Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Re: Fiat 126p- napęd elektryczny

Piotr3 08 Feb 2009 19:27 305971 1022
Metalwork
  • #331
    rafx2055
    Level 12  
    No ale jeśli by osiągał 50 km/h miałby światła kierunkowskazy dobre hamulce światła mijania to by dało się go zarejestrować na karte motorowerową??

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha i jeszcze jedno czy skuter elektryczny inaczej e-scooter jeśli by osiągnął 50 km/h z silnikiem 1000w to dało by się go zarejestrować jak by miał światła itp??
  • Metalwork
  • #332
    gucio233
    Level 12  
    Zbyszek Kopeć wrote:

    Noże też to być jako pojazd wolnobieżny (do 25 km/h) i wówczas nie musi być rejestrowany, musi jednak spełniać wszystkie warunki pojazdu wolnobieżnego i trzeba zapłacić małe OC.


    czyli wiele starszych ciągników rolniczych nie powinno być rejestrowanych. Prawdą jest, że OC jest niskie ale ciągnik zarejestrować trzeba.
  • #333
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Traktor - ciągnik rolniczy na drogach publicznyuch podlega innym przepisom niż pojazd wolnobieżny.
  • #334
    venomot
    Level 10  
    wszystko git ale temat jest ok... pomysl jest dobry:) baterie troche waza:) a moze ogniwo gawalnicze:) np metanol:) pozdro...
  • Metalwork
  • #335
    Reksio44
    Level 11  
    Witam
    Mam mały problem.
    Zbudowałem pojazd o napędzie elektrycznym na bazie silnika7,5KW 72V 140A i samochodu CC900.Skrzynię biegów z wałem silnika połączyłem wykorzystując tarczę sprzęgła.
    Mój problem to sterowanie tym silnikiem na prąd stały.
    Robię to na razie poprzez opornicę co nie jest dobrym rozwiązaniem-duże straty energii.
    Zbudowałem regulator na tyrystorach.
    Znalazłem schemat w starej książce o silnikach DC.
    Niestety schemat był ogólny i brak było na nim wartości poszczególnych elementów plus moje małe doświadczenie zaowocowało tym,że układ zamiast wytrzymać 300A ledwo da radę wysterować 50A..Wybrałem tyrystory ze względu na ich odporność na duże prądy w impulsie.Poza tym posiadam takie tyrystory ze sterowania wózka widłowego.
    Mosfety na razie odpadają ze względów ekonomicznych.
    Potrzebny mi dobry schemat takiego urządzenia na tyrystorach ewentualnie na mosfetach jako rezerwowy .Spróbuję załączyć zdjęcie mojej maszyny .Co do osiągów będę mógł coś powiedzieć więcej gdy zbiorę komplet akumulatorów.
    Biorę je z lokalnego złomu od zaprzyjaźnionej obsługi .Nie są najlepsze ale są za darmo .
    Pojazd chcę zasilać napięciem 80V.
    Bardzo proszę o konkrety.




    Re: Fiat 126p- napęd elektryczny
    Re: Fiat 126p- napęd elektryczny
    Re: Fiat 126p- napęd elektryczny
  • #336
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Gratuluję EV ("arcydzieło sztuki").
    Cieszę się z tego sukcesu.

    Ten silnik spokojnie można zasilić z akumulatorów o łącznym napięciu nominalnym = 84V (będzie dobrze i długo chodził oraz będzie miał lepsze parametry).
    Prąd trzeba mierzyć amperomierzem wskaźnikowym (wychlnym, nie cyfrowym).

    Ja jestem za mosfetami.
  • #337
    _jta_
    Electronics specialist
    Ciut ciemne to zdjęcie schematu, ale jak się rozjaśni i powiększy, to da się odczytać.

    Są w tym dwa tranzystory jednozłączowe - trochę trudne do kupienia, i dość drogie,
    nie wiem, czy w tekście jest informacja, jakie, bo na schemacie żadnej nie widzę;
    ten z prawej generuje impuls ze stałym opóźnieniem po włączeniu Ty1, ten impuls
    włącza Ty2 i powoduje wyłączenie Ty1. Istotna do tego jest pojemność kondensatora
    na górze, między '+' zasilania, a anodą Ty2 - musi być taka, żeby się naładował, ale
    żeby jego ładunku wystarczyło do wyłączenia Ty1; jego napięcie ogranicza zenerka,
    ta poniżej Ty2; jak pojemność jest za duża, to nie naładuje się do napięcia zenerki,
    jak za mała - nie wyłączy się Ty1, pewnie trzeba albo ją wyliczyć z danych tych
    tyrystorów, albo próbować, aż się trafi na taką, która zadziała. Autotransformator, przez
    który płynie prąd do silnika, wytwarza impuls do ładowania tego kondensatora.
    Regulujesz moc zmieniając częstotliwość impulsów generowanych przez tranzystor
    przy potencjometrze; jeśli będzie ona za duża, to nie będzie to prawidłowo działać -
    nawet może nie wyłączyć Ty1 już nigdy, więc ostrożnie...

    Nie wiem, czy w książce są wskazówki, jakie elementy są tam użyte (np. ten
    autotransformator) - jeśli nie, to ich policzenie będzie trudne i pracochłonne.
  • #338
    Reksio44
    Level 11  
    Na szczęście urządzenie,które widnieje na zdjeciu do regulacji obrotów to oryginał od tego silnika.
    Tyrystory też są od tego kompletu..
    Brakowało tylko elektroniki.
    Wykonałem ją według schematu na którym nie było podanych wartości elementów więc dobrałem je eksperymentalnie opierając się na schematach podobnych urządzeń ale nie o takiej mocy o jaką mi chodzi.
    Silnik ma na tyle duży moment obrotowy,ze uszkodził skrzynię na czwartm biegu.
    Stało się to w chwili,gdy podłączyłem go bezpośrednio bez sterowania.
    Martwi mnie jeszcze ilość obrotów nominalnych silnika 1400 obrotów na minutę.
    Wiem,że silniki tego typu mają tendencję do rozbiegania się powyżej nominalnej wartości obrotów.
    Znalazłem tanie mosfety (80zł za sztukę).
    Nie wiem tylko jak wygląda sprawa odzysku energii.
    Na tyrystorach jest to proste.
    Co do silnika stojan ma dwa podłączenia na lewe i prawe obroty więc nie muszę zmieniać biegunów .
    Posiada też uzwojenie komutacyjne,które zabezpiecza go przed iskrzeniem w czasie przeciążenia.
    Pomóżcie ze schematem .
    Sam nic nie znalazłem konkretnego,same ogólniki.
    Na życzenie mogę zrobić dodatkowe zdjęcia.
    Budowa pojazdu zajęła mi niecały dzień.
    Niestety z braku sterowania silnikiem stoi już rok w garażu.
    Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych.

    Prąd mierzę miernikiem tablicowym 600A z lat 80tych.
    Posiadam też do niego oryginalny bocznik.
    Przy twardym starcie potrafi wskazać 300A z małym hakiem .
    Zbieram gotówkę na lepszy silnik w razie gdyby ten się nie sprawdził .
    Wyczytałem na forum,że u Pana Zbyszka można go zakupić w cenie około 5tys zł.
    Dziękuję za uznanie.
    Zwłaszcza,ze przewody są w nieładzie i część jest pozostałością po silniku spalinowym.
  • #340
    Reksio44
    Level 11  
    Dziękuję za podpowiedź,Zajrzę tam.
  • #341
    _jta_
    Electronics specialist
    MOSFET-y: 12 sztuk IRF540 połączonych równolegle (napięcie 100V, prąd 30A każdy - chyba wystarczy?) - za 20zł;
    albo 9 STP80NF10F (100V, 38A), za 45zł - ponad 2X większy koszt, ale mają mniejszy opór włączenia, mniej będą
    się grzać (te tańsze grzeją się podobnie do tyrystorów, droższe kilka razy mniej; cenę podałem dla zestawu).

    Można dać mniejszy prąd, i mniej MOSFET-ów - kwestia, przy jakim prądzie masz wystarczający moment siły,
    bo jak robiąc miękki start za bardzo oszczędzisz na prądzie, to nie ruszysz z miejsca.

    Pisałeś, że masz tyrystory od regulatorów - czy coś poza tym z elektroniki z tych regulatorów?

    Jak wygląda odzysk energii na tyrystorach? w schemacie, który podałeś, chyba go nie ma?

    Żeby dobrać elementy do układu regulacji na tyrystorach, trzeba mieć ich pełne dane.
  • #342
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Mosfety (inne też muszą pracować w granicach połowy dopuszczalnego napięcia i prądu, chociaż wytrzymają jakiś czas w pobliżu swojego maxymalnego.
    Czyli tranzystor powinien być w tym przypadku na ok. 200V.
  • #343
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli chce się zbudować układ o wysokiej niezawodności, to zasadą jest nieprzekraczanie 80% prądów i napięć
    podanych przez producenta jako maksymalne dopuszczalne.Tutaj nominalne napięcie ma być 72V, więc może być
    MOSFET na 100V. Jeśli chodzi o prąd, to raczej jest duży zapas - pewnie na silniku nie należy przekraczać 140A.
    Natomiast trzeba zwrócić uwagę na montaż tranzystorów przy dużych prądach - grubość połączeń 1mm2/8A.
  • #344
    marek_Łódź
    Level 36  
    Zbyszek Kopeć wrote:
    Czyli tranzystor powinien być w tym przypadku na ok. 200V.
    W granicach 20-30 zł można kupić tranzystory, które spokojnie powinny przenieść 20kW np. IRFP4568PBF (150V/171A, Rds 4,8mΩ,517W) , co oczywiscie nie oznacza, ze na sterowaniu należy oszczędzać ;)
  • #345
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    _jta_
    Przecież pisałem, że napięcie na ten silnik powinno być 84V nominlne , czyli po wyłączeniu ładowania będzie ok. 92V (akumulatory klasyczne kwasowe).
  • #346
    _jta_
    Electronics specialist
    Całkiem ładne - w zasadzie jeden taki pewnie by sobie poradził (tylko prąd w impulsie wypadałoby ograniczyć do 140..150A),
    ale lepiej byłoby użyć dwóch połączonych równolegle (i z ograniczeniem prądu do 200A) - zaoszczędzi się na radiatorze, bo
    wystarczy mniejszy, i układ będzie bardziej niezawodny, bo z dużym zapasem i prądu, i napięcia.

    Pewną niewygodą jest to, że największe MOSFET-y są chyba tylko z kanałem N (a jak są z P, to dużo droższe), więc
    do włączania "na plusie" potrzebne będzie napięcie sterujące o kilkanaście V powyżej '+' zasilania. Chyba, że można
    mieć tranzystor mocy "na minusie" - ale wtedy między układem sterującym a silnikiem jest kilkadziesiąt wolt...

    Z tego, co wyczytałem w tym temacie, zalecany przez Zbyszka silnik LEMCO pobiera kilkadziesiąt A przy typowym
    obciążeniu, więc nawet 150A to jest dużo - czy może do ruszenia z miejsca potrzebny jest dużo większy prąd?

    Jeśli ma się wybierać silnik, to myślę, że warto zwrócić uwagę na jego sprawność - ten LEMCO ma mieć około 80%;
    jeśli ma być wybór: silnik o sprawności 80% i wadze 10kG + 180kG akumulatorów, albo silnik o sprawności 90%
    i wadze 20kG + 160kG akumulatorów - to w drugim przypadku całość waży o 10kG mniej, a daje tyle samo...
  • #347
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Ty nie umiesz czytać, albo masz kłopot ze zrozumieniem.
    LEMCO ma sprawność powyżej 90%, a prądy też źle wyczytałeś (co innego toczenie się na zasięg, z co innego start pod górę).

    Te silnik od sztaplarki do jazdy potrzebuje większy prąd i np.: do dobrego ruszenia (na 1 biegu) pod górę w ruchu miejskim potrzebuje prąd nawet do 400A.
  • #348
    _jta_
    Electronics specialist
    Gdzieś trafiłem na informację o 80%, a nawet, bodajże przy mniejszym prądzie, znacznie mniej.
    Niestety, nie miałem czasu, żeby przeszukać cały temat, i sprawdzić, czy nie ma innych danych.

    400A - mam wrażenie, że on tyle nie jest w stanie pobrać... jaką wtedy powinien mieć siłę?
    To będzie moc ponad 20kW (już uwzględniając, że będą spore straty przy przeciążeniu),
    prędkość jazdy na I biegu z 5m/s, więc siła 400kG - to chyba ciężkie auto pod stromą górkę.

    Aha: LEMCO ma magnesy stałe, więc wymaga przełączania kierunku prądu, żeby mógł
    się kręcić w obie strony - albo do biegu wstecznego trzeba używać skrzyni biegów.
  • #349
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    _jta_
    Poczytaj moje strony, a wiele Ci się rozjaśni.
    Nie chodzi o jazdę z pełnym napięciem przy prądzie 400A, ale o start.
    Prąd potem spada w praktyce do 200A, lub mniej, a po równym jak już pobiera przy większym napięciu (w silniku od sztaplarki) poniżej 70A, to zdejmuje się nogę z gazu i się toczy, lub zmienia się bieg na wyższy.

    Te wszystkie silniki są dość małe (LEMCO też) i muszą mieć skrzynię biegów, trzeba biegi zmieniać, bo moment musi być dopasowany.

    Silnik do auta ze skrzynią biegów powinien mieć nominalne obroty od 2800 rpm do 4500 rpm max.

    Jak nominał będzie 1400 rpm, to prędkość max. będzie trochę mała.
  • #350
    _jta_
    Electronics specialist
    Zbyszku - już kiedyś tłumaczyłem, dlaczego twoje strony nie nadają się do czytania, poprawiłeś je?
    Dopóki nie mam od Ciebie wiadomości, że są poprawione, nie zaryzykuję zaglądania.

    200A przy 70V to 14kW, ten silnik ma być 7.5kW - takie przeciążenie powinno go spalić.
    Można (i pewnie należy, ze względu na silnik) zastosować miękki start.
  • #351
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Od startu jest elektroniczny regulator.
    Pisałem przecież, ,ze nikt nie powinien jechać na tak dużym prądzie z pełnym napięciem. Co innego start (łagodnie od zera do 400A do jakieś 40V), a co innego już dalsza jazda.
    Jeździsz tramwajem, to popatrz na parametry obok motorniczego, kiedyś było widać, teraz może też.

    Odnośnie moich stron:
    Wszyscy dobrze czytają, Ty jedyny masz jakiś kłopot (może Twój komp. ma problem).
  • #352
    vazel
    Level 2  
    Witam.

    Właśnie jestem w trakcie projektowania konwersji mojej Corsy na EV.

    Mam kilka pytań na które nie mogę znaleźć odpowiedzi.

    1. Jakie jest przeciętne zużycie energii takich aut. Zastanawiam się nad tym dobierając pojemność akumulatorów.

    2. Jakiej mocy silnika użyć. Standardowo moja corsa ma 58 Km silnik (40KW). Zastanawiałem się nad ~20KW 3 fazowym sielnikiem

    3. Chcę wstawić silnik 3 fazowy zasilany przez Falownik sterowany poprzez sterownik PLC. Ze względu na to iż silnika AC można użyć jako prądnicy i ładować nim akumulatory przy hamowaniu silnikiem. Problem w tym że na falownikach i silnikach się znam średnio. Z programowaniem PLC już lepiej. Innym problemem jest to, że nie znalazłem żadnego falownika o mocy >20KW który jest zasilany DC a boję się że zastosowanie przetwornicy zmniejszy znacząco sprawność całego układu wogóle istnieją przetwornice 3 fazowe ?

    Dlaczego takie rozwiązanie ? Chcę zrezygnować całkowicie ze skrzyni biegów i dać napęd bezpośrednio na koła ( no może jakaś stała przekładnia). Chcę zaprogramować PLC w taki sposób aby pedałem gazu nie sterowało się bezpośrednio obrotami silnika tylko przyśpieszeniem pojazdu.

    Problem mam tylko z doborem silnika i Falownika.

    Akumulatory chcę zastosować litowe 12V 160Ah 25Kg
  • #353
    gregor_1980
    Level 14  
    Przede wszystkim to proponuje przejrzeć stronki pana Zbyszka Kopcia, tam są gotowe i sprawdzone rozwiązania, a nie błądzić po omacku.
  • #354
    _jta_
    Electronics specialist
    Mój komputer ma problem z ilością pamięci RAM - włożyłem do niego 500MB, więcej się nie da, i na twoją stronkę to za mało.
    Być może ci "wszyscy", którzy ją oglądają bez kłopotów, mają komputery z 1GB RAM-u, albo więcej - a ja mam mniejszy.

    Podziel tę twoją stronkę na mniejsze kawałki, najlepiej jakoś tematycznie, to będzie dla wszystkich wygodniejsza do czytania.
    Bo tak, jak ją zrobiłeś, wszystko na kupie, bez ładu i składu, to twoja stronka najbardziej kojarzy się z wysypiskiem śmieci. :(
  • #355
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Moje strony mają po ok. 3 mega, bo nie stać mnie na zapłacenie zbyt dużego transferu.
  • #356
    _jta_
    Electronics specialist
    Jak podzielisz stronę - choćby nie będziesz na wejściu ładować całej wielkiej galerii zdjęć -
    to i transfer będzie mniejszy, przecież nie każdy będzie chciał oglądać wszystkie zdjęcia!
    A nawet jak ktoś zechce je zobaczyć, to nie za każdym razem, kiedy zagląda na twoją stronę.
  • #357
    vazel
    Level 2  
    Przejrzałem całą stronę pana Zbyszka, naprawdę spora kopalnia wiedzy. Jestem pełen podziwu dla jego dokonań. Jednak wszystkie te projekty bazują o silniki DC. Zdaję sobie sprawę, że to dużo ułatwia sprawę jednak wiąże się też z pewnymi ograniczeniami. Chcę podejść do tematu od innej strony sprawdzić wszystkie za i przeciw i wtedy zdecydować nad sposobem rozwiązania problemu.
  • #358
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Te efektyy końcowe są na DC, bo ten napęd jest lepszy. Ma większą sprawność, rozsądne koszty, prostsza konstrukcja, najmniejsze gabaryty i najmniejsza waga.
    Ale jak ktoś ma kasę na powtarzanie mojej drogi do tych wniosków, to może ją powtórzyć.
    Ja za moje doświadczenia zbudował bym wielki dom i to ekstra wyposażony.
  • #359
    _jta_
    Electronics specialist
    Może ktoś inny potrafi posłużyć się rozumowaniem, żeby ocenić, co jest lepsze, a co gorsze, zamiast wszystkiego próbować?
    Na myślenie nie trzeba dużo kasy, zwłaszcza jak ma się blisko bibliotekę, i można chodzić pieszo, bez wydawania na dojazdy.
  • #360
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Ja kiedyś dużo czytałem, potem wszystko wypróbowałem (bo często trudno uwierzyć), a ostatnie najlepsze wyniki i sukcesy ogłaszam wszystkim.