Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika dwubiegowego

17 Mar 2010 21:58 13686 8
  • Poziom 10  
    Witam!

    Proszę mi powiedzieć, czy powinienem podłączyć ten silnik w sposób następujący (ukł. Dahlandera):

    I bieg: zasilam U1, V1, W1 i pozostawiam otwarte U2, V2 i W2

    II bieg: zasilam U2, V2, W2 i zwieram U1, V1, W1

    Podłączenie silnika dwubiegowego
  • Poziom 35  
    Kolego adaniel, trochę mnie zastanawiają te oznaczenia trójkąt gwiazda / gwiazda, to może być dwa oddzielne uzwojenia. Dla pewności jeżeli masz miernik to sprawdź czy pomiędzy zaciskami U1, V1, W1 a zaciskami U2, V2, W2 są przejścia. Jeżeli wszystkie te zaciski mają między sobą przejście to jest to układ Dahlandera (tu oznaczenie powinno być trójkąt / gwiazda gwiazda). Jeżeli natomiast tego przejścia nie ma to jest to układ dwóch oddzielnych uzwojeń.
  • Poziom 10  
    Pomiędzy zaciskami U1, V1 i W1 jest 5Ω.
    Pomiędzy zaciskami U2, V2 i W2 jest też 5Ω.
    Pomiędzy zaciskami U1, V1 i W1 a zaciskami U2, V2 i W2 jest albo 5Ω, albo 3.5Ω.

    Dokładnie ma się to tak:

    U1 - V1 : 5Ω, V1 - W1: 5Ω, U1 - W1: 5Ω

    U2 - V2 : 5Ω, V2 - W2: 5Ω, U2 - W2: 5Ω

    U1 - U2 : 5Ω, U1 - V2 : 5Ω, U1 - W2 :3.5Ω
    V1 - U2 : 3.5Ω, V1 - V2 : 5Ω, V1 - W2 :5Ω
    W1 - U2 : 5Ω, W1 - V2 : 3.5Ω, W1 - W2 :5Ω
  • Poziom 35  
    Trochę pomyliłeś wartości rezystancji w tym zapisie:
    Cytat:
    U1 - U2 : 5Ω, U1 - V2 : 5Ω, U1 - W2 :3.5Ω
    V1 - U2 : 3.5Ω, V1 - V2 : 5Ω, V1 - W2 :5Ω
    W1 - U2 : 5Ω, W1 - V2 : 3.5Ω, W1 - W2 :5Ω

    Powinno być tak:
    U1 - U2 : 3.5Ω, U1 - V2 : 3.5Ω, U1 - W2 : 5Ω
    V1 - U2 : 5Ω, V1 - V2 : 3.5Ω, V1 - W2 :3.5Ω
    W1 - U2 : 3.5Ω, W1 - V2 : 5Ω, W1 - W2 :3.5Ω
    Poza tym wszystko się zgadza, to jest uzwojenie o przełączalnej liczbie par biegunów (ukł. Dahlandera), możesz śmiało podłączać tak jak napisałeś w swoim pierwszym poście:
    Cytat:
    I bieg: zasilam U1, V1, W1 i pozostawiam otwarte U2, V2 i W2

    II bieg: zasilam U2, V2, W2 i zwieram U1, V1, W1

    Silnik musi pracować prawidłowo. Powodzenia.
  • Poziom 10  
    Podłączyłem go dzisiaj tak, jak sugerowałem na początku i rzeczywiście wszystko jest OK. Dla próby puściłem go też na drugim biegu z otwartym uzwojeniem biegu pierwszego i też się kręcił.
    Dziękuję za wzięcie udziału w temacie. Pozdrawiam.
  • Poziom 35  
    Bez mostka U1, V1, W1 będzie się silnik kręcił ale do jego prawidłowej pracy mostek jest konieczny. Bez tego mostka napięcie na każdej grupie uzwojenia przy znamionowym napięciu zasilania 380V wynosi:
    380V : 2 = 190V,
    a z mostkiem:
    380V : √3 = 220V
    Bez mostka napięcia fazowe silnika są zbyt niskie i może to być przyczyną jego uszkodzenia.
  • Poziom 10  
    Trafne uwagi. Była to jednak tylko krótka próba dla zaspokojenia mojej ciekawości.
    Ciekawy jestem jeszcze czwartej możliwości, ale nie będę ryzykował ewentualnego uszkodzenia silnika, mianowicie: co będzie, gdy pierwszy bieg puszczę przy drugim uzwojeniu zwartym?
  • Poziom 35  
    Tego nawet nie próbuj bo silnik może tego nie przeżyć :D
  • Poziom 10  
    Dzięki za ostrzeżenie - nie będę kusił losu.