Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

System kina domowego i Multizone Ver 2

Cersunited 05 Apr 2010 19:29 14205 26
  • System kina domowego i Multizone Ver 2


    Witam wszystkich forumowiczów :)
    Chciałbym zaprezentować Wam mój zestaw audio. Celem projektu było stworzenie wysokiej jakości systemu audio zarówno do stereo jak i filmów , z dużą ilością funkcji o nie banalnej i oryginalnej jak na warunki domowe obudowie.Prezentowałem jego pierwotną wersje rok temu lecz od wtedy wszystko zostało zmienione i wprowadziłem wiele poprawek. Odtwarzacz został "prawie nietknięty" lecz amplituner został całkowicie przebudowany. Zmienione zostały całkowicie fronty obu urządzeń.Teraz wyglądają moim zdaniem duuużo lepiej niż poprzednie. W obudowach jest też wiele małych kosmetycznych zmian jak np zmiana koloru podświetlenia na czerwony czy własne włączniki każdego z urządzeń. Dzięki temu możemy nie tylko włączać oba jednym głównym włącznikiem amplitunera ale też pojedynczo jak i z pilota. Na zmianę czeka też napęd z czarną tacka lecz na razie nie było na to czasu. Jest też DAC na kościach Analog Devices oraz opampy wyjściowe na układach Texas Instruments. Te układy zostały zamówione jako sample i doszły nie dawno więc fotki wrzucę jak zrobię.W poprzedniej wersji nie było DACa i odtwarzacz jechał na wbudowanym w cd rom. Zmienione też zostało sterowanie mechaniką tacki dzięki czemu jest precyzyjniejsza i można regulować jej prędkość(np pod koniec zasuwania)
    To tyle z malych zmian dotyczących odtwarzacza i obudowy amplitunera.

    Amplituner
    Tu zmianie uległo dosłownie wszystko. Od sterowania ,obudowy, kodu programu ,procesora dźwięku zasilania po włącznik:) Wszystkie płytki zostały wykonane z zastosowaniem solder maski. Zasilacz podzielony na stabilizowany oraz nie stabilizowany wraz z transformatorem zostały umieszczone z przodu urządzenia. Dzięki nowej koncepcjo obudowy panel sterowania trafił bezpośrednio z front więc zyskałem cenne centymetry. I tu pierwsze zmiany. Trafo to 350 watowy EI Sony.Wszystkie kondy w zasilaczach to Nichicony. 2x55V dla końcówek filtrują dwa złote Nichicony o pojemności 6800uF każdy.Końcówki mocy były obiektem "badań " najdłużej. Poprzedni na innym zasilaczu sedziały tu LM3886 jednak chciałem czegoś lepszego. Po wielu tranzystorowcach , monolitach i hybrydach krąg się zmniejszył. Miałem do wyboru albo własno opracowany tranzystorowiec na Sankenach lub najnowsze układy STK. Ze wzgląd na potrzebę 4 końcówek i wieeeelu odsłuchach padło na STK 433-130 i STK433-090. Gdy padł wybór zacząłem eksperymentować z aplikacja aż w końcu do urządzenia trafiła piąta wersja:) Zmieniłem głownie układy wejść oraz prowadzenie masy. Do finalnej wersji trafily też kondy Nichicon a do sygnału Elna for Audio i Rubycon. Te ostatnie znajdują sie w calym torze audio także w procesorze dźwięku.Co do procesora dźwięku i mulitizonu to zajmuje on całe dno urządzenia pod końcówkami. Składają się na niego filtr aktywne stałe oraz regulowane dzięki którym możemy wybrać rodzaj brzmienia zestawu. Układ regulacji głośności to DS1802 z ogranicznikiem i buforem(też nowość). Za dźwięk dookulny odpowiada uklad uPc1237 firmy Nec. Sygnały audio i wideo przełączane są za pomocą przkaźników firmy Omron. Wszystkie moduły łączone są za pomocą taśm komputerowych a sygnał za pomocą łączy 90stopni łączące moduły.

    Kod został napisany cały od nowa. Wszystkim struje Atmega 128.Kod napisałem w C. Urządzenie posiada wiele funkcji dostępnych z wielopoziomowego menu. Możemy tam dokonać wiele nastaw związanych z dźwiękiem Dolby Sorround jak i trybami procesora dźwięku. Ale można też np po prostu wyłączyć kanał LPF(wyjście subwoofera posiada juz odfiltrowany sygnał) lub go regulować(odcięcie , stromość, ilość) , zmienić tryb portu łączącego urządzenia , portu USB , ustawiać głośność kanałów center oraz sorround , efekt.
    Urządzenie może też pracować w trybie stereo lub stereo-bi amping co przynosi zwiększenie mocy oraz oddzielne regulowanie brzmieniem np sekcji średnio-niskotonowej a wzmacniacza tonów wysokich. Można też włączyć funkcje Pure czyli analogiczny odpowiednik Direct i mamy wtedy tylko wzmacniacz stereo z potencjometrem.
    Mamy też rozbudowane układy wyzwalaczy dostępnych z menu które sterują np roletami i oświetleniem przy seansie filmowym. Tryb Multi
    Zone nie zmienił się w porównaniu do wersji pierwotnej.

    Brzmienie.
    Odsłuchy robiłem u siebie w domu tylko więc w pokojach 15 i 20 metrów około.
    System grał z kolumnami B&W Matrix , Castle Isis, własnych DIY na głośnikach Visaton a w roli sorroundów jak icentera satelity JBL.
    Brzmienie można streścić krótko.Cudo!!!!
    Po wstępnej konfiguracji zarówno w kinie jak i stereo i bi amp moc i brzmienie wysokich tonów zgniata. Bas jest mocny i szybki bez subwoofera a dynamika jest po prostu świetna. Odsłuchiwało ten system wiele osób ze mną i po koncercie J.M Jarra , płycie Garou , Celine Dion , Simon i Garfunkel lub Dianie Kral byli po prostu w szoku. Muzyka typu Electro czy Dance też brzmi widowiskowo oczywiście:) Odsłuchiwałem też amplituner z innymi źródłami jak np Sony X222 ES lub Revoxem brata. Zmiana była jednak słyszalna.Ogólnie systemik z kolumnami B&W lub moimi DIY Navras z Matrixa w Bia Amp odegrał dużo lepiej niż Revox i dorosła wieża Sony ES. W kinie grały na przemian suby: STX (nie mój) i Bose.

    To tak pokrótce nie będę się rozpisywał zbytnio :) zainteresowanym odpowiem na pytania. Wiele informacji jest tez w poprzednim temacie z przed roku. daje link

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1305862.html

    Dodam że wszystko łącznie z projektem obudowy ,elektroniki ,płytek i softu projektowałem i wykonywałem sam:)

    teraz parę zdjęć i krótki filmik pokazujący zasadę działania paneli oraz pokrótce obsługi.

    System kina domowego i Multizone Ver 2 System kina domowego i Multizone Ver 2 System kina domowego i Multizone Ver 2 System kina domowego i Multizone Ver 2 System kina domowego i Multizone Ver 2

    System kina domowego i Multizone Ver 2 System kina domowego i Multizone Ver 2 System kina domowego i Multizone Ver 2 System kina domowego i Multizone Ver 2

    a to dla leniwych porównanie z poprzednią wersją obudowy
    tu akurat odtwarzacz
    https://obrazki.elektroda.pl/82_1241650604.jpg

    oraz filmik:





    Sorki za jakość ale po konwersji do 3gp tak to wygląda a oryginał w AVI jest za duży na Elektrode. Jak kiedyś znajdę chwile do zrobię konwerta do lepszego formatu.Na razie jednak taki musi srtarczyć

    Dodam ze kolor podświetlenia został zmieniony na czerwony za namową któregoś z forumowiczów za co dziękuje bo wygląda to moim zdaniem dużo lepiej:) Co do zdjęć myślę ze ich jakość jest wystarczająca :)

    Miłego oglądania i czekam na komentarze:)

    Pozdrawiam

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Cersunited
    Level 16  
    Offline 
    Cersunited wrote 325 posts with rating 146, helped 4 times. Live in city Toruń. Been with us since 2007 year.
  • #2
    guuciek
    Level 14  
    Witam . W jaki sposób robiłeś przelotki w płytce ??
  • #3
    vergil50
    Level 13  
    Czy dawcą końcówek mocy był amplituner Pioneer
    Jak długo zajęła konstrukcja
    Czy kolega udostępni dokumentacje plus wsady
    Jaki jest koszt całego urządzenia
  • #4
    Cersunited
    Level 16  
    Co do przelotek-- kolega robi mi je na zasadzie galwanizacji otworów juz po wywierceniu. Proces ogolnie dość drogi gdyby nie po znajomości:P

    Nie końcówke opracowałem sam. Układy STK miałem juz nowe zanim pojawiły się na dobre datasheety do nich:) potem testy w sumie casting 5 końcówek. I padło na STK z kilku powodów nie tylko brzmieniowo mocowych. Całość 2 lata jednak obecna wersja pół roku. Ze wzgląd na wiele "firmowych" projektów nie było czasu. Ogólnie co do kosztu to nie duży. To robiłem tak jakby to powiedzieć -dla relaksu. Ogólnie wiele jego elementów cyfroniki pochodzi z zaczętego rok temu mojego i kolegi dużego projektu z zakresu awioniki. Stąd taki mocny procesor jak np atmega 128 czy sporo rozwiązań mechanicznych. Ciężko powiedzieć bo niektóre z technologii i rozwiązań tu zawartych będą w przyszłości latały hehe:) a tu trafiły przy okazji. Jednak jakbym miał ogólnie podać to myślę że razem z odpadami które nie wykorzystałem około 1400 zł. Jednak to koszt 2 letniego projektu(nie tylko do tego systemu). Samo urządzenie myślę ze około 700zł

    Dodano po 5 [minuty]:

    no świecą . na żywo wygląda to dużo lepiej. Ma ladnie grać i równie ładnie wyglądać

    Dodano po 18 [minuty]:

    Co do wsadów i schematów. Tak jak poprzednia wersja trafia na konkurs do zachodnich sąsiadów i nie mogę umieścić na Elce. Lecz poprzednio juz po rozesłałem dwóm osobom na PW więc teraz też tak mogę po wszystkim. Jeśli byłby ktoś zainteresowany mogę też dać cała dokumentacje . Szczegółowy opis zarówno elektroniki jak i schematy, projekty obudów , kod wraz z instrukcją uruchomieniową i kodami błędów. Mogę też dać obudowy(komplet lub tylko dla amplitunera lub CD, wbrew temu że wydają się identyczne różnią się dość dużo)
  • #5
    Dj_Pele
    Level 16  
    Witam
    Ma kolega zaparcie na ten projekt ja to bym chyba zrezygnował ale ty widzę złapałeś prawdziwego bakcyla jak mojego kolegi stary co jest fanatykiem CB a na dachu ma tyle anten ze jak walą pioruny to tylko u niego.
    A co do konstrukcji bardzo mi się podoba tylko założył byś jakąś gumkę na kabel zasilający bo troszkę razi.
  • #6
    Cersunited
    Level 16  
    mam juz czarny kabel "płaski" z właśnie taką stożkowatą gumką do mocowania. Tylko przełożyć:)
  • #7
    Dj_Pele
    Level 16  
    Pogratulować apropos ile trzeba skończyć skuł żeby coś takiego zbudować
  • #8
    Cersunited
    Level 16  
    Dziękuje :)Ja kończe na razie technikum:) To znaczy, klasa maturalna teraz. Jednak zajmuje się elektroniką od 13 roku życia:) A reszta to tylko próby ,czytanie, próby i duuuuużo samozaparcia :)
  • #9
    bsw
    Level 20  
    Drugie podejście i widzę znaczny postęp i lepsze zdjęcia.
    Mam kilka pytań:

    1. Zmieniłeś końcówki z LM na STK.
    Jaka jest różnica w brzmieniu ?
    Czy STK grają lepiej ?

    2. Zastosowałeś dodatkowy DAC - poprzednio był użyty ten z CD-roma.
    Jak gra w porównaniu do poprzedniego?
    Czy mógłbyś udostępnić jego schemat ?
    (może też się skuszę na zewnętrzny DAC)

    Pozdrawiam,
  • #10
    mdm150
    Level 27  
    No kolego swoim projektem niemal powaliłeś mnie na kolana. :)Mój CD nie wygląda tak efektownie choć jest w fabrycznej budzie. Miałem w planie zrobić sobie dual CD w stylu mini zmieniacza. Wykorzystanie interfejsu serial ata jest nieco utrudnione. Na ata byłoby łatwiej ale wychodzi już z użycia niestety... :( Sytuację komplikuje też fakt że napędy z sata nie mają już wyjść audio-analog jak i cyfrowe. Kolega w swoim projekcie z jakim interfejsem wykorzystał napęd?
  • #11
    Cersunited
    Level 16  
    Więc tak.
    Układy DACa to AD1892 i 1859 kolejno odbiornik i cyfra analog:) Powiem tak. Szczerze mowiąc gdy poruwnywałem na starym Lite onie to DAC moj jest sporo lepszy.Jednak od tego w napedzie Sony tylko troszke. Gdyby zastosować z line out CD romu sygnał i dać dobre bufory wyjściowe(sygnał z CD ROMu jest słabszy niż np z CD ka) to różnicy prawie nie ma. Gdybym miał te układy kupić(dostałem sample) to gra nie warta świeczki. Chyba że dla satysfakcji:)
    Co do STK. Są to układy w ogóle bez porównania lepsze niż jakikolwiek TDA lub nawet LM. Z jednego względu-to struktury hybrydowe, nie monolit. Każdy STK ,RSN,SVI będzie zawsze lepszy niż jakikolwiek monolit.Same struktury tranów w środku są wielkości LM :) o ile pamiętam mają 6 mm na 6 mm.Jednego rozbierałem z ciekawości. Jednak dopiero dobra aplikacja i dobre elementy dają rezultaty. Dla początkujących i średnio zaznajomionych z tranzystorowcami nie polecam:)
    Sam zastanawiałem sie jeszcze tylko nad moją końcówka na Sankenach. Jest sporo lepsza i banalnie tania lecz w końcu zdecydowałem się na STK i jestem w pełni zadowolony.
    W końcowym efekcie końcówka nie odgrywa tu najważniejszej roli(pre amp i procesor) lecz całkowicie starcza by wygrać leciutko z niejednym tranzystorowcem.


    Napęd moj to SONY na ATA i z tego interfejsu korzystam:) U mnie i tak jest DAC więc brak line outu nie byl by problemem. Co do schematu to jest on w nocie AD. Identyczna parka siedziała chyba też w Cambridge Audio D500 ale tam z NE 5532 o ile pamietam. Dziś wiem że był to odtwarzacz przereklamowany :)

    Pozdrawiam i dziękuje za miłe słowa:)
  • #12
    mdm150
    Level 27  
    Czyli wynika z tego ze sygnał jest pobierany z interfejsu a następnie przetwarzany przez DAC? Mam też rozumieć ze nie wykorzystujesz wyjścia cyfrowego audio. W najgorszym wypadku można by podstawić napęd sata i puścić z niego sygnał przez konwerter sata/ata.
  • #13
    Cersunited
    Level 16  
    tak, ale w SATA sterowanie i nawet kody błędów są inne. Mi ATA niue przeszkadza szczególnie że obecny CD ROM jest bardzo dobry i cichy gdyby tylko miał czarną tacke byłby idealny:)
  • #14
    audiofil
    Level 12  
    Witam. Jeśli dane są pobierane z interfejsu. To chciałbym się dowiedzieć w jaki sposób Kolega to rozwiązał.
  • #15
    Cersunited
    Level 16  
    Nie ma potrzeby męczyć się z danymi bezpośrednio z interfejsu skoro każdy napęd ma wyj cyfrowe. Nie zawsze jest to SPDiF o ile pamiętam ale jest.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przepraszam nie doczytałem w poprzednim wpisie źle doczytałem i wprowadziłem w błąd. Oczywiście chodzi o wyj cyfrowe
  • #16
    kamilelektryk
    Level 12  
    świetna konstrukcja:) Nie myślałeś nad publikacją tego projektu w Elektronice Praktycznej? Jeszcze kase byś na tym zarobił
  • #17
    Cersunited
    Level 16  
    Szczerze to nie myślalem:) a wie kolega może na jakich to zasadach działa? bo coś kiedyś slyszałem
  • #18
    bsw
    Level 20  
    Cersunited wrote:
    Układy DACa to AD1892 i 1859 [..] lepszy [..] od tego w napedzie Sony tylko troszke [..]
    Gdybym miał te układy kupić(dostałem sample) to gra nie warta świeczki. Chyba że dla satysfakcji:)
    Trochę stare te sample chyba miałeś... AD1892 - już nie produkują, a AD1859 ma status "Last Time Buy"
    A co do parametrów AD1859 - dynamika 94dB i sygnał/szum 88dB to raczej średni segment - więc gra rzeczywiście nie warta świeczki.
    Z sampli od Analoga wart uwagi jest AD1854 (113dB/97dB)
    Cersunited wrote:
    Co do STK. Są to układy w ogóle bez porównania lepsze niż jakikolwiek TDA lub nawet LM. [..] Same struktury tranów w środku są wielkości LM :) o ile pamiętam mają 6 mm na 6 mm.
    Rozmiar struktury musi być spory - zważywszy na moc - prawie 2x większą niż LM i na dodatek 2 kanały w jednej kostce...
    A ja z ciekawości majstruję sobie końcówki na LM3886 właśnie...
    Cersunited wrote:
    ale tam z NE 5532 o ile pamietam. Dziś wiem że był to odtwarzacz przereklamowany :)

    NE 5532 to popularna kostka - ma wielu producentów. I pewnie dużą rozbieżność parametrów w zależności od pochodzenia...
  • #19
    Cersunited
    Level 16  
    Sample leżały w niemczech bo tam sobie je zbieram i dopiero zabrałem bo sie zagubiły:) bo do naszego "wspaniałego" kraju już oczywiście nikt nie wysyła.
    Co do parametrów... może nie super ale wiele odtwarzaczy nawet tych lepszych je miało więc jakis czas temu były to jedne z lepszych. MAm jeszcze bardzo dużo układów TI więc może je kiedyś podmienie.
    No to zupełnie inny typ układu więc nie można porównywać z LM. LM są dobre ale raczej dla początkujących bo ciężko ich nieodpalić lub uszkodzić. Z STK jest trudniej bo można go uszkodzić nawet na "żarówce " lub odpalić na zab prądowym pochodzi a potem padnie gdy nie zauważymy np wzbudzania. No i brak jakichkolwiek zabezpieczeń. Nowe STK są i tak mniejsze bo "scalono" w nich caly napięciowy w odróżnieniu od starych STK.
    Co do NE myślę że na tyle dużych rorzutów to nie ma.Przynajmniej jak masz z Nationala lub np ST. Można uznać je za pomijalne wręcz
  • #20
    bsw
    Level 20  
    Cersunited wrote:
    bo do naszego "wspaniałego" kraju już oczywiście nikt nie wysyła.
    Moje przylatują raz do roku na gwiadzkę z Kanady :-)
    Cersunited wrote:
    Co do parametrów... może nie super ale wiele odtwarzaczy nawet tych lepszych je miało więc jakis czas temu były to jedne z lepszych.
    W starannej aplikacji można trochę poprawić dynamikę.
    Ja może sobie zrobię na AD1892/AD1854 - jak zdobędę sample...
    Cersunited wrote:
    Przynajmniej jak masz z Nationala lub np ST. Można uznać je za pomijalne wręcz
    Jak masz z pewnego źródła a nie chińskie podróbki...
    Co do opampów - od analoga można też fajne sztuki pozyskać - ja mam AD8599 AD8397, AD8066...
  • #21
    Cersunited
    Level 16  
    no ja je zamawiałem jakis czas temu wiec nie wiem czy są jeszcze. No ja niecop częsciej dostaje swoje sample:D Do tego niemców jakoś lepiej traktuja bo wysyłają mi nawet jak nie zamawiam różne nowości więc moge być na czasie :P a co do DACA myślę że jak masz sample a plytke łatwo zrobić to wart zainteresowania jest
  • #23
    Cersunited
    Level 16  
    no nad cyfrowym myslaełem wejściem ale ostatecznie zrezygnowałem. Ale CD ma wyj cyfrowe dlatego.A PS3 można podłączyć normalnie :) A jakoś wole tradycyjnie DAC w odtwarzaczu i zwykłe przesyłanie dźwięku niż cyfrowo.
  • #25
    Cersunited
    Level 16  
    To kolega przeczyta dokładnie może opis:) 5.1 jest z dekodera matrycowego wraz z procesorem dzwieku i regulowanym kanałem LPF . Czyli mamy razem 8 trybów sorround, 2 stereo , simulated plus rozszerzenie do bi amp. Więc w zupełności starcza. No nie licząc Multizonu ale to inna bajka:) Dlatego myśle że funkcjonalność wraz z wyzwalaczami jest "bardziej"niż duuuża ;)
  • #27
    Cersunited
    Level 16  
    no tu stawiałem głównie na odsłuch stereo. A wiele funkcji w kinie są dodatkiem. Zresztą widać to po tym że fronty maja lepsze końcówki a z tylnymi pracują jedynie w Bi Amp no i w kinie. Dzisiejsze amplitunery to lipa straszna. Jeżeli mówimy o takich do 1k zl. 150 watowe trafo a złącz HDMI nie wiadomo po co aż 5. i tak mimo naklejek 5xHDMI,HD READY i Dolby HD nawet 7 ileś gra to gorzej niż zestawik z przed 10 lat gdzie setke trafo znajdziesz w dobrym odtwarzaczu:) Dlatego też u mnie z 350 watowym trafem w systemie mini znajomi tylko robili oczy przy odsłuchu podczas koncertu lub filmu gdy dynamiką ten mały zestaw bił dużą wieże :)