Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik elektryczny z auta - szukam

sokmarcin 30 Aug 2009 14:25 11449 33
  • #31
    kybernetes
    Level 39  
    sokmarcin wrote:
    Choziaż jeden fakt mnie zainteresował :) podobno silnik od wentylatora od golfa III 2.8 ma 450W, a od golfa III 1.9TD ma 250W i podobno są to dane z katalogu. Czy może to ktoś potwierdzić? Mnie się wydaje to troche niemożliwe...


    Nowsze samochody z jednym wentylatorem, silnikiem duzej mocy i klimatyzacja miewaja takie moce silnikow wentylatorow chlodnicy i jest to normalne. Przy tym rozpietosc mocy w jednym modelu potrafi byc dosc znaczna, w zaleznosci od wyposazenia pojazdu - wiec nalezy wiedziec co sie szuka.



    Przy stosowaniu takich duzych, polkilowatowych silnikow trzeba pamietac, ze pobieraja one bardzo duzy prad rozruchowy (do kilkuset amper) a ze wzgledu na "oszczednosc" konstrucji - przeciezone latwo sie pala. Poniewaz sa to silniki wzbudzane magnesami, wiec jako "rozruch" trzeba traktowac caly zakres pracy pomiedzy zerem a obrotami znamionowymi dla danego napiecia. Przy napedzie smigla wentylatora ten okres rozruchu jest minimalny (1-2 sek.),silnik musi tylko pokonac moment bezwladnosci smigla i rozpedzic je do wysokich obrotow, inaczej wyglada sprawa kiedy taki silnik napedza pojazd. Wtedy jego praca to naprzemienne cykle przyspieszen i hamowan. Silnik wzbudzany magnesami to w zasadzie silnik rownolegly a jako taki ma "twarda" charakterystyke obrotow. Dlatego nalezaloby zastosowac rezystory rozruchowe ograniczajace napiecie (jak swego czasu w tramwajach) - np. zalaczane przekaznikami i dosc spory bezpiecznik dlaograniczenia pradu maksymalnego. Taki uklad pelni jednoczesnie funkcje "elektrycznej skrzyni biegow". Straty mocy w zastosowaniu, o ktorym koledzy pisza nie beda chyba mialy tak wielkiego znaczenia. Mozna tez uzyc przetwornicy elektronicznej, co jednak, ze wzgledu na konieczny duzy amperaz, nie bedzie tanie. Nalezy tez zastanowic sie nad chlodzeniem silnika - oryginalnie jest ono wymuszone (specyficzna konstrukcja wewnetrznej powierzchni smigla wentylatora powoduje "przeciaganie" powietrza przez silnik).

    W internecie troche informacji na ten temat mozna znalezc na stronie : "Porady dla osób pragnących zbudować pojazd elektryczny lub hybrydowy", jak rowniez na stronie Odnośniki dla zainteresowanych budową pojazdów elektrycznych małej mocy. No i oczywiscie jakis podrecznik elektrotechniki.

    Pozdrawiam
  • #32
    fidzio
    Level 11  
    Temat wskazany przeczytałem, rozjaśniło mi się. Zabrałem się do pracy jednak po rozebraniu prądnicy natrafiłem na pierwszy kłopot - śruby mocujące nabiegunniki są tak zapieczone że odkręcenie ich chyba graniczy z cudem. W ostateczności rozwierce ją ale chciałbym tego uniknąć - czy macie może jakieś patenty na odkręcanie takich śrub?
  • #33
    sokmarcin
    Level 20  
    WD-40 i zostawić na noc, jak nie pomoże to palnik, później to zostaje już tylko szlifierka kątowa/wiertarka (co kto lubi ;)
  • #34
    fidzio
    Level 11  
    hmm "wóde" nie pomogło, za to pomogła niezawodna wiertarka :)