Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zmierzyć prędkość w samochodzie?

sq1gqp 03 Kwi 2010 14:59 4566 18
  • #1 03 Kwi 2010 14:59
    sq1gqp
    Poziom 23  

    Cześć, chciałbym żeby moja atmega 16 znała bieżącą prędkość pojazdu (samochodu) jak można przechwycić sygnał z oryginalnego systemu u wpiąć do atmegi ?
    Auto ma elektronicznie sterowany wskaźnik prędkości więc i sygnał jest przekazywany na jednym z pinów (nie idzie np po can).
    Czy ten sygnał to będzie impuls o zmiennej częstotliwości? Jaka może być ampliituda? Jak zrobić sondę czy "wpinkę" żeby podpiąć pod to atmegę i nie zakłócić systemów auta?
    W jaki port atmegi należy wpiąć taki sygnał (timer, zwykłe wejście) ?

    Auto to lexus is-200 z 2002 roku.

    0 18
  • #2 03 Kwi 2010 19:24
    arktik1
    Poziom 27  

    Musisz podłączyć się do wejścia sygnałowego prędkościomierza.
    Taki sygnał jest generowany z czujnika umieszczonego w układzie napędowym auta.
    Wystarczy ze przerobisz jakiś obrotomierz i podłączając go równolegle z prędkościomierzem i kalibrujesz odczyt.Poszukaj ,znajdziesz mnóstwo rozwiązań na obrotomierze do M16.

    0
  • #3 03 Kwi 2010 22:14
    rpal
    Poziom 27  

    arktik1 napisał:
    Musisz podłączyć się do wejścia sygnałowego prędkościomierza.
    Taki sygnał jest generowany z czujnika umieszczonego w układzie napędowym auta.
    Wystarczy ze przerobisz jakiś obrotomierz i podłączając go równolegle z prędkościomierzem i kalibrujesz odczyt.Poszukaj ,znajdziesz mnóstwo rozwiązań na obrotomierze do M16.

    To jest zbyt duże uproszczenie, najpierw kolega niech napisze o jaki samochód chodzi. W nowoczesnych samochodach już nie ma wejścia sygnałowego jest magistrala CAN, VAN i po nich ganiają dane. Nie mozna być omnibusem i wszystiego wiedzieć ale podpowiem że w markach PSA(peugeot, citroen) sygnał prędkości poza tym formie komunikatów na CAN-ie jest wysyłany z jednego z wyprowadzeń na pompie ABS. Wyprowadzony jest w formie przebiegu prostokątnego o amplitudzie 12V, zależność jest taka 1Hz=1km/h. Wcale nie jest wykluczone że to rozwiązanie powielają inne marki. Najlepiej zorientowane będą fabryczne serwisy(ale te nie chcą się specjalnie dzielić wiedzą) oraz serwisy taksometrów. Sygnały z nadajników na skrzyni biegów to już raczej przeszły do lamusa tak gdzieś w okolicach 2000r. Wpinka jesli poziom jest inny niż TTL a np 12V to np. szeregowy rezystor 1k i bramka TTL schmita jak chcesz być 100% że nic nie popsujesz to dodatkowo podepnij z nią równolegle diodę zenera np. 5,1V i masz dopasowanie do atmela.
    Jeszcze jedno impulsy prędkości może też pobrać z czujników ABS, różnice w obrotach kół jadących po łuku chyba możesz olać :)

    0
  • #4 04 Kwi 2010 12:10
    KamBys
    Poziom 23  

    Dorzucę jeszcze jedną sugestie - złącze ISO radia. Sprawdź czy nie ma impulsów do automatycznej regulacji głośności radia - miejsce najłatwiej dostępne żeby się podpiąć kablem

    0
  • #5 05 Kwi 2010 20:06
    arktik1
    Poziom 27  

    rpal Przecież jest napisane"sygnał jest przekazywany na jednym z pinów (nie idzie np po can)."
    A nawet jeśli idzie po CAN czy VAN to można zrobić wyprowadzenie z licznika.

    0
  • #6 05 Kwi 2010 21:38
    rpal
    Poziom 27  

    arktik1 napisał:
    A nawet jeśli idzie po CAN czy VAN to można zrobić wyprowadzenie z licznika.
    No to życzę powodzenia na nowej drodze życia jak masz typowy protrokół to jeszcze jakoś można wygrzebać komunikaty, ale odsyłam do samochodów np. PSA i dowiedz się na ich temat czegoś, to chetnie do tej wiedzy się przyłaczę.

    0
  • #7 05 Kwi 2010 21:50
    arktik1
    Poziom 27  

    "można zrobić wyprowadzenie z licznika" nie znaczy "wygrzebać komunikaty" tylko podłączyć się do samego sterowania wskaźnikiem prędkości , chyba że prędkość jest podawana w postaci CYFROWEJ tzn. jako liczba to wtedy nie da się tak poprostu.
    Jeśli gość nie ma praktyki elektronika to nie zalecam grzebania w liczniku.

    0
  • #8 05 Kwi 2010 22:17
    rpal
    Poziom 27  

    arktik1 napisał:
    "można zrobić wyprowadzenie z licznika" nie znaczy "wygrzebać komunikaty" tylko podłączyć się do samego sterowania wskaźnikiem prędkości , chyba że prędkość jest podawana w postaci CYFROWEJ tzn. jako liczba to wtedy nie da się tak poprostu.
    Jeśli gość nie ma praktyki elektronika to nie zalecam grzebania w liczniku.

    Kolego pod warunkiem że masz w skrzyni biegów nadajnik to możesz sobie tam grzebać do woli a jeśli impulsy ida od ABS o czym wczesniej pisałem już sprawa się komplikuje aczkolwiek też nie jest zadnym kłopotem. Tak czy inaczej trudno się wpiąć w CAN albo VAN to tylko dla osób znających dedykowane protokoły i komendy.

    0
  • #9 05 Kwi 2010 22:29
    arktik1
    Poziom 27  

    Dobra, nie będziemy się spierać, zrobiłem takie wyprowadzenie w Vito z 2009 roku i Toledo z 2008, jak na razie doskonale działa.
    Niech napisze coś więcej o samochodzie to może da się coś wykombinować.

    0
  • #10 05 Kwi 2010 22:35
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 06 Kwi 2010 09:37
    kamyczek
    Poziom 34  

    problem w tym że samoloty się nie mijają z przeszkodami , a powietrze porusza się w naturze (wiatr) W samolocie ważna jest prędkość wobec orodka w którym się porusza czyli powierza . W samochodzie ważna jest prędkość wobec ziemi , I tu się to nie sprawdzi.

    0
  • #12 06 Kwi 2010 09:39
    rpal
    Poziom 27  

    Motronic napisał:
    Proponuję zamontowac rurkę Pitota, jak w każdym samolocie....
    albo rzucać za burtę linę z węzłami i zrobić na uP licznik supełków.

    0
  • #13 06 Kwi 2010 11:02
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 06 Kwi 2010 11:21
    rpal
    Poziom 27  

    Mysle że od dawna już jest pora na to aby autor się przypucował o jaki konkretnie mu samochód chodzi bo jak na razie to snujemy tu hipotezy nie na temat a możliwości jest bez liku. Osobiście gdybym nic nie wiedział o pojeździe do bym się wpiął z jakimś buforem po prostu w czujnik ABS ilość impulsów na obrót koła można policzyć w samym uP po przeręceniu kołem o jeden obrót albo ręcznie po zębach lub z łozyska(po zasypaniu stalowym pyłem), obwód koła też nie jest tajemnicą. A jeśli kolega woli czytać wnioski z "sali" to zasadniczo nie posunie się w swoim pomiarze nawet o krok.:)

    0
  • #15 06 Kwi 2010 14:11
    arktik1
    Poziom 27  

    Myślę że jak to przeczytał ,to więcej nie napisze, z prostego powodu.
    Tyle możliwości że nie wiadomo co wybrać.
    Można jeszcze zrobić otwór w wahaczu ,zamontować czujnik zbliżeniowy i odczytywać obroty z półosi.
    Potem wystarczy tylko przemnożyć to przez promień koła i drogę przejechaną przez jeden obrót.
    Przecież to takie proste...

    0
  • #16 06 Kwi 2010 14:29
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 06 Kwi 2010 19:50
    rpal
    Poziom 27  

    Żałuję ale nie mam w tym względzie nic do powiedzenia, kiedyś miałem program serwisowy od wszystkich marek jednak szlag go trafił, jednak przeczucie mi podpowiada że japoniec będzie miał nadajnik obrotów na skrzyni biegów. Przynajmniej ja tak miałem w japońcu jakim był Nissan. Więc sprawa wówczas jest banalna. A jak nie to można dodac piąte koło :) jak w pomiarze u drogowców.

    0
  • #18 06 Kwi 2010 22:35
    medicb
    Poziom 28  

    Zamontuj moduł gps, wyciągnij prędkość z ramki sygnału gps po uarcie a jeszcze dzięki temu w przyszłości możesz dorobić system namierzania auta.

    0
  • #19 06 Kwi 2010 23:42
    rpal
    Poziom 27  

    medicb napisał:
    Zamontuj moduł gps, wyciągnij prędkość z ramki sygnału gps po uarcie a jeszcze dzięki temu w przyszłości możesz dorobić system namierzania auta.
    Jeden z najdroższych sposobów na ustalenie prędkości pojazdu :) Może radar doplerowski ? Będzie jeszcze drożej )))))

    0