Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek

lukerix 26 Mar 2010 01:05 25129 36
e-mierniki
  • Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek
    Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek

    Witam!

    Ja jak pewnie większość ludzi mam czasami napady "lenia" i nic mi się wtedy nie chce robić. Podczas jednego z takich stanów gdy trzeba się było zwlec z łóżka i zgasić światło zaświtał mi pomysł że skoro mam pod ręką pilota to czemu by go nie wykorzystać do sterowania lampą.

    Wyznaczone cele:
    - pozostawienie funkcjonalności przełączników na ścianie,
    - brak ingerencji w istniejącą instalacje elektryczną,
    - działanie na każdy rodzaj pilota IR (nigdy nie wiadomo jakiego będę miał pod ręką :P)

    Realizacja:
    Całość składa się z 2 części: moduł sterujący oraz moduły wykonawcze.
    Ogólnie wszystko miało być tanie i wygodne.

    Moduł sterujący:
    Detekcja sygnału to czujnik IR 36kHz (nie znam dokładnie symbolu ale coś podobnego do TSOP1736). Na wyjściu zastosowany jest filtr składający się z rezystora i kondensatora a następnie podłączone to wszystko jest na wejście zegarowe układu 4022. Wyjścia tego układu połączone są do 4 rzędów goldpinów co daje dość duże możliwości konfiguracji.
    Zasilanie układu pobierane jest z zasilania lampy (co wymusza włączenie lampy by można ją było sterować poprzez pilota) poprzez zasilacz beztransformatorowy.
    Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek

    Moduł wykonawczy:
    Ten moduł służy do włączania i wyłączania urządzenia (w tym przypadku lampy). Jest to prosta konstrukcja składająca się z optotriaka i triaka.
    Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek

    Podsumowanie:
    Całość zmieściła się wewnątrz kołnierza maskującego hak na lampę i przyłącza elektryczne. Dlatego też układ nie jest w żadnej obudowie.
    Czujnik wyprowadzony jest na spód lampy gdyż nie działał poprawnie gdy wystawał z za tego kołnierza (pewnie dlatego że prosto na niego świeciła żarówka.
    Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek

    Eksploatacja:
    Całość działa zgodnie z założeniami. Używam tego udogodnienia już od 5 miesięcy i muszę przyznać że jest to super sprawa.

    Koszty:
    nie jestem w stanie podać dokładnie bo część elementów miałem.
    Ale całkowity koszt to coś około 15zł.

    Dla zainteresowanych w załączniku dokumentacja w Eagle'u.

    Pozdrawiam!

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    lukerix
    Level 11  
    Offline 
    Has specialization in: amator - hobbysta
    lukerix wrote 59 posts with rating 233, helped 0 times. Live in city Wrocław. Been with us since 2009 year.
  • e-mierniki
  • #2
    submariner
    Level 32  
    Czy używasz tego z żarówkami energooszczędnymi?
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    lukerix
    Level 11  
    submariner wrote:
    Czy uzywasz tego z zarowkami energooszczednymi?

    Tak w lampie są zamontowane żarówki energooszczędne.

    5W wrote:
    Owinąłeś „przezroczysta taśma do papiery” całą płytkie.Po co? Nie mogłeś wydać w AVT trzech złoty na obudowę z tworzywa.

    Taśma klejąca do papieru bo nie miałem pod ręką izolacyjnej. A nie kupiłem obudowy nie dlatego że żałowałem 3 zł ale dlatego że w obudowie całość nie zmieściłaby się pod osłoną i musiał bym przymocować tą obudowę gdzieś obok lampy.

    5W wrote:
    „działanie na każdy rodzaj pilota IR (nigdy nie wiadomo, jakiego będę miał pod ręką”
    I tu jat pies pogrzebany, jeśli będziesz zmieniał głośności w telewizorze to możesz przydatkowo włączać i wyłancać tą lampę.

    No właśnie między innymi po to jest ten filtr na wyjściu detektora. A poza tym ten czujnik nie ma aż tak rewelacyjnej czułości. Nigdy jeszcze mi się nie zdarzyło żeby lampa włączyła się przypadkowo.
  • e-mierniki
  • #5
    Belialek
    Level 22  
    W celu eliminacji ewentualnych przypadkowych włączeń (dla "czepialskich":)) można dołożyć jakiś kondensator przy czujniku - wtedy przytrzymanie klawisza przez określony czas (do naładowania kondensatora) załączało by układ. Wg mnie projekt udany - obyło się bez mikroprocesora :) a kwestia czepiania się braku obudowy to w tym przypadku nieporozumienie - obudowa jest, w postaci maskownicy haka. Ładować układ w jedną puszkę aby zaraz ją wsadzić w druga mija się z celem.
  • #6
    podly
    Level 16  
    Pomysł i realizacja świetna - szczególnie w tej cenie, jednak ja też się doczepie do taśmy klejącej - tutaj nie chodzi tylko o estetykę - taka taśma może się zwyczajnie zapalić - dotyka w końcu bezpośrednio do stabilizatora który zimny nie jest a w przypadku jakiejś awarii różne rzeczy się mogą tam wydarzyć. A w kwestii estetyki - nie dało się tych przewodów od odbiornika puścić w tej metalowej rurce na której wisi lampa? Trochę to razi - poza tym świetna robota i świetny pomysł!
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    ciarek15
    Level 16  
    A do czego mają służyć te 4 rzędy gold pinów?
  • #9
    lukerix
    Level 11  
    Belialek wrote:
    W celu eliminacji ewentualnych przypadkowych włączeń (dla "czepialskich":)) można dołożyć jakiś kondensator przy czujniku - wtedy przytrzymanie klawisza przez określony czas

    Dokładnie!

    podly wrote:
    jednak ja też się doczepie do taśmy klejącej - tutaj nie chodzi tylko o estetykę - taka taśma może się zwyczajnie zapalić - dotyka w końcu bezpośrednio do stabilizatora który zimny nie jest a w przypadku jakiejś awarii różne rzeczy się mogą tam wydarzyć. A w kwestii estetyki - nie dało się tych przewodów od odbiornika puścić w tej metalowej rurce na której wisi lampa?

    podczas pracy układ pobiera bardzo mało prądu ok 20mA co przy spadku napięcia na stabilizatorze 7V daje stratę 0,14W co daje temperaturę wyższą od otoczenia o około 9°C. Ale w przypadku jakiejś awarii to rzeczywiście może być problem.
    Też chciałem schować tam swoje kabelki ale niestety w rurce były już bardzo ciasno upchane kabe zasilające lampę.

    Qbi88 wrote:
    skąd to wie że chcesz pogłośnić albo przełączyć kanał a nie zapalić lampę?

    No po pierwsze to jak już pisałem ten czujnik nie zbiera wszystkiego z otoczenia więc żeby odebrał sygnał trzeba pilota nakierować na lampę. Po drugie trzeba przytrzymać przycisk przez jakiś czas.
    Problem by się pojawił gdyby ten czujnik miał być w sąsiedztwie jakiegoś urządzenia wtedy mógłby się włączać w niewłaściwych momentach.

    ciarek15 wrote:
    A do czego mają służyć te 4 rzędy gold pinów?

    Służą one do konfiguracji urządzenia. Pierwsza kolumna od lewej to wyjścia z układu, druga podłączona jest do resetu układu, trzecia to druga nóżka zasilająca moduł wykonawczy, a czwarta to wybór napięcia (GND, VCC) na trzeciej kolumnie.
  • #10
    ciarek15
    Level 16  
    A jak podłączyć do tego układu optotriak, bez żadnych konfiguracji?
  • #11
    lukerix
    Level 11  
    ciarek15 wrote:
    A jak podłączyć do tego układu optotriak, bez rzadnych konfiguracji?


    No więc jeżeli chcesz podłączyć tak aby po włączeniu zasilania (przełącznika na ścianie) lampa się włączyła, a następnie można ją było wyłączać i włączać z pilota to podłączasz jak na poniższym rysunku:
    Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek
    Kabelki oznaczone "+" i "-" to podłączenie optotriaka.
    0, 1, 2, 3, to kolejne stany wyjść układu po odebraniu impulsu z czujnika (0 to stan po włączeniu). Zworka oznaczona 1 określa że cykl składa się z 2 stanów (po 3 impulsie wyjście 3 stanie się dodatnie i resetuje układ co spowoduje przejście do stanu 0. W stanie 0 wyjście 1 jest dodatnie a zworka zasilająca 2 podłączona jest do GND więc popłynie prąd przez optotriak i zaświeci lampę. Po impulsie wyjście 1 będzie miało potencjał GND więc lampa zgaśnie.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    twistpl
    Level 12  
    ja mam takie trochę może głupie pytanie. Czy ma znaczenie jakiego odbiornika użyjemy? Czy może to być z jakiegoś auta na sterowanie?

    Wydaje mi się ze tak, ale wole się upewnić.

    Projekt bardzo ładny, gratuluje
  • #14
    lukerix
    Level 11  
    twistpl wrote:
    ja mam takie trochę może głupie pytanie. Czy ma znaczenie jakiego odbiornika użyjemy? Czy może to być z jakiegoś auta na sterowanie?

    Hmm nie widziałem jeszcze auta sterowanego na IR. Raczej autka są na fale radiowe koło kilku dziesięciu kHz (przynajmniej te najtańsze).
    Mój układ będzie współpracował z dowolnym czujnikiem IR przystosowanym na konkretną częstotliwość (większość pilotów pracuje na 36kHz). Oczywiście można by to było przerobić i zastosować odpowiedni fotorezystor lub fototranzystor.
    Być może odbiorniki fal radiowych działają na podobnych zasadach niech się wypowie ktoś zorientowany w temacie.
  • #15
    gemiel
    Level 24  
    Trafiają się samochodziki sterowane na podczerwień. Ostatnio jest wiele modeli śmigłowców (te najtańsze) sterowanych podczerwienią. Zapewne powypadkowych jest spora ilość :)
    Jeszcze łatwiej jest wydłubać odbiornik IR z zepsutego magnetowidu lub odtwarzacza DVD czy też tunera satelitarnego.
    Układy do załączania urządzeń dowolnym pilotem sprzedawane jako zestawy do samodzielnego montażu były już ponad 15 lat temu. Jest więc sporo alternatywnych rozwiązań.
    W tej konstrukcji podoba mi się konfiguracja na goldpinach. Niby proste a wymagało dokładnego przemyślenia. Coś w stylu układania krzyżówki.
    Co do obudowy to proponuję kawałek dużej rury termokurczliwej. Wszelkiego rodzaju taśmy klejące puszczają i w dodatku pozostawiają klejącą maź, która ubrudzi wszystko wokół. A pod sufitem jest zazwyczaj ciepło.
  • #16
    ffff
    Level 16  
    Witam i mam takie pytanie czy układ pokazany tu nadaję sie do sterowania świetlówkami 36W-atowymi gdyż takowe posiadam
  • #17
    lukerix
    Level 11  
    ffff wrote:
    Witam i mam takie pytanie czy układ pokazany tu nadaję sie do sterowania świetlówkami 36W-atowymi gdyż takowe posiadam


    Wszystko zależy od elementu wykonawczego ja zastosowałem triak TIC206D. Teoretycznie może on być obciążony prądem 4A (co daje 920W). Należy jednak zauważyć że temperatura triaka nie może przekroczyć 110°C a bez zastosowania radiatora (tak jak jest u mnie oznacza to że na triaku nie może wydzielić się większa moc niż 1W co w przełożeniu na moc sterowanego odbiornika daje około 100W UWAGA! triak będzie wtedy miał koło 100°C.

    Proszę o sprawdzenie tych obliczeń bo nie jestem pewien. Przede wszystkim nie wiem jaki jest spadek napięcia na triaku podczas przewodzenia założyłem 2V.
  • #18
    Manio95
    Level 21  
    Takie pytanie czy do reaguje na wszystkie guziki pilota?
  • #19
    Pushek987
    Level 11  
    Dla leniwych, spis cześci:

    odbiornik IR
    stabilizator 7805
    ukł scalony 4022
    ukł scalony PIC16f84
    listwa goldpin (potrzebne 18 szt.)
    diody 1N4148
    optotriak MOC3041M
    triak TIC206D

    kondensatory:
    10n
    33u
    27p
    100u
    22u
    330n/400V

    rezystory:
    510r
    330r
    220r 0,5W
    47k
    1k
    2,2k
    3,3k
  • #20
    Manio95
    Level 21  
    Quote:
    ukł scalony 16f84
    możesz pokazać, gdzie na schemacie jest ten układ bo ja jakoś nie widzę...
  • #21
    lukerix
    Level 11  
    Manio95 wrote:
    Takie pytanie czy do reaguje na wszystkie guziki pilota?

    Generalnie działa na wszystkie guziki po naciśnięciu których coś jest przez pilota wysyłane. Bo są też piloty które mają przyciski które nie powodują przesłania żadnej informacji tylko zmieniają tryb pilota albo coś takiego.

    Pushek987 wrote:
    Dla leniwych, spis cześci:
    odbiornik IR
    stabilizator 7805
    ukł scalony 4022
    ukł scalony 16f84
    ...


    Hmm... Ja chyba powinienem być najlepiej zorientowany w tym projekcie i nie pamiętam żebym w nim użył elementu 16f84. Co to w ogóle jest za układ???

    No i jeszcze jedna uwaga kondensator 330n koniecznie 400V
  • #22
    joozwa
    Level 31  
    lukerix wrote:
    Hmm... Ja chyba powinienem być najlepiej zorientowany w tym projekcie i nie pamiętam żebym w nim użył elementu 16f84. Co to w ogóle jest za układ???


    Chodzi pewnie o mikrokontroler PIC16F84. Pomyłka piszącego ;)
  • #23
    Dj-juby
    Level 11  
    Witam.
    Mam Pytanie. Jakie napięcie wyjściowe jest na zasilaczu bez stabilizatora ?
  • #25
    Pushek987
    Level 11  
    lukerix wrote:

    Hmm... Ja chyba powinienem być najlepiej zorientowany w tym projekcie i nie pamiętam żebym w nim użył elementu 16f84. Co to w ogóle jest za układ???

    No i jeszcze jedna uwaga kondensator 330n koniecznie 400V

    Oczywiście chodziło o PIC16F84. Błędy poprawiłem.
  • #26
    Manio95
    Level 21  
    Pushek987 wrote:
    lukerix wrote:

    Hmm... Ja chyba powinienem być najlepiej zorientowany w tym projekcie i nie pamiętam żebym w nim użył elementu 16f84. Co to w ogóle jest za układ???

    No i jeszcze jedna uwaga kondensator 330n koniecznie 400V

    Oczywiście chodziło o PIC16F84. Błędy poprawiłem.


    A możesz pokazać mi gdzie jest zastosowany ten element PIC16F84, bo albo go tam nie ma, albo jestem ślepy!
    Jeśli go nie ma proszę poprawić post.
  • #27
    dejawos
    Level 10  
    Wiem że może to być dla was śmieszne ale co podłączamy do modułu wykonawczego ?? W ogóle co do czego....

    Uprzedzam że jestem początkującym z dziedzin elektroniki i nie do końca wszystkiego kumam.
  • #28
    lukerix
    Level 11  
    Sposób podłączenia nie jest skomplikowany i nie ingeruje w istniejącą instalacje elektryczną - nie trzeba nic przerabiać.

    Typowa instalacja powinna wyglądać tak:
    Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek

    Wszystko co należy zrobić aby zamontować moje urządzanie to odsłonić maskownice haka na którym wisi lampa, od kostki odłączyć kable idące do lampy, i przykręcić je do gniazda OUT modułu wykonawczego, następnie do każdego otworu w kostce (która wystaje ze ściany) przykręcamy 2 kable. Drugi koniec jednej z par przykręcamy do gniazda IN modułu wykonawczego, a koniec drugiej pary do modułu sterowania do wejścia AC. Pozostaje już tylko połączyć moduł sterowania z modułem wykonawczym (przykład był podany parę postów wcześniej.

    No i schemat podłączenia:
    Lampa sterowana pilotem od... czegokolwiek

    Mam nadzieje że rozwiałem wątpliwości :)
  • #29
    Rafik94
    Level 14  
    a czy po wykonaniu takiego sterownika świetlówka energooszczędna przestanie mi migać w nocy ??
  • #30
    lukerix
    Level 11  
    Rafik94 wrote:
    a czy po wykonaniu takiego sterownika świetlówka energooszczędna przestanie mi migać w nocy ??


    Hmm w sumie jak na razie to spotkałem się raz w życiu ze świetlówką która w nocy co jakiś czas lekko migneła. i mocno się zastanawiałem dlaczego tak się dzieje.
    Niestety nie było dane mi wykonanie żadnych pomiarów więc moge się tylko domyślać co mogło być przyczyną.
    Jednym z moich domysłów było to że na przełączniku śniennym zamiast fazy odłączane jest zero i minimalny prąd (jaki płynie przez razystancje izolacji) powoduje te błyski.

    Prosze o wyjaśnienie dlaczego świetlówka błyska a ja odpowiem czy ten układ temu przeciwdziała.