącznikowi i jest on opisny jako NORMAL i Cr02. Zatem czym jest to NORMAL - jaki rodzaj taśmy magnetofonowej się pod tym hasłem kryje?