Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

przepalający się drut oporowy

25 Mar 2010 13:04 10335 18
  • Poziom 8  
    Witam. W ty miesiącu ukończyłem pracę nad mały piecem oporowy do topienia szkła. Wszystko było by fajnie gdyby nie przepalający się co chwile drut oporowy ;(
    Za pomocą tego drutu robiłem spirale o różnej długości i mocy ale zawsze kończyło się tak samo. Udało mi się osiągnąć tem. 1050 a drut może pracować do 1280 wiec coś jest nie tak. Ostatnio kupiłem Kanthala o średnicy 0,4 mm oporności 10,7 Ohm/m i znowu to samo. Nawet grzałka o mocy 1 kw przepala się przy tem. ok. 950 stopni. W czym może być problem?
    Zasilanie pieca 230V,wymiary komory 19x19x14cm
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Bronek22 napisał:
    Napewno pieca. Bo temperaturę grzałki trudno zmierzyć.


    Nie przesadzajmy, pirometry dawno opuściły laboratoria NASA...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Bronek22 napisał:
    leloo napisał:
    Bronek22 napisał:
    Napewno pieca. Bo temperaturę grzałki trudno zmierzyć.

    Nie przesadzajmy, pirometry dawno opuściły laboratoria NASA...

    Czy uważasz, że grzałkę w piecu tak widać od końca do końca ? A ta grzałka jest "goła" i drut wisi w powietrzu ?
    Kolego, jak jesteś taki madry to daj przepis jak zmierzyć tremperaturę drutu w grzałce ! Bo interesuje nas drut, a nie obudowa grzałki.
    Bronek


    Przede wszystkim nie wiemy nic o konstrukcji grzałki, więc może wstrzymajmy się z wymianą 'uprzejmości'
  • Poziom 16  
    Witam

    Opisz jak wygląda grzałka od strony konstrukcyjnej.Pamiętaj, że drut
    oporowy ma pewną rozszerzalność cieplną i być może, że dochodzi do
    zwarć pomiędzy zwojami spirali.

    Pozdrawiam
  • Warunkowo odblokowany
    Zbyt wolno ciepło ze spirali odbierane jest przez otoczenie i po chwili temperatura spirali jest taka sama jak temperatura topienia drutu z którego jest ona wykonana. Nie rób spirali na moc obliczoną, dodaj trochę długości drutu a jak możesz to rozpoczynaj nagrzewanie pieca tak do 800 °C mniejszym napięciem, najlepiej przez regulator napięcia. Takie "zabiegi "powinny pomóc.
  • Poziom 34  
    Kabalus odpowiedz na Moje pytanie z pierwszego postu!
    Jak długo nagrzewa się piec do przepalenia się drutu? 5,10,20,40min?
  • Poziom 8  
    jest to temperatura wnętrza pieca. Średnio nagrzewa sie ok 1,5 godziny
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Przy tej konstrukcji pieca i rozwiązaniu niestety nawet Kanthal A-1, czy AMP nie pomoże.

    Niestety, ale tu to albo Super-Kanthal, zupełnie nieopłacalne rozwiązanie jak mniemam, bo zapewne jest to piec typu "budżetowego"

    Więc pozostają elementy silitowe, lub ewentualna przebudowa pieca.

    Materiał oporowy, czy to drut, czy taśma ma to do siebie, że musi mieć materiał dobrze odprowadzający ciepło.
    Z fizyki wiadomo, że drut rozgrzewa się w nieskończoność, a w praktyce do przepalenia. Wiadomo w pewnym momencie wzrost temperatury jest bardzo niewielki i jeśli materiał odbierający ciepło, szybciej odbiera niż następuje narost temperatury na drucie to jesteśmy w domu..
    Wiadomo też z właściwości Kanthalu, czy ogólnie logicznie rzecz biorąc im bliższa temperatura graniczna danego materiału tym jego żywotność dużo mniejsza.

    Wychodzisz z błędnego założenie temperatura 1280*C, to nei temperatura w jakiej może pracować drut, tylko graniczna temperatura jaką drut może osiągnąć, po przekroczeniu której się bardzo szybko przepali.

    Tu masz tabelkę Kanthal`owską:
    przepalający się drut oporowy


    Można by spróbować z lepszego gatunku, ale wydaje mi się, że lepszym rozwiązaniem była by tasiemka - lepiej wypromieniowuje ciepło.
    To takie rozwiązanie, gdybyś się upierał nad rozwiązaniem "spiralowym"
  • Poziom 8  
    czyli wychodzi na to że muszę zastosować inne elementy grzejne. Sylity można podłączyć do 230V? bo gdzieś czytałem że pracują na niższych napięciach...
  • Poziom 10  
    Oczywiście zależy to od typu elementu, ale pracować pod 230V również mogą.

    Mógłbyś zrobić zdjęcie spirali nawiniętej na ten szamotowy rdzeń.
    Oraz zdjęcie komory pieca, ale nie nagrzanego.

    Bo wydaje mi się, że jakby zastosować grubszy drut, to by się to udało zrealizować, tak jak sobie założyłeś. Oczywiście też musiała by zostać przerobiona trochę konstrukcja wnętrza pieca, dlatego to zdjęcie potrzebne.

    Ale mimo wszystko skłaniałbym się ku elementom silitowym, szczególnie, że nie jest to aż taki drugi materiał - szczególnie proste, krótkie elementy.

    Pozdrawiam i życzę w powodzenia w realizacji projektu.
  • Poziom 8  
    Zdjecia wstawie w tym tygodniu.
    Teoretycznie mógłbym dać grubszy drut ale wówczas musiałbym nawinąć kilkanąscie,kilkadziesiąt metrów Kanthala.....
    Za jakiś czas chce zbudować większy piec a ten który zmajstrowalem ma mi tylko pomóc w podjęciu decyzji z jakich elementów będzie nowa konstrukcja ( izolacja,elementy grzejne itd.) Drut oporowy chyba odpada…teraz będę musial przetestować sylity ;) hmmmm jeśli chce uzyskać 2 kW a sylit ma np. 4 ohmy to przy 230V musze ustawić szeregowo ok. 6,6 sylita…czyli na upartego wepchnę to jakoś do środka…..ale…małe sylity pracują zawyczaj na niższym napięciu więc musiałbym je ustawić szeregowo ewneutlanie zastosować transformator? Jaką max temperaturę mogę uzyskać w przypadku sylitów? 1600 stopni?
  • Poziom 11  
    Mam doświadczenie w budowie tego typu pieców. Podstawą jest odpowiednio precyzyjny regulator temperatury, który nie dopuści do przekroczenia temperatury pracy spirali grzejnej. Wystarczy drut 0.5-1mm średnicy. Bez porządnego regulatora temperatury, piec musi być wielki jak szafa a spirala gruba jak drut na płot od strony złośliwego sąsiada.
    Przy spirali 1200W, 0.6mm, topiłem metale w temperaturze do 1100C, wsad do pół kilograma.
  • Poziom 10  
    Witam Szanownych Kolegów:)
    Czytam wszystko i macie szanowni państwo rację- co do przepalania się drutu oporowego to:
    1) polecam stronę http://www.artom.com.pl/ jest tam obliczanie długości drutu oporowego i proszę zwrócić uwagę na to, że w przypadku drutu np 0.5 mm kanthal D o oporności 6.92 Ω/m gdy chcemy obliczyć długość drutu dla mocy np 2000W, to wychodzi dokładnie 4.21 metra, lecz szanowni Państwo należy zwrócić szczególną uwagę na obciążenie powierzchniowe W/cm2. W tym przypadku wychodzi ono 30.28 W/cm2., czyli taka spiralka popracuje naprawdę do 15 minut i się przepali. W przypadku drutu kanthal a1 max obciążenie powierzchniowe W/cm2 w temperaturze 1300st. C wynosi maksymanie 2W/cm2- proszę pilnować tego. Polecam zadzwonić do firmy lepsze zgrzewanie zamówić drut kanthal a1 koszt drutu 1.2mm za 2 kg to 390 zł. troszkę drogo:)ale..
    2) w przypadku kanthal a1 , śr.1.2 mm i oporności 1.28 Ω, oraz mocy spirali 1300W zasilanej na 230V, to po obliczeniu wychodzi 31.79m tego drutu a obciążenie to tylko 1.085W/cm2 a jak już wspomniałem dla kanthal a1 to maksymalnie 2W/cm2 w 1300 st.C. i taka spirala będzie nam pracować bardzo, bardzo długo:)
    3) Chciałbym wszystkich przeprosić bo miałem opisać budowę takiego pieca wraz z regulacją., lecz niestety brak mi czasu. Praca, praca i budowa, ale postaram wykombinować chwilkę czasu i zakupić materiały ,oraz umieścić na stronie opis budowy pieca i jeszcze raz przepraszam...
    Z poważaniem
    Łukasz G
  • Poziom 10  
    Kolego ekrazyt, wszystko fajnie i rzeczowo, tylko nie przydatne dla autora problemu.

    Kolega widział, gabaryty tego pieca? Jakim cudem tam, ma się zmieścić spirala nawinięta z 33m drutu?

    Jedna spirala nie zda tu egzaminu, trzeba by próbować, kilka krótszych spiral łączyć równolegle.

    Co do wytrzymałości temperaturowej, nie zależy ona tylko od gatunku, ale również od średnicy drutu - jest to wszystko opisane w tabelach kanthal`a.

    Jeżeli już stosowane są w piecach elementy spiralne to zwykle drut powyżej 2,0-2,5mm i niskonapięciowe, czyli by trzeba zastanowić się nad transformatorem odpowiednim. (wszystkie PET, PEC, PEKaT, i inne piece o wkładach spiralnych tak funkcjonują)

    Ale to nie jest temperatura, na tego typu rozwiązania, nawet APM, tu nie wiele pomoże. A z resztą przy takich temperaturach, ten piec ma bardzo słabą izolację, widać to już po gabarycie tego kotła.

    W stojącym powietrzu stojącym i takich małych gabarytach pieca, będzie ciężko uzyskać zakładaną temperaturę, na elemencie spiralnym - przynajmniej na napięciu 230V.

    Kolega ekrazyt ma rację, co do obciążenia powierzchniowego tu druty poniżej 1,5-2 nie zdadzą egzaminu, no chyba że interesuej cię wymiana spirali 1-2 dziennie.

    Lepiej rozważyć elementy silitowe, to wcale nie jest takie drogie rozwiązanie.