Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik 7,5 kW nie startuje połączony w gwiazdę

mikitap 27 Mar 2010 18:23 16967 37
IGE-XAO
  • #1
    mikitap
    Level 12  
    Witam.
    Radziecki silnik 7,5kW 2900rpm nie może wystartować gdy połączony jest w gwiazdę. Bez problemu startuje w trójkącie.
    Silnik pracuje w grubościówce. Chcę zamontować rozruch gwiazda-trójkąt dla ograniczenia prądu rozruchowego.
    Co może być przyczyną tego zjawiska?
  • IGE-XAO
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • IGE-XAO
  • #4
    hryja
    Level 9  
    Sprawdzałeś to przez podłączenie bezpośrednio zasilania do silnika, czy przez jakiś przełącznik? Gdy przez przełącznik to sprawdź jego styki.
  • #5
    mikitap
    Level 12  
    Silnik sprawdzałem podłączając go bezpośrednio pod zasilanie, dodatkowe dane to 380V trójkąt, 50 Hz, brak wartości prądu, kierunki prawidłowe, sprawdziłem dla pewności wszystkie możliwości, pracuje poprawnie w trójkącie.
    Czy może przyczyną być zbyt mały moment obrotowy z powodu jakichś oporów typu : łożyska na wałkach itp?
    Dodam iż silnik oryginalnie jest przystosowany do pracy w układzie rozruchu gwiazda-trójkąt.
    https://obrazki.elektroda.pl/44_1269719010.jpg

    Oto oryginalny schemat elektryczny
  • #6
    e2rd.o
    Level 20  
    Zamieniony początek uzwojenia z końcem uzwojenia np. U z Z,V z X lub W z Y. Oznaczenia podaję wg załączonego oryginalnego schematu.
  • #7
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Ten silnik nie może wystartować w gwiazdę pod obciążeniem czy bez obciążenia? W jaki sposób sprawdzałeś czy kierunki faz są zgodne?
  • #8
    mikitap
    Level 12  
    Silnik zamontowany jest w maszynie stolarskiej-grubościówce i startuje bez obciążenia (są tylko opory łożysk wałków itp).
    Czy w przypadku kiedy zamienione byłyby koniec i początek którejś fazy w uzwojeniu silnika działałby on poprawnie połączony w trójkąt?
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    A czy sam silnik bez obciążenia przy zdjętych paskach też nie może ruszyć w gwiazdę? Wrzuć fotki tabliczki znamionowej i tabliczki zaciskowej. Może coś przeoczyłeś?
  • #11
    mikitap
    Level 12  
    Ściągnę paski i sprawdze co się dzieje.
  • #12
    Dioda52
    Level 27  
    Podaj tabliczke z silnika; zdjecie. Wedlug mnie to ten silnik posiada dwie pradkosci, szybkie i wolne. Wedlug zdjecia polaczen podanych nie ma polaczenia uzwojen w trojkat, czy gwiazde. Uzwojenia polaczone sa wszystkie w szeregu i w zaleznosci, ktory tojkat jest polaczony i ewentualnie zwarty sa dwie predkosci. Moge wrzucic schemat takiego polaczenia, jesli bedzie trzeba.
  • #13
    niutat
    Level 36  
    Witam, silnik nie startuje w ogóle czy startuje ale nie może wejść na obroty?.
    Napisz co się dzieje po zdjęciu pasów?
  • #14
    mikitap
    Level 12  
    Dziękuje wszystkim za zaangażowanie.
    Silnik nie chce wystartować- objaw jak dla braku fazy.
    Do pana Dioda52- jeśli posiada Pan schemat połączenia silnika dwubiegowego w układzie dahlandera to zapewne dostrzeże subtelne różnice między schematami
    (min:cewkę oraz styk przekaźnika czasowego dla oryginalnego schematu oraz zabezpieczenie termiczne dla każdej prędkości obrotowej osobno na pańskim schemacie).
    Czy ktoś zastanawiał się nad zbyt małym momentem obrotowym spowodowanym obniżonym napięciem na poszczególnych pasmach fazowych uzwojenia silnika przy połączeniu w gwiazdę?
  • #15
    niutat
    Level 36  
    mikitap wrote:

    Czy ktoś zastanawiał się nad zbyt małym momentem obrotowym spowodowanym obniżonym napięciem na poszczególnych pasmach fazowych uzwojenia silnika przy połączeniu w gwiazdę?

    Bez przesady, silnik powinien wystartować lub przynajmniej mieć taki zamiar. Sprawdź przełącznik Y-D.
    No chyba że to silnik dwubiegowy.
  • #16
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    mikitap napisał:
    Quote:
    Czy ktoś zastanawiał się nad zbyt małym momentem obrotowym spowodowanym obniżonym napięciem na poszczególnych pasmach fazowych uzwojenia silnika przy połączeniu w gwiazdę?

    Jasne że się zastanawiamy, właśnie dlatego prosimy Cię o sprawdzenie czy silnik połączony w gwiazdę rusza przy zdjętych paskach. Żaden z nas nie jest w stanie przez internet określić jak duże obciążenie stawia maszyna podczas rozruchu.
  • #17
    niutat
    Level 36  
    krzysiek7 wrote:
    [b
    Jasne że się zastanawiamy, właśnie dlatego prosimy Cię o sprawdzenie czy silnik połączony w gwiazdę rusza przy zdjętych paskach. Żaden z nas nie jest w stanie przez internet określić jak duże obciążenie stawia maszyna podczas rozruchu.

    7,5kW połączony w gwiazdę powinien ruszyć tą grubościówkę(tak myślę).
  • #18
    mikitap
    Level 12  
    Pisałem już wcześniej że zasilałem ten silnik bezpośrednio z sieci bez układu rozruchowego.
    Na pewno nie jest to silnik dwubiegowy.
    Jeszcze jedna możliwość to ktoś przezwoił go jako jednowarstwowy podczas gdy oryginał nawinięty był dwuwarstwowo.(nie jestem pewien tej hipotezy).
    Odezwę się jak sprawdzę go całkowicie na biegu jałowym.
  • #19
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    mikitap napisał:
    Quote:
    Jeszcze jedna możliwość to ktoś przezwoił go jako jednowarstwowy podczas gdy oryginał nawinięty był dwuwarstwowo.(nie jestem pewien tej hipotezy).

    Zmiana uzwojenia dwuwarstwowego na jednowarstwowe ma pewien negatywny wpływ na właściwości elektromagnetyczne silnika ale nie aż taki żeby silnik nie mógł ruszyć. Inna sprawa czy przy ewentualnym przezwojeniu nie został popełniony błąd w ilości drutów i gałęzi równoległych. Wtedy silnik rzeczywiście może mieć problemy z rozruchem. Już kilka silników z błędnie wykonanym uzwojeniem do mnie trafiło.
  • #20
    yaro77
    Level 13  
    Miałem niedawno taki przypadek z silnikiem 5,5kW
    2800obr/min, nie chciał ruszyć w "γ", ruszał natomiast w "Δ". Po sprawdzeniu ciągłości połączeń na poszczególnych uzwojeniach okazało się że miedzy W1 a W2 nie ma przejścia. Silnik podczas oględzin uzwojenia wyglądał na przegrzany, decyzja---do wycięcia. Podczas wycinania okazało się że jakiś "specu" podczas poprzedniego przezwajania łącząc dwie cewki tej samej fazy nie okręcił drutów wokół siebie tylko polutował je dotykając je na "styk", połączenie to rozłączyło się w czasie intensywnej pracy. Musisz kolego przedzwonić połączenia , jednak zidentyfikowanie takiej usterki jest trudne nawet dla doświadczonego elektryka gdy wszystko jest zalakierowane i sztywne.
  • #21
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    To też jest możliwe, do mnie trafiały silniki w których te połączenia nie były wcale lutowane, tylko skręcone. Te silniki też szybko się uszkadzały. Połączenia miały po kilka omów rezystancji.
  • #22
    niutat
    Level 36  
    Ja miałem do czynienia z silnikami rożnych mocy produkcji Radzieckiej i muszę przyznać że o klasę przewyższały wykonaniem niektóre nasze produkty.
    Oryginalny ruski silnik przy właściwych zabezpieczeniach był praktycznie nie do spalenia i przeżywał nawet całkowite zalanie wodą.
  • #23
    ekrzych
    Level 12  
    Czy sprawdzałeś układ sterowniczy? A z zwłaszcza stycznik 3K może ma wypalone styki, może jest uszkodzona spężyna, etc. W/g schematu załącza się PB , 3K i 1K w tym samym czasie. 1K podaje zasilanie na silnik, PB odmieża czas i po czasie załącza 2K czyli trójkąt wyłączając 3K gwiazdę.
    Niepokoi mnie też rozłącznik (nc) i sposób jego włączenia ale uważam to za błąd graficzny w schemacie (chodzi mi o połączenia zwarciowe) Myślę że urządzenie oznaczone C steruje ztykami nc (zamyka je ) gdy jest bieg-praca silnika w gwieździe.

    Rosyjskie silniki preferują pracę w gwieździe :) sami wiecie dlaczego
  • #25
    e2rd.o
    Level 20  
    mikitap wrote:
    Czy w przypadku kiedy zamienione byłyby koniec i początek którejś fazy w uzwojeniu silnika działałby on poprawnie połączony w trójkąt?

    Jak jest zamieniony początek z końcem uzwojenia to taki silnik przy połączeniu w gwiazdę lub w trójkąt ma utrudniony rozruch a nawet jak jest dłużej obciążony to zadziała zabezpieczenie.Pomierz rezystancję uzwojeń każdej fazy i sprawdź czy nie ma przebicia międzyfazowego.
  • #26
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Kolego mikitap, może jednak dla pewności sprawdź kierunki faz, to tylko kilka minut.

    Rysunek przedstawia prosty sposób wyznaczania lub sprawdzania początków i końców faz uzwojenia trójfazowego przed ich skojarzeniem. Jeżeli do umownego początku P fazy I jest przyłączony dodatni biegun akumulatora, a do jej końca K — biegun ujemny, to przy przerywaniu obwodu na odpowiednich początkach P faz II i III wystąpi biegunowość dodatnia, a na końcach — ujemna. Biegunowość poznaje się po kierunku wychylenia miliwoltomierza. Przy włączaniu prądu w obwodzie fazy I biegunowość pozostałych faz będzie przeciwna.
    silnik 7,5 kW nie startuje połączony w gwiazdę
  • #27
    drk84
    Level 12  
    Witam
    Czy da się sprawdzi polaryzacje uzwojeń miernikiem uniwersalnym?
  • #28
    PZ IX
    Level 34  
    Tak. "Ładując" uzwojenie omomierzem, a potem woltomierzem zmierzyć napięcie w mV.
  • #29
    drk84
    Level 12  
    Ja sprawdzałem je podłączając zasilacz 12 V do jednego uzwojenia a na następnych mierzyłem napięcie w mV.
    wyprowadzenia są w ten sposób jak na rys. niżej
    silnik 7,5 kW nie startuje połączony w gwiazdę
    Jak podłączyłem zasilanie do czerwonego uzwojenia ta na dwóch pozostałych miałem napięcie dodatnie, a jak podłączyłem do zielonego lub niebieskiego to na czerwonym miałem ujemne napięcie. Przy takiej konfiguracji wyprowadzeń i podłączeniu w gwiazdę silnik pracuje.
    Wie ktoś z Was jaką rezystancje powinny mieć uzwojenia tego silnika, w gwieździe mają 3,8 ohma. Niżej podaje tabliczkę znamionową .
    silnik 7,5 kW nie startuje połączony w gwiazdę
  • #30
    User removed account
    User removed account