Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

21 Mar 2010 17:03 13368 28
  • Poziom 11  
    Wczoraj jak wstawiłem pranie to pralka włączyła się normalnie, pochodziła kilkadziesiąt minut i po chwili było słychać dziwne dźwięki z pralki po czym wystrzelił mi bezpiecznik w domu. Po załączeniu bezpiecznika pralka już się nie włącza, tak jakby nie dostawała zasilania. Rozebrałem pralkę aby rzucić okiem czy coś widać co mogło się spalić.
    Po sprawdzeniu włącznika miernikiem załącza się między 1-2 a 3-4 (więc widać na to że jest sprawny)

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    Zasilanie 220V przychodzi i wychodzi z tego dużego (chyba) kondensatora

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    Następnie wyjąłem programator MINISEL 800 i od razu było widać że jest przepalona ścieżka

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    którą zlutowałem cieniutkim drucikiem ale po podłączeniu pralki dalej się nie uruchamia. Wyczytałem na forum w innym poście aby sprawdzić silnik (nie wiem jak się go sprawdza) wiem tylko że po sprawdzeniu miernikiem dwóch przewodów podłączonych do silnika jest przejście między nimi.

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    Następnie odłączyłem wtyczkę od silnika myśląc że jeżeli jest spalony i robi jakieś zwarcie to po włączeniu pralki może zapali się chociaż dioda
    (nie śmiejcie się jeżeli robię głupoty ale nie jestem żadnym fachowcem :D ) ale nic z tego. Pralka dalej się nie włącza.

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    Pisał jeszcze ktoś aby sprawdzić jakieś zabezpieczenie zamknięcia drzwiczek pralki ale nie wiem w jaki sposób.

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    Poczytałem troszkę forum i znalazłem zdjęcie mojego programatora

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    na którym widać zwężenie ścieżki w miejscu w którym u mnie się przepaliła.
    Może jakaś częsta usterka ?

    Proszę o pomoc co mogło ulec uszkodzeniu w/w pralce bo na dzień dzisiejszy nie stać mnie aby zakupić nową :cry:
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 18  
    sprawdź po przewodach czym sterował moduł od przepalonej ścieżki ( grzałka ,wyłącznik drzwiczek , silnik)
  • Poziom 11  
    Witam!
    Trzeba sprawdzić dwie rzeczy ,blokadę i pompę spustową .
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 11  
    jogi1966 napisał:
    sprawdź po przewodach czym sterował moduł od przepalonej ścieżki ( grzałka ,wyłącznik drzwiczek , silnik)


    przewód od spalonej ścieżki idzie do silnika
    na piąty wtyk w złączu (drugi biały przewód od dołu)
    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    piłkarz napisał:
    Witam!
    Trzeba sprawdzić dwie rzeczy ,blokadę i pompę spustową .


    a jak je sprawdzić ?
    czy można prosić o jakiś opis za co z góry bardzo dziękuję?
    bo nawet nie wiem dokładnie która to jest pompka spustowa :(
  • Specjalista AGD
    Ten styk prowadzi do szczotek.Wykręć szczotkotrzymacz a okaże się,że szczotki chyba już się skończyły.
  • Poziom 11  
    Aby sprawdzić pompę to należy miernikiem sprawdzić uzwojenie natomiast blokadę to zdjąć 2 grubsze przewody i przy włączonej pralce zewrzeć je jeśli pralka zadziała będzie oznaczało że problem jest w blokadzie. Zacznii od pompy ardo tak mają że nawet luźne przewody na pompie robią problem.
  • Poziom 11  
    jeżeli chodzi o pompkę spustową to czy to właśnie jest ona ?

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    bo jeżeli tak to właśnie z niej też dochodzi jeden przewód do spalonej ścieżki
    Po odłączeniu przewodów z pompki i sprawdzeniu miernikiem na złączach pokazuje mi że ma niecałe 200 Ω

    axxx napisał:
    Ten styk prowadzi do szczotek.Wykręć szczotkotrzymacz a okaże się,że szczotki chyba już się skończyły.


    dzięki wszystkim za zainteresowanie i za poświęcenie chwili czasu
    axxx@ postaram się wykręcić tego szczotkotrzymacza aby sprawdzić również te szczotki ale jeszcze nie wiem jak :)

    EDIT
    niestety nie wiem jak je wykręcić a nie chce czegoś zepsuć, czy można prosić o pomoc jak się do tego zabrać
  • Specjalista AGD
    Wkrętak krzyżak i dwa wkręty do wykręcenia i po mecyjach:D
  • Poziom 11  
    axxx napisał:
    Wkrętak krzyżak i dwa wkręty do wykręcenia i po mecyjach:D


    a szczotkotrzymacz to jest ten do którego wchodzi niebieski przewód czy ten do którego wchodzą dwa białe, brązowy i czarny przewód ?

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Dzięki za odp. Szczotki na moje oko wyglądają na dobre

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.
  • Poziom 11  
    Ma ktoś może jeszcze jakeś pomysły?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Jak dla mnie powinieneś sprawdzać w następującej kolejności:
    1.Stycznik zamknięcia dzwiczek
    2.Programator(pod względem przepalonych elementów)
    3.Silnik wirnik i stojan (na wirniku nie może być przejęcia do masy)
    4.Triak
    5.Pompa
    6.Prądniczka tachometryczna
  • Poziom 11  
    Jeżeli chodzi o sprawdzenie stycznika zamknięcia drzwiczek to które przewody powinienem złączyć

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    jeżeli sprawdzam stycznik (w pozycji włączonej, przewody odłączone) miernikiem to miedzy 2 a 3 nie ma przejścia a miedzy 3 a 1 jest 1000Ω
    2 i 3 przewody są grubsze 1 jest cieńszy
  • Poziom 11  
    Dzięki wszystkim za odp.

    Po złączeniu przewodów 2 i 3 na styczniku zamknięcia drzwiczek i włączeniu pralki (przy wyjętej kostce z przewodami w silniku) dalej nie włączała się. Gdy podłączyłem wtyczkę z przewodami do silnika i włączeniu pralki znowu przepaliło ścieżkę w tym samym miejscu i dodatkowo jeszcze jedną, widać na zdjęciu

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    więc silnik robi zwarcie ?
    czy z silnikiem można coś zrobić czy tylko zostaje wymiana ?
    czy taki laik jak ja da radę go podłączyć bezpośrednio do 220 V aby go sprawdzić czy aby na pewno jest uszkodzony ?

    Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się. Pralka Ardo SE810. Nie włącza się.

    EDIT
    nie wiem czemu ale znikły dzisiaj 2 posty napisane około 18 godz. :cry:
  • Poziom 23  
    Sprawdż kostkę przewodów instalacji dochodzących do silnika , często kropla wody , która tam kapnie powoduje zwarcie między przewodami i w konsekwencji wybuchanie ścieżek modułu, wydaje mi się,że na ostatnim foto w środkowej części tej kostki widać ciemniejszy odcień świadczący o przypaleniu.
  • Poziom 13  
    Witam. Uważam z pewnością że Twoje kłopoty z pralką to programator ,chodź nie wykluczam też innych podzespołów moim zdaniem zajmij się w pierwszej kolejności przekaźnikami na tym module ,to one w pierwszej chwili załączają cykle i tam wydziela się temperatura co powoduje podpalanie się złączy, no i awarie.Każdy cykl jest załączany po przez przekaźnik, pompa , grzałka ,silnik,wirowanie.Na module radzę posprawdzać wszystkie ścieżki miernikiem które łączą się punkt z punktem mogą być mikro pęknięcia od temperatury, a także triaka i tranzystory,ostatnio miałem awarię wWhirlpoolu nie było odwirowania,,nawet pod lupą nie zauważyłem że jedna nóżka przekaźnika pod wpływem temperatury odkroiła się od ścieżki , straciłem trochę czasu ale znalazłem.Moduł w serwisie firmowym nowy ,to z założeniem około 400 stówki . Życzę powodzenia.
  • Poziom 11  
    ROBSON33 napisał:

    przepraszam nie wiedziałem, więcej to sie nie powtórzy
    basgol napisał:
    Sprawdż kostkę przewodów instalacji dochodzących do silnika , często kropla wody , która tam kapnie powoduje zwarcie między przewodami i w konsekwencji wybuchanie ścieżek modułu, wydaje mi się,że na ostatnim foto w środkowej części tej kostki widać ciemniejszy odcień świadczący o przypaleniu.

    obejrzałem wszystkie styki i nie widać aby któryś był przypalony lub mokry od wody a ten który widać na zdjęciu to jest po prostu brudny :(
    j.amator napisał:
    Witam. Uważam z pewnością że Twoje kłopoty z pralką to programator ,chodź nie wykluczam też innych podzespołów moim zdaniem zajmij się w pierwszej kolejności przekaźnikami na tym module ,to one w pierwszej chwili załączają cykle i tam wydziela się temperatura co powoduje podpalanie się złączy, no i awarie.Każdy cykl jest załączany po przez przekaźnik, pompa , grzałka ,silnik,wirowanie.Na module radzę posprawdzać wszystkie ścieżki miernikiem które łączą się punkt z punktem mogą być mikro pęknięcia od temperatury, a także triaka i tranzystory,ostatnio miałem awarię wWhirlpoolu nie było odwirowania,,nawet pod lupą nie zauważyłem że jedna nóżka przekaźnika pod wpływem temperatury odkroiła się od ścieżki , straciłem trochę czasu ale znalazłem.Moduł w serwisie firmowym nowy ,to z założeniem około 400 stówki . Życzę powodzenia.

    Mam możliwość kupić programator i silnik ale powiem szczerze że bym chciał jedną rzecz wykluczyć ze względu finansowych.
    Jak można najprościej sprawdzić sam silnik ?
  • Poziom 13  
    WITAM , Uszkodzenia silnika bywają ,ale jak silnik nie został zalany lub fizycznie nie został uszkodzony to ja bym to wykluczył uszkodzenie takie zdarza się bardzo rzadko , Zajmij się moim zdaniem programatorem na nim są przekaźnik diody kondensatory tranzystory no i podstawa to triak to tam może być przerwa ,zwarcie lub rozwarcie ,a jak nastąpiło zwarcie to też mógł zostać uszkodzony cały mikroprocesor ,ale zacznij sprawdzać to co można sprawdzić na programatorze rezystory także jest to mozolna praca ,ale jaka satysfakcja osobista jak się problem rozwiąże samemu.Powodzenia.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Cytat:
    jak ja da radę go podłączyć bezpośrednio do 220 V aby go sprawdzić czy aby na pewno jest uszkodzony ?


    Sam nie jestes w stanie sprawdzić silnika czy jest sprawny w 100% Aby podłączyć silnik bez modułu należy pod czarny i niebieski przewód podłączyć ~ 230 V czerwony zmostkuj z brązowym i do sieci Silnik zareaguje gwałtownym zrywem więc trzeba go zamocować

    Pozdrawiam
  • Poziom 1  
    Witam,
    mam podobny problem z tą samą pralką (identyczny model, ten sam moduł)
    Gdy uruchamiam pralkę (przyciski, kontrolki LED-wszystko działa), pompa pobiera wodę i gdy moduł próbuję zakręcić silnikiem wybija bezpiecznik(słychać jak rośnie prąd, bezpiecznik brzęczy coraz głośniej i wybija)
    Gdy odpiąłem złącze silnika program idzie dalej-bezpiecznik nie wywala

    Sprawdziłem już:
    - silnik (rzekomo miał mieć przebicie, ale okazał się całkowicie sprawny)
    - filtr przeciwzakłóceniowy
    - grzałka (opór ok 24Ω, brak przebicia do masy)
    Więc został moduł.
    Wymieniłem triak BT139, podłączyłem, uruchomiłem pralkę: zaciągnęła wodę, i na chwilę ruszył silnik, ale zaraz wybuchł triak.

    Triak sterujący silnikiem był uszkodzony, jednak inny element spowodował jego uszkodzenie (bo sytuacja się powtórzyła-nowy triak został odrazu spalony)
    Zajmę się wymianą trzech tranzystorów BC337 sterujących przekaźnikami silnika no i zobaczymy.

    Może ktokolwiek ma jakieś sugestie, co do przyczyn palenia się TRIAKA ?
    Ewentualnie może któs posiada ogólny schemat sterowania tego silnika z uzyciem triaka i przekaźników.
    Za jakiekolwiek porady i sugestie z góry dzięki

    Pozdrawiam
    BM
  • Poziom 11  
    Dzisiaj jestem po pierwszym praniu po ponad tygodniowej przerwie :D ale najważniejsze że udało się naprawić pralkę. Okazało się że był uszkodzony programator. Nie wiem co dokładnie w nim było uszkodzone bo kupiłem nowy od "Karlheinz" za naprawdę niewielkie pieniądze ( i tak Pan Karlheinz po rozmowie telefonicznej zaproponował mi w cenie jednego programatora że wyśle mi dwa w razie jak by jeden się spalił )
    Jeszcze raz bardzo dziękuję wszystkim za pomoc a w szczególności :arrow: Karlheinz
    Pozdrawiam
  • Admin grupy AGD
    Na prośbę autora odblokowałem
  • Poziom 13  
    Witam.Ponieważ temat został odblokowany to jeszcze moja jedna porada dla autora całego tematu i do wszystkich czytających tematy takowe o pralkach ,a zwłaszcza takie pralki których używa się dosyć już długo.Moje spostrzeżenie mianowicie jest taki, że jeśli już dostałeś się do silnika i programatora to odkręć też grzałkę i ją przeczyść ,od razu pobór prądu zmniejszy się w cyklu jednego prania o około 30 procent.Grzałki są tak zakamieniałe że słabo odprowadzają ciepła do wody ,a izolacją jest kamień.Olbrzymia energia w skali kraju ulatuje nie potrzebnie,także i z Twojej kieszeni . Grzałkę można wyjąć w prosty sposób odkręcając jedną śrubę i w nią uderzyć tak żeby blacha która napina od środka uszczelkę gumową się rozluźniła podważyć delikatnie gumową uszczelkę śrubokrętem i próbować ją wyciągnąć,to wtedy zobaczycie jak taka grzałka pochłania niepotrzebnie energię.
  • Poziom 11  
    dzięki j.amator za takie spostrzeżenie, po świętach zajmę się tym :)
    czy jest możliwość uszkodzenie tej grzałki jak ktoś nigdy jej jeszcze nie wyciągał ?
  • Poziom 21  
    j.amator napisał:
    Witam.Ponieważ temat został odblokowany to jeszcze moja jedna porada dla autora całego tematu i do wszystkich czytających tematy takowe o pralkach ,a zwłaszcza takie pralki których używa się dosyć już długo.Moje spostrzeżenie mianowicie jest taki, że jeśli już dostałeś się do silnika i programatora to odkręć też grzałkę i ją przeczyść ,od razu pobór prądu zmniejszy się w cyklu jednego prania o około 30 procent.Grzałki są tak zakamieniałe że słabo odprowadzają ciepła do wody ,a izolacją jest kamień.Olbrzymia energia w skali kraju ulatuje nie potrzebnie,także i z Twojej kieszeni . Grzałkę można wyjąć w prosty sposób odkręcając jedną śrubę i w nią uderzyć tak żeby blacha która napina od środka uszczelkę gumową się rozluźniła podważyć delikatnie gumową uszczelkę śrubokrętem i próbować ją wyciągnąć,to wtedy zobaczycie jak taka grzałka pochłania niepotrzebnie energię.


    Trudno sie z Tobą nie zgodzić jednak nie zawsze grzałka jest zanieczyszczona ,zdarza sie ze pralka prała 5-8 lat, a grzałka czyściutka Generalnie z wyjęciem grzałki problemu raczej nie będzie (też bywa różnie),może byc natomiast problem z jej ponownym włożeniem ,uszczelka gumowa zwłaszcza w zbiornikach stalowych (emalia , inox) mocno się zniekształca

    Pozdrawiam
  • Poziom 13  
    Witam.Wymontowanie grzałki nie wymaga ten zabieg specjalnych umiejętności, ważne jest a żeby odkręcić środkową nakrętkę od grzałki i już poluzowaną uderzyć w nią po przez drewienko żeby nie zaklepać gwintu opisałem ten zabieg jak wyżej,uszczelkę gumową podważyć tępym śrubokrętem lub można cienką łopatką drewnianą np: do patelni teflonowej,Uszczelka gumowa ma w przekroju rowek który na całym obwodzie jest wepchnięty w obudowę .Po wyciągnięciu uszczelki z obudowy próbować grzałkę wyciągnąć , powinna wyjść bez problemu.U mnie w pralce po 5 latach używania była tak zakamieniona,wyglądała jak monolit a przy tym pobór prądu był olbrzymi, także programator grzał się i na nim elementy zwłaszcza przekaźnik i nie tylko. Taka sytuacja kończy się często uszkodzeniem programatora.Grzałkę taką należy włożyć do octu 10 procentowego na noc i po problemie.Powodzenia
  • Moderator AGD i automatyka
    Temat zboczył na manowce ;)
    Zamykam.