Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Fiat 126p- napęd elektryczny

Piotr3 01 Lis 2005 16:10 302839 1022
  • #91
    gzeho.p
    Poziom 14  
    Zalezy jak stare są te akumulatory, jesli byłyby to np. samochodowe aku wymieniane przepisowo co dwa albo trzy lata, to pewnie byłyby jak nowe :D, i daloby sie je latwo nareperowac:D

    Nie wydaje mi sie żeby uzycie tego magnetycznego silnika było możliwe, bo ten z wiatraka jest malutki pewnie, a żeby zrobić wiekszy to potrzeba pewnie takich silnych magnesów ze za ich cena mozna kupić kompletne auto elektryczne :cry:

    Pozdrawiam
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • #92
    Vein
    Poziom 22  
    gzeho - wiem ze z wentylatora bylby "troche" za slaby, ale mozna by bylo przynajmniej sie temu przyjzec, jak jest zbudowane, jak wyglada elektronika (pewnei elektronika bylaby w "kropelce" tzn pod czarnym plastykiem) itp :] magnesy neodymowe nie są tekie drogie, ale wprawdzie zeby dostać takie by uzyskać 10 kW to troche by kosztowało :P no niewazne... teraz jestem bardziej zainteresowany akumulatorami :P bo jak widze na przykładzie, silniki nie są takie trudne do zdobycia, wystarczy być odpoweidnio często na złomowiskach, i za 100-200 zł mozna dostać silnik ze sztaplarki albo melexa....

    ps. interesujacy jesat ten silnik spalinowy z twojego avatara, ale zalozylbym sie ze drgania spowodowane udeżeniami tych wirujących tłoków by go rozwaliły dosć szybko :P
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • #93
    gzeho.p
    Poziom 14  
    Vein napisał:

    ps. interesujacy jesat ten silnik spalinowy z twojego avatara, ale zalozylbym sie ze drgania spowodowane udeżeniami tych wirujących tłoków by go rozwaliły dosć szybko :P


    Te tłoki sie nie uderzaja one tylko sie zblizaja do siebie tak jak w normalnym silniku, i to jest jeden z głównych plusów tego silnika zadnych drgań :-). Ktoś miał taki produkować ale wynikły jakieś problemy, wydaje mi sie ze chodzi o uszczelnienie i a taką dziwną przekładnię przez którą są te tłoki ze sobą polaczone(To są takie 'jajowate' tryby).

    Gdzieś wczesniej był link do tego silnika magnetycznego i tam jest opisane jak dziala i byly tam zdjecia innych wiekszych prototypów. Wydaje mi sie że nawet gdyby dostać taki silnik to i tak by sie niezabardzo skapowało jak on dziala :-) Bo tu chodzi głównie o rozkład pól magnetycznych odpowiednie umiejscowienie biegunów magnetycznych względem siebie. a to trudno gołym okiem zauwarzyć :-)

    Pozdrawiam
  • #94
    Vein
    Poziom 22  
    dziiwne... biegunowość można bardzo łatwo sprawdzić, używając szkolnego magnesu (z oznaczonymi biegunami :P ) ale i tak to bylo by bezsensowne... dzisiaj zrezygnowalem z budowy samochodu elektrycznego, a dlaczego ? pieniążki... jestem studentem, narazie nie mam pracy i kassy na takie projekty... na jeden sie znajdzie (swap silnika do fiata 125p) ale nie na elektryka...
  • #95
    gzeho.p
    Poziom 14  
    Biegunowość to najmniejszy problem...

    Ja też chętnie bym sobie zbudował poeksperymentowal, ale też tylko biedny student jestem :-)

    Pozdrawiam
  • #96
    marek_Łódź
    Poziom 36  
    gzeho.p napisał:
    Vein napisał:

    ps. interesujacy jesat ten silnik spalinowy z twojego avatara, ale zalozylbym sie ze drgania spowodowane udeżeniami tych wirujących tłoków by go rozwaliły dosć szybko :P

    Te tłoki sie nie uderzaja one tylko sie zblizaja do siebie tak jak w normalnym silniku, i to jest jeden z głównych plusów tego silnika zadnych drgań :-). Ktoś miał taki produkować ale wynikły jakieś problemy, wydaje mi sie ze chodzi o uszczelnienie i a taką dziwną przekładnię przez którą są te tłoki ze sobą polaczone(To są takie 'jajowate' tryby).
    Oprócz uszczelnienia "tłoków" faktycznie głównym problemem są te eliptyczne "koła" zębate, a w tym spore (oscylujące) naprężenia na zębach. Wszystkim zainteresowanym nietypowymi silnikami spalinowymi polecam linki:

    http://www.keveney.com/
    http://www.izoling.pl/silnik/index.html
    http://www.ndw.v.pl/art.php?nr=643
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Wo%C5%BAniaka
  • #97
    szpieg_fm
    Poziom 10  
    ok ja sie biore do roboty w zaciszu garazu posiadam 4 silnik trakcyjne od melexa maluszek mazymalnie wybebeszony czyli odciazony teraz podłanczam nowa instalacje i silniki na tylne koła z przednimi byłby problem ze skalibrowaniem mocy silników jak skoncze to zamieszcze tu pełna recenzje co i jak . Aha akumulatory tez beda Trakcyjne od Melexa
  • #98
    gzeho.p
    Poziom 14  
    Czekamy na wyniki :-)

    Pozdrawiam i 120 km/h :-)
  • #99
    Qiubiac
    Poziom 18  
    Po co zajmować się maluchem lepiej Stara :D na panele słoneczne i jeszcze soczewkami skupiającymi go okleić ze 2 silniki pradu stałego i już mamy klimatyzacje w naszym Starze.... napędem zajmiemy sie później po podpisaniu umowy z elektrownią:D
  • #100
    szpieg_fm
    Poziom 10  
    Qiubiac napisał:
    Po co zajmować się maluchem lepiej Stara :D na panele słoneczne i jeszcze soczewkami skupiającymi go okleić ze 2 silniki pradu stałego i już mamy klimatyzacje w naszym Starze.... napędem zajmiemy sie później po podpisaniu umowy z elektrownią:D

    Maluchem dlatego ze jest dosyć lekki po odchudzeniu doszłem do 100Kilo ama buda tyle z kołami wazy oczywiście kabrio zrobione nadkola z włukna szklanego tak samo przednia maska . Przerobiony został tez czały układ elektryczny . Zamiast zarówek zostały zamontowane diody LED super jasne mam jeszzcze problem z lampami pozycyjnymi , niemoge wygenerować odpowiedniej mocy swiatła miska odblaskowa wypolerowana na wysoki połysk , ale i tak brakuje jeszcze mi 20% . Po nowym roku dostane jeszcze funduszy to wszystko dopracuje na ostatni guzik i zrobie sesje zdjęciowa . Ps. na [rzednie koła zostana zamontowane alternatory poprzez paski pedne wienc moze uda sie zrobić zeby nietrzeba było doładowywać zbyt czesto akumulatora . ps.2 z tymi panelami słonecznymi to wcale niezły pomysł na allegro sa do kupienia wienc mugł bym je wykorzystać do doładowywania akumulatora pomocniczego .
  • #101
    rudzik6
    Poziom 14  
    szpieg_fm napisał:
    Qiubiac napisał:
    Po co zajmować się maluchem lepiej Stara :D na panele słoneczne i jeszcze soczewkami skupiającymi go okleić ze 2 silniki pradu stałego i już mamy klimatyzacje w naszym Starze.... napędem zajmiemy sie później po podpisaniu umowy z elektrownią:D

    Maluchem dlatego ze jest dosyć lekki po odchudzeniu doszłem do 100Kilo ama buda tyle z kołami wazy oczywiście kabrio zrobione nadkola z włukna szklanego tak samo przednia maska . Przerobiony został tez czały układ elektryczny . Zamiast zarówek zostały zamontowane diody LED super jasne mam jeszzcze problem z lampami pozycyjnymi , niemoge wygenerować odpowiedniej mocy swiatła miska odblaskowa wypolerowana na wysoki połysk , ale i tak brakuje jeszcze mi 20% . Po nowym roku dostane jeszcze funduszy to wszystko dopracuje na ostatni guzik i zrobie sesje zdjęciowa . Ps. na [rzednie koła zostana zamontowane alternatory poprzez paski pedne wienc moze uda sie zrobić zeby nietrzeba było doładowywać zbyt czesto akumulatora . ps.2 z tymi panelami słonecznymi to wcale niezły pomysł na allegro sa do kupienia wienc mógł bym je wykorzystać do doładowywania akumulatora pomocniczego .


    i jak postępy? :)
  • #102
    Alcatraz
    Poziom 11  
    Witam i odkopuje :D

    A wiec po pierwsze jak ida prace nad projektem ??

    Moim zdaniem silniki elektryczne trojfazowe w gwiezdzie z falownikiem najlepszy pomysl procz kosztow. a co do falownikow czterocwiartkowym ktos probowal tam jest odzysk podczas hamowania?? chcialbym cos wiecej sie dowiedziec na ten temat.

    A co do F 126p ma ktos kompletny schemat elektryki?? Prosilbym.
  • #103
    marucha79
    Poziom 13  
    Mam jakieś schematy 126p, tylko musiałbym zeskanować - są oddzielne dla "standard", "FL", "E", EL". W razie czego służę.
  • #104
    Alcatraz
    Poziom 11  
    marucha79 :) byl bym wdzieczny bardzo jak bys mi podeslal te schemaciki do maluszka jak bedziesz mial czas wyslij je pod adres quato1985(malpa)interia.pl dzieki z gory ale jak bys mogl to tak szybciej :) ale nie zabieram czasu :P

    Pozdrawiam Patryk
  • #107
    gzeho.p
    Poziom 14  
    Z czegoś konkretnego, czy po prostu ci wesoło ( wiosna, ciepło, amfa itp....)
  • #109
    marucha79
    Poziom 13  
    Witam Panie Zbigniewie, kiedyś do Pana pisałem, ale jakoś tak wyszło że kontakt się urwał. Widziałem, że wziął się Pan za przeróbkę Szaradki na żelówkach i silniku Perm Motor - na jakim etapie są prace, bo autko dość wdzięczne do przeróbek, tylko czy wykorzystanie aż 100 akumulatorów nie odbije się na trwałości układu zasilania?
  • #110
    Zbyszek Kopeć
    Poziom 26  
    Małe akumulatorki to dobry pomusł, bo tanie. Ale przy moich pomysłach, przy kolejnych przekładaniach, jest z nimi za dużo roboty no i dużo kabli.
    Na tym silniku CHARADE ładnie jeździ, trochę przeciążałem ją na próbach i spaliłem 3 wirniki. Jednak jest ciężka, gdyby wstawić akumulatory litowe, to byłby gites. Zamówiłem takie, ale brak mi kasy i mam trudności z kredytem. Teraz kupiłem dwa silniki E-Tek z USA i je zamontuję do CHARADE. Są podobne do Perm-Motor, ale dwa razem są tańsze i razem wytrzymają większe przyspieszenia.
  • #111
    marucha79
    Poziom 13  
    A te 2 silniki ma Pan zamiar dać przez skrzynię biegów, czy bezpośrednio na koła? A swoją drogą mogę tylko podziwiać za wytrwałość, tym bardziej że to i czaso- i kosztochłonna zabawa. Jak dla mnie barierą są koszty, choć takie pomysły ciągle chodzą mi po głowie, ale zacznę od ukończenia e-roweru na dobry początek.
  • #112
    Zbyszek Kopeć
    Poziom 26  
    Koszty doświadczeń są wysokie. Elektryczną TOYOTĄ zrobiłem ponad 100 tyś. km., koszt energii-prądu elektrycznego wyniósł 2 gr./1 km. OC mniej niż za MALUCHA, odpadły koszty: benzyny, płynów silnika benzynowego, remontów alternatora i rozrusznika, koszty chłodnicy itp... W sumie się opłaciło, a jaka radocha i czysto oraz ekologicznie. Gdy ruszałem pod górę, to ludzie krzyczeli, że samochód odjeżdża (stacza się), dopiero później docierało do nich, że to pod górę.
  • #113
    rudzik6
    Poziom 14  
    Zbyszek Kopeć napisał:
    Małe akumulatorki to dobry pomusł, bo tanie. Ale przy moich pomysłach, przy kolejnych przekładaniach, jest z nimi za dużo roboty no i dużo kabli.
    Na tym silniku CHARADE ładnie jeździ, trochę przeciążałem ją na próbach i spaliłem 3 wirniki. Jednak jest ciężka, gdyby wstawić akumulatory litowe, to byłby gites. Zamówiłem takie, ale brak mi kasy i mam trudności z kredytem. Teraz kupiłem dwa silniki E-Tek z USA i je zamontuję do CHARADE. Są podobne do Perm-Motor, ale dwa razem są tańsze i razem wytrzymają większe przyspieszenia.


    Witam serdecznie, Panie Zbyszku zapraszam do Olsztyna, gwarantuje nocleg i całonocne ładowanie akumulatorów, chciałbym pogadac, prosze naprawde do mnie przyjechac, bedzie Pan miał przy okazji test w trasie, bo chyba tak daleko to nie miał Pan zasięgu...A ja chciałbym zobaczy Pana silniki, sam planuje zakup dwóch takich, szkoda, że nie wiedziałem, chyba kupno razem byłoby tańsze , ja chciałem aby mi rodzina wysłała jako prezent ( że niby to do odkurzacza;)) aby cło było jak najmniejsze:)
    Chciałbym przerobic taki fajny samochodzik fiat x1/9 jest lekki, dosy tanio mozna kupic bez silnika ( ok 2000 zł)..i dosyc kultowy, ma też mały
    Cx, duzo miejsca na silniki i akumulatory, no i cabrio;)
    Chcę zastosowac dwa silniki etek bez skrzyni biegów i mech. róznicowego. Jego role będą pełnic sterowniki silników i mikrokontroler.
    Eksperymentuję tez z silnikami BLDC (inspiracją modelarze), myslę o 4 silnikach o mocach ok 2-3 kW, gdzie sterowniki nie beda zbyt skomplikowane ( jestem elektronikiem).
    I jeszce raz zapraszam do Olsztyna ( podolsztyńska wieś) ..prad i spanie za darmo :)...prosze to dla mnie zrobic

    pozdrawiam

    Wiesiek

    Tak wiec proszę o odpowiedź na forum, albo prywatnie, i czy ewentualnie moge do Pana zadzwonic?
  • #114
    Zbyszek Kopeć
    Poziom 26  
    Wykonanie mechaniczne z czterema silnikami, każdy na jedno koło jest dość trudne. Przeróbki mechaniczne radzę ograniczyć do minimum. Do tego kłopoty z zarejestrowaniem.
    Reszta w liście E-mailem.
  • #115
    rudzik6
    Poziom 14  
    Zmiana koncepcji:) Mam juz dwa silniki DC bułgarskie 4kW/22V każdy.
    Zasile je 36V i kazdy bedzie napędzał dwa jednakowe mechanizmy róznicowe od malucha/cinquocento . Napęd na wszystkie cztery koła.

    pozdrawiam

    Wiesiek
  • #116
    Artur23o
    Poziom 11  
    Rozwiazanie na najlepszy silnik juz jest, okazuje sie ze najlepszym i najtanszym silnikiem do napedu Fiata 126p jest silnik o nazwie

    etek motor

    http://www.psnw.com/~jmrudholm/etekoutboard.html

    15 HP Peak, 8 HP continuous.
    -Voltage........................12-50 VDC
    -Max Nonload Current.....6 AMP.
    -Max Nonload Speed........3600 RPM.
    -MIN Nonload Speed.........3300 RPM.
    -Min Speed at 160 Lbln.....3200 RPM.
    -Max Current at 160 Lbln...150 AMPS.
    -Shaft Size .......................1 3/4" x 7/8".
    -Voltage Constant: 72 RPM per volt.
    -Torque Constant: 1.14 in lbs/Amp.
    -Continuous Current: 300 A 30 Sec.
    -Weight: 20.8 lbs.
    -Motor Diameter: 7.91"
    -Motor Length: 5.64"
    -Shaft Diameter: 7/8"-3/16" Keyway
    - 50% smaller and 20% lighter (only 22.3 lbs.) than a competitive electric motor - high power to weight

    Silnik o bardzo duzej mocy i niewielkiej wadze na napiecie 48 V DC
    Silnik nowy taki mozna kupic za 1500 zl pewnie za uzywke o wiele mniej
  • #118
    Zbyszek Kopeć
    Poziom 26  
    Nowy silnik elektryczny jest tańszy od nowego silnika spalinowego, warto zainwestować.
    Do MALUCHA E-tek się nie nadaje (za słaby), może by nadał się PermMotor PMG-132 (obroty ma w przeciwną stronę), najlepszy jest LEMCO LEM-200-D135.
    http://www.samochodyelektryczne.pl
  • #119
    rudzik6
    Poziom 14  
    A ile ten silnik kosztuje?
    Panie Zbyszku, napisałem do pana na pana stronie....gsiega gosci

    Wiesiek
  • #120
    eP
    Poziom 27  
    Cytat:
    Wysłany: 21 Wrz 2006 20:09 Temat postu: Re: Fiat 126p- napęd elektryczny

    --------------------------------------------------------------------------------

    Nowy silnik elektryczny jest tańszy od nowego silnika spalinowego, warto zainwestować.
    Do MALUCHA E-tek się nie nadaje (za słaby), może by nadał się PermMotor PPMG-132 (obroty ma w przeciwną stronę), najlepszy jest LEMCO LEM-200-D135.
    http://www.samochodyelektryczne.pl


    Panie Zbyszku pisze Pan ze Etek sie nie nadaje. Z tego co wyczytalem szukajac informacji o tym silniku to wykonywany jest on w dwoch wersjach na 60A pradu ciaglego w obudowie zamknietej i na 150A pradu ciaglego w otwartej.
    Czy ma Pan na mysli ta pierwsza wersje czy obie ?
    http://www.specialtyvehiclesonline.com/eprints/briggsandstratton.htm
    Cytat:
    Today, two versions of the motor are manufactured. One is an enclosed version that operates at 60 Amps continuously and 325 Amps intermittently at 48 Volts. An open version of the motor operates at 150 Amps continuously at 48 Volts, nearly 10 hp in a package 8 inches in diameter and 6 inches deep.


    Mam jeszcze dwa pytania:
    ile energii pobiera taki pojazd elektryczny na 100 km jadac np. z predkoscia 60 km/h - a ile w ciagu godziny przy predkosci 40 km/h ? - to jedno
    A drugie czy probowal Pan napedzac samochod wiecej niz jednym silnikiem DC zasilanymi synchronicznie ? - tzn tak ze ich kontrolery pracowaly na tej samej czestotliwosci lecz pobieraly prad z akumulatora w roznych okresach cyklu tzn z odpowiednim przesunieciem fazowym ?

    Z tego co Pan pisze to raczej nie oszczedza Pan na gazie/przyspieszeniu i wydaje mi sie ze to moze byc glowna przyczyna szybkiego rozladowywania sie akumulatorow w polaczeniu z obciazaniem ich silnikiem DC zasilanym jednofazowo ( duza amplituda pradu obciazenia).

    pozdrawiam