Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem w automacie skarpetkowym ANGE 11 Słaby

27 Mar 2010 10:10 1205 11
  • Poziom 18  
    Witam kolegów. Męcze się z falownikiem który steruje silnikiem głównym. Elektronika sterowania silnikiem dostała za wysokie napięcie i posypało się mnóstwo scalaków. Powymieniałem je, jak też moduł sterujący bezpośrednio silnikiem. Silnik włącza się ale jest bardzo słaby i nie jest w stanie uciągnąć maszyny. Nie mogę zdobyć schematu tej płyty, bardzo by mi to pomogło. Część już rozrysowałem ale powoli się poddaje. Może ktoś z kolegów ma schemat tego modułu. Zamiast modułu składającego się z tranzystorów IGBT zamontowałem pojedyncze tranzystory ale to chyba nie powinno mieć znaczenia. Parametry są podobne. Może jakieś pomysly. Pozdrawiam
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 28  
    Niewątpliwie wyleciały nastawy z pamięci eeprom falownika. Proszę podać dokładny typ falownika.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 34  
    Witam. Ange miały montowane różne falowniki. Jeśli ten jest sterowany napięciem 0-10V, to sprawdź zakres zmian napięcia sterującego. Jeśli jest sterowany częstotliwością, musisz zmierzyć zakres zmian częstotliwości sterującej.
  • Poziom 18  
    Witam. Układy cyfrowe sterujące modulem IGBT zasilane są napięciem 15V. Nie posiadam oscykloskopy żeby zmierzyć przebiegi na wejściu tego modulu ale w miejsce bramek włączyłem sobie diody LED i po odłączeniu głównych uzwojeń silnika mogę obracając rotorem sprawdzić jak sterowane są poszczególne sekcje modułu. Dziwne jest że w pewnym położeniu rotora palą się obie diody na jednej sekcji modułu, tak jakby było zwarcie. Ale napięcie zasilające te dwa tranzystory jest na tyle niskie (ok. 6V) że nie dochodzi do zwarcia. Poza tym chwilowym (dziwnym moim zdaniem objawem) diody w miarę obracania rotorem zapalają się na zmianę na każdej sekcji (parze) tranzystorów IGBT. Nie wiem czy to jest jakis punkt odniesienia czy co. Czesc sterujaca modulem jest galwanicznie odseparowana od procesorow wiec nie podejrzewam wywalenia pamieci. Sadze ze predkosc sterowana jest czestotliwoscia natomiast moc amplituda. To jest moja pierwsza przygoda z falownikiem i nie mam zbyt wielu koncepcji. Rozumiem ze na kazdym wyjsciu na silnik powinno pokazywac sie napiecie wzgledem minusa na poziomie 0, 130, 260. Niepokoi mnie ze na tym jednym wyjsciu pojawia sie stan 130V a na pozostalych dwoch nie. Moze tak powinno byc ale nie wiem. To napiecie jest spowodowane podaniem okreslonego sygnalu z czesci logicznej elektroniki a wiec z tej gdzie moim zdaniem nie powinno byc uszkodzenia. Prosze o wszelkie sugestie. Temat jest wyjatkowo skomplikowany i zarazem ciekawy. Pozdrawiam.
  • Poziom 18  
    Witam kolegów. Dokonałem jeszcze kilku pomiarów i doszedłem do wniosku że tranzystory IGBT są sterowane napięciem na poziomie 15V ale tylko wtedy gdy główne uzwojenia silnika są odłączone. Sugeruje to że tranzystory te są sterowane zbyt małym prądem. Sterowanie bramki odbywa się za pośrednictwem wtórnika emiterowego poprzez opornik 330 omów. Myślę że zmniejszenie wartości tego rezystora podniesie prąd sterowania a zarazem spowoduje pełne przewodzenie tranzystorów IGBT i zwiększenie mocy. Podejrzewam że zastosowane przeze mnie tranzystory mają jednak trochę inne parametry niż orginalnie zamontowany moduł CM30TF-12H stąd też ten problem. Czy dobrze kombinuje? Proszę o sugestie.
  • Poziom 34  
    Jakoś mi to nie pasuje. Poziomy napięć to albo 0V (0-2V), albo coś ok.300V. Prąd zależy od wypełnienia. Jakie wstawiłeś tranzystory?
  • Poziom 18  
    Tranzystory to HGTG12N60A4D. Zmniejszyłem wartość rezystorów z 330 na 100 omów i silnik nabrał mocy ale po włączeniu się dodatkowego obciążenia silnika padł mi jeden tranzystor. Na wszelki wypadek w gałąź zasilania po stronie plusa w szereg włączyłem grzałkę 1000W. Nie wiem czemu padł mi ten tranzystor.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Oczywiście napięcie zasilające tranzystory to 310V (na parę) a napięcie sterujące wynosi do 15V.
  • Poziom 34  
    Tranzystor padł tam, gdzie było 130V?
  • Poziom 34  
    Problem w tym, że najprawdopodobniej otwierają Ci się dwa tranzystory w jednej gałęzi. Chyba stąd te 130V było. Wtedy przez tranzystory może popłynąć prąd nawet kilkuset amper. Przy normalnej pracy zwarcie jednego tranzystora powoduje zadziałanie zabezpieczenia, ale jeśli jest uszkodzone sterowanie tą gałęzią, to zabezpieczenie pewnie nie zadziała. W ANGE masz silnik 1,1kW?
  • Poziom 18  
    Muszę sprawdzić co to za silnik. Przeanalizowałem jeszcze schemat (własnoręcznie zrobiony) i chyba popełniłem błąd polegający na tym że do tranzystorów IGBT które zamontowałem na radiatorze puściłem jednym przewodem masę i pojedynczymi przewodami połączyłem wyjścia par tranzystorów z płytką elektroniki. Normalnie powinny być osobno puszczone przewody sterujące tranzystorami (małe prądy) i osobno przewody zasilające i do silnika. Nie wiem czy nie wzbudziło mi się to i jakiś pik otworzył niewłaściwy tranzystor. Poprawiłem to i idę do maszyny dalej palić tranzystory. Nie wiem czy moja koncepcja ma sens. Nadal czekam na sugestie.