Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wypadanie zapłonu na pierwszym cylindrze.Peugeot 406 2.0 16V

10 Kwi 2010 11:40 23386 33
  • Poziom 15  
    Witam. Posiadam Peugeota 406 2.0i 16V, z 1999 roklu po lifcie, z silnikiem EW10J4. Komputer (OBDII Dominator) wykazuje błąd "przypadkowe wypadanie zapłonu na cylindrze 1".

    Objawy problemu:
    - obroty falują na biegu jałowym (+/- 50 rpm) oraz w zakresie do 3000 rpm,
    - nierówne przyspieszanie do 3000 rpm,
    - charakterystyczne, przypadkowe 'pryknięcie' z wydechu,
    - wydaje mi się, że do 3000 rpm jest przymulony,
    - osmolona świeca na pierwszym garze.

    Co zostało zrobione:
    - wymiana płynów, filtrów,
    - wymieniono świece,
    - wymyta przepustnica, silniczek krokowy, czujniki itp...
    - wymieniłem moduł zapłonowy (400 pln w błoto :( )
    - sprawdziłem ciśnienie na cylindrach i na każdym jest równo po ~16,5 barów,
    - zamieniłem miejscami wtryski i wykasowałem błędy

    Powyższe zabiegi niestety nic nie dały. Zanim wymienię pół samochodu i wydam na to tyle co na nowe auto może poradzicie co jeszcze można sprawdzić samemu?


    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Dzisiaj sprawdziłem rezystancję czujnika położenia wału w skrzyni i ma 387 omów. Producent określa rezystancję sprawnego sensora na 400 omów. Czy taka różnica jest dopuszczalna?

    Dodatkowo sprawdziłem szczelność kolektora dolotowego przez opsikanie go i przepustnicy plakiem.

    Brakuje mi już pomysłów. Pomóżcie z łaski swojej :D
  • Poziom 42  
    Pisząc moduł zapłonowy , masz na myśli listwę z cewkami zapłonowymi?
  • Poziom 15  
    Dokładnie tak
  • Poziom 15  
    Pierwszy post:

    drednot napisał:

    Co zostało zrobione:
    (...)
    - sprawdziłem ciśnienie na cylindrach i na każdym jest równo po ~16,5 bara,
    (...)
  • Poziom 42  
    Sprawdz sterowanie cewką z ECU / są dwie / na 1 i 4 cylindrze.
  • Poziom 15  
    Jak w skrócie wygląda obwód ECU-Cewka? Do cewki idą 3 przewody, jeden, różowy, idzie z modułu (?), który znajduje się w obok ECU. Niestety pozostałych dwóch nie dałem rady wyśledzić (nie chcę pruć wiązki). Sprawdzałem przejście omomierzem.

    emeryt2 podpowiesz mi jak wykonać sprawdzenie?
  • Poziom 42  
    Na listwie cewek masz wtyczkę. Ten przewód / pin nr.4/ idący , jak napisałeś do "modułu" , to zasilanie 12 V. Zostaw go w spokoju. Skup się na pozostałych dwóch. Z opisu widać ,że jesteś elektronikiem, dioda LED z opornikiem i sprawdzaj /podłączając do plusa i kolejno do tych dwóch przewodów/ , na pracującym silniku , patrz na miarowość "migania " diody. Najlepiej to oscyloskopem , ale na pewno go nie masz.
  • Poziom 15  
    Dzięki Kolego. Najpierw podejrzę diodą - do oscyloskopu mam dostęp, ale potrwa to kilka dni. W przypadku ewentualnych anomalii, gdzie szukać przyczyny?
    Przy okazji bardzo Ci dziękuję za zainteresowanie. Jestem już troszkę sfrustrowany, bo problem pozornie banalny - okazał się trudny w diagnozie. Pozdrawiam, miłego wieczoru :)
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    przyczyną mogą być hydrauliczne popychacze zaworów częsta awaria w tych silnikach

    Dodano po 6 [minuty]:

    zanim sprawdzisz popychacze zobacz czy nie łapie ci gdzieś powietrza za przepustnicą na kolektorze ssącym
  • Poziom 15  
    Bodzio1980 Podobno awaria popychaczy charakteryzuje się tym, że na zimnym i ciepłym silniku są wyczuwalne różnice w pracy silnika. U mnie temperatura nie wpływa na problem. Uszkodzenie popychaczy powinno również objawić się podczas pomiaru kompresji?

    Nieszczelności kolektora i przepustnicy sprawdzone (patrz post 1)
  • Poziom 15  
    Kolego emeryt2 Zrobiłem test diodą, bo oscyloskop będę miał dopiero za kilka dni i miganie (na oko) wydaje się być równomierne. Co ciekawe, sygnał z przewodu białego ma co najmniej dwukrotnie mniejszą częstotliwość niż sygnał z niebieskiego. W białym mruganie jest ledwie widzialne, w niebieskim widać je wyraźnie.
    Tak powinno być?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Nie pamiętam , który kolor to cewka na cylindry 1 i 4 , ale chyba biały, Takie "Niemrawe" mruganie diody świadczy o braku kluczowania "pełnym " minusem z ECU , co świadczy o uszkodzeniu Tranz. końcowego lub słabego kontaktu na linii ECU wtyczka listwy cewek.
  • Poziom 15  
    Ale jak to jest, że skoro obie świece "wyzwalane" są w jednej chwili, jednym tranzystorem, to wypadanie zapłonu dotyczy tylko cylindra pierwszego? Dlaczego na czwartym nie ma objawów?

    W moim poprzednim poście, zdanie pogrubione jest błędne. Podsumowując:

    W przewodzie niebieskim sygnał jest tak szybki, że mruganie jest ledwie dostrzegalne.
    W przewodzie białym sygnał jest stosunkowo wolny i mruganie widać wyraźnie.

    Przepraszam za błąd.

    Jutro zdejmuję cewkę i świece i zobaczę iskrę podczas kręcenia rozrusznikiem oraz zdejmę i wyczyszczę kolektor dolotowy.
    Życie w końcu zmusiło mnie do zakupienia książki z cyklu "sam naprawiam". A długo się opierałem (czyt. skąpiłem ;P )

    Pozdrawiam!!!
  • Poziom 15  
    Witam wszystkich zainteresowanych! Dorwałem oscyloskop i sprawdziłem co tam słychać na kablach sterujących monoblokiem zapłonowym ( :) ).
    I tak: przebieg na przewodzie niebieskim jest ładniutką sinusoidą, natomiast na przewodzie białym są piki, oraz co widać na filmie, sygnał przesuwa się w czasie (tak łopatologicznie mówiąc).
    Poniżej zamieszczam filmiki i od razu przepraszam za marną jakość...

    Obrotomierz:
    \

    Sygnał prawidłowy - przewód niebieski:


    Sygnał zakłócony - przewód biały (1):



    Sygnał zakłócony - przewód biały (2):






    Przed pomiarami zdjąłem i wyczyściłem kolektor dolotowy, sprawdziłem uszczelki i wszystko jest OK.

    Jakiś czas temu czytałem na jakimś forum, że komuś kto miał podobne problemy wlutowali w ASO kondensator (chyba 0,22µ), może pomoże? :turn-l:

    A tak na poważnie to pomóżcie wyciągnąć wnioski z obserwacji....


    Pozdrawiam:)
  • Moderator Samochody
    Nic się nie przesuwa, przez te szpilki oscyloskop gubi synchronizację... dziwne jest ta różnica w miganiu diody w świetle to co widać na oscyloskopie.
  • Poziom 15  
    Nie wiem czy opisując próbę z diodą nie pomyliłem kolorów. Później sprawdzę to jeszcze raz, tym razem wezmę notatnik :/
  • Poziom 42  
    Tam masz kondensator pomiędzy zasilaniem /+12v/ , a masą.
    Trzok - masz rację , mnie się to też " nie widzi".
    Sterowanie na cylinder 1 i 4 to pin na wtyczce nr.1 , a 2 na cylinder 2 i 3.
  • Poziom 15  
    We wtyczce przy "cewce" pin 1 to przewód biały, pin 2 - różowy /12V/,
    niebieski nie ma oznaczenia. Wieczorem sprawdzę jeszcze raz diodą. Wracając do oscyloskopu, pomiar wykonywałem względem przewodu różowego - poprawnie? W pomiarach osc. jestem troszkę niedouczony (z braku praktyki).
  • Poziom 15  
    Witam ponownie zainteresowanych. Postanowiłem odwiedzić serwis i co się okazało, świece były za krótkie o jakieś 5-8 mm :O A dobierane były w sklepie wg katalogu i przy wymianie porównywałem je ze starymi i były identyczne... szok. No i jest trochę lepiej, auto odzyskało moc, problem nierównej pracy trochę zmalał. Komputer nie wykazał błędów, tylko info o złym stanie krokowca i potencjometru położenia przepustnicy. Krokowca wymieniłem bo to tania sprawa, z pot. jeszcze się wstrzymałem.
    Niestety problem lekkiego podszarpywania podczas jednostajnej jazdy pozostał (2-3 tyś obr). No i pojawiła się "dziura" w mocy równiutko na 2 tyś obrotów gdy silnik jest zimny. Jak się nagrzeje to lekko ją czuć na drugim i trzecim biegu.
    Coraz bardziej przekonuje mnie teoria o zużytych popychaczach, ale to dalej strzelanie w ciemno.
    Na serwisie się zawiodłem, nadają się tylko do wymiany świec i do wystawiania wysokich rachunków.
  • Poziom 15  
    Przepraszam za trzeci post ale dopiszę jeszcze swoje najnowsze spostrzeżenie: zatankowałem droższe paliwo 98 ultimate (poprzednio jeździłem na 95) i co ciekawe wszystko jest OK! silnik pyka jak powinien- żadnego falowania czy braku mocy przy 2k rpm :) także zostaje mi lanie wachy za 5.07 zł :]]] żyć nie umierać....
  • Poziom 10  
    Witam mam takie pytanie da się jakoś sprawdzić cewkę zapłonową w tym silniku??
  • Poziom 11  
    Pozwolę sobie zapytać - jak tam kolego drednot dalsza eksploatacja 406? Czy faktycznie lanie 98 oktanów pomogło i nadal pomaga, czy to był chwilowy sukces? Mam w moim dokładnie te same objawy (dziura przy 2 tys i niezbyt równomierna siła ciągu przy obrotach 2-3tys) i zastanawiam się, w którym iść kierunku.

    Pozdrawiam
    Jędras
  • Poziom 15  
    No niestety auto miało tylko chwilową poprawę. Ja poszedłem w kierunku sprzedaży, niestety bo auto było fajne.
  • Poziom 10  
    podepnę się.
    Mam problem z tym samym silnikiem tylko zamontowanym w 206-tce. Wywala błąd p1337 (wypadanie zapłony 1-go cylindra). Objaw jest tylko do osiągnięcia temperatury ok 70 stopni - pracuje na 3 garach. Później idzie jak wściekły. Cewka - druga, świece nowe. Spaliny charakterystycznie śmierdzą niespalonym paliwem mimo że świece są takie same (żadna nie zalana). Powoli pomysły mi się kończą.
    Czy ktoś ma jeszcze jakieś pomysły ??
    Czekam jeszcze tylko aż się ociepli i wtedy zmierzę mu ciśnienie na zimnym.
  • Poziom 10  
    no i się zmierzyłem. Cylindry mają po równo w okolicy 14.
    Zgłupiałem....
  • Poziom 19  
    a może weź i zamień wtryskiwacz z 1 na 3 jak pojeździsz sprawdź czy nie masz wypadania zapłonów na 3 . wszystko sprawdzacie panowie a nikt nie zaiteresował się tym że oprócz iskry potrzebna benzyna i to w odpowiedniej ilości .