Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TOMASETTO AT07 - Regulacja parownika

cobra_bajka 20 Lip 2013 23:27 150092 80
  • #31
    Voytu$
    Poziom 19  
    Powiem tak.. Jak Ci jeździ, nie przygasa i nie gaśnie = super. U mnie krokowy i nawet jeśli wyreguluję wg sondy - okazuje się, że silnik nie pracuje jak powinien. Wychodzi na to, że mieszankę mam zbyt bogatą i muszę przykręcać, wtedy wg komputera jest zbyt ubogo, ale obroty nie spadają poniżej 900, zachowuje się prawie jak powinien.

    Tak więc odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz mieć wyregulowaną mieszankę jako "sztuka dla sztuki", czy żeby auto jeździło... Są równe obroty na zimnym i ciepłym, ciesz się tym i nic nie ruszaj. Mam VB 1.8 i dopóki reduktor był nowy (rok temu) nie było problemów z regulacją, po roku jednak już tak świruje parownik, że musiałem skręcić - co napisałem przed chwilą,żeby w miarę obroty trzymał.

    I nie wiem sam czy to wina parownika który już pada, czy "ten silnik tak ma"... A masz bardzo podobny.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #32
    marco177
    Poziom 20  
    W takim razie, czy mogę w moim przypadku odczytać prawidłowe wartości sondy lambda? (bez silniczka krokowego).
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #33
    Voytu$
    Poziom 19  
    Jeśli masz czym to odczytaj, ale próbowałem CI właśnie napisać, że nic Tobie z nich, ponieważ mimo prawidłowych wskazań silnik niekoniecznie będzie pracował jak należy i na odwrót. I należy wziąć poprawkę na fakt, że stara sonda może dać przekłamane wyniki wykresu.
  • #34
    fuks
    Poziom 11  
    Witam
    Marco177 ,nie wiem czy już byłeś u gazownika,
    ale możesz sprawdzić wskazania sondy lambda zwykłym woltomierzem ustawionym na zakres 20V. Musisz tylko odszukać przewody od tej sondy (w mojej sienie są cztery: dwa białe - obwód podgrzewania sondy, szary - masa, no i czarny - sygnałowy). Podpinam " - " miernika pod masę akumulatora a " + " do czarnego przewodu (poprzedni właściciel już usunął fragment izolacji z przewodu) no i uruchamiam silnik. Jeśli wskazania miernika oscylują od 0,2 do 0,8 V to jest OK ( 0,2V - mieszanka "uboga" , 0,8V - mieszanka "bogata" ).
    Życzę powodzenia przy regulacji instalacji
    fuks
  • #35
    marco177
    Poziom 20  
    Owszem byłem..

    Pytanie podstawowe, czy w sytuacji gdy jest śruba zamiast silniczka to sonda steruje dawkowaniem? Nie.

    Sondę mam 5 woltową. Gazownik wyregulował dobrze za pomocą analizatora spalin, kazał przyjechać ponownie za 1000 km. Po zrobieniu 300 km pojechałem do SKP na przegląd- oczywiście nie przeszedł. CO za dużo 4 krotnie, węglowodory podobnie. Wskaźnik lambda 0,8. Na dniach zakupię silniczek krokowy, bo ta regulacja na śrubie będzie działać może ze 100 km...
  • #36
    sandamiano
    Poziom 29  
    marco177 napisał:
    Na dniach zakupię silniczek krokowy, bo ta regulacja na śrubie będzie działać może ze 100 km...

    Sam krokowy to nie wszystko. Trzeba sterownik LPG także dołożyć , wiązkę i pewnie inny przełącznik LPG/benzyna
    Nie możesz do innej SKP podjechać . Nie we wszystkich są tacy przepisowi służbiści co ryją po to na przeglądzie by tylko zarobić a i tak nie sprawdzą wszystkich punktów kontrolnych za które biorą ustawową kasę
  • #37
    marco177
    Poziom 20  
    Mam sterownik al-700... Co do SKP. Usterkę i tak trzeba wyeleminować...
  • #38
    lukasb4
    Poziom 12  
    Panowie,mam lpg IIgen. Problem jak u wiekszośći :
    gaśnie na luzie,
    przed uzyskaniem temp90st.C pracuje nierówno,
    przy krótkich dystansach po zgaszeniu ciężko go odpalić.

    Mam kabelek i program do regulacji.
    Śrubka nr1. czyli bypass zakręcona na max.(odkręcić troszke?)
    Teraz chciałbym czułość wyregulować, więc rozumiem , przy 3000tys.obr. podczas autoadaptacji kręcę śrubką nr.2 ta plastikową aż do uzyskania zmiennego lambda.

    Dobrze zrozumialem?
  • #39
    Alfred_92
    Poziom 32  
    antoniofavretto napisał:
    Dzięki za info @leinadzs. Mam jeszcze jedno pytanie do posiadaczy owych inst. gazowych w Daewoo Tico - mianowicie czy na zimnym silniku również macie problemy z uruchomieniem silnika (nie mówie tutaj o pierwszym uruchomieniu ale o kolejnym rozruchu silnika np po przejechaniu 200m na LPG)??? Na zimnym silniku trzeba dłużej kręcić rozrusznik zanim zapali na LPG, z kolei na ciepłym silniku odpala od strzału (mowa tutaj cały czas o LPG). Dlaczego tak jest?

    200m to żaden dystans, i silnik się nie zdąży nagrzać.
  • #40
    marco177
    Poziom 20  
    Witam ponownie..

    Zakupiłem ten silnik krokowy, o którym pisałem wcześniej. Po podpięciu pod komputer, w programie A-mon sterownik nie widzi w ogóle sondy-ani na benzynie ani na gazie. Zna ktoś podobny przypadek? Obstawiam sterownik, ale nie chcę wydawać kasy w błoto.
  • #41
    psooya
    Poziom 38  
    Sprawdź połączenia, podłącz (zakup) - ledowy tester/wskaźnik sondy lambda lub w ostateczności woltomierz i będziesz wiedział czy sonda jest sprawna. Nie miałem takiego problemu z AL700 choć to bardzo nie udany sterownik, ma same błędy w oprogramowaniu.
  • #42
    marco177
    Poziom 20  
    Sonda pracuje prawidłowo.
    Planuję podstawić inny. Tylko mam problem z rozpoznaniem wersji. Jak rozpoznać czy to jest wersja do sond 1 V, czy 5 V(Resistive).


    Edit:

    psooya napisał:
    Sprawdź połączenia, podłącz (zakup) - ledowy tester/wskaźnik sondy lambda lub w ostateczności woltomierz i będziesz wiedział czy sonda jest sprawna. Nie miałem takiego problemu z AL700 choć to bardzo nie udany sterownik, ma same błędy w oprogramowaniu.


    Sonda pracuje prawidłowo, sprawdzane pod kompem i sprawdzałem woltomierzem, oscyluje od 0-4,3 V.

    Natomiast co ciekawe: po przełączeniu na LPG napięcie cały czas utrzymuję się na 4,5 V.
    . W oknie monitor pokazuje stałe 0,8V.

    Po wejściu w opcję programowanie pokazuje 4,5 V i nie da się nic ustawić- po przytrzymaniu obrotów powyżej 3000 RPM nic się nie dzieje.
  • #43
    psooya
    Poziom 38  
    Dziwne, odłącz przewód od sondy, weź płaską bateryjkę 4,5V (czy coś co daje około 5V) i podłącz do AL700 i w oknie monitora obserwuj czy się zmieniło jej wskazanie. Sprawdziłeś całą wiązkę? A silnik krokowy ustawia się na minimalne otwarcie ( jak widzi 4,3) czyli tak jakby był na bogato?
    AL700 niema wersji, obsługuje sondę 1 i 5 V.
    Po przełączeniu na LPG zmierz woltomierzem co pokazuje sonda, może on nie widzi zmiany sondy bo jest stanowczo za bogato i mimo zamkniecia attuatora czy jak się to tam zwie to swojej granicy to nadal jest zbyt dużo gazu ?
  • #44
    marco177
    Poziom 20  
    Są dwie wersje AL-700.
    Silnik krokowy nie ma tu nic do rzeczy, na zwykłej śrubie też było 4,5 V na sondzie.
  • #45
    psooya
    Poziom 38  
    Mamy dwa rodzaje sond napięciowych 1V i 5V, jeśli masz sondę prądową to pomiar tylko i wyłącznie prądu może być jakoś tam miarodajny co do mieszanki.
    Jakie kolory i ile kabli ma twoja sonda ?
  • #46
    marco177
    Poziom 20  
    5v, żółty, biały, czarny i chyba szary.
  • #47
    psooya
    Poziom 38  
    Wygląda na sondę tytanową gdyby miała czerwony kabel. Może ktoś inny wie lepiej jaka to sonda ale mi się wydaje, że napięciowa i powinna normalnie działać.
    Weź na czas przełączenia na LPG ustaw emulację sondy na brak (sygnał idzie bezpośrednio do ECU) chyba AL700 to potrafi. Zobacz wtedy czy oscyluje. A wcześniej ta instalacja działała poprawnie ?
    Silnik krokowy po przekręceniu stacyjki wraca do pełnego zamknięcia ?
  • #48
    marco177
    Poziom 20  
    Wcześniej instalacja działała na registrze, ale też sonda oscylowała na 4,5 V na gazie. Nie mam na razie jak sprawdzić krokowego.
    Brak emulacji czyli obwód otwarty??

    Muszę szukać błędu w podłączeniu do sondy lambda.. Dopiero teraz zrozumiałem logikę podłączenia sondy do sterownika LPG.
    Podejrzewam złączenie na stałe dwóch kabli: szarego(emulowany sygnał) i fioletowy(odbierany sygnał z sondy). Jak będę miał znowu możliwość to zobaczę i napiszę.
  • #49
    psooya
    Poziom 38  
    Spróbuj na braku emulacji. Sonda ma przecięty przewód sygnałowy i wpięty w stronę ECU emulator z AL700 a sama sonda po przełączeniu na LPG służy do sterowania dawkowaniem gazu za pomocą silniczka krokowego. Bez niego masz rozpiętą pętlę sprzężenia zwrotnego i oscylacji nie ujrzysz - będzie albo ubogo albo bogato.
    Sprawdź i napisz co jest grane bo z AL700 miałem sporo doświadczenia i jak będziesz na etapie regulacji to daj znać a podsunę pewne pomysły i sposoby regulacji (nie jest to oczywiste bo sterownik ma bugi)
    Pozdrawiam
  • #50
    marco177
    Poziom 20  
    Jestem właśnie w sednie sprawy.. Sterownik LPG w ogóle nie był podpięty pod sondę. Kabel fioletowy podłączyłem bezpośrednio pod czarny z sondy(nie rozcinałem go), gdyż z braku możliwości (dostępu do garażu) nie mogłem prześwietlić całą wiązkę i znaleźć kabel szary..
    Przeprowadziłem kalibrację (programowanie) silniczek krokowy ustawił kroki 97 min 87 max. Wyświetlił komunikat, żebym obniżył te 3000 RPM do biegu jałowego i żebym ustawił obroty biegu jałowego na śrubie w reduktorze, aby lambda oscylowała ubogo-bogato... i na tym program się wiesza bo mam interface na USB :cry:
    Więc ustawiłem tą oscylację ubogo-bogato ręcznie, tzn. miernik w kabel fioletowy (czarny) i na reduktorze śrubą. Teraz jest ubogo-bogato na LPG. .
    Natomiast na PB oczywiście mapa PB się rozjechała- sonda stoi na ubogo, a po dodaniu gazu napięcie wzrasta..

    Teraz takie pytania:
    1. Gdyby program mi się nie zawiesił i ustawił bym na reduktorze wolne obroty i nacisnął OK to sterownik zapamiętał by te ustawienia? Bo przedział ubogo-bogato ustawiłem przy pomocy miernika (j.w.).
    2. Gdy w programie było napisane, żebym zmniejszył te 3000 RPM to obroty b. wolno spadały, czy sterownik zapisywał ustawienia wg. wolno spadających obrotów?
    3. Jak rozpoznać czy to jest sterownik AL-700 zwykły czy Resitive??? Podobno ta druga wersja będzie dobrze emulować sygnał sondy.


    A i jeszcze jedno na LPG wolno schodzą czasami obroty albo się zawieszają na ok. 2-3 k. RPM. Dowiedziałem się, że to może być wina silniczka krokowego ale tego od PB. Ja nie mam podłączonego TPS do sterownika LPG, czy gdybym podłączył to takich przypadków z obrotami by nie było?

    Dzięki za pomoc :D
  • #51
    psooya
    Poziom 38  
    O ja .......... ;-p
    Sondę trzeba przeciąć, i najlepiej emulować na masę - ECU wykryje błąd i o ile nie będzie ograniczał prędkości maksymalnej to olałbym to i jeździł z checkiem bo wtedy masz pewność poprawnej mapy PB. Jeśli się nie da to emulacja falą prostokątną.
    1) W AL-700 nie trzeba robić tej autokalibracji całej, można regulować ręcznie min i max i ustawić taki zakres by sonda oscylowała.
    2) Co ty to jest głupi sterownik on nie analizuje obrotów, dla niego ważny jest zakres otwarcia i zamknięcia krokowca LPG i sygnał z sondy i wszystko inne olewa tak w pierwszym przybliżeniu.
    3)Nie mam pojęcia bo nie widziałem tego nigdy na oczy. Jak sonda jest napięciowa to emuluj napięciem i nie wnikaj. Jak przetniesz przewód sygnałowy od sondy i sterownik LPG będzie widział ją poprawnie to po co kombinować?
    A na PB obroty spadają poprawnie ?
    TPS służy do trzech rzeczy w AL700:
    1. Wykrywanie zamknięcia przepustnicy i przełączania się na inny zakres pracy silnika krokowego LPG celem poprawnej regulacji wolnych obrotów (masz drugie min i max i ono jest aktywne poniżej progu TPS)
    2. Cut-off - nawet tego nie włączaj bo będzie kichał,
    3. Wzbogacenia przy szybkim mocnym wciśnięciu gazu.
    AaaaaMen :D
  • #53
    psooya
    Poziom 38  
    Dziwne, sprawdź czy nie jest za bogato, sprawdź czy mikser jest szczelnie połączony z przepustnicą i filtrem powietrza. Możliwe, że faktycznie przez przesadzony skład mieszanki zawór IACV się otwiera w większym zakresie i np coś go blokuje i przez to takie objawy.
    Jeszcze takiego wynalazku nie miałem :-)
  • #54
    marco177
    Poziom 20  
    Z dolotem jest wszystko ok. ..
    Gdy jeszcze gazownik regulował mi na śrubie to też zawieszały mu się obroty, powiedział, że miał już taki przypadki i winą może być nieoryginalny silnik krokowy PB. Na dniach przyjdzie mi oryginalny używany GM to podstawię i sprawdzę efekt.
  • #55
    marco177
    Poziom 20  
    Z dolotem jest wszystko ok. ..
    Gdy jeszcze gazownik regulował mi na śrubie to też zawieszały mu się obroty, powiedział, że miał już taki przypadki i winą może być nieoryginalny silnik krokowy PB. Na dniach przyjdzie mi oryginalny używany GM to podstawię i sprawdzę efekt.

    Edit
    Krokowiec podstawiony i pomogło. Przeciąłem sondę tak jak na schemacie i teraz przy programowaniu po podniesieniu obrotów do 3000 silnik gaśnie i nie chce się programować, na wcześniejszym krokowcu(od PB) to samo.
  • #56
    psooya
    Poziom 38  
    No to podnoś powoli obroty i patrz co się dzieje z sondą, pewnie za mała czułość membrany na parowniku jest ustawiona, albo nie reguluje silnik. Wszystko jest do sprawdzenia. Możesz wstawić śrubę i obserwować czy jak wzbogacisz silnik się przymknie albo zubożysz otworzy, jeśli tak to sam AL działa poprawnie i reguluje, teraz kwestia regulacji całości.
  • #57
    marco177
    Poziom 20  
    psooya napisał:
    No to podnoś powoli obroty i patrz co się dzieje z sondą, pewnie za mała czułość membrany na parowniku jest ustawiona, albo nie reguluje silnik. Wszystko jest do sprawdzenia. Możesz wstawić śrubę i obserwować czy jak wzbogacisz silnik się przymknie albo zubożysz otworzy, jeśli tak to sam AL działa poprawnie i reguluje, teraz kwestia regulacji całości.


    Gdy odpinam wtyczkę krokowego podczas programowania, to kroki spadają tak jakby kokowy był podłączony-oczywiście silnik nie gaśnie.

    Gdy wpinam fioletowy równolegle - jest ok. kroki nie spadają tylko rosną przy programowaniu.- Ale wtedy nie można ustawić emulacji(sonda nie przecięta).

    Moja ostateczna diagnoza to to, że mam sterownik Al-700 zwykły, a potrzebuję Al-700 resitive i wtedy emulacja dla tej sondy(5V) będzie działać.
  • #58
    psooya
    Poziom 38  
    Może tak być. Zamiast AL-700 kup coś co działa poprawnie. Myślę też, że może można by kupić sam emulator albo zrobić. Czyli rozumiem, jak wpinasz (przecinasz) sondę do AL to oscylacji brak na LPG a na PB wszystko działa? Jak sonda jest wpięta do ECU PB i podglądasz ALem sondę to oscyluje na LPG i PB ? W ostateczności możesz nie emulować sondy co pewnie trochę rozwali mapę PB ale zapewne reset zasilania ECU PB by to szybko rozwiązał przywracając nastawy domyślne co objawi się pewnie większym spalaniem PB. Zaleta taka, że koszt zerowy a na PB i tak się nie jeździ, wada taka, że nie ma w tym kultury technicznej :(
  • #59
    marco177
    Poziom 20  
    Jak przecinam sondę to na LPG stoi na bogato, a na PB chyba nic ciekawego nie pokaże bo i tak mapy rozjeżdżone. Bez przecinania wszystko z LPG jest ok, na PB oczywiście też by sonda prawidłowo pracowała, gdyby nie rozjeżdżone mapy. Poszukuje właśnie używki Al-700 Resitive.
  • #60
    psooya
    Poziom 38  
    Co byś powiedział na głupi konwerter prąd napięcie ? Może to zadziała z tą sondą ? LM kupisz za 50gr, zasilisz z 5V w AL700, opornik dobierzesz by oscylacje były z przedziału 0 - 5V czy nawet 0-1 ? Koszt niewielki, zepsuć nie powinieneś nic a może zadziała i kosztów się pozbędziesz?
    TOMASETTO AT07 - Regulacja parownika