Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer samochodowy do VW GOLF IV

Mimitron 16 Mar 2010 14:28 28538 27
  • Witam.

    Od paru dni pracuje nad swoim projektem komputerka do samochodu na ATMEGA8.

    W założeniu będzie miał funkcje:
    - pomiar temperatury wewnętrznej i zewnętrznej
    - pomiar napięcia w instalacji samochodu
    - pomiar poziomu paliwa w baku
    - pomiar ilości spalonego paliwa
    - ostrzeżenie o nie zapalonych światłach przy odpalonym silniku.
    - migająca sygnalizacja włączonego alarmu ( zamiast diody z alarmu)



    Komputer samochodowy do VW GOLF IV Komputer samochodowy do VW GOLF IV

    O ile poradzenie sobie z pomiarem temperatury ,napięcia, sygnalizacją włączenie świateł i alarmu nie miałem żadnego problemu to z pomiarem poziomu paliwa w baku i spalonego to już jest trochę pod górkę.

    Pomiaru temperatury wykonuję przy użyciu czujników 1wire DS18B20.

    Pomiar napięcia poprzez dzielnik zwiększający zakres miernika do 15V.

    Sprawdzenia włączenia świateł wykonuje poprzez transoptor podłączony do podświetlenia przycisku podgrzewania tylnej szyby.

    Do wykrycia włączenia stacyjki podpiołem się poprzez transoptor do przewodu w kostce radia na którym po włączeniu stacyjki pojawia się napięcie.

    Do sygnalizacji włączenia/wyłączenia alarmu wykorzystałem wejście przerwania INT0 poprzez 2 diody pod które jest podłączony sygnał centralnego zamka (zamknięcie / otwarcie ) który jest sterowany masą.

    Działanie wygląda tak:

    Urządzenie działa cały czas, po przekręceniu stacyjki pojawia się powitanie, następnie sprawdzane jest napięcie, jeżeli jest większe od 13.5V oznacza to że włączony jest silnik i sprawdzane jest czy zostały włączone światła. Jeżeli nie są to pojawia się monit o włączeniu świateł i sygnalizowane jest to buzerem. Po włączeniu świateł lub wyłączeniu silnika program przechodzi do dalszego działania.
    Następnie wykonywany jest pomiar poziomu paliwa, napięcia, temperatury

    Z pomiarem poziomu paliwa w baku przy wykorzystaniu orginalnego czujnika poziomu paliwa jest dość kłopotliwe. Mierzę spadek napięcia na tym czujniku. Pomiar jest bardzo że tak powiem nie stabilny przez falowanie paliwa w baku. Potrzebny był sposób stabilizacji i opóźnienia odczytu. Do tego celu wykorzystałem filtr RC a że golf mierzy poziom paliwa przy wykorzystaniu napięcia zmiennego trzeba było dodać diodę. Ze strony programowej zastosowałem uśrednienie pomiaru. Że paliwa ubywa powoli nie potrzebny jest odczyt stanu co sekundę czy minute, więc pomiar jest robiony co minute przez 7 minut a następnie dzielony przez 7 i przeliczany na litry. Przez to że czujnik poziomu paliwa ( który jest niczym innym jak potencjometrem ) nie jest liniowy, nie mogę zastosować jakiegoś prostego wzoru.





    Pomiar spalonego paliwa w założeniu ma wyglądać tak, np:
    Ruszam na wycieczkę, resetuje stan licznika spalonego paliwa i ruszam, po przyjeździe z wycieczki wiem ile spaliłem paliwa i np: ile muszą mi znajomi oddać kasy za paliwo ;)
    Do pomiaru ilości spalonego paliwa wykorzystuje pomiar czasu wtrysku * stała wtrysku.
    Poprzez układ dopasowujący wtrysk jest podłączony do INT1 i przy użyciu timera1 jest mierzony czas występowania stanu niskiego na wejściu układu dopasowującego który teoretycznie odpowiada czasu otwarcia wtrysku.

    Jak już wspomniałem wcześniej, pomiar paliwa w baku i spalonego jest jeszcze w fazie eksperymentów i kalibracji :)

    Schemat układu dopasowującego:
    Komputer samochodowy do VW GOLF IV

    Schemat komputerka:
    Komputer samochodowy do VW GOLF IV
    U4 to bramki schmitta

    Załączniki:

    Fajne!
  • Fibaro
  • #2 19 Mar 2010 09:37
    Mimitron
    Poziom 20  

    Co od czasu wtrysku to wystąpił błąd w danych. Poprawne to 132 ml/min co daje 0.0022 l/sek * 4 wtryskiwacze = stała wtrysku 0.0088 l/sek.
    Z tymi danymi wszystko działa jak powinno :)

  • #3 28 Mar 2010 14:01
    olo_3
    Poziom 15  

    Kolego,
    dlaczego takie komplikacje z tymi pomiarami i podpinanie się pod każdy czujnik z osobna kablem?

    Inne projekty tego typu łącza się z liczkiem (w przypadku golfa4 linia K na kwp1281) i odczytując stosowne wartości z kanałów pomiarowych - dane w takim wypadku masz cyfrowe, instalacja ogranicza się do 4-5 kabli łącznie z zasilaniem.

    Dlaczego nie tedy droga?

  • #4 28 Mar 2010 14:13
    Mimitron
    Poziom 20  

    olo_3 komplikuje sobie życie bo nie mam pojęcia o linij K na kwp1281 :) ale pomysł mnie zainteresował :)

  • #5 28 Mar 2010 15:14
    olo_3
    Poziom 15  

    trochę materiałów na początek:
    L9637D iso_k_l.rar - nota układu do komunikacji w KWP1281 oraz 2000
    KWP2000_pelny_opis.rar - pełny opis prot. kwp2000 (pdf en)
    hex_co_kpw1281_pliki_translate_pliki.rar - tłumaczenie na pl zasady działania KWP1281 (dokladny opis ramki i inicjacji na 5b)
    inicjacja_kwp1281.txt - przykład do inicjacji na 5b (BASCOM (linia podłączona na osobnym tranzystorze do k równolegle z l9637 - rozwiązania b.przydatne w kw1281))

    teraz tylko zrobić "normalny" schemat na jakimś rozwojowym uC (proponuje xmega - bo pod bascom (na chwile obecna) nie ma nic mocniejszego, a można by wyprowadzić jeszcze kilka innych protokołów - przyszłościowo) i brać się za programowanie, przy okazji można czytać / kasować błędy, pobierać danie ze sterowników np. o przyspieszeniu etc, szybkości, obciążeniu, spalaniu, .... możliwości rzeka (nim nowsze auto tym więcej)

  • #6 30 Mar 2010 13:58
    Mimitron
    Poziom 20  

    Mój golf wykorzystuje protokół kpw1281 i zbudowanie komputerka czytający dane ze sterowników silnika było by czymś super ale niestety to za wysokie progi jak na moje nogi.

    Ukończyłem już mój komputerek, pozostało mi teraz czekać na nowy wyświetlacz bo spaliłem czerwone podświetlenie :) i zamontować go w aucie :)

    Komputer samochodowy do VW GOLF IV Komputer samochodowy do VW GOLF IV

    Funkcje:
    - sprawdzenie włączenia świateł
    - pomiar napięcia w instalacji elektrycznej samochodu
    - pomiar temperatury zewnętrznej i wewnętrznej
    - pomiar ilości spalonego paliwa z zapisem do pamięci ( na wypadek rozładowania akumulatora )
    - sygnalizacja włączenia alarmu zamiast diody

    schemat:
    Komputer samochodowy do VW GOLF IV

    kod:

    Załączniki:
  • #7 30 Mar 2010 16:54
    robnon01
    Poziom 10  

    Po co ci potencjometr wpięty pod podświetlenie i to jeszcze 10k, skoro
    podświetlenie zrobiłeś programowo?
    Wystarczy rezystor rzędu kilka ohm.
    Druga sprawa, jeśli masz podświetlenie RGB, to wykorzystaj to na przyklad
    do zmiany podświetlenia gdy temperatura zewnętrzna będzie bliska 0 st.C
    do sygnalizacji gołoledzi

  • Fibaro
  • #8 30 Mar 2010 22:32
    Mimitron
    Poziom 20  

    Był on tam po to aby sobie ręcznie jasność ustawić, 10k dlatego bo innego nie miałem pod ręką ;). I tak się okazało że podświetlenie jest na 5V a potencjometr ustawiony na 0 więc ogólnie jest zbędny.Ale tak już zrobiłem płytkę i tak mu się zostało :)

  • Fibaro
  • #9 07 Kwi 2010 09:47
    Mimitron
    Poziom 20  

    Komputerek już jest zamontowany :)
    Komputer samochodowy do VW GOLF IV Komputer samochodowy do VW GOLF IV

  • #10 07 Kwi 2010 10:03
    rusiu1944
    Poziom 19  

    Mimitron napisał:
    Komputerek już jest zamontowany :)
    Komputer samochodowy do VW GOLF IV Komputer samochodowy do VW GOLF IV
    To się chyba bardziej nazywa komputer pokładowy ;)

  • #11 07 Kwi 2010 10:05
    Mimitron
    Poziom 20  

    Komputer pokładowy to trochę za dużo powiedziane ;) Raczej namiastka komputera pokładowego :)

  • #12 26 Kwi 2010 11:02
    Mimitron
    Poziom 20  

    Drobna modyfikacja:

    - Zmiana w procedurze pomiary temperatury usuwająca błędy w wyświetlaniu jej.
    - Włączenie stacyjki powoduje reset uC i ruszenie programu od początku. Chodzi o to że po zamontowaniu układu gdzieś pod deskę zawieszenie się procesora było by dość kłopotliwe.


    Schemat z modyfikacją:
    Komputer samochodowy do VW GOLF IV

    Kod programu :

    Załączniki:
  • #13 26 Kwi 2010 13:16
    wzmak123
    Poziom 18  

    wszystko fajnie super jeśli chodzi o komunikacje za pomocą kwp1281, ale skąd teraz informacje co należy wysłać do sterownika , aby odpowiedział nam na to co chcemy?
    chyba ze ktoś posiada jakieś informacje i podzieli się:)
    i raczej nie widziałem w blokach pomiarowych ilości paliwa w baku, temperatury zewnętrznej i wewnętrznej chyba ze posiadamy klimatronika

  • #14 26 Kwi 2010 21:27
    olo_3
    Poziom 15  

    bloki pomiarowe,

    cyt: "raczej nie widziałem w blokach pomiarowych ilości paliwa w baku"

    pewnie ze jest, w liczniku, w zależności od modelu pomiar w Ohm odpowiada wychyleniu pływaka w baku, sumarycznie wskaźnika paliwa ( i/lub kontrolki rezerwy)

  • #15 27 Kwi 2010 07:39
    wzmak123
    Poziom 18  

    no racja

    ale skąd instrukcje potrzebne do komunikacji?

  • #16 27 Kwi 2010 11:41
    olo_3
    Poziom 15  

    jak to skąd ???????????
    w przypadku tego wątku z baskoma, zresztą jak byś zadał sobie trochę trudu i poczytał materiały które są wyżej nie zadawał byś takich pytań.

    na gotowca nie licz w tym kraju - sami materialiści - poszukaj po zagranicznych forach są gotowe w "c", nie pamiętam adresów ale goglarka znajduje dosyć szybko.

  • #17 27 Kwi 2010 19:04
    wzmak123
    Poziom 18  

    kiedyś szukałem ale nic ciekawego nie znalazłem, chyba musiałem za słabo się starać,
    na stronie o darmowym programie wbh do grupy vag , jest ładnie opisana komunikacja,
    warto zrobić taki komputer , nawet z funkcja czytania i kasowania błędów:)
    mógłbyś napisać na jakich forach coś znalazłeś?

  • #18 30 Kwi 2010 22:30
    olo_3
    Poziom 15  

    ale nie każ wszystkiego wykladac sobie na lawę, tez bym tak chciał.
    Niestety musiałem trochę swojego życia zmarnować na szukaniu takich materiałów..., jak pisałem wczesnej nikt nie ma zamiaru się dzielić, a szkoda bo wspólnie można by zrobić jakiś ładny tester - samemu się nie da - chyba ze masz sponsora :(

    np. tutaj:
    http://avrobdii.googlecode.com/svn/trunk/

  • #19 01 Maj 2010 10:42
    Gienek
    Poziom 35  

    Code:
    http://avrobdii.googlecode.com/svn/trunk/

    Czy kompilacja tych plików z katalogu Code/ przebiega Ci prawidłowo? Mnie wywala tyle błędów, że szok. Najwięcej z command.c Mam AVR studio v4.17 i WinAVR_20090313. Być może coś źle skonfigurowałem? Wydaje mi się jednak, że autor "wymieszał" pliki z AVR i PIC.
    Liczę na szybka odpowiedź.

  • #20 29 Cze 2010 12:30
    Mimitron
    Poziom 20  

    Mała aktualizacja :)

    Jako przycisku do resetowania licznika spalonego paliwa wykorzystałem oryginalny włącznik ESP z WV GOLFa IV

  • #21 04 Lip 2010 21:36
    89_4maciek
    Poziom 9  

    Witam
    Mam takie pytanie czy jest możliwość modyfikacji schematu i programu aby zamiast spalania była wyświetlana godzina, np na układzie ds1307 + bateria

  • #22 05 Lip 2010 22:37
    krawy1
    Poziom 10  

    Witam
    Mam pytanie do Mimitrona czy będziesz rozwijał projekt o spalanie chwilowe ,średnie itp.

  • #23 05 Lip 2010 23:04
    Mimitron
    Poziom 20  

    krawy1 Nie będę ponieważ nie interesuje mnie ile mi w danej chwili pali auto czy coś w rodzaju ekonomizera. Od samego początku mnie interesowało takie rozwiązanie jak w tej chwili, jedyne co bym zrobił to podłączenie się do resetu kilometrów tak żeby resetował sie też mój licznik spalonego paliwa. Jedyne czego nie udało mi się zaimplementować to odczyt ilości paliwa w baku.
    Wydawało się to banalnie proste a nie udało mi sie rozwiązać tego problemu.

  • #24 12 Lip 2010 09:22
    Pokey
    Poziom 16  

    Też kiedyś wykonałem komputerek który ma podobne funkcje:
    - pomiar temperatury zewnętrznej i wewnętrznej
    - rejestracja minimalnej temperatury na zewnątrz (wiesz jakie w nocy były przymrozki ;-) )
    - rejestracja maksymalnej temperatury wewnątrz (wiesz jak bardzo w lecie auto było rozgrzane kiedy stało na parkingu ;-) )
    - ostrzeganie dźwiękiem i wyświetleniem napisu gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 1 stopnia (możliwe oblodzenie jezdni)
    - wyświetla przypomnienie o wymianie oleju i paska (podłączony pod sygnał pomiaru prędkości, więc liczy przejechane kilometry)
    - wyświetlanie prędkości i przejechanych kilometrów
    - przypomina o włączeniu świateł kiedy prędkość auta wzrośnie powyżej 20km/h

    Ten ostatni podpunkt skłonił mnie do napisania postu, bo jak piszesz wykrywasz zapalone światła przez pomiar napięcia na podświetlaniu wyłącznika tylnej szyby, lecz on zaświeca się zaraz po włączeniu "postojówek". Widać czasem auta jeżdżące na postojowych - kierowcy albo oszczędzają prąd i uważają że to wystarczy, albo nie do końca przekręcili (przesunęli) wyłącznik świateł a są przekonani że ok, bo podświetlanie licznika świeci ;-)
    Poszukaj koło wyłącznika świateł przeciwmgielnych, choć nie wiem jak jest do końca w golfie ale w audi jest tam potwierdzenie o włączeniu świateł mijania i drogowych (zaświeca się druga lampka na tym wyłączniku)

  • #25 12 Lip 2010 09:49
    Mimitron
    Poziom 20  

    Pokey masz racje że wystarczy włączyć postój a mój układ widzi to jak włączenie świateł, ale nie chciałem rozbierać połowy auta ;) żeby było to zrobione tak jak piszesz, można też podpiąć się bezpośrednio pod żarówkę świateł mijania.

    Dla moich potrzeb w zupełności mi wystarczy tak jak jest.

    Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną wadę. Mam regulacje jasności podświetlenia i gdy zmniejszę jasność po niżej pewnego poziomu to układ nie reaguje na włączenie tego podświetlenia. Ale i tak mam zawsze na max więc świadomie wybrałem takie rozwiązanie.

    Jednak że gdyby miało być to zrobione porządnie to układ musiał by wykrywać zapalenie właśnie świateł mijania. Ale to już zależy od osoby montującej takie urządzenie u siebie :)

  • #26 20 Lut 2011 20:10
    grzegorz.d3
    Poziom 14  

    Witam a czy ktoś mółby usunąć z kodu.
    -pomiar ilości spalonego paliwa z zapisem do pamięci ( na wypadek rozładowania akumulatora )

  • #27 08 Wrz 2012 12:27
    morski_pas
    Poziom 2  

    Czy to możliwe, aby dodać datę i godzinę, dzięki

  • #28 09 Wrz 2012 10:24
    krychast
    Poziom 20  

    Czy zmierzy on swoje napięcie zasilające?

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo