Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia, zbyt wysokie na wyjściu! 12V

extrime 14 Mar 2010 22:21 7376 9
  • #1 14 Mar 2010 22:21
    extrime
    Poziom 16  

    Witam, podjąłem się zrobienia regulatora napięcia do motocyklu Gilera RC 125 Rally ('90r.), ponieważ ze starego nic się nie dało uzyskać (zalany żywicą) to poszukałem i znalazłem całkiem ładny schemat:
    Regulator napięcia, zbyt wysokie na wyjściu! 12V
    Po złożeniu konstrukcji okazało się, że regulator zwiera do masy
    Dokonałem pomiaru napięcia na tranzystorach (układ zasilany z transformatora 21V, podniesione diody 1n4006) okazuje się, że ten sprzężony z rezystorem 100ohm i kondensatorem 470µF jest w stanie aktywnym (Ube= 0,7V; Uce~0V), natomiast ten, którego kolektor łączy anody nieszczęsnych diod jest zatkany (Ube= 0,1V; Uce= 21V), czy to oznacza, że rezystor 1,8k jest zbyt duży i powoduje zbyt niski potencjał na bazie (Ur=21V)? Czy może tranzystor jest uszkodzony? Odlutowałem rezystor 270R, przestało zwierać do masy ale nie działa jak stabilizator, to znaczy stator podaje napięcie 19V, na wyjściu jest 16,3 i jak zwiększę obroty to zwiększa się to napięcie. Czy da się coś zrobić, żeby było te 14V na wyjściu? Nie wiem czy to ma znaczenie, ale nie udało mi się dostać dokładnie takich elementów jak na schemacie więc zastosowałem:
    1n4007 zamiast 1n4006
    BT151 650R zamiast 2n6403
    Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję, męczę się już z tym regulatorem trochę czasu i wykorzystałem już całą swoją cierpliwość- jeszcze trochę i czeka go spotkanie z doktorem stópką ;)

    1 9
  • #2 14 Mar 2010 23:05
    sherif
    Poziom 15  

    extrime napisał:
    Witam, podjąłem się zrobienia regulatora napięcia do motocyklu Gilera RC 125 Rally ('90r.), ponieważ ze starego nic się nie dało uzyskać (zalany żywicą) to poszukałem i znalazłem całkiem ładny schemat:
    Regulator napięcia, zbyt wysokie na wyjściu! 12V
    Po złożeniu konstrukcji okazało się, że regulator zwiera do masy
    Dokonałem pomiaru napięcia na tranzystorach (układ zasilany z transformatora 21V, podniesione diody 1n4006) okazuje się, że ten sprzężony z rezystorem 100ohm i kondensatorem 470µF jest w stanie aktywnym (Ube= 0,7V; Uce~0V), natomiast ten, którego kolektor łączy anody nieszczęsnych diod jest zatkany (Ube= 0,1V; Uce= 21V), czy to oznacza, że rezystor 1,8k jest zbyt duży i powoduje zbyt niski potencjał na bazie (Ur=21V)? Czy może tranzystor jest uszkodzony? Odlutowałem rezystor 270R, przestało zwierać do masy ale nie działa jak stabilizator, to znaczy stator podaje napięcie 19V, na wyjściu jest 16,3 i jak zwiększę obroty to zwiększa się to napięcie. Czy da się coś zrobić, żeby było te 14V na wyjściu? Nie wiem czy to ma znaczenie, ale nie udało mi się dostać dokładnie takich elementów jak na schemacie więc zastosowałem:
    1n4007 zamiast 1n4006
    BT151 650R zamiast 2n6403
    Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję, męczę się już z tym regulatorem trochę czasu i wykorzystałem już całą swoją cierpliwość- jeszcze trochę i czeka go spotkanie z doktorem stópką ;)


    Co Ty własciwie chcesz zrobić bo sie pogubiłem w temacie masz regulator a w poście piszesz o stabilizatorze? Napisz dokładnie co chcesz mieć na wyjsciu.

    0
  • #3 14 Mar 2010 23:25
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Ukłąd tak pracuje że zwiera do masy po przekroczeniu pewnego napięcie ok 14v.

    0
  • #4 14 Mar 2010 23:34
    extrime
    Poziom 16  

    Na wyjściu chcę mieć napięcie do ładowania akumulatora- myślałem, że musi być 14V, stator daje od 18V w górę więc nie może mi zwierać do masy.

    0
  • Pomocny post
    #5 14 Mar 2010 23:36
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przecież ten regulator zwiera fazy do masy tak, by dostać na wyjściu napięcie akumulatora. Dla próby musisz zasilić go regulowanym napięciem zmiennym i patrzeć, co się dzieje na tyrystorach.
    PS. To nie jedyny schemat tego typu regulatora.

    0
  • #6 14 Mar 2010 23:41
    extrime
    Poziom 16  

    Zasiliłem go z transformatora (21V)- szedł tak duży prąd, że na wejściu uzyskałem tylko 6V (tyrystory przewodziły), to samo było gdy podłączyłem do statora- 5V na wejściu. Dopiero po odlutowaniu tego rezystora nie ma zwarcia ciągłego i na wejściu utrzymuje się wymagane napięcie. Co mogę zrobić, żeby regulator działał poprawnie? A może powinienem to sprawdzać z podłączonym akumulatorem?

    0
  • Pomocny post
    #7 14 Mar 2010 23:45
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Oczywiście, że z podłączonym akumulatorem!
    Dobrze by było byś sprawdził przebiegi na tyrystorach.

    0
  • #8 14 Mar 2010 23:47
    extrime
    Poziom 16  

    Właśnie nie wiedziałem czy z podłączonym myślałem że jak będzie za duże napięcie to go uszkodzę, więc wolałem sprawdzać bez aku. Jutro sprawdze z podłączonym i dam znać co zaobserwowałem :)

    0
  • Pomocny post
    #9 15 Mar 2010 09:38
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Dodam od siebie, że takie regulatory można kupić gotowe za kwotę ok. 40 zł, trzeba tylko poszukać. Chińskie quady i skutery od 125 cm3 już takie mają. Rozumiem że motocykl ma światła z akumulatora i "bezmasowe" uzwojenie ładowania.
    Regulator ze schematu ma jedną wadę - rozładowuje akumulator gdy motocykl nie jest używany.

    0
  • #10 15 Mar 2010 15:17
    extrime
    Poziom 16  

    Cytat:

    Dodam od siebie, że takie regulatory można kupić gotowe za kwotę ok. 40 zł, trzeba tylko poszukać. Chińskie quady i skutery od 125 cm3 już takie mają. Rozumiem że motocykl ma światła z akumulatora i "bezmasowe" uzwojenie ładowania.
    Regulator ze schematu ma jedną wadę - rozładowuje akumulator gdy motocykl nie jest używany.

    Wiem, że można kupić ale chyba taki regulator z chińskiego skutera nie nada się do wysokoobrotowego enduro. Poza tym wykonanie tego regulatora kosztowało mnie 10zł. Co do rozładowywania akumulatora to i z tym sobie poradziłem- wyjście na akumulator idzie przez stacyjkę (nie ma kluczyka- nie ma przejścia). Zaraz wybieram się do garażu, żeby sprawdzić jak zachowa się z podłączonym akumulatorem- dzięki za pomoc ;)

    Sprawdziłem z podłączonym akumulatorem- wszystko działa jak należy- 13,2V na jałowym biegu bez gazu. Sam akumulator ma 12,6V więc myślę, że za włosy się nie podciągnął Wink Dzięki za pomoc.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo