Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Niezgoda Cb radia z instalacją elektryczną auta

Golf II 1.3 Digijet NZ 19 07 Kwi 2010 23:39 4905 17
  • #1 07 Kwi 2010 23:39
    Golf II 1.3 Digijet NZ 19
    Poziom 8  

    Witam

    Założyłem w swoim aucie zestaw CB. Antena jest na stałe. Radio ma dwużyłowym przewodem pociągnięte zasilanie z akumulatora. I nawet wszystko jest ok, oprócz tego że: Gdy wcisnę gruszką by nadawać, w skrzynce bezpieczników zaczyna brzęczeć (jakby zwarcia dostawał) przekaźnik od awaryjnych. dlaczego?
    Dadam że nakombinowałem się i zauważyłem że gdy dotknę drugą ręką radia (obudowy), i wcisnę gruchę, to wtedy przekaźnik nie wariuje.
    O co chodzi? Czy muszę trzymać się obudowy radia żeby móc nadawać? Radio napewno ma masę. Zarówno z kabla zasilającego, jak również przez kabel RG58.
    Help!!!

  • #2 08 Kwi 2010 00:23
    yogi009
    Poziom 41  

    Na przewody zasilające radio CB z akumulatora KONIECZNIE załóż bezpieczniki 10A. Jeśli zacznie Ci je palić, będzie to oznaczało jakieś zwarcie w radiu (prawdopodobnie w samej gruszce).


    Moderowany przez c2h5oh:

    Post był raportowany. Regulamin punkt 12.
    Chyba Kolega nie do końca wie co pisze...

  • #3 08 Kwi 2010 00:50
    gabik001
    Poziom 36  

    Jak bedzie palic bezpieczniki 10A to jakie kable musialyby byc do gruszki zeby takie bezpieczniki paliło???
    Ja zapytam jaki masz wspolczynnik fali stojacej (SWR)? Jaki masz samochod ( przerywacz awaryjnych elektroniczny? )??

  • Pomocny post
    #4 08 Kwi 2010 02:59
    PLEXI
    Poziom 24  

    Jeśli współczynnik fali stojącej będzie duży , doprowadzenie masy auta jakimś grubszym kablem (2,5mm 2) do anteny na pewno pomoże w uzyskaniu lepszego współczynnika SWR, możesz spróbować poprowadzić przewody zasilające CB inną drogą , z dala od skrzynki z przekaźnikami.

    Ale prawdopodobnie to właśnie jak kolega gabik001 pisze , może być to przyczyna dużego współczynnika SWR , innymi słowami mówiąc w.cz. indukuje w obwodzie przekaźnika świateł awaryjnych jakieś napięcie , które wywołuje błędne działanie owego przerywacza.

  • #5 08 Kwi 2010 05:22
    Golf II 1.3 Digijet NZ 19
    Poziom 8  

    Tzn Panowie tak:
    bezpiecznik na kablu jest. A antena jeszcze nic nie strojona gdyż facet powiedział że nie ma sensu stroić jeśli są takie zakłócenia, kazał najpierw coś z tym zrobić i dopiero przyjechać. ???
    Tak jak piszecie żeby puścić z dala od skrzynki, też właśnie na to wpadłem i puściłem wczoraj troche dalej, no musiał bym chyba koło pasażera iść z kablem. nie wiem już. Wysoki SWR faktycznie może tak mieszać???
    A to że antena jest typu zwartego?

  • #6 08 Kwi 2010 06:42
    c2h5oh
    Moderator

    Skoro masz antenę zamontowaną na stałe (nie na podstawie magnetycznej) należy sprawdzić poprawność montażu.
    Sprawdź czy podkładka pod śrubą mocującą stopkę anteny przecięła lakier i ma kontakt z karoserią. Możesz to sprawdzić omomierzem. Odepnij kabel antenowy od radia i sprawdź czy ekran (obudowa wtyczki ma kontakt z karoserią.
    Jeżeli jest OK to można przystąpić do strojenia anteny.
    Opisane efekty mogą być spowodowane marną konstrukcją radia i efektem "wyciekania" w.cz. po kablach zasilających. Jeżeli będziesz miał pewność, że antena jest zestrojona prawidłowo a dalej będzie działo się coś dziwnego to należy na kablach zasilających założyć pierścionek ferrytowy i kilkakrotnie przewlec przez niego przewody zasilające. Pierścionek należy umieścić jak najbliżej radia.
    Doskonale nadają się do tego pierścionki ferrytowe z zasilaczy komputerowych.
    Budowa takich filtrów była opisywana w temacie"
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic613795.html

    Żadne dodatkowe przewody do anteny nie są potrzebne. Dla anteny nie jest istotna jakaś dodatkowa masa tylko przeciwwaga o odpowiednich wymiarach (płaszczyzna dachu) i żadna dodatkowa masa nie spełni tego zadania. Mówimy oczywiście o metalowym dachu...

  • #7 08 Kwi 2010 08:19
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Golf II 1.3 Digijet NZ 19 napisał:
    Czy muszę trzymać się obudowy radia żeby móc nadawać?

    W.cz. "lata" po obudowie i instalacji. Konstruktor instalacji elektrycznej autka zapomniał odkłócić ten przekaźnik. :cry:
    Cytat:
    Radio napewno ma masę. Zarówno z kabla zasilającego, jak również przez kabel RG58.

    BŁĄD w myśleniu. To nie jest masa dla prądu stałego tylko musi być dla prądu zmiennego (czytaj : w.cz.).
    Przykręć radio poprzez śruby montażowe z boku radia do masy/karoserii/obudowy metalowe kokpitu a efekt wadliwie odkłóconej instalacji elektrycznej autka - zniknie.


    Pozdrawiam.

  • #8 08 Kwi 2010 09:03
    Golf II 1.3 Digijet NZ 19
    Poziom 8  

    Napisałem że "radio napewno ma masę. Zarówno z kabla zasilającego, jak również przez kabel RG58", chodziło mi o to że z masą nie mam problemu, sprawdziłem to na początku samym. Odkręciłem kabel antenowy i sprawdziłem czy na obudowie jest masa-była, potem przykręciłem antene a odpiąłem kabel zasilający i na obudowie też była masa. Łączyłem też obudowe z masą przez śrubki uchwytu ale nic. Radio to harry III. Przemyśle może ten pierścień ferrytowy zobaczymy
    Dzięki!

  • #9 08 Kwi 2010 09:32
    rafal_rx
    Poziom 25  

    Witaj! Albo w.cz. rozchodzi się przewodami zasilającymi, albo po ekranie kabla antenowego, albo przekaźnik jest konstrukcyjnie do bani. Nie łącz obudowy radia do masy, absolutnie nie ma takiej potrzeby.

    Zacznij od sprawdzenia SWR. Ferryty dla 27MHz mogą się nie sprawdzić. Już lepiej jakiś filtr na zasilanie. Proponuję, jeśli nic innego nie pomoże, dostać się do przekaźnika i założyć kondensatory 10-100nF pomiędzy jego wyprowadzeniami a masą. Jeżeli obudowa przekaźnika jest metalowa, to kondensatorem (a może być i kablem) zewrzeć ją do masy.

    Bezpiecznik na kablu zasilającym wystarczy o wartości 3A.

  • #10 08 Kwi 2010 18:30
    Driver-
    Poziom 38  

    rafal_rx napisał:
    Witaj! Albo w.cz. rozchodzi się przewodami zasilającymi, albo po ekranie kabla antenowego, albo przekaźnik jest konstrukcyjnie do bani. Nie łącz obudowy radia do masy, absolutnie nie ma takiej potrzeby.
    Oj rafał_rx przeczytaj jeszcze raz co napisałeś. W.cz. na 100% sączy się po przewodach zasilających. Skrócenie drogi do masy jak najbardziej wskazane. SP5ANJ pisze świętą prawdę. Puścić kabel GND do masy najbliżej radia możliwie najkrótsza drogą. Kabla nie zwijaj tylko go skróć. Miałem nie raz takie przypadki a wtedy poprawne zestrojenie anteny było niemożliwe. Reflektometr pokazywał pogodę a SWR zmieniał się jak ruszało się kablami, łapało za mikrofon albo za obudowę radia. Po odpowiednim podłączeniu masy wszystko cacy.

    rafal_rx napisał:
    Zacznij od sprawdzenia SWR. Ferryty dla 27MHz mogą się nie sprawdzić. Już lepiej jakiś filtr na zasilanie.
    Filtr na zasilanie daje się żeby stłumić zakłócenia wchodzące przez zasilanie do radia, a nie po to żeby odciąć w.cz. W.cz. musi swobodnie płynąć do masy pojazdu.

    rafal_rx napisał:
    Proponuję, jeśli nic innego nie pomoże, dostać się do przekaźnika i założyć kondensatory 10-100nF pomiędzy jego wyprowadzeniami a masą. Jeżeli obudowa przekaźnika jest metalowa, to kondensatorem (a może być i kablem) zewrzeć ją do masy.
    Nie wiesz gdzie włazi w.cz. z kabli zasilających radio. Samo w.cz nie ruszy przekaźnikiem. Natomiast może wchodzić i prawdopodobnie wchodzi na na układ sterujący przekaźnikiem a ten może być gdziekolwiek nie koniecznie przy przekaźniku.

  • #11 08 Kwi 2010 19:15
    rafal_rx
    Poziom 25  

    W niektórych radiostacjach cb metalowa obudowa jest odseparowana od gnd zasilania kondensatorami. Jeżeli konstruktor tak to sobie wymyślił, to po co go poprawiać?

  • #12 08 Kwi 2010 21:24
    Driver-
    Poziom 38  

    rafal_rx napisał:
    W niektórych radiostacjach cb metalowa obudowa jest odseparowana od gnd zasilania kondensatorami. Jeżeli konstruktor tak to sobie wymyślił, to po co go poprawiać?
    Czy ja mu każę łączyć obudowę z masą. Ma połączyć kabel zasilający (-) do masy pojazdu jak najbliżej radia, przekładając i odpowiednio skracając kabel idący teraz na (-) akumulatora.

  • #13 09 Kwi 2010 07:13
    c2h5oh
    Moderator

    Driver- napisał:
    Filtr na zasilanie daje się żeby stłumić zakłócenia wchodzące przez zasilanie do radia, a nie po to żeby odciąć w.cz. W.cz. musi swobodnie płynąć do masy pojazdu.


    W.cz. ma swobodnie płynąć, ale nie przez przewody zasilające. W radiotelefonach wyższej klasy są fabrycznie montowane filtry na zasilaniu:
    Niezgoda Cb radia z instalacją elektryczną auta
    Niezgoda Cb radia z instalacją elektryczną auta

    Niestety, w tanich radiotelefonach trzeba to zrobić za producenta:
    Niezgoda Cb radia z instalacją elektryczną auta

    Obudowa radiotelefonu powinna mieć dobre połączenie z karoserią pojazdu. Nie ma znaczenia czy jest ona separowana kondensatorami czy nie. Dla w.cz. jest ona masą.
    Jeżeli:
    - obudowa radiotelefonu jest przykręcona do karoserii,
    - wtyczka anteny jest prawidłowo zarobiona,
    - przewód antenowy ma odpowiednio gęsty oplot (poczytaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7551311#7551311 )
    - stopka anteny ma dobre połączenie z karoserią,
    - antena jest prawidłowo zestrojona,
    - w.cz nie przełazi po przewodach zasilających
    to możemy uznać że układ jest szczelny dla w.cz i nie powinno się dziać nic szczególnego.
    Pozostaje jeszcze jedna możliwość. Natężenie pola w.cz z anteny wpływa na źle zabezpieczoną (lub wcale nie zabezpieczoną) elektronikę pojazdu.

    Pokazane na dwóch pierwszych zdjęciach filtry działają w dwie strony. Zapobiegają przedostawaniu się w.cz podczas nadawania i stanowią filtr przeciwzakłóceniowy podczas odbioru.
    Sposób założenia pierścionków ferrytowych został opisany (ze zdjęciami) tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7248992#7248992

  • #14 09 Kwi 2010 20:34
    Driver-
    Poziom 38  

    :arrow: c2h5oh Każdy przypadek jest inny. Opisany tu problem to brak odpowiedniego odprowadzenia w.cz. do masy. Prawdopodobnie w radiu standardowo jest filtr niesymetryczny (mam nadzieję). Tak czy inaczej obudowa radia powinna być połączona z masą. Swoją drogą to kolega powinien był podać model radia, link do schematu też był by wskazany, wiele by to uprościło.

  • #15 09 Kwi 2010 20:43
    sq6ade
    Poziom 40  

    Swoją drogą to troche lipa z tą elektroniką tego pojazdu że reaguje na takie zakłócenia z CB.
    Przekaźnik awaryjnych pewnie popycha jakiś tranzystor.

  • #16 10 Kwi 2010 00:54
    gabik001
    Poziom 36  

    sq6ade napisał:
    Swoją drogą to troche lipa z tą elektroniką tego pojazdu że reaguje na takie zakłócenia z CB.
    Przekaźnik awaryjnych pewnie popycha jakiś tranzystor.

    Totez wlasnie zapytalem jaki samochod bo moze miec przerywacz elektroniczny i przy slabym SWR moze reagowac na zaklocenia...
    Pozdrawiam

  • #17 10 Kwi 2010 16:15
    sq6ade
    Poziom 40  

    gabik001 napisał:
    sq6ade napisał:
    Swoją drogą to troche lipa z tą elektroniką tego pojazdu że reaguje na takie zakłócenia z CB.
    Przekaźnik awaryjnych pewnie popycha jakiś tranzystor.

    Totez wlasnie zapytalem jaki samochod bo moze miec przerywacz elektroniczny i przy slabym SWR moze reagowac na zaklocenia...
    Pozdrawiam


    Myślę że to furka taka jak nick autora.

  • #18 10 Lip 2010 17:27
    Golf II 1.3 Digijet NZ 19
    Poziom 8  

    Dziękuje wszystkim kolegom za próby pomocy w rozwiązaniu problemu. Trochę mnie nie było, dziękuje koledze PLEXI za dobry trop. Poprowadziłem kabel zasilający radio inną drogą, dalej od skrzynki z przekaźnikami w której jest właśnie ten przerywacz od awaryjnych. I pomogło. Czyli rozumiem że W.Cz. wchodziły na przerywacz. A ten przerywacz w volkswagenie jest elektroniczny. Tak więc punkciki polecą tylko muszę sprawdzić jak je zapodać bo jeszcze nie wiem jak hehe:). Czyli temat zamknięty

    Pozdr

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo