Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak czytac schematy elektryczne samochodowe?

17 Mar 2010 18:25 33680 27
  • Poziom 9  
    Mam problem musze sie nauczyc czytac schematy i nie bardzo moge dojsc co jest co i po co?? Czy ktos moglby mi pomoc w rozszyfrowaniu schematu to jest przykladowy schemat W Lanosie: Jak czytac schematy elektryczne samochodowe?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 39  
    elektronik samochodowy i problem ze schematem? W czym problem?
  • Poziom 9  
    Problem jest np taki ze mam konektor C210 nie wiem co znaczy ten nawias z 16. i obok jest tam dany konektor rozrysowany ale nie wiem ktory przewod jest od czego?
  • Poziom 37  
    16 to nr pinu w kostce
  • Poziom 9  
    dzieki wielkie o to mi chodzilo
  • Poziom 18  
    Witam. Jeśli można to podepnę się z podobnym problemem dotyczącym symboli używanych w schematach samochodowych instalacji elektrycznych. W legendzie schematu nie ma wyjaśnienia, więc zapytam tu. Co oznacza prostokąt z numerem w środku ?

    Jak czytac schematy elektryczne samochodowe?
  • Poziom 12  
    Na schemacie pod listwą minusową (masową) naniesiona jest kolejna numeracja obwodów. Numerek w prostokącie oznacza z którego miejsca na schemacie przychodzi dany obwód, lub gdzie jest dalszy ciąg tego obwodu. Przykładowy fragment schematu jest za mały i nie widać dolnej listwy z połączeniami minusowymi (zaciski 31) pod którą jest numeracja obwodów.
    Jeśli jeszcze coś niejasne to dopowiem.
  • Poziom 18  
    proszę bardzo, cały fragment

    Jak czytac schematy elektryczne samochodowe?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 12  
    Na tym fragmencie pokazane są obwody od nr.29 do nr.42. Aby zlokalizować obwody 17 i 19 (numery w prostokątach) należy ich poszukać na poprzednich fragmentach schematu. Czy teraz wszystko jasne?.
  • Poziom 18  
    Tak, jasne. Ta 17 to punkt masy. Dzięki za wyjaśnienie.
  • Poziom 39  
    Źle to zrozumiałeś. 17 to nie jest punkt masy.
  • Poziom 12  
    !7 to jest nr. obwodu który jest opisany pod linią minusową. W obwodzie nad 17 będzie prostokąt z nr. 29, a w obwodzie nad 19 prostokąt z nr. 33.
    Napisz czy znalazłeś te obwody. Obwód w tym rozumieniu to pionowe połączenia nad numerami pod linią minusową.
  • Poziom 37  
    Po prostu, inaczej pisząc, na fragmencie schematów zawierających liczbę 17 pod kreską, należy szukać dalszego ciągu przewodu czerwono-białego o przekroju 1,0mm² (RO-WS 1.0) z kwadracikiem 29, o którym pisze Kolega A.pacz.
  • Poziom 18  
    Dzięki. Już załapałem, o co biega z tymi prostokącikami. Mam jeszcze jeden dylemat, bo nie bardzo to kumam. Jak interpretować obwód, skoro są tam same puste zakończenia ( chyba tak się oznacza żeńską końcówkę ale nie mam pewności )? Co z kolei oznacza ta 12-ka w czarnym prostokącie i piny 1,5,7,8 i 9 ? Sądząc z całości schematu pin 1 powinien być podłączony w chwili rozruchu do linii 31, o ile z tej linii jest zasilany bendix i cewka przekaźnika rozrusznika i dalej aż do rozrusznika, a co z pozostałymi ? Czy tak może oznacza się połączenie ze stacyjką ?

    Jak czytac schematy elektryczne samochodowe?
  • Moderator Samochody
    To jest pole do obsadzenia przekaźnika w skrzynce, w tym modelu nie wykorzystane do niczego (niemniej jednak skrzynki są takie same we wszystkich modelach i są do niego zrobione wyprowadzenia)
  • Poziom 37  
    Pod dużym szarym polem, czyli obrazem skrzynki bezpieczników - są oznaczenia np. G2/5, G2/6, U1/8 itd. Według tej:
    http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html
    strony, znajduje Kolega odpowiednie wtyki a w nich piny. I tak przykładowo: symbol G2/6 to biały wtyk G2, pin 6 czyli trzeci z góry po prawej we wtyku. Jeśli od danego punktu nie jest poprowadzony "przewód" - nie jest on akurat wykorzystany.
    Oznaczenia na samym polu przekaźnika odpowiadają oznakowaniu na skrzynce (1, 2 itd.) - nie zaś samego przekaźnika; te są to np. 30, 87, itd.
    Dalej: linie u góry "skrzynki" to stałe połączenia wewnętrzne, tzw. linia. I tak, 30 to stały plus; 15 plus ze stacyjki (z zapłonem, zapłon - różnie mówią); X to linia pod prądem w tym czasie co 15 ale GAŚNIE w chwili kręcenia rozrusznikiem (podpięte duże odbiorniki, gasnąc przy rozruchu - odciążają akumulator); no i 31 - stała masa. Zostały jeszcze linie oznakowane małymi literami alfabetu: a, b, j czy inne: to inne wewnętrzne połączenia pociągnięte na następną stronę książki.

    Na marginesie: 12 w Golfach jest zawsze wykorzystana, nawet w wersjach D czyli sieczkarniach jest tam przekaźnik świec. Zapewne, zajmując się alarmem, nie uwzględnili go na rysunku; nie należał do sprawy :wink: .
  • Poziom 18  
    I wszystko jasne :D. Porównałem z ogólnym schematem i faktycznie w tym miejscu osadzony jest przekaźnik świec żarowych, który oznaczony jest nr. 53. Dziękuję wam koledzy za objaśnienie tematu.
  • Poziom 10  
    Jeśli ktoś trafił na ten temat z pewnością go coś męczy lub czegoś nie wie. Polecam Książke pt: "Czytanie schematów elektrycznych" Stanisław mikołaj Słupski, polecam całą książkę lecz od strony 33 mamy instrukcje jak czytać schematy vaga. pzdr
  • Poziom 14  
    Może ktoś podpowiedzieć co autor miał na myśli poprzez N1 (w kółeczku) i B9 (w kółeczku)?
    Jak czytac schematy elektryczne samochodowe?

    E4 to włącznik długich świateł w kierownicy. Po co tam idzie linia świateł mijania?
  • Moderator Samochody
    N1 i B9 to punkty rozgałęzienia przewodów.

    Nie ma legendy do schematu i to tylko fragment schematu. Włączenie świateł drogowych wyłącza światła mijania.
  • Poziom 14  
    tzok napisał:
    Włączenie świateł drogowych wyłącza światła mijania.


    Czy aby na pewno? Przecież zworka B9 łączy J2 i J3.

    Wg mojej wiedzy w passacie B4 - drogowe włczają sie jako dodatkowe żarówki.
  • Moderator Samochody
    Co to jest J2? To sobie idzie gdzieś dalej... Światła drogowe to 56a, mijania 56b, 58 to postojówki.

    Nie umiem odczytać z tego schematu funkcji przełącznika E4. Brakuje legendy i reszty schematu. Jakiego samochodu dotyczy ten fragment schematu? VW to nie moje hobby ;) wyłączanie świateł mijania zależy od wersji lamp, kiedy są na żarówkach dwuwłókowych (np. H4) to są wyłączane, kiedy są na oddzielnych żarówkach, zazwyczaj świecą równocześnie.
  • Poziom 14  
    tzok napisał:
    Co to jest J2? To sobie idzie gdzieś dalej... Światła drogowe to 56a, mijania 56b, 58 to postojówki.

    Nie umiem odczytać z tego schematu funkcji przełącznika E4. Brakuje legendy i reszty schematu. Jakiego samochodu dotyczy ten fragment schematu? VW to nie moje hobby ;) wyłączanie świateł mijania zależy od wersji lamp, kiedy są na żarówkach dwuwłókowych (np. H4) to są wyłączane, kiedy są na oddzielnych żarówkach, zazwyczaj świecą równocześnie.


    Czuję, że na te pytania muszą odpowiedzieć spece od VW.
    Do moich pytań nic więcej nie potrzeba, żeby odpowiedzieć.
    Na dwa pytania Twoje jest odpowiedź wcześniej.
  • Moderator Samochody
    Według mnie to jest klakson świetlny, czyli w jednej pozycji migasz długimi i mijania (nawet jeśli nie były włączone), a w przeciwnej załączasz tylko długie (mijania świecą "przez" włącznik świateł, którego nie ma na tym schemacie).
  • Poziom 14  
    tzok napisał:
    Według mnie to jest klakson świetlny, czyli w jednej pozycji migasz długimi i mijania (nawet jeśli nie były włączone), a w przeciwnej załączasz tylko długie (mijania świecą "przez" włącznik świateł, którego nie ma na tym schemacie).


    cienkie linie na schemacie są objaśnione jako "internal connections" czyli połączenia wew (najczęściej w skrzynce bezpieczników).

    Napięcie do świateł mijania idzie z włącznika świateł- linią wewnętrzną h (wiem to z innej części schematu - nie złączonej tutaj), wychodzi złączką J2 (to już widać na załączonym tutaj schemacie), idzie do punktu B9, potem jest znów "połączenie wewnętrzne", które prowadzi do złącza J3, dalej leci na bezpieczniki S1, S2 i do żarówek.

    Nie wiem po jakiego grzyba na tym schemacie leci z punktu B9 napięcie do włącznika świateł drogowych (E4) i o to pytałem.
    Przecież do tego E4 leci napięcie aku (30) i to jest włączane na światła drogowe.

    Z praktyki jednak wiem, że jak mi siadł włącznik świateł mijania (ten który podaje napięcie na linii h), to manetką (czyli tu E4) nie można było na stałe załączyć świateł drogowych. świeciły one tak długo tylko jak ciągnąłem manetkę do siebie - jak puściłem - gasły.
    Więc połączenie od B9 do E4 - ma znaczenie :)
  • Poziom 18  
    Schemat nasz na osobne żarówki dla mijania i długich. Włącznikiem świateł włączasz mijania - zwora B9 do J/3. Włączenie długich - E4 zwiera 56 z 56a. Świecą obydwie żarówki. Tzw klik niezależnie od pozycji włącznika świateł - łączy 30 z 56a.
    Gdyby były jednak reflektory na jedną żarówkę H4 to schemat byłby trochę inny. Nie byłoby zwory B9 a byłoby połączenie J/3 z E4 T5b/2.
  • Poziom 14  
    hobbista napisał:
    Włączenie długich - E4 zwiera 56 z 56a. Świecą obydwie żarówki.

    Czyli w tej sytuacji włącznik świateł jest obciążony 4 zarówkami?
    czyli 220W (4 x 55W). Myślałem, że żarówki świateł drogowych są wtedy zasilane z 30 (aku +).
    W takim razie przewód 1,5mm2 jest trochę na styk.
    Czy nie warto dać odciązającego przekaźnika na światła drogowe i mijania za przełącznikiem E4 (jeden włącznik świateł już mi padł)?

    hobbista napisał:

    Tzw klik niezależnie od pozycji włącznika świateł - łączy 30 z 56a.

    To jest ten tryb jak na chwilę ciągniemy manetkę do siebie?
  • Moderator Samochody
    W sumie o tym nie pomyślałem... ten przełącznik w jednej pozycji zasila długie z obwodu mijania (i to jest pozycja stabilna), a w drugiej zasila długie wprost z akumulatora (i to jest pozycja chwilowa). Podłączenie 56 (T5b/3) jest więc wejściem (a nie wyjściem) zasilania ze świateł mijania.