Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Homologacja świateł w Polsce - pytanie.

skaktus 29 Mar 2010 22:12 52133 46
  • #1 29 Mar 2010 22:12
    skaktus
    Poziom 37  

    Witam.

    Planuję zakupić do swojego auta światła jazdy dziennej. Temat studiuję od dłuższego czasu. Wiem że światła powinny mieć homologację:

    -E4 lub inną E np E11 (GB), ale bez strzałek - dopuszczenie do ruchu prawo-lewo stronnego

    -homologację RL i tutaj rodzi się pytanie

    Na dostępnych na www i w sklepach światłach po RL mamy różne cyfry np RL 00 008 lub RL 00

    Czy w tym wypadku numery po RL coś oznaczają czy są bez znaczenia ?

    Nie chcę utopić pieniędzy... Proszę o pomoc.

    Pozdrawiam

    1 29
  • #2 29 Mar 2010 23:11
    pomylek
    Poziom 13  

    Homologacja Europejska E oraz homologacja RL wystarczą. Cyfry po RL / DRL oznaczają rodzaj źródła światła.

    0
  • #3 29 Mar 2010 23:52
    Karolo MPower
    Poziom 30  

    Ja do jazdy codziennej używam ringów CCFL i jestem mega zadowolony, ale powiem Ci, że ledowe listwy czy lampy też dają rade :) Miałem 2 kontrole i zero problemów.

    Policja ani kontrola pojazdów nie sprawdzali mi oznaczeń na dodatkach oświetleniowych także nie wiem, czy trzeba sie tym tak przejmować. Ważne że świeci i nie razi innych uczestników ruchu.

    0
  • #4 29 Mar 2010 23:55
    skaktus
    Poziom 37  

    DRL to skrót " z angielska" oznaczający światła dzienne (daytime running light / lamp - często używane przez nieuczciwych sprzedawców jako szemrana homologacja ) , nie jest homologacją - to tak dla przyszłych ;)

    Czy ktoś ma wykaz "numerków" - które jest jakim państwem ? Do E zdobycie to łatwe, do RL nie spotkałem. Najbardziej mnie dziwą rozbieżności w ilości cyfr 00 008 a 00 ...

    2
  • #5 25 Cze 2010 09:55
    sunok
    Poziom 13  

    Dokładnie... co do numerków przy napisie RL na Allegro spotyka się różne oznaczenia typu 00RL, RL00 lub samo RL. Wszystkie są poprawne z punktu widzenia norm i przepisów?

    1
  • #6 25 Cze 2010 10:16
    domellus
    Poziom 29  

    Karolo MPower napisał:
    Ja do jazdy codziennej używam ringów CCFL i jestem mega zadowolony, ale powiem Ci, że ledowe listwy czy lampy też dają rade :) Miałem 2 kontrole i zero problemów.

    Policja ani kontrola pojazdów nie sprawdzali mi oznaczeń na dodatkach oświetleniowych także nie wiem, czy trzeba sie tym tak przejmować. Ważne że świeci i nie razi innych uczestników ruchu.


    Fakt że prawie nikt nie zwraca na to uwagi przy kontroli jeśli jest to dobrze zamontowane. :) Ale któregoś dnia możesz trafic na takiego który sie zainteresuje a wtedy problemy :) Na stacji diagnostycznej powiedzą jedź z tąd i Cię tutaj nie było, mniej problemów i papierków dla nich i dla Ciebie :) Policja bodajrze zatrzymuje dowód rejestracyjny :)

    0
  • #7 25 Cze 2010 11:03
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Kolego ty nie musisz wiedzieć jaka i gdzie wybita jest homologacja , niech niebieski wyciąga lampe i ogląda i szuka homologacji.
    A jak się zaczniesz tłumaczyć to i on zacznie ciągnąć za język.

    Ja chociaż w tym siedze kilka lat zawsze udaje zwykłego niewiedzącego człowieka.
    ..... nie wiem takie już kupiłem, a przegląd przechodzi corocznie więc jest ok...............

    0
  • #8 25 Cze 2010 15:37
    domellus
    Poziom 29  

    Nie twierdze że mam racje ale z tego co mi sie obiło o uszy to homologacja według przepisów ma byc widoczna bez demontowania lampy a co za tym idzie najczęściej a raczej zawsze jest na kloszu lampy. jeśli źle usłyszałem to mnie poprawcie :)

    0
  • #9 25 Cze 2010 16:57
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Jesli samochód wygląda jak choinka na święta BN to sie nie dziwię każda kontrol sie doczepia.
    Pozatym policjanci są doszkalani i wymyślają różnorakie akcje wymierzone w ludzkość.

    Pierwszą znaną mi akcją była chyba usówanie 3 światła stop, było to modne i każdy DF125 miał takie cudo dołożone.
    A później to już z górki: ciemne szyby kiedyś zdzierane pazurami- dzisiaj jest przyzwolenie tylko na tylne, ksenony- wciąż tempione i dobrze, CB radio, Blenda na przedniej szybie, nakładki na nadkola- poszerzające i wiele innych.
    O blue spryskiwaczach / wentylkach bym zapomniał.

    0
  • #10 27 Cze 2010 18:19
    marcys20
    Poziom 18  

    domellus napisał:
    ale z tego co mi sie obiło o uszy to homologacja według przepisów ma byc widoczna bez demontowania lampy :)


    ja tam sie wogole nie znam na tym ale znajdz taka homolagacje na reflektorach przednich badz kierunkach bocznych w Fiacie Scudo...nie ma! nie ma ani na kloszu ani na wewnetrznych bebechach! a auto przeszlo homologacje, jest dopuszczone do ruchu i przechodzi przeglady...

    0
  • #11 27 Cze 2010 23:54
    domex32
    Moderator na urlopie...

    marcys20 napisał:
    domellus napisał:
    ale z tego co mi sie obiło o uszy to homologacja według przepisów ma byc widoczna bez demontowania lampy :)


    ja tam sie wogole nie znam na tym ale znajdz taka homolagacje na reflektorach przednich badz kierunkach bocznych w Fiacie Scudo...nie ma! nie ma ani na kloszu ani na wewnetrznych bebechach! a auto przeszlo homologacje, jest dopuszczone do ruchu i przechodzi przeglady...


    Prawdopodobnie auto bite i ktoś chinszczyzne wstawił, u nas w firmie jest scudo 1.9 98 rok, i na kloszu z lewej strony są owe homologacje.

    Co do swiateł do jazdy dziennej, i wszelkiego innego dodatkowego nie fabrycznego oświetlenia, problemy zaczynają się w momencie zdarzenia drogowego z ofiarami, jeśli któryś uczestnik, czy też sprawca, stwierdzi ze zdezorientowały go Twoje światła, to zaczną się dla ciebie nie przyjemne chwile i problemy.

    1
  • #12 28 Cze 2010 07:20
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 28 Cze 2010 07:52
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Zajrzyj tu:
    http://dojazdydziennej.com.pl/
    Na pewno znajdziesz parę ciekawych informacji


    kivors napisał:
    Z doświadczenia to wiesz, czy przelewasz tylko bujne teorie przeczytane na forum ?

    W takim przypadku jeździsz pojazdem niedopuszczonym do ruchu. W razie wątpliwości Odpowiedni Organ w przypadku kontroli na drodze powinien zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na stację diagnostyczną gdzie zostanie stwierdzona zgodność zamontowanej przeróbki z warunkami homologacji. Teoria jest jasna, a jak to wygląda w praktyce widać niestety na drogach...

    0
  • #14 28 Cze 2010 08:06
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Tak jak są trupy to niebiescy wyciągają żarówki z lamp i biorą do expertyzy.
    Dziwne ale prawdziwe.

    0
  • #15 28 Cze 2010 11:36
    skaktus
    Poziom 37  

    domex32 napisał:


    Co do swiateł do jazdy dziennej, i wszelkiego innego dodatkowego nie fabrycznego oświetlenia, problemy zaczynają się w momencie zdarzenia drogowego z ofiarami, jeśli któryś uczestnik, czy też sprawca, stwierdzi ze zdezorientowały go Twoje światła, to zaczną się dla ciebie nie przyjemne chwile i problemy.


    Jesli masz homologację to nic ci nie mogą zrobić. Auto z homologacją jest dopuszczone do użytku.

    0
  • #16 28 Cze 2010 23:02
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Jaką homologację? Na auto czy na lampy? Proponuję jeszcze przeczytać w linku podanym wyżej o lampach z homologacją które przepisów homologacyjnych nie spełniają! Poza tym najlepszą lampę z najlepszą homologacją można nieprawidłowo zamontować: za wysoko, za nisko, zbyt blisko siebie itp, itd. Jak więc widzisz sam znak homologacji to nie wszystko - a możliwości montażu tych lamp są również dokładnie określone w linku podanym powyżej.

    2
  • #17 28 Cze 2010 23:31
    rodi667
    Poziom 12  

    W niedzielę miałem kontrolę drogową między innymi pod kątem świateł do jazdy dziennej i zauważyłem, że sprawdzali na początku czy jest widoczny znak RL. U mnie nie mieli jakichkolwiek zastrzeżeń, ale w przepisach jest wyraźnie określone, że znak RL ma być na kloszu w widocznym miejscu.

    0
  • #18 02 Wrz 2010 18:03
    beti61
    Poziom 9  

    rodi667 napisał:
    ... ale w przepisach jest wyraźnie określone, że znak RL ma być na kloszu w widocznym miejscu.

    a możesz podesłać link do tych przepisów?
    bo chcę zamontować coś takiego, ale nie wiem gdzie szukać przepisów mówiących o wymaganych homologacjach

    0
  • #20 04 Wrz 2010 22:44
    beti61
    Poziom 9  

    Dzięki Gerri
    wychodzi na to że UE tego RL-a sobie wymyśliła, dlatego w naszych przepisach nic na ten temat nie można było znaleźć.

    0
  • #21 09 Lut 2011 23:06
    pawel198804
    Poziom 1  

    Witam.
    Mam takie pytanie.
    Jeżeli posiadam światła do jazdy dziennej o oznaczeniu E4 (na zwykłe żarówki, nie LED), ale nie ma na nich RL to czy mogę na nich jeździć?
    Nie są to nowe światła, mają ok 10 lat.

    0
  • #22 10 Lut 2011 15:39
    domellus
    Poziom 29  

    W myśl przepisów nie. :) A to czy będziesz jeździł czy nie to już Twoja sprawa i Twój portfel. :)

    1
  • #23 12 Lut 2011 08:12
    domex32
    Moderator na urlopie...

    skaktus napisał:
    domex32 napisał:


    Co do swiateł do jazdy dziennej, i wszelkiego innego dodatkowego nie fabrycznego oświetlenia, problemy zaczynają się w momencie zdarzenia drogowego z ofiarami, jeśli któryś uczestnik, czy też sprawca, stwierdzi ze zdezorientowały go Twoje światła, to zaczną się dla ciebie nie przyjemne chwile i problemy.


    Jesli masz homologację to nic ci nie mogą zrobić. Auto z homologacją jest dopuszczone do użytku.


    Mówię tu o autach nie wyposażonych fabrycznie w światła do jazdy dziennej.

    Na polskich drogach większość własnych konstrukcji świeci się razem ze światłami pozycyjnymi i mijania.

    0
  • #24 12 Lut 2011 08:50
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Świeci sie razem bo sa dla szpanu, przecież one sa po to by oszczędzać żarówki i palniki świateł pozycyjnych.

    0
  • #25 12 Lut 2011 11:42
    domellus
    Poziom 29  

    romoo napisał:
    Świeci sie razem bo sa dla szpanu, przecież one sa po to by oszczędzać żarówki i palniki świateł pozycyjnych.

    I wiele innych :) Ale spokojnie, któregoś dnia panowie "niebiescy" w komitywie z innymi słuzbami i instytucjami wezmą się i za to :) Wystarczy spokojnie czekać :)

    0
  • #26 12 Lut 2011 23:52
    zdzich1958
    Poziom 10  

    Istotne jest nie tylko oznakowanie lamp ale i sposób podłączenia,ponieważ
    jest ważne z jakimi światłami mogą świecić i kiedy automatycznie się wyłączać.Ważne jest ich rozmieszczenie na samochodzie.Pozdrawiam.

    0
  • #27 14 Lut 2011 14:31
    skaktus
    Poziom 37  

    domex32 napisał:
    skaktus napisał:
    domex32 napisał:


    Co do swiateł do jazdy dziennej, i wszelkiego innego dodatkowego nie fabrycznego oświetlenia, problemy zaczynają się w momencie zdarzenia drogowego z ofiarami, jeśli któryś uczestnik, czy też sprawca, stwierdzi ze zdezorientowały go Twoje światła, to zaczną się dla ciebie nie przyjemne chwile i problemy.


    Jesli masz homologację to nic ci nie mogą zrobić. Auto z homologacją jest dopuszczone do użytku.


    Mówię tu o autach nie wyposażonych fabrycznie w światła do jazdy dziennej.

    Na polskich drogach większość własnych konstrukcji świeci się razem ze światłami pozycyjnymi i mijania.


    Przecież przepisy mówią że mogą się świecić z postojowymi, dzięki czemu nie trzeba przerabiać instalacji i ciągnąć zasilanie z postojowych. Mają się wyłączać po włączeniu świateł drogowych / halogenów czyli tych co oświetlają drogę.

    Niedługo będzie rok jazdy na dziennych Philipsa, nie mam żadnych problemów. Niektórzy w tym temacie za bardzo bujają w obłokach. Wystarczy dziennie rozmieścić z godnie z przepisami, posiadać homologację, podłączyć jak trzeba i można jechać. Gdyby tak nie było, Hella, Philips czy inne firmy by nie produkowały lamp dziennych uniwersalnych.

    Co innego klejone listwy LED czy inne wynalazki klejone do aut, w reflektory przez wieś ludzi, to inna historia.

    0
  • #28 17 Lut 2011 17:06
    DarkGrymek
    Poziom 9  

    sory ze tu ale czy mozna mieć takie np. diody led w zderzaku ?

    0
  • #29 17 Lut 2011 17:48
    domex32
    Moderator na urlopie...

    DarkGrymek napisał:
    sory ze tu ale czy mozna mieć takie np. diody led w zderzaku ?


    Nie.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Cytat:
    "Przecież przepisy mówią że mogą się świecić z postojowymi, dzięki czemu nie trzeba przerabiać instalacji i ciągnąć zasilanie z postojowych. Mają się wyłączać po włączeniu świateł drogowych / halogenów czyli tych co oświetlają drogę.


    Czyli z tego co piszesz mogą świecić razem z mijania?

    Jak mogą się świecić z postojowymi to czemu z nich nie pociągnąć zasilania?

    0
  • #30 17 Lut 2011 18:11
    skaktus
    Poziom 37  

    domex32 - poczytaj raz jeszcze co napisałem ;) mogą świecić z postojowymi, ale mają gasnąć po włączeniu drogowych / halogenów i to co oświetla drogę, czyli mijania też.

    To czy pociągniesz i zrobisz tak że świecą z postojowymi czy zrobisz tak że świecą same to zależy od twojej pomysłowości itp. Ja mam Philipsa więc automat sam je włącza i wyłącza po odpaleniu silnika, zero grzebania w aucie.

    0