Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

FLUKE 289 szukam opini użytkowników

newmax 28 Jan 2013 18:42 22064 72
Computer Controls
  • #31
    pepson
    Level 17  
    Nie, to nie tak.
    Te cyfry na dwóch ostatnich miejscach trochę się zmieniają
    Tak to tylko podałem przykładowo jednakowe , żeby zobrazować,
    że nie zależy to od zakresu pomiarowego.

    Szkoda, że nikt z aktualnych użytkowników modelu 289 nie
    zamieszcza swoich spostrzeżeń.
  • Computer Controls
  • #32
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Bo nie ma takich, mało kogo stać na Fluke.
  • #33
    Jacek_paw
    Level 16  
    Kolego Pepson co za różnica co wskazuje miernik przy rozwartym obwodzie pomiarowym(przewodach nie podłączonych do niczego)? Ważne jest jaki jest faktyczny odczyt i jego błąd (wynikający ze specyfikacji).
    Dlaczego chcesz mierzyć 100mV na zakresie 5V? Kompletnie bez sensu, wiadomo że praktycznie każde urządzenie pomiarowe nie wskazuje dokładnie przy pomiarach w skrajnych częściach zakresów pomiarowych.
  • #34
    newmax
    Level 12  
    Witam
    Posiadam dwa mierniki Fluke model 289 i 187 mam zupełnie odmienne spostrzeżenia.
    Miernik Fluke 289 zeruje się do zera na wszystkich zakresach pomiarowych po zwarciu przewodów (nawet bardzo długich) na wszystkich pozycjach na wyświetlaczu. Model 187 po zwarciu sond pomiarowych nigdy nie zeruje się do zera tylko zawsze na ostatnim miejscu pokazuje 1 lub 2 ale obydwa multimetry wskazują poprawnie w czasie pomiaru (sprawdzałem na różnych przebiegach o różnych częstotliwościach i poziomach). Mierników używam dosyć intensywnie przy różnych pomiarach nawet w bardzo zakłóconym środowisku i uważam że sprzęty te są z najwyższej półki dostępnych obecnie multimetrów. Owszem model 289 ma sporo nie doskonałości dosyć specyficznych dla siebie ale jest przyrządem nie zawodnym przy pomiarach. Polecam sprawdzić w informacji o mierniku czy multimetr ma pierwszą kalibrację przed sprzedażą.
  • #35
    pepson
    Level 17  
    W papierach jest jakaś tabelka z wynikami kalibracji
    i niby jest w klasie, ale zadane wartości nie były
    w pobliżu początku skali.
    Teraz nie mam pod ręką tego dokumentu.

    Korzystając z uprzejmości kolegi metrologa,
    podpięliśmy FLUKE 289 razem ze starym METEXem do kalibratora.

    Tak jak instrukcja podaje, po przekroczeniu 2% zakresu
    wyniki pomiaru mieszczą się w klasie.
    Ale poniżej tych 2% porażka.
    Na METEX-ie leniwie pływała ostatnia cyfra max +/-3

    Przedstawię jak to wygląda:

    Mierniki połączone równolegle (przewody zwarte) FLUKE 289 szukam opini użytkowników

    Zadane 300mVAC (zakres 50,000V) FLUKE 289 szukam opini użytkowników

    To samo tylko na zakresie 5,0000V
    FLUKE 289 szukam opini użytkowników

    Niby prawie zgodnie z informacjami z instrukcji.
    Przyzwycziłem sie do tego, że wskazania innych przyrządów są o wiele
    lepsze niż to wynika ze specyfikacji w której podaje się maksymalne wartości błędu.
    Jeżeli to ma być ta perfekcja to witki mi opadły.

    Odjęcie tej wartości początkowej (REL) tylko pogarsza i to znacznie
    wyniki pomiarów wartości oddalonej od początku skali.

    I jeszcze ciekawostka.
    Wskazania zmieniają się o kilkanaście cyfr na ostatnich miejscach przy zbliżeniu dłoni do pokrętła przełącznika zakresów (test przy zwartych przewodach).
  • #36
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Reklamuj Panie, bo widać, że miernik coś walnięty.

    Odczyt na najdokładniejszym mierniku jaki mam to 1,002440V 1kHz sinus.
    Na ręczniakach:
    0,994V Uni-t
    0,992V Fluke 77
    1,0032V Fluke 87
    1,0020 Fluke 189
  • Computer Controls
  • #37
    pepson
    Level 17  
    Przy pierwszym włączeniu też pomyślałem, że jest niesprawny.

    Jednak po dokładnym przestudiowaniu instrukcji,
    (tu ponownie przytoczę to zdanie)
    Quote:

    Tryb prądu zmiennego:
    Przy zwarciu kabli wejściowych w funkcjach AC miernik może pokazywać odczyt szczątkowy do 200 minimalnych jednostek skali. Odczyt
    szczątkowy 200 min. jednostek spowoduje zmianę jedynie o 20 minimalnych jednostek skali dla odczytów przy 2 % zakresu. Stosowanie
    REL do kompensacji odczytu może powodować znacznie większy błąd stały przy późniejszych pomiarach.

    Wynika z tego, że tak może być.
    Jedyna podstawa jaką widzę do reklamacji to to, że może pokazywać
    do 200 jednostek, a ten pokazuje 280.
  • #38
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Ja bym reklamował. Na 99% dostaniesz nowego.
  • #39
    newmax
    Level 12  
    Musisz reklamować choć by z powodu wrażliwości na środowisko.
    Mój miernik się tak nie zachowuje a już na pewno nie reaguje na dłoń sprawdzałem nawet w bezpośredniej bliskości falownika ponad 20kW i nie miało to wpływu na odczyt i pewność pomiaru. A tak na marginesie pomiar 300mV na zakresie 50V to tak nie mierzy się nigdzie. Dla takiej wartości sygnału dla tego miernika to zakres 500mV i tutaj porównuj z innymi multimetrami. Zrób jeszcze taki test podłącz do miernika długie przewody takie z metr albo i więcej a miernik połóż na jakimś komputerze ustaw zakres mVAC zewrzyj końce przewodów i zobacz czy się wyzeruje. Jak nie to 100% reklamacja.
  • #40
    maja14
    Level 12  
    Witam

    Sprawdzam swojego Fluke'a 289 i miernik nie wykazuje takich zjawisk jak opisane wcześniej (sprawdzam u siebie w domu gdzie trochę świetlówek kompaktowych, WiFi, w sieci zasilającej THD-U jest na poziomie 8-10% i jest troszkę "pików" itp. więc środowisko nie jest zbyt "czyste elektromagnetycznie"), mój miernik jest jednym z pierwszych, które trafiły do Polski z USA na początku 2008 roku po zdjęciu na nie embarga handlowego więc mam nadzieję, że późniejsze wersje konstrukcyjnie niewiele się zmieniły:



    na zakresie mV AC - bez przewodów pomiarowych pływa sobie w okolicach 4 mV, po przyłożeniu ręki do pokrętła wskazanie skacze do około 8 mV, z przewodami jest około 14 mV, po zwarciu przewodów wskazanie zeruje sie

    na V AC - najniższy zakres 5V -bez, z przewodami i ze zwartymi przewodami wskazanie jest równe zero (na 50V sprawdziłem również jest 0)

    zakres LoZ V oraz mA AC - wskazanie zero

    Z tego wynikałoby, że miernik kolegi Pepson jest uszkodzony, ma wadę w oprogramowaniu lub rozjechały mu sie dane kalibracyjne. Jeśli masz możliwość oddaj go sprzedawcy i zażądaj wymiany na nowy. Jeśli nie to możesz wysłać go do autoryzowanego partnera serwisowego Fluke w Polsce:

    Anmar Metrology, Inc.S.A., 91-849 Łódź, ul. Kolińskiego 13, tel.: (42) 659 70 99, fax: (42) 617 09 09, e-mail: biuro(malpa)anmar-pl.com, www.anmar-pl.com

    Ostatnio sprawdzałem - cena wzorcowania/kalibracji to 350 zł netto

    Pzdr

    Tomek
  • #41
    pepson
    Level 17  
    newmax
    Ta uwaga z wrażliwością na środowisko daje do myślenia.
    To może być pewien punkt zaczepienia przy reklamacji.
    Tylko już nie wiem czy przypadkiem nie uznają, że mimo to
    wskazanie mieści się w klasie.

    Gdyby sie nie zerował na zakresie mVAC
    to jeszcze można jakoś to znieść
    On się nie zeruje nawet na LoZ.

    Możesz wrzucić fotkę jak to wygląda u Ciebie?


    maja14
    Dzięki za info.
    Jakoś nie mogę uwierzyć, że nówka sprzęt z takiej półki
    może być uszkodzony.
    Z dugiej strony biorąc pod uwagę właśnie markę i cenę
    niewiarygodne są takie wskazania.

    Tylko dlaczego drobnym druczkiem piszą, że dokładość
    wskazań jest zachowana powyżej 2% zakresu (i przez to trudno się czepiać)
  • #42
    pepson
    Level 17  
    Skontaktowałem się z serwisem z wyżej przedstawionego linku.

    Rozmawiałem z sympatycznym (i cierpliwym) panem, który nawet
    śledzi ten wątek i zna problem.
    Tu jeszcze raz dziękuję za poświęcony czas.

    Niestety zgasił światełko w tunelu.
    Ten model (FLUKE 289) po prostu tak ma, i to jest jak najbardziej normalne.

    Ja jednak uważam, że tak nie powinno być, to rysa na wizerunku firmy FLUKE

    Co ciekawe akurat miał ten model na warsztacie z powodu reklamacji
    właśnie przez to "szczątkowe" wskazanie na zakresach AC.
    Czyli nie jestem jedynym użytkownikiem, który uznaje to za wadę.
    Jednak reklamacja jest bezpodstawna, ponieważ wszystko jest zgodne ze specyfikacją.

    Przez kilka lat używaliśmy do pomiarów jakiegoś starego INIT-a
    Ale już się wysłużył mechanicznie, więc była okazja do wkroczenia w XXI wiek
    i zakupu przyrządu wyższej klasy.
    Wybór padł a FLUKE 289

    Przy pomiarach DC to naprawdę wypas.
    Natomiast jeżeli ktoś chce raczej mierzyć AC, to niech dokładnie przemyśli
    czy taka przypadłość nie będzie denerwująca.


    Symapatyczny pan z serwisu nie mógł zrozumieć dlaczego to jest dla mnie taki problem.
    Może przedstawię na przykładzie:
    Chcemy obserwować (nawet rejestrować) pobór prądu przez urządzenie o dużej dynamice pobieranej mocy.
    Wpinamy się we wtórną stronę przekładnika (500/5A)
    super przyrządem FLUKE289 na zakresie prądowym AC 5A
    (z wiadomych przyczyn nie można użyć niższego zakresu).

    I teraz przy wskazaniu 0,0280A zastanawiamy się czy urządzenie pobiera 2,80A
    po stronie pierwotnej (bieg jałowy), czy może jest w tym czasie wyłączone?
    A UNIT? 10 razy tańszy i niby 10 razy gorszy wskazuje 0,00A i nie rodzi takich wątpliwości.

    Mamy miernik przedstawiany jako sprzęt wysokiej klasy dla wymagających profesjonalistów,
    a tu przyjdzie wrócić do UNIT-a.
  • #43
    newmax
    Level 12  
    Kolego u mnie wygląda to tak jak na zdjęciach i zaznaczę, że przewody jakie mam podłączone do miernika są długości ponad metr.
    FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników

    Nie bardzo chce mi się wierzyć że to co piszesz jest normalne w tych miernikach bo sprawdzałem dzisiaj na zupełnie innym 289 i też tak się nie zachowuje więc mnie to dziwi. FLUKE pozwala sobie na takie rozrzuty w ramach jednego modelu?
    Następna sprawa sprawdź dobrze czy miernik rzeczywiście fałszuje pomiar o tę wartość początkową.
  • #44
    pepson
    Level 17  
    O kurcze! Ja też tak chcę!
    Czyli jednak można wyzerować.

    Zapala się światełko w tunelu.
    Muszę się skontaktować z dystrybutorem i dowiedzieć się
    co robić dalej w takim przypadku.

    Quote:
    Nie bardzo chce mi się wierzyć że to co piszesz jest normalne w tych miernikach bo sprawdzałem dzisiaj na zupełnie innym 289 i też tak się nie zachowuje więc mnie to dziwi.

    Taką informację uzyskałem z autoryzowanego serwisu

    Quote:
    Następna sprawa sprawdź dobrze czy miernik rzeczywiście fałszuje pomiar o tę wartość początkową.

    Tak jak pisałem od początku.
    Przy zwartych przewodach na 5 cyfr wyświetlacza jest 00280
    (pozycja przecinka zależy od ustawionego zakresu, wskazanie praktycznie nie)
    Tylko na LoZ jest 2,8V
    Część efektów testów wrzuciłem wcześniej na zdjęciach.

    W skrócie:
    zadane napięcie z kalibratora(50Hz) / wskazanie wyświetlacza FLUKE 289
    0V (zwarte przewody) / 0,300VAC (zakres 50V) [bez METEX-a 0,280VAC]
    300,00mV / 0,424VAC (zakres 50V)
    300,00mV / 0,3021VAC (zakres 5V)
    1,00000V / 1,0018VAC (zakres 5V)
    5,00000V / 5,0004VAC (zakres 5V)





    newmax czy ten inny egzemplarz który sprawdzałeś,
    również tak pięknie się zerował?
  • #45
    newmax
    Level 12  
    Tak też. W zasadzie masz poprawne wskazania z tymi 300mV na zakresie 50V to chyba trochę przesadzasz w ten sposób nie powinieneś robić pomiaru nigdy. Mimo wszystko upieraj się przy reklamacji bo to co pisałeś wyżej jak Twój miernik reaguje na rękę itd. to tak być nie powinno podejrzewam że przesterowany jest wzmacniacz pomiarowy zaraz za tłumikiem wejściowym albo brakuje w nim jakiegoś ekranowania.
    Mam zamiar kupić teraz miernik FLUKE ale stacjonarny laboratoryjny 6,5 cyfry lecz teraz przed zakupem sprawdzę wpierw dokładnie jego odczyty bo od jakiegoś czasu coraz bardziej nabieram podejrzeń do producenta o tandetę.
  • #46
    pepson
    Level 17  
    Mam stacjonarnego staruszka FLUKE 8840A 5,5cyfry z TrueRMS
    Na VAC jest wskazanie 000017 i jest to zupełnie zadowalający wynik
    Zwłaszcza, że nawet jak włączę offset to nie zwiększa to błędu
    w oddaleniu od początku skali.
    Jak na sprzęt chyba z lat 80-tych to wypada rewelacyjnie.
    Nigdy bym nie przypuszczał, że nowe produkty firmy podważą jej reputację.
    Przynajmniej niektóre, bo twój sprzęt można zaliczyć na duży plus.
  • #47
    maja14
    Level 12  
    Witam

    Na prośbę kolegi Pepson załączam zdjęcia mojej 289.

    Zakresy napięciowe:
    FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników

    Tak po kolei: 5V AC open, 50mV AC open, 50mV AC short, 50mV DC short, 50V AC open, LoZ V open.

    Zakresy prądowe:

    FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników

    W kolejności: 5A AC open, 5A DC open-short, 10A AC open, 50mA AC open, 400mA AC open.

    PS: Jedyne przypadki "niezerowania" to widoczne: 16 mV na zakresie 50mV AC ale to wpływy "środowiska zewnętrznego" oraz właściwości całego toru przetwarzania napięcia; -22 uV na zakresie 50 mV DC, ale tam oprócz elektroniki już bardzo duży wpływ ma termoelektryka na stykach; na zakresie 5A DC pokazuje 200-300uA przy otwartych/zwartych przewodach, no i standardowo niepokazane około 90-120 pF przy pomiarze pojemności (w zależności od ułożenia przewodów) - ale to wszystko jest raczej mało istotne dla dla tej klasy ręcznych/przenośnych przyrządów pomiarowych :).

    Pozdrawiam
    Tomek
  • #48
    pepson
    Level 17  
    Dziękuję, jak nie wiem co.
    Te zdjęcia to jak balsam na moje nadszarpnięte nerwy.
    Zaczynam powoli odzyskiwać wiarę w jakość tego sprzętu.

    Teraz zacząłem się zastanawiać na tym co usłyszałem
    od pracownika serwisu.
    "Żaden TrueRMS nie zeruje się przy zwartych przewodach"
    Przyjąłem to jako prawdę objawioną. Faktycznie
    wystarczy 1 na ostatnim miejscu i będzie to prawda.

    Żaden, to dość precyzyjne określenie i oznacza, że takie
    przyrządy nie istnieją.
    A tu proszę, koledzy udowodnili, że jednak jest inaczej.
  • #49
    MMTech
    Level 10  
    Witam,

    Zapytaj w Tespolu (www.tespol.com.pl). Przy okazji - mają teraz promocję - drugi multimetr można kupić za pół ceny.
  • #50
    Krzysiek007
    Level 20  
    Witam.
    No to nieźle ja w pracy mam fluke 289 i co ciekawe zachowuje się tak jak u kolegi Pepson.
    Ale najbardziej mnie rozwala zakres LOZ VAC na zwartych kablach mam 2V! tutaj zwarte czy nie i tak jest 2V
    na zakresie 50mVAC mam 0,206 mVAC. Pomiar na zwartych kablach.
    Długość kabli około 1m

    Co ciekawe któregoś razu w pracy musiałem zrobić pomiar prądu upływu w urządzeniu i pamiętam, że musiałem zmienić multimetr, bo FLUKE 289 pokazywał jakieś bzdury i za diabła urządzenie z pomiarów nie mogło być dopuszczone do eksploatacji, nie mieściło mi się w specyfikacji i pomiaru musiałem dokonać jakimś AXIOMET czy jakoś tak.

    Wielki niesmak mi pozostał po tamtym dniu, a że nie używam raczej żadnych zakresów na AC, to i
    jakoś, to zaakceptowałem.

    I wytłumaczyłem to sobie tak, że w pracy, nie tylko Ja go używam inni serwisanci, którzy nie koniecznie są rozgarnięci i nie zdziwiło by mnie jak by dostał strzała z powodu źle wybranego zakresu, ale widać że coś jednak FLUKE zmajstrował nie teges :/
  • #51
    pepson
    Level 17  
    Witam.
    Zauważyłem jeszcze jedno ciekawe zachowanie miernika.

    Mierzyłem jakąś niską rezystancję. Gdy miernik leżał spokojnie
    to wynik był stabilny, ale trzymając miernik w dłoni końcowe cyfry
    jakoś nieregulrnie traciły stabilność.
    Myślałem, że to przewody w gniazdach mają słaby styk, ale nie.

    Co się okazało. Trzymając miernik w dłoni dotykałem pokrętła przełącznika
    i nawet delikatne zmiany nacisku wpływały na stabilność odczytu.

    Proszę zobaczyć na zdjęciach jakie fajne potrafią być odczyty.

    Żeby złapać granice zmian włączyłem tryb MAX-AVG-MIN
    Pomiar rezystancji oryginalnych zwartych przewodów.
    Pierwsze zdjecie - wzorcowo.
    Na drugim widać jakie wahania były po stuknieciu paznokciem w pokrętło.
    Nie spotkałem jeszcze oporności niższej od zera. Kiedyś musi być ten pierwszy raz.

    Na zakresie LoΩ jest podobnie.


    FLUKE 289 szukam opini użytkowników FLUKE 289 szukam opini użytkowników
  • #52
    Marek_Pe
    Level 23  
    Moment, chwila...
    Co koledzy czcą mierzyć bez podłączonych przewodów?????

    Można dyskutować o błędach gdy sie polączy wszystkie mierniki w szereg poda prąd wzorcowy.

    Osobiście cenię sobie możliwość rejestarcji parametrów i łatwego przygotowania wyników w tabelkach.

    Pozdrowienia
  • #53
    pepson
    Level 17  
    Marek_Pe wrote:
    Moment, chwila...
    Co koledzy czcą mierzyć bez podłączonych przewodów?????

    To tylko taki prosty test sprawdzający, czy wskazanie miernika się "wyzeruje".

    Quote:

    Można dyskutować o błędach gdy sie polączy wszystkie mierniki w szereg poda prąd wzorcowy.

    Właśnie roztrząsam przypadek w którym prąd wzorcowy wynosi 0 (zero).
    W takim układzie nie jest istotne, ile mierników połączysz w szereg.
    Jeżeli Twój 289 pokaże 0.0000ADC to naprawdę możesz być zadowolony,
    że trafiłeś dobry egzemplarz.

    Tu przykład współpracy ze zwykłą pasywną przystawką cęgową:
    FLUKE 289 szukam opini użytkowników
    Jak widać na dzień dobry już mamy 0,3A (przystawka na zakresie 20A~/2V~).
    Raczej trudno to zaakceptować w przyrządzie z takiej półki.
  • #54
    Jacek_paw
    Level 16  
    Już miałem nadzieję że ten temat umarł. Kolego Pepson rozumiem "doświadczenie" wykonałeś w klatce Faradaya?

    EDIT:
    Doczytaj proszę instrukcję tej przystawki cęgowej, jej najniższy zakres pomiarowy to 0.1-24A więc zmów wierutna bzdura zamiast testu!!
  • #55
    pepson
    Level 17  
    Jacek_paw wrote:
    Już miałem nadzieję że ten temat umarł. Kolego Pepson rozumiem "doświadczenie" wykonałeś w klatce Faradaya?

    EDIT:
    Doczytaj proszę instrukcję tej przystawki cęgowej, jej najniższy zakres pomiarowy to 0.1-24A więc zmów wierutna bzdura zamiast testu!!


    Po tonie wypowiedzi domyślam się, że do odświeżania tematu dołączył się
    przedstawiciel autoryzowanego serwisu.
    Ja nie jestem metrologiem, ale twierdzenie, że opisuję tu bzdury
    to jest trochę nieuprzejme.
    Temat dotyczy opinii o FLUKE 289 więc jako użytkownik staram się
    moją opinię przedstawić tak jak potrafię.
    Jak zdążyłem się zorientować są różne rożne egzemplarze tego modelu.
    Pech chciał, że trafiłem na ten gorszy, i utraciłem sporo szacunku dla firmy i jej wyrobów.

    Wracając do przystawki cęgowej. Jej zakres i dokładność nie jest przy tym
    teście tak bardzo istotna. Bez niej wskazanie miernika jest praktycznie takie samo.
    Natomiast stary METEX, UNIT i AMPROBE do których ta przystawka
    była podpinana pokazywały praktycznie same zera (czasem coś wskoczyło na ostatniej cyfrze).
    I o to właśnie chodzi. Jeżeli prąd w mierzonym obwodzie nie płynie to miernik ma pokazać że nie płynie.
    Tu ten egzemplarz FLUKE 289 niestety wypada bardzo kiepsko w porównaniu do znacznie tańszych przyrządów.
    Mam jedynie nadzieję, że takie wpadki jak u mnie i u kolegi Krzysiek007 (post 50) są jednostkowe.
  • #56
    Jacek_paw
    Level 16  
    Witam,

    absolutnie nie jestem przedstawicielem żadnego serwisu. Po prostu od dawna pracuję z urządzeniami pomiarowymi i to co wyprawiacie z tym Flukiem oraz rodzaj problemu mnie powala. Zadajcie w końcu tym miernikom jakieś sensowne wartości zamiast mierzyć powietrze.

    Pepson jeżeli moja wypowiedź Cie uraziła to bardzo przepraszam, absolutnie nie miałem tego na celu.
    Pozdrawiam,
    Jacek.
  • #57
    newmax
    Level 12  
    pepson jak sobie poradziłeś z miernikiem? A z dołączonymi cęgami to zawsze chyba tak będzie do póki nie założysz ich na przewodnik bo zbierają wszystko chyba z kilometra.
  • #58
    cayugo
    Level 11  
    Ku przestrodze.
    Mój Fluke 289 zgubił zawartość pamięci Flash na bateriach na 1 kreskę. Niestety nie wstał po włożeniu nowych baterii i kazał się odesłać do serwisu. Jak się okazało 7 lat (limitowanej) gwarancji obowiązuje tylko dla oryginalnego nabywcy ( konieczne okazanie faktury). Jeśli faktury nie ma ( np zakup na portalu aukcyjnym) to mogą naprawić wysyłając do serwisu w Holandii - koszt ponad 300EUR. Skoro miernik był już cegłą ( 1200pln za naprawę mija się z celem) rozebrałem go w celach edukacyjnych. A tam: Flash = BGA, DRAM = BGA ( BGA w sprzęcie "terenowym" ?). Kondensator supercup podtrzymujący RTC - wylany ( doczytałem, że jest to minn powód szybszego rozładowania baterii i nie jest to przypadek jednostkowy). Drobiazgi w stylu "jeśli słońce zaświeci w port IR to przestaję rejestrować" pomijam. Naprawa przez software update jak masz kabel IR - a jak nie masz ? I teraz trafiłem na ten wątek. Top liga za 3kpln brutto ? Mam jeszcze Scopo 199 i kalibrator 725 i zastanawiam się czym zastąpić uszkodzony 289 tyle, że jak nie Fluke to co ?
  • #59
    vanilin
    Level 2  
    Jeszcze niedawno poważnie rozważałem zakup Fluke 289.
    Po przeczytaniu tego wątku nabrałem wątpliwości. Sprzęt za taką kasę a jakością przypomina tanią, tandetną chińszczyzną. Porażka. Doradźcie co kupić bo FLUKE nie wchodzi w rachubę.
  • #60
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Jak nie Fluke, to Agilent :)