Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Astra Z16XEP - problem z twinportem

Roburr 20 Mar 2014 17:39 155211 64
  • #31
    marc128
    Level 2  
    Witam mam astre h 1.6 z16XEP 2005 r. z którą miałem takie same problemy ale się uporałem piszę ponieważ morze komuś się przyda problemy które występowały to szarpanie przy ruszaniu, szarpanie w trakcie jazdy na 2 i 3 biegu na przełomie 1500 obrotów, szarpanie przy hamowaniu biegami i oczywiście paląca się kontrolka check engine(silniczek).
    Problemem był czujnik położenia klap wirowych potencjometr ,podobno samego czujnika nie idzie dokupić trzeba wymienić całość z kolektorem ale bardzo drogi interes. Udało mi się to obejść, ktoś też tak zrobił opisując na innym forum,
    Do obwodu elektrycznego czujnika trzeba dołożyć rezystor 680 omów, wtedy komputer zostaje oszukany i "myśli", że czujnik jest sprawny Szczegółowo cały proces naprawy jest opisany na rumuńskim forum astraclub Link do tematu
    http://www.astraclub.ro/index.php/topic/11036...tivation-position-sensor-circuit-low-voltage/
    Czujnik znajduję się pod kolektorem ssącym patrząc z kanału z lewej strony kolektora. Ja akurat nie mam kanału i wykręciłem kolektor przy okazji poczyściłem wszystko. Bez odkręcania też powinno się udać trzeba tylko wypiąć wtyczkę z czujnika, z góry raczej nie możliwe tylko od spodu auta, na brązowym przewodzie wlutować rezystor 680 omów. Autko śmiga teraz jak lala żadnych szarpnięć zadławień niczego płynna jazda. Kontrolkę check engine musiałem anulować poprzez podłączenie pod kompa.
  • #32
    epic3
    Level 2  
    witam,

    po pojawieniu się narastających dźwięków i po zapoznaniu się z kilkoma wpisami z neta, postanowiłem rozebrać TWINA.

    Z uwag podczas rozkręcania - nie wiedziałem o śrubie pod puchą, trochę czasu mi zeszło na ściągnięciu samej puchy.

    Ale ok, co zastałem po ściągnięciu całości:
    - lekko przytkane kanały od EGR (spodziewałem się dużej ilości sadzy, nalotu itp, ale większość była czysta)
    - dwie z czterech klapek były zupełnie luźne (pozycja dowolna)

    Okazało się że 2 klapki (1 i 2 licząc od EGR) nie mają już "podkładki zaciskowej". Doprowadziło to do obsunięcia się ramion sterowania klapkami z oski klapki i tym samym klapka mogła się obracać niezależnie od pozycji listwy sterującej.

    Strasznie mnie dziwi, jak do tego doszło. Ściągnięcie pozostałych dwóch podkładek wymagało trochę siły.

    Opel Astra Z16XEP - problem z twinportem
    Opel Astra Z16XEP - problem z twinportem
    Rozebrałem wszystko na części. I zamierzałem nagwintować końcówkę klapki. Zamiast podkładki, chciałem skręcić wszystko nakrętką z klejem. Ale podczas gwintowania trzpień kręcił się ,hmm w klapce. Jedyne co mi przyszło do głowy to przewierciłem się przez ten trzpień, robiąc miejsce pod zawleczkę. Nagwintowałem pod M3 i jako zawleczki wkręciłem gwintowany pręt ok 3cm. Wszystko złożyłem na klej poksipol dwuskładnikowy do połączeń elastycznych.
    Przed montażem, wyebawszy jakieś resztki tulejek na końcu klapek (w korpusie kolektora) wolałem żeby to nie wpadło do silnika, a i tak już nie spełnia funkcji.
    Opel Astra Z16XEP - problem z twinportem
    Efekt
    klapki siedzią bez luzów. Myślę że już się to gówno nie rozsypie.
    Po odpaleniu CISZA :) Pojawił się wcześniej wspomniany błąd P113 czy coś tam.
    Kasowałem ale zaraz wracał. Z drugą osobą testowałem i okazało się że jak gazował w przedziale 800 - 5000 obrotów to gówno się nie ruszało - klapki stoją w miejscu. Co dziwne stoją w miejscu w którym je ustawię. Po zgaszeniu i ponownym macaniu, okazuje się że ponownie są zamknięte. Auto słabsze (oczywiście mniej powietrza bo klapki na stałe zamknięte).
    Przyjrzałem się temu - wyciągnąłem rurkę sterowania siłownikiem podciśnieniowym z puszki i dmuchałem oraz ssałem :) klapki stoją w miejscu. Prawdopodobnie podczas regeneracji uszkodziłem membrankę - słychać również nieszczelność z siłowniczka.
    Zablokowałem klapki w pozycji open i tak jeżdżę. błędu czujnika nie wywala. Itutaj pytanie do poprzedników - czy sprawdziliście pracę klapek, czy się ruszają? może czujnik jest OK tylko że klapki stoją w miejscu a sterownik oczekuje na sygnał zmiany położenia klapek.

    Niestety autko cały czas słabe, na autostradzie ledwo 140. Myslałem że jak zostawie na open to już nie będzie zdławiony.

    Jeśli coś jeszcze znajde w tym złomie to dopisze.

    Pozdrawiam nieszczęśników z OPLEM :)
  • #33
    macerano
    Level 2  
    Witam
    Posiadam astre II z silnikiem 1,6 benzyna. Silnik z16xep.
    Jest problem z kolektorem ssąsym a mianowicie gdy zapalam silnik strasznie jak by to nazwać "cyka" w tym kolektorze i chodzi tutaj o te klapki czy tulejki(Nie jestem jakimś znawcą;) ) gość dorobił mi je z innego materiału i po zamontowaniu wszystko fajnie chodziło przez kilka dni... lecz znów strasznie "cyka". Przejechane ma 120 tys a chodzi jak grat i strasznie mnie to denerwuje. Wszyscy piszą o błędzie 1113, U mnie tego błędu nie ma ale za to jest ten denerwujący dźwięk. Ktoś z was miał ten problem? czy wszyscy mają tylko problem z tym błędem? Co robić? Gdzieś wyczytałem, że można wymontować te klapki odłączyć czujnik żeby błąd nie wyskakiwał i śmiało bez tego jeździć. Pomocy!!!
  • #36
    Anna Pryszcz
    Level 1  
    Witam! też miałam problem z twinportem w astrze.Odwiedzałam różnych mechaników każdy sugerował zmianę kolektora lub podciągnięcia napięcia które pomagało na chwile . W Krakowie znalazłam mechanika który zaproponował mi usunięcie błędu poprzez zamontowanie jak to nazwał mechanik zestawu naprawczego, który ustawia klapki w odpowiedniej pozycji co zajęło mu 20 minut. Jeżdże juz 7 miesięcy i błedu nie ma. Jeśli ktoś chce mogę udostepnić kontakt do mechanika.Mechanik naprawia na terenie Krakowa z dojazdem do klienta.
  • #37
    disorder87
    Level 2  
    Niestety samo wyrzucenie klap, lub pozostawienie ich otwartymi nie rozwiązuje sprawy. Ale po kolei:

    Klapki twinport pracują w dwóch położeniach - otwarta - przy wyższych obrotach i zamknięta - bieg jałowy i niskie obroty.
    Najczęstsze usterki to : uszkodzenie czujnika położenia klap - można to łatwo zdiagnozować po podłączeniu się pod komp - napięcie z tego czujnika ma być poniżej 0,5v przy klapach zamkniętych lub powyżej 3,7v przy otwartych. Jeśli wskazania są inne - wyświetla się P1113. Sam czujnik można kupić - to to samo co potencjometr przepustnicy corsy b lub poloneza. Jak zdemontujesz czujnik( 2 śrubki), to w motoryzacyjnym dobiorą. I sprawa rozwiązana.
    Trudniejszym tematem jest uszkodzenie mechaniczne klap ( jednej lub kilku).
    Można regenerować - na jakiś czas wystarczy. Można tez usunąć, lub zablokować otwarte ale wtedy będzie wyświetlał się błąd z czujnika i dodatkowo auto będzie mułowate w dolnym zakresie obrotów (zbyt uboga mieszanka). Zdecydowanie najlepsza opcja to usunięcie klap i jednoczesne ich wyprogramowanie z ecu. Zajmuje się tym kilku ludzi w Polsce- koszt około 600 zł, ale spokój na zawsze z klapami.
  • #38
    disorder87
    Level 2  
    Pisze ponownie, bo pojawiła się nowa, ciekawa i śmiesznie prosta opcja naprawy większości problemów z ww błędem.
    Wymaga posiadania jakiegoś interfejsu, czy to elm czy opcom, cokolwiek co pokaże nam napięcie na czujniku położenia klap.
    Zaznaczam, że opisane postępowanie dotyczy kolektorów sprawnych mechanicznie, tzn. dźwigienki na miejscach, klapy poruszają się. Jeśli coś blokuje działanie klap, to trzeba najpierw wymontować kolektor, wyczyścić i złożyć z powrotem.
    Przy składaniu uwaga na położenie klap. W stanie spoczynku są otwarte ! Po zmontowaniu przystępujemy do rzeczy.
    Demontujemy puszkę filtra powietrza z rurą dolotową do przepustnicy. Należy teraz namierzyć nastawnik klap. Nad alternatorem, na wysokości klap, połączony z nimi plastikowym cięgłem. Nastawnik jest przykręcony 2 śrubami torx. Górną wykręcamy całkiem, dolną luzujemy. Teraz włączamy zapłon, silnika nie uruchamiamy. Trzeba podłączyć się interfejsem i odczytać napięcie na czujniku klap. W angielskich interfejsach to będzie jakoś Deactivation Port Sensor czy coś podobnego. Łapiemy ręką nastawnik klap i lekko przekręcamy dookoła osi tej dolnej poluzowanej lekko śruby. Obserwujemy napięcie na czujniku, ustawiamy nastawnik tak, by napięcie wskazywało 0,5 V. Dokręcamy dolną śrubę mocno, górnej już się wkręcić nie da. Montujemy puchę filtra, jeśli trzeba to kasujemy zapamiętany błąd, ale zazwyczaj znika sam. I zapominamy o tym zasr...ym błędzie na zawsze.
  • #39
    rufi71
    Level 10  
    disorder87 wrote:
    Pisze ponownie, bo pojawiła się nowa, ciekawa i śmiesznie prosta opcja naprawy większości problemów z ww błędem.
    Wymaga posiadania jakiegoś interfejsu, czy to elm czy opcom, cokolwiek co pokaże nam napięcie na czujniku położenia klap.
    Zaznaczam, że opisane postępowanie dotyczy kolektorów sprawnych mechanicznie, tzn. dźwigienki na miejscach, klapy poruszają się. Jeśli coś blokuje działanie klap, to trzeba najpierw wymontować kolektor, wyczyścić i złożyć z powrotem.
    Przy składaniu uwaga na położenie klap. W stanie spoczynku są otwarte ! Po zmontowaniu przystępujemy do rzeczy.
    Demontujemy puszkę filtra powietrza z rurą dolotową do przepustnicy. Należy teraz namierzyć nastawnik klap. Nad alternatorem, na wysokości klap, połączony z nimi plastikowym cięgłem. Nastawnik jest przykręcony 2 śrubami torx. Górną wykręcamy całkiem, dolną luzujemy. Teraz włączamy zapłon, silnika nie uruchamiamy. Trzeba podłączyć się interfejsem i odczytać napięcie na czujniku klap. W angielskich interfejsach to będzie jakoś Deactivation Port Sensor czy coś podobnego. Łapiemy ręką nastawnik klap i lekko przekręcamy dookoła osi tej dolnej poluzowanej lekko śruby. Obserwujemy napięcie na czujniku, ustawiamy nastawnik tak, by napięcie wskazywało 0,5 V. Dokręcamy dolną śrubę mocno, górnej już się wkręcić nie da. Montujemy puchę filtra, jeśli trzeba to kasujemy zapamiętany błąd, ale zazwyczaj znika sam. I zapominamy o tym zasr...ym błędzie na zawsze.


    Potwierdzam ! Zastosowanie tej metody skutecznie zlikwidowało problemy z twinportem, wprawdzie auto zaczęło odrobinę więcej palić na gazie ale kalibracja i nowa mapa sterownika gazu rozwiązała problem z chceck definitywnie. Jak na razie przejechane 11tys bez "pomarańczki" i mam nadzieję że tak właśnie pozostanie.
  • #40
    rob4028
    Level 25  
    Wszystko fajnie , dopóki tak się wyrąbie , że napięcie na włączonym twinport nie wzrośnie powyżej 4.95 V. Wtedy pozostaje wymontować tulejki mosiężne z elektrozaworu i skrócić zasięg działania cięgna twinport. napięcie na czujniku to :0.30V-----4.95V wszystko poza widełkami , to zapalona kontrolka . :D :D happy new year. :!: :!: :!:
  • #41
    Ardzio05
    Level 7  
    Witam. Również posiadam problem z tym czujnikem. Czy czujnik położenia przepustnicy z astry g bedzie pasowal ? Są identyczne, ale nie wiem czy maja taka sama zasade działania?
  • #42
    rufi71
    Level 10  
    Ardzio05 wrote:
    Witam. Również posiadam problem z tym czujnikem. Czy czujnik położenia przepustnicy z astry g bedzie pasowal ? Są identyczne, ale nie wiem czy maja taka sama zasade działania?

    Będzie pasował z astry a nawet z jakiejś wersji poloneza, szukaj po OEM, zrobiłem to u siebie ale wymiana nie rozwiązała problemu. P.S Wymieniony czujnik siedzi i działa bez zarzutu
  • #43
    Ardzio05
    Level 7  
    Na innym forum czytałem, że czujnik przepustnicy dziala w inną strone niż czujnik położenia klap i dlatego się zastanawiam czy bedzie prawidlowo działał. Udalo się u Ciebie rozwiązać problem ?
  • #44
    rufi71
    Level 10  
    Na innym forum piszą bzdury, to taki sam czujnik i działa we właściwą stronę. Tak, problem P1113 zniknął ale po zastosowaniu metody którą opisał kolega wyżej - czujnik pomimo iż wszystko wskazywało na niego nie był przyczyną check-a . Mam świadomość że to nie jest rozwiązanie "na zawsze" ale póki co 14kkm i wszystko działa bez zarzutu.
  • #45
    rob4028
    Level 25  
    tak . Jest odwrotny i pasuje tylko z silnika X16SE.
  • #46
    rufi71
    Level 10  
    rob4028 wrote:
    tak . Jest odwrotny i pasuje tylko z silnika X16SE.

    Nie wprowadzaj ludzi w błąd! Widocznie masz w tym interes. Osobiście zakupiłem oraz zamontowałem POTENCJOMETR. Jest jak najbardziej prawidłowy i działa we właściwą stronę. Opel astra G 1.6 twinport, kod silnika z16XEP
  • #47
    rob4028
    Level 25  
    Tak , oczywiście ,ale pytanie było o inny TPS niż z Z16XEP !!

    Dodano po 2 [minuty]:

    A polonez miał silnik "...SE" czyli "odwrotny " niż inne "jednopunktowe....:D :D :D :D :D :D :D :D

    Dodano po 1 [minuty]:

    Bo "SE " to multipoint....
  • #48
    Ardzio05
    Level 7  
    czujnik wymieniony. Niestety po 4 dniach znowu ten sam błąd. Najdziwniejsze jest to, że błąd pojawia się tylko na zimnym silniku. Po przejechaniu 3 km i wyłączeniu/włączeniu silnika, kontrolka nie pali się. Czy mogą to być zawilgocone styki ? Jak nie to zostaje kupno zregenerowanego kolektora :/
  • #49
    rob4028
    Level 25  
    Sprawdź jakie napięcie widzi ECM na potencjometrze klap.
    Musi się zawierać pomiędzy 0.3V do max 4.95V , czyli na włączonym zapłonie napięcie musi być wyższe niż 0.2V a po odpaleniu silnika napięcie nie może przekroczyć 4.95V. W każdej temperaturze !! . Jeżeli nie jest tak , jak napisałem , to kombinuj z zakresem pracy cięgna klap twinport...
  • #50
    Jericho24
    Level 20  
    U mnie problem z świeżo zakupionym z16xep jest taki, ze więcej pali. Na spokojnej trasie min. 8l, w mieście ponad 11lPb.
    Auto Meriva z16xep easytronic.
    Na BC widzę, iż spalanie chwilowe na jałoym pływa jak chce. Raz pokazuje 0,6l, innym razem nawet 1,7L, a przeważnie ok 1.0L. W czasie jazdy na równej drodze ze stałą prekością np. 100km/h komp pokazuje średnio 6-6,5l, a parę km dalej te same warunki i spalanie już ok 9,5L.
    Jade z górki i spalanie 7,5l, innym razem 3,5l.
    Dodatkowo w czasie minimalnego obciążenia silnika (jazda na tempomacie, lub z lekkiej górki) silnik dostaje kangurka, jakby brakowało mu paliwa.
    Na jałowym czasami czuje drgania silnika jakby wypadał zapłon. Pod maską widać jak zarzuca czasami silnikiem.
    Po zakupie auta padła grzałka sondy za katem, błąd P0141. Sonda wymieniona, a problemy zostały.
    Błędów na kompie brak.
    Będąc na korekcie ustawień świeżo założonego gazu i jeżdżąc na Pb widziałem iż LTFs bardzo pływała. Przed korektą ustawień wynosiła -14%, po korektach +10%.
    Pojeżdziłem jeszcze trochę tylko na Pb, ale nic to nie dało i problemy dalej występują.
    Gazownik mówił, że sprawdzał u mnie egr oraz klapy i były OK.

    Gdzie szukać przyczyny ww. problemów?


    Edit.
    W ukrytym menu komputera widzę, iż temp silnika stale wynosi -39C. U innych użytkowników ta wartość się zmienia w raz z nagrzewaniem silnika, a u niektórych też jest stała ale pokazuję na plusie.
  • #51
    disorder87
    Level 2  
    Wygląda jakby czujnik temperatury dokonał żywota. Na jego podstawie sterownik dobiera dawkę paliwa. -40 st to czujnik zwarty. Mniej nie pokaże. Wtryski leją paliwem jak oszalałe. Powoduje większe spalanie, wypadanie zapłonów, szarpanie. Logiczne wydaje się sprawdzenie czujnika i przewodów.
  • #52
    Jericho24
    Level 20  
    Skrzynia easytronic odmówiła posłuszeństwa po próbie ustawienia styku sprzęgła. Auto oddałem do mechanika z listą usterek. U mechanika pojawił się błąd p0115, czyli błąd czujnika temp. Dziwne, że na klonie opcoma i na magnet marelli ten błąd nie był widoczny. Na dniach odbieram auto i mam nadzieję że po wymianie czujnika dziwne zachowanie silnika zniknie. Oby się nie okazało że to jednak przewody były winne.
  • #53
    djgogo11
    Level 10  
    Panowie proszę o pomoc z tym błędem 1113, wiem co odkręcić i jak przesunąć by nie wywalało błędów, ale nigdzie nie mogę znaleźć jakiego programu użyliście by zobaczyć napięcie czujnika. Mam TORQUE ale nigdzie tego nie widzę. ELMa mam po bluetooth i tak łącze się telefonem z komputerem.
  • #54
    Jericho24
    Level 20  
    Czy przy ok 2-2.2tys rpm słyszycie dziwne terkotanie w kabinie od strony pasażera, nie zależnie od biegu i czy obroty spadają lub rosną. Na zimnym silniku dźwięk jest trochę bardziej słyszalny.
  • #55
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Problem jest w tym modelu taki ze jak się wytrze potencjometr to normalny mechanik kupuje NOWY i zakłada , a tu widzę czary mary cuda wieanki.
  • #56
    disorder87
    Level 2  
    Wycierają się: potencjometr, dźwigienki i nastawnik, tulejki, klapki. Pierwsze możesz wymienić, resztę trzeba drutować.
    Albo wywalić 2000 pln na nowy kolektor.
  • #57
    Ardzio05
    Level 7  
    Witam. Po długiej walce z błędem czujnika w końcu mam spokój. Wymieniłem czujnik, nastawnik, przeczyscilem cały dolot i bez skutku. W końcu zdecydowałem się na wysłanie kolektora do regeneracji. Okazało się że jest luz na ciegnie 2mm . Po regeneracji 0 błędów już od miesiąca. Może komuś się przyda :) koszt takiej usługi wyniósł mnie 500 zl.
  • #58
    Kamil K001
    Level 2  
    Cześć

    Poleci mi ktoś kontakt do mechanika w Krakowie? W moim Oplu wszystkie objawy wskazuja na uszkdzony czujnik położenia klap wirowych. Jak uda mi się naprawić auto, wrócę do was
  • #59
    Kordi94
    Level 1  
    Kolego Ardzio05 podał byś mi namiary na fachowca który zajmował Ci się regeneracją kolektora ;]