Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie wnętrza Opel - b. proszę o pomoc?

robiw 09 Sie 2004 21:11 5881 6
  • #1 09 Sie 2004 21:11
    robiw
    Poziom 26  

    Witam i bardzo proszę o wsparcie.
    W nowych Oplach często występują 2 lampki oświetlenia wnętrza: jedna z przodu (2 żarówki) ściemniająca się powoli i druga z tyłu (nad głowami pasażerów z tyłu) - (2 żarówki i 2 włączniki 3-pozycyjne) - tak jest w Merivie, Astrze III, Vectrze-C, Signum, Zafirze itp. Czasami ta z przodu występuje jako "podwójna" czyli 2 żarówki zapalane przy otwarciu drzwi (i gasnące powoli) i 2 żarówki i 2 przyciski dla lampek do czytania z przodu. No i do rzeczy:

    Ja mam u siebie taką prostą z przodu regulowaną elektronicznie i zamontowałem sobie tą z tyłu. Ona ma 3-pozycyjne 2 włączniki (do każdej z 2 żarówek) opisane tak: 0-czyli całkiem wyłączone, 1-czyli włączane przełącznikiem i pozycja bez opisu-czyli włącza się przy otwarciu drzwi. Ta tylna lampka ma 3 wyprowadzenia: wspólny (jak przypuszczam masa), +12V na stałe i +12 z tego "płynnego regulatora". Podłączyłem masę i te +12 z regulatora równolegle do tej lampki z przodu ale nie wiem czy wyprowadzenie +12 V (na stałe) mogę podłączyć poprostu do zasilania. Swoją drogą to czy to zasilenie z regulatora (lampka z przodu) to ma masę i zasilenie czy to jest jakaś pętla prądowa bo dziwne tam są napięcia - właśnie z tąd się obawiam jak podłączyć tą lampkę z tyłu - a dokładnie jej +12V na stałe.

    Pewnie napisałem trochę enigmatycznie ale jeśli ktoś miał do czynienia to pewnie wie o co chodzi. Serdecznie proszę o pomoc... Robiw

    0 6
  • #2 09 Sie 2004 21:20
    palala
    Poziom 23  

    W oświetleniu ze 'ściemniaczem' podpięte są :

    - masa (jeżeli nie idzie przez śrubę mocującą)
    - zasilanie 12 V (bez stacyjki)
    - zasilanie 12 V (po stacyjce)
    - sterowanie masą (włączniki w drzwiach)

    zasilanie +12 po stacyjce jest po to, żeby po zamknięciu drzwi światło natychmiast gasło a nie powoli :)

    pzdr

    0
  • #3 09 Sie 2004 21:33
    robiw
    Poziom 26  

    palala napisał:
    W oświetleniu ze 'ściemniaczem' podpięte są :

    - masa (jeżeli nie idzie przez śrubę mocującą)
    - zasilanie 12 V (bez stacyjki)
    - zasilanie 12 V (po stacyjce)
    - sterowanie masą (włączniki w drzwiach)

    zasilanie +12 po stacyjce jest po to, żeby po zamknięciu drzwi światło natychmiast gasło a nie powoli :)

    pzdr


    U mnie w lampce z przodu są doprowadzone do złącza 4 przewody ale lampka wykorzystuje tylko 2 - tak jak wspomniałem to zwykła lampka włączająca się tylko przy otwarciu drzwi i oczywiście "elektronicznie przyciskiem tym od świateł (trzeba przycisnąć). A swoją drogą to nigdy nie gaśnie natychmiast tylko zawsze powoli. Jak więc podłączyć tą "dorobioną" tylną... Robiw

    0
  • #4 10 Sie 2004 00:41
    palala
    Poziom 23  

    Opisałem ci podłaczenie lampki z wykorzystaniem wszyskich przewodów - dotyczy to oświetlenia ze ściemniaczem.
    W twoim przypadku skoro masz wykorzystane tylko 2 przewody, to jeden jest napięciem zasilania, a drugi 'idzie' na przełączniki drzwiowe (załaczanie masą), oraz masa (stała !!)dawana jest przez śrube mocującą.
    W tym przypadku jeżeli podłączasz tylną to wpinasz ją równolegle, pod warunkiem, że lampka tylna też ma podłączoną masę przez śrube mocującą.

    pzdr

    0
  • #5 11 Sie 2004 09:24
    robiw
    Poziom 26  

    Tylna nie ma żadnego mocowania przez śrubę. Zastanawiam się także czy dołożenie do regulatora 2 kolejnych żarówek mu nie zaszkodzi choć tak z drugiej strony to gdy jest oryginalnie to nie sądzę aby były dwa regulatory. Robiw

    0
  • #6 11 Sie 2004 09:26
    robiw
    Poziom 26  

    palala napisał:
    Opisałem ci podłaczenie lampki z wykorzystaniem wszyskich przewodów - dotyczy to oświetlenia ze ściemniaczem.
    W twoim przypadku skoro masz wykorzystane tylko 2 przewody, to jeden jest napięciem zasilania, a drugi 'idzie' na przełączniki drzwiowe (załaczanie masą), oraz masa (stała !!)dawana jest przez śrube mocującą.
    W tym przypadku jeżeli podłączasz tylną to wpinasz ją równolegle, pod warunkiem, że lampka tylna też ma podłączoną masę przez śrube mocującą.

    pzdr


    Aha, i nie ma wśród tych 4 przewodów napięcia zasilania... może te dwa dodatkowe są do lampki "potwierdzającej" obecność pasażera z przodu - jest taka wersja

    0
  • #7 12 Sie 2004 09:23
    robiw
    Poziom 26  

    Niestety sam nie mogłem się z tym uporać. Dla ciekawych: Pojechałem do ASO i oni się tym "bawili" ponad godzinę - trafił się ambitny elektryk :) . Okazało się, że trzeba było podłączyć do tej z przodu "prawie równolegle" bo jeden z przewodów do masy auta. Ponadto "niestety" potrzeba było podłączyć TECHa i przeprogramować BCM'a bo bez tego ta tylna lampka ledwie się żarzyła. Sam byłem w szoku... ach te nowe samochody... Zapłaciłem im 20 zł bo więcej powiedziałem wcześniej że za to nie dam :-P I działa... pozdrawiam... Robiw

    0