Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xantia 1.9td wentylatory chłodnicy nie wyłączają się

Buba44 21 Mar 2010 12:11 10784 9
  • #1
    Buba44
    Level 13  
    Witam,
    od srogiej zimy mam problem z wentylatorami chłodnicy w mojej XII 1.9TD.
    Objawy są takie że po przekręceniu kluczyka zanim jeszcze zagrzeje świece żarowe wentylatory już się rozkręcają na maksymalnych obrotach! zimą był koszmar z zapalaniem teraz jest cieplej to da się odpalić.
    Podłączałem nowe czujniki ze sklepu do przewodów nic się nie zmieniło cały czas po przekręceniu kluczyka wentylatory na max obrotów.

    są trzy czujniki niebieski, brązowy i zielony, z Haynesa wynika że zielony jest do dozowania dawki paliwa, niebieski jest od wskaźnika temperatury silnika na pulpicie a brązowy jakoś tak opisali że nie wiadomo o co chodzi. Odłączając niebieski faktycznie wskazówka temperatury od razu leci w dół wiec czujnik jest ok i obwód też. Zielony jak odłączam to nic się nie dzieje wiec pewnie jest od dawki paliwa i bez gazu nic sięnie zmienia.
    Dziś zmierzyłem napięcie jakie idzie na czujnik brązowy. i okazuje się że miernik pokazuje 5V ale napięcie skacze od 1V do 5V różne wartości 2,4V itd. wiec wynika z tego że to problem z jakimś stabilizatorem który zasila ten czujnik.

    Pytanie mam takie czy może ktoś zmierzyć jakie ma napięcie na czujniku brązowym u siebie w X. i gdzie jest zlokalizowany stabilizator do tego czujnika bo Haynes pisze że gdzieś w panelu z zegarami ale nic więcej nie pisze.

    I oczywiście sprawdziłem włącznik klimy... nic nie zmienia czy włączona czy wyłączona ;).
    później wrzucę fotki silnika i schematów z Haynesa, ale niestety nic z nich nie wynika.
    No i jak wyjmę przekaźniki to wentylatory się zatrzymują :)
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    wergilek
    Level 14  
    Odłącz wtyk od presostatu od klimy Jest on na cieńszej rurce od klimy za skraplaczem [chłodnicą]
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    Tommi029
    Level 17  
    O ile pamiętam jest on (bitron) pod lewym przednim reflektorem.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Buba44
    Level 13  
    witam,
    Rozkręciłem kawałem auta wokoło leflektora od strony kierowcy i znalazłem takie ustrojstwo jak na zdjęciu.
    Citroen Xantia 1.9td wentylatory chłodnicy nie wyłączają się
    Jak ten Biton ma wyglądać?
    - sprawdzone jest to moduł od automatycznej skrzyni biegów.

    drugie zdjęcie to gdzie to ustrojstwo się znajduje :) pod półką akumulatora.
    Citroen Xantia 1.9td wentylatory chłodnicy nie wyłączają się


    trzecie zdjęcie to lokalizacja i wygląd dwóch czujników temperatury, niebieski to wskaźnik na zegarach, brązowy to ten co odpowiada za pracę wentylatorów.
    zmierzy mi ktoś jakie ma na nim napięcie?
    Citroen Xantia 1.9td wentylatory chłodnicy nie wyłączają się

    no i wrzucam jeszcze schemat z Haynesa do XII po 98.
    Citroen Xantia 1.9td wentylatory chłodnicy nie wyłączają się

    aha moja XII jest w automacie i z ABS i klimą, wiec coś może się różnić niż normalnie, kiedyś miałem XII bez automatu i ABSu i nie miałem tego ustrojstwa ze zdjęcia...

    i jeszcze dwa linki do podobnych problemów na formu cytrynki ale jakoś słabo z rozwiązaniem.
    co jest tam podane to to że ten brązowy czujnik jest termistorem czyli zmienia się jego rezystancja. zmierzyłem u siebie i wygląda bardzo dobrze od 2,2k Ohm poniżej 60 stC do 2,5kOhm jak troszeczkę się podgrzał silnik. powyżej 60 stC.
    http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=51384
    http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules...644&viewmode=flat&order=&type=&mode=0&start=0
  • #7
    Buba44
    Level 13  
    georgesgr wrote:
    Chyba masz racje, Tommi. Teraz mi sie przypomina. Zreszta w innych to nie na prawej, lecz lewej podluznicy jest on montowany.
    Buba,
    Zalaczam schemat z peug306, ale to to samo. Sprawdz okablowanie czujnika 8080 (piny 7 i 14 na bitronie 8010). Czyjnik jest typu PTC. Przy otwartym obwodzie (urwany kabel lub odlaczony czujnik) wentylatory chodza na maximum. Jesli okablowanie jest dobre, zrob zwarcie na czujniku. Jesli wentylatory sie nie zatrzymaja, to bitron do wymiany.
    Pozdrawiam, Georges


    Trzymajmy się określeń strona kierowcy, strona pasażera a będzie wiadomo czy to lewa jak stoję przodem do auta czy prawa gdy tyłem ;)

    schemat wygląda identycznie jak ten z Hynesa tylko wiecej dodatków dodali.

    To co zmierzyłem na wtyczce brązowej czujnika - obojętnie czy odłaczony czy podłączony to te pływające 5V, na jednym z przewodów, nie pamiętam który ale jeden był masą a drugi miał ten pływający sygnał także względem masy samochodu.
    Czujnik jest ok oporność się zmienia wraz z temperaturą.
    Obwód dla procesora wygląda na otwarty dlatego wentylatory chodzą na max cały czas. Dlatego pytam o napięcie jakie tam jest podawane na czujnik czy jest to 12V? czy 5V to sobie podłączę ze źródła zewnętrznego i sprawdzę skoro zasilenie czujnika pływa. 1V-5V.
    Nie próbowałem zwierać, skoro czujnik jest ok. to obawiam się że coś może sieknąć gdy dostanie max prąd.

    Dodano po 22 [minuty]:

    wergilek wrote:
    Odłącz wtyk od presostatu od klimy Jest on na cieńszej rurce od klimy za skraplaczem [chłodnicą]


    A w czym to miało by niby pomóc?
    Btw odłączyłem wentylatory nadal się włączają po przekręceniu kluczyka. :)
  • Helpful post
    #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    Buba44
    Level 13  
    Zwarłem najpierw przez rezystor 1kOhm, później bez i nic się nie zmieniło.
    dzięki za zdjęcie, niestety nigdzie tego ustrojstwa nie widziałem, właśnie się rozpadało wiec poszukiwania zostawię na później, ważne że wiem czego szukam!

    Tak patrzę na rysuken i mogę mieć gdzieś tego Bitona z mojej starej XII :)

    o i proszę wśród złomu z mojej starej XII jest i poszukiwany moduł. przynajmniej tak wygląda na zdjęciu, teraz tylko jak tu przejechać 500 km na wyjących wentylach!

    http://picasaweb.google.pl/jakub.szalatkiewicz/Xantia19td1998NaCzesci#5332057098117048194

    BTW może ktoś coś potrzebuje :) to zapraszam

    Ha! znalazłem na jednym ze zdjęć gdzie ten bitron jest jeśli to to! niech służy innym którzy będą szukać.

    Citroen Xantia 1.9td wentylatory chłodnicy nie wyłączają się
  • #10
    Buba44
    Level 13  
    Cieplej się zrobiło i się bitron sam wziął i naprawił. uwielbiam to auto... wrrr. ale i tak będę woził ze sobą tego drugiego jakby mu się odwidziało. :) dzięki za pomoc.

    Pochwaliłem i co ... i dziś jak było 6 st rano to znów wentylatory na maxa. nie chwalić.. ;)

    Tak jak jest na zdjęciu powyżej rozebranej Xantii na pierwszym planie Bitron siedzi, zakryty jest pasem przednim i niemożliwy do wyciągnięcia bez jego odkręcenia. Ale wtyczkę da się wyciągnąć i podłączyć drugi moduł bez jego przykręcania. od razu wszytko zaczęło działać tak więc wina była w tym właśnie module i po jego wymianie wszystko działa.

    zmierzyłem napięcie na brązowym czujniku temperatury wody chłodzącej i chwilę po właczeniu silnika było 1,995 V DC, więc te zmienne i niestabilne napięcie co wcześniej mierzyłem było wynikiem uszkodzenia tegoż modułu. a jak jest sprawny to napięcie jest jak powyżej, stabilne i pomału rosnące wraz ze wzrostem temperatury silnika.
    Przyda się ta informacja na przyszłość innym którzy będą chcieli diagnozować podobne usterki.
    Jak coś potrzeba jeszcze pomierzyć czy porobić zdjęcia to dajcie znać odwdzięczę się za Waszą pomoc. Jeszcze raz dzięki.