Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zagadka dotyczaca kabli wysokiego napiecia w aucie

2345 22 Mar 2010 07:25 1705 4
  • #1 22 Mar 2010 07:25
    2345
    Poziom 13  

    Wymienilem kable w aucie mimo, ze stare kable byly dobre, ale mechanik mnie namowil, bo pekaly i pomyslalem, ze przyszedl na nie czas.
    Ale po wymianie tych kabli silnik zaczal troszke trzepac (nierowno chodzil) i jakby troszeczke stracil na mocy.

    W tym samochodzie jest system WN pracujacy na 3 cewkach i 6 kablach, (Auto ma 6 cylindrow) iskra jest wiec podawana na dwa cylindry rownoczesnie, np. 2 i 5, 1 i 4, 3 i 6. Wiec jak jeden kabel jest zly, to wtedy problemy zaplonu ma jedna para cylindrow.

    Poniewz kable byly nowe, a na starych auto chodzilo jak zegarek, wiec uznalem, ze moze mechanik zle je wetknal, albo co.
    W niedziele dokladnie posprawdzalem, ale wszystko na oko wygladalo super.
    Wiec zmierzylem omomierzem dluzsze 3 z nich i okazalo sie, ze jeden ma opor 2.4 kOhma gdy pozostale maja po okolo 1K.

    Cos mnie tknelo i wymienilem ten kabel na jeden ze starych, ktory przy okazji zmierzylem i ma 3.5kOhma.

    Zapalam auto i ... chodzi jak zegarek. Nie do wiary!

    Nie rozumiem dlaczego kabel o wyzszym oporze chodzi, a ten nowy o nizszym oporze nie.
    Czy moglby mi ktos to wytlumaczyc?

    0 4
  • #2 22 Mar 2010 10:39
    wieswas
    Poziom 33  

    Do każdego silnika optymalny jest określony opór kabla w.n. Decyduje on o czasie trwania iskry. Jeżeli opór jest za mały to iskra jest silna , ale za krótka i może nie zapalić mieszanki. Gdyby moc iskry była jedynym parametrem, to wszystkie przewody
    miałyby rezystancję równą zero. Łatwiejsza też byłaby produkcja i mniejsza awaryjność. Ale niestety każdy silnik potrzebuje ściśle określonej iskry i jednym z elementów kształtowania parametrów jest przewód w.n. (jego długość i rezystancja)
    Im lepszy silnik, tym dokładniejszego wymaga przewodu.
    Stare silniki, które zaraz po wyjściu z fabryki paliły znacznie więcej niż przewiduje norma, nie były tak wrażliwe. Niedostatki nadrabiały zużyciem paliwa i szybkim zużyciem świec i silnika.

    0
  • #3 22 Mar 2010 16:14
    2345
    Poziom 13  

    Masz racje, to faktycznie czule auto, mialem przez to klopoty ze swiecami, jakis czas temu, dzieki za odpowiedz.

    Jednak z tymi kablami, to nie jestem przekonany,
    Bo specjalnie wybralismy kable o niskim oporze, oparte nie na siliconie, ale na takim przewodzie metalowym, zwinietym w spirale.

    I opor pozostalych 5 kabli jest od 500 do 1000 omow.

    Tylko ten jeden jedyny kabel mial 2.4K.
    Poza tym jezdzilem na tych kablach przez 2 dni i silnik nierowno chodzil bez wzgledu na temperature silnika. I na zimnym i na goracym, tak jakby tam cos przerywalo.

    Jednak komputer nie ustalil kodu bledu, wiec chyba jednak jakas iskra byla, choc slaba.

    Czy opor kabla moze wzrosnac w funkcji napiecia?
    Moze po prostu przeplyw pradu powoduje w nim jakas dodatkowe zjawisko?

    0
  • #4 22 Mar 2010 18:26
    balonika3
    Poziom 36  

    Jest jeszcze inne zjawisko - zbyt silna iskra potrafi przeskakiwać w niewłaściwym miejscu. Po prostu robi gdzieś sobie przebicie i nie pojawia się tam, gdzie powinna, czyli między elektrodami. Dlatego nie należy zmieniać oporności przewodów.

    0
  • #5 24 Mar 2010 01:21
    2345
    Poziom 13  

    mozliwe. dzieki za odpowiedz.

    0
  Szukaj w 5mln produktów