Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SEW Eurodrive
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sterowanie ogrzewaniem w aucie

peny1982 21 Mar 2010 17:27 4218 38
  • #1 21 Mar 2010 17:27
    peny1982
    Poziom 9  

    Witam jestem szczęśliwym posiadaczem samochodu ford fiesta i jest tam regulacja temperatury zrealizowana za pomocą potencjometru i jakiegoś serwa czy coś, dodatkowo autko posiada manualną klimatyzacje. Wiec moje pytanie jest następujące: Czy udało by się zrealizować regulację temperatury za pomocą atmegi, gdzie temperaurą zadana ustalał by fabryczny potencjometr a resztą zajeł sie uC. Z góry dziękuje za każda dostępną pomoc i ewentualne projekty.
    Pozdrawiam

    0 29
  • SEW Eurodrive
  • #2 22 Mar 2010 10:18
    arktik1
    Poziom 27  

    Musisz się dowiedzieć czy to "jakieś serwo" steruje zaworem przez PWM, czy może silnikiem który otwiera zawór.,a może tylko zawory są otwierane co jakiś czas.

    0
  • #3 22 Mar 2010 22:11
    peny1982
    Poziom 9  

    W sumie dowiedziałem sie tyle ze ilosciom cieplego powietrza reguluje zaworek nagrzewnicy który reguluje przepływ cieczy przez nagrzewnice:
    gdy napięcie na kostce wynosi 12V to elektrozawór odcina płyn chłodniczy od nagrzewnicy - w środku mamy zimno - pokrętło na polu niebieskim
    - gdy napięcie na kostce wynosi 0V to elektrozawór przepuszcza płyn do nagrzewnicy - w środku mamy ciepło - pokrętło na polu czerwonym
    - gdy zadamy na pokrętle pola pomiędzy skrajnymi położeniami to na kostce pojawi nam się sygnał prostokątny (na zmianę 12 i 0V) o różnym wypełnieniu, w zależności od położenia pokrętła
    - zasada działania elektrozaworu polega na poruszaniu metalowego trzpienia w polu magnetycznym wytwarzanym przez cewkę, a drugi koniec trzpienia zmienia kierunek przepływu płynu w zależności od jego położenia
    to jest w sumie opis dzialania tego zaworka i wogole calego ogrzewania.

    0
  • #4 22 Mar 2010 22:36
    arktik1
    Poziom 27  

    Czyli PWM.
    Do obsługi potencjometru wykorzystujemy przetwornik ADC Uc.
    Do obsługi zaworów nagrzewnicy używamy wyjść PWM Uc.
    Dopisujemy do tego jeszcze tylko zakres temperatur jakie można ustawić potencjometrem przez ADC i czułość reakcji programu na zmianę temperatury.
    Poza ty potrzebne będzie jeszcze odczytanie temperatury z wnętrza pojazdu, tym zajmie się czujnik 18B20 .
    Trzeba by było jeszcze dopisać to że jeśli niska, zadana temperatura przez dłuższy czas nie będzie osiągalna to załączy się klimatyzacja.
    Można to jeszcze wyświetlić na wyświetlaczu np LCD 4x16.
    To na razie by było tyle ,podejrzewam że po drodze wpadnie jeszcze kilka historii.
    Wiesz że to strasznie dużo roboty?

    Dodano po 4 [minuty]:

    A zapomniałem jeszcze o sterowaniu wentylatorem, inaczej to nie bardzo ma sens.

    0
  • #5 22 Mar 2010 23:21
    peny1982
    Poziom 9  

    nie no az tak skompliwowane to to nie musi byc tzn fajnie by bylo ale mi glownie chodzi o to ze w sumie mi sie to sterowanie orginalne spalilo i jak mam wydac ok 100 zl to wole zrobic cos co bedzie mi jeszcze pilnowalo nastwu temperatury ot taki jakby termostat, a jakby przy tym potrafilo robic reszcze to bym sie posikal ze szczescia

    0
  • SEW Eurodrive
  • #6 23 Mar 2010 07:49
    arktik1
    Poziom 27  

    Opisz bliżej usterkę.
    Czy działa wentylator?
    Czy działa regulacja temperatury?
    Czy działa klimatyzacja.
    Jakie są objawy uszkodzenia?

    0
  • #7 23 Mar 2010 13:22
    PO.
    Poziom 20  

    A ten zaworek się nadaje do pwm? Czy nie lepiej zrobić inercyjne on/off?

    Projekt to wydane 100zł +miesiąc/kilka miesięcy wyjęte z życia na naukę i uruchomienie :) .

    0
  • #8 23 Mar 2010 17:38
    peny1982
    Poziom 9  

    No do pwm chyba sie nie daje bo to chyba za duza czestotliwosc jest ale to inercyjne on off chyba lepiej by pasowalo co kolwiek to jest, zgadza sie niby koszty te same ale jaka satysfakcja co nie,
    a jesli chodzi o usterke to klima dziala wentylator dziala tylko nie dziala regu;acja cieple zimne, nie ma zadnych sygnalow na wyjsciu sterowania zaworkiem

    0
  • #9 23 Mar 2010 18:06
    krzemowy
    Poziom 19  

    PWM może być, tylko z częstotliwością liczoną w milihercach :) Do tego uwzględnij eliminację zbyt krótkich czasów otwarcia tudzież zamknięcia. Bazując na doświadczeniu z zaworami przemysłowymi ustaliłbym okres PWM na coś rzędu 20 sekund.

    0
  • #10 23 Mar 2010 18:31
    peny1982
    Poziom 9  

    wiesz co chyba masz racje bo wieksz częstotliwośc do prowadzila by ten zaworek do goraczki tylko.
    Dobra czyli cos mam juz ustalone:
    1. PWM musi byc W mHz tzn że czasy otwarcia i zamkniecia maja miec ok 20 sekund
    wiec teraz zakladając ze jesli pokretlo jest na srodku to wyglada to tak ze 20s on 20s 0ff itd a jesli ma byc cieplej to 15s on 20s off i analogicznie w druga strone
    prosze mnie skorygowac jesli sie myle

    0
  • #11 23 Mar 2010 18:39
    Mat_91
    Poziom 25  

    To sie zdecyduj czy chcesz mieć okres 20s czy czas otwarcia/zamkniecia 20s. Jak okres ma być równy 20 sekund tak jak radzi kolega krzemowy to czas otwarcia wynosi 10s i zamkniecia też 10sekund (dla wypełnienia 50%), zmieniając wypełnienie czasy będą różne ale w sumei muszą dać 20 sekund.

    0
  • #12 23 Mar 2010 18:52
    peny1982
    Poziom 9  

    A w ten sposób to działa. Teraz już rozumiem dziękuje za objaśnienie

    0
  • #13 23 Mar 2010 19:17
    Hucul
    Poziom 39  

    Kiedyś miałem taki sam problem ze sterowaniem nagrzewnicą w Fieście . Tymczasowo rozwiązałem go wstawiając przełącznik tylko ciepło - tylko zimno :D
    Wymieniłem uszkodzony zawór - czasem się blokował i przelutowałem płytkę ze sterowaniem - za nową w serwisie chcieli coś koło 500 złotych :|

    Sterowanie co kilkadziesiąt sekund otwiera zawór na kilkanaście sekund .

    0
  • #14 23 Mar 2010 19:26
    peny1982
    Poziom 9  

    Dziękuje kolego Hucul właśnie dałeś mi ostateczny powód do wykonania tego projektu tylko ze jest mały problem a mianowicie potrzebował bym jakiś schemat takiego sterownika albo cos w tym stylu bo w sumie nie wiem od czego zacząć.

    0
  • #15 23 Mar 2010 19:31
    Hucul
    Poziom 39  

    Myślę , że jednak szybciej i łatwiej będzie kupić używany sterownik , powinien pasować też od Mondeo .
    W jaki sposób zepsuł się Twój sterownik ? W moim , jak dobrze pamiętam wymieniłem zwęglony rezystor i przelutowałem wszystkie luty (podejrzewałem zimny lut) i pomogło .

    0
  • #16 23 Mar 2010 19:35
    peny1982
    Poziom 9  

    Może szybciej i łatwiej faktycznie ale z drugiej strony wrażenia z samodzielnie wykonanej pracy bezcenne więc moim zdaniem warto się pomęczyć ażeby stworzyć coś co się może przydać a przy tym nauczyć się dużo nowych ciekawych rzeczy

    0
  • #17 23 Mar 2010 20:18
    arktik1
    Poziom 27  

    Myślę że jeśli chcesz stworzyć sterownik to ze wszystkimi bajerami ,tak żebyś mógł wyjąć stary a zamontować nowy, cały. Musisz zrobić sekcje sterującą i wykonawczą.
    Bo jeśli chcesz coś dorobić do fabrycznego, to myślę że to nie najlepszy pomysł.
    Powinieneś otworzyć ten co masz i sprawdzić sekcję mocy, pewnie wysypały się tranzystory zasilające zawór.
    Poza tym musisz sprawdzić czy ten zawór w ogóle działa, może okazać się że sterownik padł przez przepalony lub zwarty elektromagnes zaworu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    W sterownikach elektronicznych padają zazwyczaj sekcje mocy.

    0
  • #18 23 Mar 2010 20:32
    peny1982
    Poziom 9  

    Dzięki za wskazówki ale już to zrobiłem i powiem ci że zaworek działa a masz racje wysypały się układy wykonawcze spalony jakis tam dziwaczny tranzystorek z tym że bladego pojęcia nie mam co to jest bo nic na nim nie widac a ludzie na forach pisze że nawet nie ma co próbować tego szukać bo to tylko strata czasu bo i tak go nie dostane.
    I masz racje mam zamiar wywalić prawie całe sterowanie fabryczne no może z wyjątkiem kierunku nadmuchu bo to jest na lince a tak to reszta do śmieci, ale z drugiej strony fajnie było by zostawic co jest gdyż pasuje w deskę.
    W fabrycznym sterowniku jest w sumie kilka kabelków w które trzeba się wpiąć i juz gdyż cala elektronika w nim to chyba tylko multiwibrator i tyle.

    0
  • #19 23 Mar 2010 20:34
    PO.
    Poziom 20  

    Kierunek nadmuchu to banał, sztywne cięgno i serwo modelarskie.

    0
  • #20 23 Mar 2010 20:40
    peny1982
    Poziom 9  

    No w sumie masz racje że to banał ale ja i tak tego zupełnie nie potrzebuje gdyż mam ustawione cały rok w jedną pozycję i tylko raz po raz ruszam żeby sprawdzić czy jeszcze działa

    0
  • #21 23 Mar 2010 20:47
    krzemowy
    Poziom 19  

    Zawsze można wsadzić zaworek nagrzewnicy z jakiegoś normalnego auta, podłączyć do niego serwo i mieć liniową regulację ogrzewania... do tego pewnie nieuszkadzalną(jak się wyszuka dobry zaworek i serwomechanizm). Kiedyś dawno temu zaglądałem do fabrycznego sterownika z Fiesty, tam jest dedykowany układ scalony - przynajmniej ma zaszyfrowane oznaczenie.

    0
  • #22 23 Mar 2010 20:56
    peny1982
    Poziom 9  

    Było by to jakieś rozwiązanie ale w sumie i tak nie ułatwiające projektu gdyż do sterowanie serwa pewnie i tak użyję pwm tylko nie w mHz ale w Hz. Więc tak sobie myślę że puki co można na oryginalnym spróbować a serwo zawsze można dołożyć nieprawdaż.

    0
  • #23 23 Mar 2010 20:56
    arktik1
    Poziom 27  

    Nie musisz bardzo szukać tego tranzystora.
    Zmierz sygnał sterujący, musisz ustalić czy to NPN czy PNP.
    Zmierz wartość sygnału sterującego.
    Jeśli będziesz wiedział te dwie rzeczy to tranzystor znajdziesz bez problemu.
    I zmierz jeszcze ile zawór pobiera amper przy bezpośrednim zasilaniu z akumulatora.

    0
  • #24 23 Mar 2010 21:05
    peny1982
    Poziom 9  

    Dziękuję za podpowiedź ale jak już nie działa to chce wykonać moje założenie a póki co skorzystam z pomysłu jaki mi kolega Hucul podrzucił a mianowicie założę tymczasowe przełącznik ciepło/zimno, a że mamy prawie lato to i tak nie będzie często używany. w tym czasie mam nadzieję wykonać to co sobie zamierzyłem

    0
  • #25 23 Mar 2010 21:05
    rpal
    Poziom 27  

    najprościej jest kupić jakiś "bebech" od rozbitka na allegro nie nie babrać się samodzielne dorabiania, poza satysfakcją ze zrobienia samemu (co bywa czasem niebagatelnym atutem) nie ma w tym żadnej kalkulacji ekonomicznej no chyba że to fiesta np. z 1339r. :)

    0
  • #26 23 Mar 2010 21:14
    peny1982
    Poziom 9  

    Rozumiem cię RPAL ale ja po prostu coś takiego chcę i już jak nie do autka to taki ładny regulator temp się przyda zawsze chociażby do terrarium gdzie potrzebna jest zawsze równa temp i to nie realizowana poprzez wł/wył ale przez płynna regulacje np mocy promiennika ciepła a jak za ciepło to prędkością wentylatora . Także zrozumcie mnie dlaczego ja takie coś chcę

    0
  • #27 23 Mar 2010 21:17
    rpal
    Poziom 27  

    Ja to rozumiem bez żadnego szemrania. Sam regulator to małe miki w sterowaniu procesem regulacji jest sedno sprawy. Terrarium też chcesz podgrzewać za pomocą gorącej wody jak w samochodzie ? Poza tym przyszła wiosna i lepiej pomyśleć o chodzeniu Fiesty niż o podgrzewaniu:)

    0
  • #28 23 Mar 2010 21:21
    Hucul
    Poziom 39  

    krzemowy napisał:
    Zawsze można wsadzić zaworek nagrzewnicy z jakiegoś normalnego auta, podłączyć do niego serwo i mieć liniową regulację ogrzewania... do tego pewnie nieuszkadzalną(jak się wyszuka dobry zaworek i serwomechanizm). Kiedyś dawno temu zaglądałem do fabrycznego sterownika z Fiesty, tam jest dedykowany układ scalony - przynajmniej ma zaszyfrowane oznaczenie.

    Tam niestety nie pasuje zwykły zaworek :| Trzeba wstawić dwa zaworki zsynchronizowane z sobą , a to już tak samo awaryjne i problematyczne rozwiązanie jak oryginał .

    0
  • #29 23 Mar 2010 21:25
    peny1982
    Poziom 9  

    Nie no w terrarium jest żarowa lustrzanka i promiennik ciepłą który jak potrzeba to dogrzewa terrarium, teraz mam tam założony ściemniacz żeby płynnie regulować moc promiennika w zależności od potrzeby a opcja termostatu takiego typowego odpada gdyż zanim dogrzeje to się robi gorący jak diabli i nawet mimo wyłączenia i tak długo długo oddaje ciepło. Wiec chyba to PWM wchodzi w rachubę tak samo jak w tym moim sterowniku do ogrzewania. A co do tego chłodzenia autka to w sumie też było by fajnie jakby regulował chłodzenie w chwili jak załącze klawisz a/c z tym że nie mógł by wł/wył kompresora gdyż ze względów technicznych i tak by to nie działało

    0
  • #30 23 Mar 2010 21:40
    komanche
    Poziom 13  

    Wierz mi, ze zwierzątkami trzeba ostrożnie... ;)
    Najlepiej zrób do tego dedykowane urządzenie z kilku strefowym pomiarem temperatury (np. na kilku DS...) wykorzystując dwa PWMy (dla lampy i wentylatora) i dla pewności odciąć jeszcze lampę prostym termostatem z termistora i trzech tranzystorów plus przekaźnik, tak na wszelki wypadek :)

    Dodatkowo jakiś rtc i masz symulację dobowej amplitudy temperatur :)

    A tak przy okazji ;) Jak byś chciał gdzieś wyjechać, to zabrałbyś gadowi/pajęczakowi ciepełko, żeby samemu nie zmarznąć w samochodzie? :D

    0