Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przypominacz kierunkowskazu

Reptilerex 10 Kwi 2010 19:56 3080 20
  • #1 10 Kwi 2010 19:56
    Reptilerex
    Poziom 9  

    Witam. potrzebuję wykonać przypominacz kierunkowskazów do motocykla, Miałby działać w ten sposób że po powiedzmy 20sekundach włączonych kierunkowskazów, podawał by sygnał na buzer. Znalazłem do tej pory dwa schematy :
    http://yamaha-dragstar.pl/files/schemat2_jpg_119.jpg
    niestety ten jest bez sensu, gdyż buzer działa cały czas i nie wykorzystuje sie opóznienia RC , a powinien być odpalany po około 20 sek.
    http://yamaha-dragstar.pl/files/thumbs/t_schemat_109.jpg
    Ten podobno działa ale konieczne jest rozładowywanie kondensatora po wyłaczeniu kierunkowskazów.
    Ma ktoś jakiś pomysł lub wie jak udoskonalić te schematy.
    Czekam na wszelkie sugestie.

    0 20
  • #2 10 Kwi 2010 20:06
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Reptilerex napisał:
    Witam. potrzebuję wykonać przypominacz kierunkowskazów do motocykla, Miałby działać w ten sposób że po powiedzmy 20sekundach włączonych kierunkowskazów, podawał by sygnał na buzer. Znalazłem do tej pory dwa schematy :
    http://yamaha-dragstar.pl/files/schemat2_jpg_119.jpg
    niestety ten jest bez sensu, gdyż buzer działa cały czas i nie wykorzystuje sie opóznienia RC , a powinien być odpalany po około 20 sek.


    On jest bardziej bez sensu niż ci się wydaje - po czasie opóźnienia zwiera "+" do masy, więc albo spali się tranzystor albo bezpiecznik w obwodzie kierunkowskazów.

    Reptilerex napisał:
    http://yamaha-dragstar.pl/files/thumbs/t_schemat_109.jpg
    Ten podobno działa ale konieczne jest rozładowywanie kondensatora po wyłaczeniu kierunkowskazów.


    Dodać zwrotnie diodę do rezystora R (katodą do "+"). Wtedy po wyłączeniu kierunkowskazów kondensator rozładuje się przez żarówkę kontrolki kierunkowskazów (do której jak rozumiem równolegle chcesz ten układ podłączyć).

    0
  • #3 10 Kwi 2010 20:13
    jarewa
    Poziom 31  

    Ale takie małe pytanie? jak chcesz ten buzer usłyszeć podczas jazdy? przeciesz żeby to przez kask przeszło musiało by być głośniejsze od samego motoru. Wiec by inni to słyszeli a to już mogło by podejść do sygnału dzwiękowego. Więc by było ponad prawem.

    No chyba że kabelkiem i do kasku ale jak z praktycznościa?

    0
  • #4 10 Kwi 2010 20:19
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    jarewa napisał:
    Ale takie małe pytanie? jak chcesz ten buzer usłyszeć podczas jazdy? przeciesz żeby to przez kask przeszło musiało by być głośniejsze od samego motoru.


    "Motor" to może być skuter 50ccm, a jak sygnał będzie odpowiednio wyjący lub kierunkowy to coś tam usłyszy...

    0
  • #5 10 Kwi 2010 20:29
    Reptilerex
    Poziom 9  

    Z usłyszeniem sygnału jakoś poradzę, chodzi mi o to czy ten drugi schemat jest poprawny i czy to wszystko ma racje zadziałania już z tą diodą rozładowującą kondensator.

    0
  • #6 10 Kwi 2010 21:03
    slawussj
    Poziom 34  

    Witam. Chyba lepszy byłby ten opóźniacz. Przypominacz kierunkowskazu

    0
  • #8 10 Kwi 2010 21:39
    slawussj
    Poziom 34  

    Odezwie się, bo przy podaniu zasilania na katodzie będzie wyższy potencjał niż na anodzie. 1k przyśpiesza rozładowywanie.

    0
  • #9 10 Kwi 2010 22:13
    Reptilerex
    Poziom 9  

    A czy w podanym schemacie prąd nie będzie cały czas płynął przez rezystor 1k, jeżeli tak to chyba nie będzie działać buzer??

    0
  • #10 10 Kwi 2010 22:20
    slawussj
    Poziom 34  

    Będzie. Jakieś 12mA przy włączonych kierunkowskazach. Nie ma to wpływu na buzer. No chyba że akumulator daje tylko kilkanaście mA. (Jak wkleić uśmieszek?)

    0
  • #11 10 Kwi 2010 22:23
    Reptilerex
    Poziom 9  

    no przykładowy ma 3Ah i max rozruchowy prąd 30A. Niestety ja nie rozumiem jak ma ten układ działać.
    może ktoś to wyjaśnić ??

    0
  • #12 10 Kwi 2010 22:30
    slawussj
    Poziom 34  

    Podajesz zasilanie. BA 157 polaryzuje się zaporowo. Przez 47k ładuje się kondensator. Gdy napięcie na kondensatorze przekroczy 7,6-8V zaczynają przewodzić tranzystory i wyje buzer. Gdy wyłączysz zasilanie kondensator rozładuje się przez buzer do 7,5V, a potem do 0,7V przez opornik 1k.

    0
  • #13 10 Kwi 2010 23:05
    Reptilerex
    Poziom 9  

    Dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienie w poniedziałek zmontuję i zobaczymy rezultaty:)

    0
  • #14 11 Kwi 2010 00:31
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    slawussj napisał:
    Odezwie się, bo przy podaniu zasilania na katodzie będzie wyższy potencjał niż na anodzie. 1k przyśpiesza rozładowywanie.


    A, słusznie - zwracam honor, na pierwszy rzut oka zobaczyłem ten oporek równolegle do kondensatora.

    0
  • #15 11 Kwi 2010 09:41
    Reptilerex
    Poziom 9  

    A mam jeszcze jedno pytanie, przy podłączeniu tego układu do przykładowo żarówki kierunkowskazu lub kontrolki kierunkowskazu będzie on dostawał przerywane napięcie czy wówczas będzie działać prawidłowo czy do poprawnej pracy potrzebuje ciągłego napięcia.
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    0
  • #16 11 Kwi 2010 10:33
    slawussj
    Poziom 34  

    Potrzebuje ciągłego napięcia.

    0
  • #18 11 Kwi 2010 10:47
    slawussj
    Poziom 34  

    Można, ale tylko wtedy, gdy buzer pobierał będzie niski prąd i napięcie na kondensatorze (w czasie przerwy) nie będzie spadać poniżej 9V

    0
  • #19 11 Kwi 2010 10:52
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    slawussj napisał:
    Można, ale tylko wtedy, gdy buzer pobierał będzie niski prąd i napięcie na kondensatorze (w czasie przerwy) nie będzie spadać poniżej 9V


    No to można zasilanie buzzera podać bezpośrednio z akumulatora.

    0
  • #20 11 Kwi 2010 13:21
    Reptilerex
    Poziom 9  

    A dało by się podłączyć może pod przełącznik kierunkowskazu? wydaje mi się, może się mylę, ale gdy przełącznik jest włączony to powinien płynąć przez niego cały czas prąd do przerywacza? może znajdzie się ktoś kto zna się trochę na instalacji motocyklowych i odpowie??

    0
  • #21 11 Kwi 2010 17:39
    jarewa
    Poziom 31  

    W każdych czy to motocyklach czy samochodach prąd płynie od przerywacza do przekażnika nie inaczej. A przekaźnik rozdziela które żarówki mają działać.

    0