Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Polonez Caro Plus 1.6 GLI Bosch - dużo pali, sonda lambda?

29 Mar 2010 00:53 8562 12
  • Poziom 14  
    Witam!

    Problem następujący. Jest sobie mój Polonez Caro Plus 1.6 GLI. Silnik 1.6 OHV na wtrysku jednopunktowym Bosch Mono Motronic MA 1.7. Silnik nie stracił nic z dynamiki, lecz wzrosło spalanie. Samochód posiada fabryczną klimatyzację, alternator 100A (podgrzewane fotele, lusterka) oraz wspomaganie kierownicy hydrauliczne JKC (jeśli to też wpływa w istotny sposób na spalanie).

    Wymienione (jak po każdej zimie) kable WN (Champion), świece (Iskra FE65PS), filtry oleju powietrza, olej w silniku (Mobil 5W50 pełny syntetyk), moście itp.

    Podłączyłem interfejs, błędów zero, ale komputer wyświetla stałe napięcie z sondy lambda na poziomie 450 - 460 mV. Zgadza się co do joty z tym co pokazuje multimetr. Na oscyloskopie sonda również "stoi" w miejscu. Nie ważne czy obroty jałowe czy przegazówka. Nie ważne czy zimny silnik czy po przejechaniu 10 km. Sonda lambda 4-przewodowa (podgrzewana). Grzałka sondy sprawna. Najciekawsze jest to, że komputer nawet po długiej jeździe nie czyta sygnału z sondy lambda (AKTYWNOŚĆ LAMBDA - NIE) czyli, jeśli dobrze rozumuję, sonda nie bierze udziału w korekcie czasu wtrysku jeżeli komputer wyświetla taką informację. Jednocześnie silnik ma wolne obroty 850 obr/min i takie też obroty zadaje mu komputer. Błędu sondy też nie ma jak już pisałem (0 błędów), nie świeci się także check engine. Nie rozumiem, jeżeli sonda jest uszkodzona, to kompy większości aut odpalają tryb awaryjny który charakteryzuje się podwyższonymi obrotami. Resetowałem pamięć adaptacji sterownika, bezskutecznie. Podmieniałem komp na inny - także nie pobiera danych z sondy.

    Sonda do wyrzucenia? Inny powód? A jeśli sonda - czy zda egzamin uniwersalna sonda 1V 4-przewodowa firmy NGK ? Jedni mówią że OK, a drudzy że sondy do Boscha są szybsze i że ma być do Boscha oryginał. Różnica w cenie to około 130 zł.

    PS:
    Polonez pali obecnie 10 - 11 litrów benzyny w mieście bez klimatyzacji. Jeszcze całkiem niedawno mieścił się w 8 - 9 litrach. Jest bez LPG i nigdy wcześniej nie sprawiał problemów, jedynie ostatnio zdziwiłem się że tak często muszę odwiedzać stację, silnik pracuje tak samo jak przed usterką.
  • IGE-XAO
  • Poziom 16  
    Podłóż inną sondę, może być używana, jeśli będzie to samo, to uszkodzone wejście sterownika, wszystko wskazuje jednak na sondę, pracować będzie każdy zamiennik, te bezfirmowe mogą mieć mniejszą trwałość.
  • Poziom 14  
    Uszkodzone wejście sterownika w grę nie wchodzi, gdyż tak jak napisałem, podmieniałem kompa. Co do używanej to nie mam skąd wziąść aby mieć pewność że sprawna. Na złomie za sondę po przebiegu 150 tysięcy km na LPG (czyli złom) wołają 50 zł.

    Moje pytanie jest czy takie objawy jak opisałem wskazują jednoznacznie na sondę czy może być coś jeszcze, oraz pytanie do kogoś kto grzebał w Boschu Motronicu - parametr "aktywność lambda - NIE" oznacza że komputer nie bierze jej pod uwagę? Wiem, że gdy sonda jest zimna to "Nagrzewanie lambda" ma wartość "TAK" i wtedy sonda nie jest brana pod uwagę (działa wtedy grzałka sondy, jest napięcie na dwóch białych przewodach), ale tutaj sterownik nawet po nagrzaniu sondy i silnika nie czyta sondy.
  • IGE-XAO
  • Poziom 14  
    Dziękuję za zainteresowanie tematem...

    Byłem na diagnozie i facet powiedział że nie ma kabelka. Pożyczyłem i podrzuciłem program. Odpowiedź: "Ten program jest jakiś dziwny, jeśli check nie świeci to pewnie wszystko ok, to tylko Polonez, jak dużo pali to założyć gaz, dziękuję". No i 50 zł za jego stracony czas.

    Jeśli nikt nie napiszę czegoś do początku przyszłego miesiąca, to kupię nową sondę, może chociaż podpowiecie czy starczy uniwersalna 4-przewodowa (taka siedzi np. w Pandzie 1.1 MPI, sprzedają ją bez złączki - trzeba dosztukować starą). Ostatnio spalanie wyniosło nawet 14 litrów po samym mieście, liczone metodą tankując do pełna, i to mnie już troszkę dobija.

    Byłem w paru serwisach i szkoda im czasu na Poldka, nie chcą się podjąć. O ile tylko jeździ to uważają że wszystko jest okej. Dałbym zarobić gdyby ktoś rzeczywiście to naprawił lub chociaż postawił dobrą diagnozę, a nie mówił mi abym założył sobie gaz. Palił mniej, teraz drastycznie wzrosło, więc coś nie tak.
  • Poziom 36  
    Sprawdziłeś dokładnie masy?Chyba nie.
  • Poziom 14  
    Sprawdzałem masy już wcześniej, ale dziękuję za odpowiedź i zainteresowanie tematem. Sprawdzałem następujące punkty masowe:

    Pod maską:
    - Komputera wtryskowego
    - Obydwa punkty masowe na błotniku po stronie kierowcy (masa układu wtryskowego, zapłonowego i związanych z nim czujników)
    - Główną masę od akumulatora po stronie pasażera
    - Punkt masowy po stronie pasażera
    - Masę silnika

    W kabinie po lewej stronie za zestawem wskaźników także jest masa i też poprawiłem na wszelki wypadek. Tak samo jak masę wiązki głównej tylnej (po stronie worka na płyn spryskiwacza w bagażniku). Wszystkie masy oczyszczone drucianką, skręcone ponownie i posmarowane pastą miedzianą.

    Dodatkowo czyszczone styki w skrzynce bezpiecznikowej urządzenia mikroprocesorowego, kontrolerów świateł, i wszystkie przekaźniki. Pomiary w instalacji nie wykazują dużego spadku napięcia. Średnio napięcie obniżone o 0.1 V w stos. do pomiaru na akumulatorze. Elektryka pracuje perfekcyjnie, nic nie przygasa nawet po załączeniu świateł stop, kierunkowskazów, zapalniczki i innych obciążeń. Układ ładowania: Alternator 80A (bo klima) z regulatorem magneti na 14.5V (był regler Elmot na 14 V, ale nie chcieli podbić gwarancji na Centrę futurę więc wymieniłem). Napięcie w instalacji już przy 850 obr/min wynosi 14.4, po solidnym obciążeniu spada do 14.1 (światła mijania, mgłowe przód+tył, ogrzewane fotele, lusterka i szyba, nawiew max, sprzęgło sprężarki klimy).
  • Poziom 36  
    A na grodzi po prawej stronie?
  • Poziom 14  
    Na grodzi od strony przedziału silnika nie znalazłem punktów masowych mimo iż szukałem. Od strony kabiny pasażerskiej nie szukałem, bo wiązałoby się to zapewne ze zdejmowaniem całej deski rozdzielczej. Schowek wykręcałem, zegary wyjmowałem oraz plastik na którym jest m.in. włącznik świateł, hydrokorektor. Tam nie znalazłem innych punktów masowych za wyjątkiem tego za zegarami po lewej. Ale jeśli będzie trzeba to rozbiorę i wnętrze, przy okazji oczyszczę sobie profilaktycznie nagrzewnicę :)

    Możesz mi szanowny kolego przybliżyć gdzie jeszcze powinienem sprawdzić masę ? Najlepszy byłby wykaz punktów masowych z opisami gdzie są, przeczyściłbym je wszystkie na wszelki wypadek. Są podane na schemacie elektrycznym, ale bez ich lokalizacji trzeba by było rozebrać Poloneza do gołej budy by je znaleźć
  • Poziom 36  
    W/g schematu:
    1 sonda 4-ro przewodowa-pin9 ECU masa sygnałowa (szary)
    2 czarny sygnał sondy pin 10
    3i4 grzanie


    W boschu masy wchodzą na piny 20 i 33 sterownika
    Masz jeszcze to:
    czujnik temp.płynu 20stopni -2,5KOhm
    100stopni- 180 Ohm (pin14 sygn i 27 masa)
    czujnik temp.powietrza:sygn.13 i 27 masa

    Warto zasymulować warunki pracy w trybie pętli zamkniętej (oporniki)
  • Poziom 14  
    Czujniki podają poprawne wartości, zresztą komputer podpięty do PC pokazuje prawdziwe wartości temperatury. Warunki do przejścia w pętlę zamkniętą (sprzężenie z Lambdą) są spełnione. Zresztą według moich informacji Bosch Motronic sprzęga się z sondą już po minucie czasu, czy jeszcze krócej, wszak po to grzana sonda lambda.

    Obydwie masy idealne na wejściu sterownika. Moje pomysły się skończyły :|
  • Moderator Samochody
    Te 100-120zł to w końcu nie majątek, tylko uważaj na sondy NGK z Allegro bo większość to marnej jakości podróbki. Co do szybkości to te uniwersalne sondy BOSCHa z dodatkową osłoną są wolniejsze od NGK.
  • Poziom 24  
    Witam. Kolego, a opory toczenia auta jak tam ? Co prawda kolegi auto ma już z przodu zaciski Lukas , z tyłu bębny, z tym raczej nie było kłopotu... Ale jak kolega pisze silnik pracuje ,, zdrowo " jak przed wystąpieniem usterki , to zanim kolega kupi nową sondę lambda, to sprawdzenie , jak lekko,, kula" się auto nie zaszkodzi.... Pozdrawiam.
  • Poziom 14  
    Test oporów toczenia jest opisany w instrukcji obsługi auta, i wypada pozytywnie. Ale dziękuję za zainteresowanie.

    Po wielu perypetiach zdrowotnych, wreszcie doinwestowałem Poldzia.
    Zakupiłem sondę lambda Bosch (oryginał w opakowaniu "FSO części oryginalne") za 230 zł.

    Spalanie spadło do 8 l benzyny na 100 km w cyklu miejskim. Dodatkowo zauważyłem że przy gwałtownym dodawaniu gazu silnik szybciej wkręca się na obroty. Poza tym obroty biegu jałowego są dużo bardziej stabilne, przestało w ogóle "trzepać" silnikiem - pracuje równiutko. Świece zapłonowe mają kolor "kawy z mlekiem" nawet po krótkiej jeździe miejskiej. Wcześniej kolor wskazywał na "zalewanie" silnika (zbyt bogata mieszanka)

    Zimny samochód (po nocy na dworze, temp -18*C) podłączyłem do komputera i odpaliłem. Tuż po zakończeniu pracy rozrusznika rozpoczyna się podgrzewanie sondy lambda, i trwało ono w moim przypadku około 40 - 50 sekund. Natychmiast po podgrzaniu, komputer silnika wchodzi w sprzężenie z sondą ("aktywność LAMBDA = TAK").

    Odczyt z sondy oscyluje właściwie, wartość napięcia na sondzie wynosi 0,5V

    Słowem, opłacało się zainwestować w sondę. Dwa warsztaty poleciły mi po prostu ją odłączyć "bo jest niepotrzebna"... Tak jak i mówili by wyciąć katalizator... Ech te kompetencje... Dziękuję wszystkim za rady. :)